Det där lät betydligt bättre!Förändras läget drastiskt kan jag också komma att ändra mig förstås. Konstigare än så är det inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där lät betydligt bättre!Förändras läget drastiskt kan jag också komma att ändra mig förstås. Konstigare än så är det inte.
Ändra sig får man alltid tack och lov, det är ju en del av poängen och viktigast av allt. Tycker jag.Det där lät betydligt bättre!
Varken risken att hamna på iva eller dödstalen är på procentnivå bland smittade om du ser till 40- (troligen även för 55- men orkar inte kolla brytpunkten) men ligger på många procent om du ser på 70+ (ovaccinerade då). Slår man ut det jämnt över alla smittade så ger det en felaktig bild. Den är så oerhört mycket lägre risk men absolut inte obefintlig när det gäller barn och yngre vuxna även om den stigit en del. Kolla bara på siffran som smittas var dag och jämför med IVA- inläggningarna.Ja det var kanske risken för att hamna på IVA och inte dödstalen som steg rejält? Nu blir jag lite osäker på om jag minns rätt.
Och jag antar att du kan ombestämma dig om det kommer en ny variant där riskerna är betydligt högre.Vi gör alla de frivilliga uppoffringar vi känner att vi mäktar med för samhället. Statistiskt sett är risken för att jag ska bli allvarligt sjuk så liten att jag väljer att avstå fler sprutor, helt enkelt.
Jag är vaccinerad, jag sköter mig, jag har gjort mitt.
Man kan alltid fatta nya beslut baserade på ny fakta, jag utgår från nuläget.Och jag antar att du kan ombestämma dig om det kommer en ny variant där riskerna är betydligt högre.
Du var modig som tog de två sprutorna, tack för att du hjälpte till trots att det tog emot
Säger du så om alla människor som orsakar sig själv någon form av skada eller problem
Jag är vaccinerad men tror inte jag kommer orka bry mig om att ta årliga boosterdoser i fem-tio år eller så som det minst kommer finnas behov av och jag tänker definitivt inte visa upp någon sorts bevis på mina medicinska behandlingar för att röra mig fritt i ett land jag är medborgare i. Att säga att det ”tyvärr” finns rättigheter känns enormt fel eftersom det innebär att man enbart tycker att likatänkare till ens egen grupp ska ha rättigheter.
Alternativet som jag ser det är att vi helt enkelt accepterar ett mycket större statligt inflytande och ger arbetsgivare rätt att begära ut journaler och inte anställa de som inte vill vaccineras mot covid, överviktiga, gravida, kroniskt sjuka, folk som inte vaccinerat sig mot andra sjukdomar som mässling, de med hepatit eller hiv, psykiska problem som kan ge utåtagerande eller kvinnor som inte vill ta cellprov osv. Vad som helst annat som potentiellt kan orsaka andra människor skada eller merarbete. Varför stanna vid covid utan det kan ju dessutom bli mycket effektivare och säkrare för de med nedsatt immunförsvar med mer kontroll av allting.
Eller så sätter vi bara covid i relation till tex dödsfall och samhällskostnader orsakade av alkohol, något som absolut inte är nödvändigt att använda men som de flesta ändå brukar. Om vi nu ska skydda samhället finns det ungefär noll anledning till att fortsätta tillåta försäljning så det borde också absolut med i en sådan samhällskontroll. Försöken till det gick ju sådär förra gången men det går säkert bättre nu.
Jag är helt på din linje här. Jag kommer ta min andra spruta utan att reflektera över det mer. Just nu finns det inga tecken på att vi som inte tillhör en riskgrupp kommer behöva ta en tredje dos här i Sverige. Just nu. Fortsätter det att vara så, eller att de kommer säga att de som normalt brukar vaccinera sig mot säsongsinfluensan ”ska” eller ”bör” vaccinera sig en tredje gång eller varje år, så kommer jag inte springa ner dörrarna till vaccination.Förändras läget drastiskt kan jag också komma att ändra mig förstås. Konstigare än så är det inte.
Jag vill nog ha lite tufffare motivation än så. Men ja, ungefär så går tänket!Jag är helt på din linje här. Jag kommer ta min andra spruta utan att reflektera över det mer. Just nu finns det inga tecken på att vi som inte tillhör en riskgrupp kommer behöva ta en tredje dos här i Sverige. Just nu. Fortsätter det att vara så, eller att de kommer säga att de som normalt brukar vaccinera sig mot säsongsinfluensan ”ska” eller ”bör” vaccinera sig en tredje gång eller varje år, så kommer jag inte springa ner dörrarna till vaccination.
Men ändrar folkhälsomyndigheten sig och trycker på att en tredje dos är lika viktig för alla som dos ett och två kommer jag självklart ta det.
Du har förstås rätt till din åsikt, min som skattebetalare är att det är relativt jämförbart om än så klart grader i helvetet. Oavsett om det innebär att man kör bil i en innerstad och bidrar till luftföroreningar och för tidig död för miljoner stadsbor, dricker för mycket, väljer att inte vaccinera sig eller delar spruta med andra sprutnarkomaner så har man rätt till vård och att få komma in i sitt eget land.Jag ser inte att tycker-du-inte-att-motorcyklister-och-rökare-ska-få-vård-diskussionen ens är i samma UNIVERSUM som att avstå initiala vaccinationer under en brinnande pandemi.
Fast det var väl varken skattebetalare eller att personer inte ska ha rätt till vård som @Modest skrev om i inlägget? Utan att hon inte hade brytt sig om de som väljer att avstå vaccin blir allvarligt sjuka - om det inte hade drabbat vårdpersonalen på det sätt det gör. Som pandemin drabbar dem är ju liksom inte jämförbart med ”normala” olyckor, skador och sjukdomar.Du har förstås rätt till din åsikt, min som skattebetalare är att det är relativt jämförbart om än så klart grader i helvetet. Oavsett om det innebär att man kör bil i en innerstad och bidrar till luftföroreningar och för tidig död för miljoner stadsbor, dricker för mycket, väljer att inte vaccinera sig eller delar spruta med andra sprutnarkomaner så har man rätt till vård och att få komma in i sitt eget land.
Kanske det. De får gärna stanna där de är ändå.Vaccinpass eller inte, det kommer att kräva en grundlagsändring minst, för att inte tillåta svenska medborgare att komma in i landet.
Ja, men de som tycker så stannar förhoppningsvis där de är dåÅ andra sidan är det många (vaccinerade) utlandssvenskar som tycker Sverige agerat och agerar väldigt oansvarigt hur de hanterat/ar Corona. Vi är många som haft betydligt tuffare och de ovaccinerade måste vara få. Just nu tex har vi här i Tyskland, 2G eller 3G regeln på en massa saker, vilket stänger ute ovaccinerade från många saker.
2G - geimpft oder genesen dvs vaccinerad eller haft Corona, så som ovaccinerad är du utestängd.
3G - som ovan + getested dvs ovaccinerade kan testa sig och kan du uppvisa negativt intyg (inte självtest) är du välkommen.
Riktningen går mot att mer och mer blir 2G och 3G minskar.
EU är väl på det. Ja. Jag tycker man kan kräva att folk tar sitt ansvar. Jag hade gärna sett krav på mässlingvaccin också. Grundlagsändring eller ej.Ska Sverige stoppa svenska medborgare från att komma hem?
Självklart är det jämförbart, enda skillnaden är att politikerna inte har buffrat vården för den här typer av händelser. De 8000 svenskar per år eller vad det nu är som dör av orsaker relaterade till luftföroreningar har ju oftast också vägen förbi någon vårdinstans innan det gått så långt att de dör till exempel. Bara att det är vårdapparaten uppbyggt för (nåja). Inte ens nu när det teoretiskt sett hade hunnits med att både bygga ut och till stor del lära upp och vidareutbilda personal för covid-vård är det gjort och det är då rakt inte ett fel som beror på de ovaccinerade så till vida någon politiker i bestämmande ställning är vaccinvägrare.Fast det var väl varken skattebetalare eller att personer inte ska ha rätt till vård som @Modest skrev om i inlägget? Utan att hon inte hade brytt sig om de som väljer att avstå vaccin blir allvarligt sjuka - om det inte hade drabbat vårdpersonalen på det sätt det gör. Som pandemin drabbar dem är ju liksom inte jämförbart med ”normala” olyckor, skador och sjukdomar.
Hetset från vårdens sida och även andras mot feta människor är rätt stor. Hetsen mot rökare likaså. När pandemin har lugnat sig kommer antagligen hetsen mot ovaccinerade hamna på den nivån eller till och med lägre.Självklart är det jämförbart, enda skillnaden är att politikerna inte har buffrat vården för den här typer av händelser. De 8000 svenskar per år eller vad det nu är som dör av orsaker relaterade till luftföroreningar har ju oftast också vägen förbi någon vårdinstans innan det gått så långt att de dör till exempel. Bara att det är vårdapparaten uppbyggt för (nåja). Inte ens nu när det teoretiskt sett hade hunnits med att både bygga ut och till stor del lära upp och vidareutbilda personal för covid-vård är det gjort och det är då rakt inte ett fel som beror på de ovaccinerade så till vida någon politiker i bestämmande ställning är vaccinvägrare.
Ja, det är bäst att vaccinera sig för samhället och oftast också för individen men hatet mot de som inte gör det och hetsandet om att det på något sätt är de som förstör världen är orimligt eftersom det inte stämmer i relation till allting annat som har ihjäl minst lika mycket människor och som går att förhindra.
Fast det är ju just den skillnaden som är avgörande nu. Det handlar inte om att folk dör även annars, utan belastningen på vårdpersonalen. Nej, det är inte vaccinvägrares fel att vården är så högt belastad som nu (dock har jag svårt att se hur vi kan ha en konstant vård på nivå för en pandemi när vi inte har pandemi, det är ju liksom inte hållbart), men vårdpersonalen påverkas av att folk väljer bort vaccin, på en annan nivå än vad en rökare gör i icke-pandemitider.Självklart är det jämförbart, enda skillnaden är att politikerna inte har buffrat vården för den här typer av händelser. De 8000 svenskar per år eller vad det nu är som dör av orsaker relaterade till luftföroreningar har ju oftast också vägen förbi någon vårdinstans innan det gått så långt att de dör till exempel. Bara att det är vårdapparaten uppbyggt för (nåja). Inte ens nu när det teoretiskt sett hade hunnits med att både bygga ut och till stor del lära upp och vidareutbilda personal för covid-vård är det gjort och det är då rakt inte ett fel som beror på de ovaccinerade så till vida någon politiker i bestämmande ställning är vaccinvägrare.
Ja, det är bäst att vaccinera sig för samhället och oftast också för individen men hatet mot de som inte gör det och hetsandet om att det på något sätt är de som förstör världen är orimligt eftersom det inte stämmer i relation till allting annat som har ihjäl minst lika mycket människor och som går att förhindra.
Det är lite detta jag personligen känner, fast jag lever i Sverige, som fortsatt vara relativt öppet genom pandemin. Just jag hör inte till någon utpekad riskgrupp och jag är inte särskilt rädd för att hamna på IVA eller ens att dö (men att på förhand veta utfallet av en ev. infektion kan jag förstås inte, och sjukhus eller IVA är knappast någon önskvärd plats att hamna på, men vilket bevisligen har hänt även relativt många i både min åldersgrupp och många som på förhand inte varit klassade som någon särskild riskgrupp) men den allra största helt personliga, egoistiska anledningen för mig att ta alla vaccinsprutor jag ges chansen att få är ju hur illa jag påverkas av allt annat som pandemin - också! - för med sig.Att man inte vaccinerar sig i Australien är väl främst ett problem för australiensare. Så länge vaccingraden är låg och smittotalen går upp så kommer hårda lockdowns att fortsätta eftersom det är vägen man valt att bekämpa covid. Så om inte annat än att få tillbaka ett normalt liv så är jag förvånad att australiensare inte vaccinerar sig.
Vaccin eller att sitta i karantän, inte kunna resa ens mellan delstater osv, är ett större ingrepp i mitt liv och min livskvalitet än att ta ett vaccin som redan getts till bokstavligen miljoner utan några allvarliga sidoeffekter.
Nja det är ganska jämförbart med olyckor som beror på risktaganden.Fast det var väl varken skattebetalare eller att personer inte ska ha rätt till vård som @Modest skrev om i inlägget? Utan att hon inte hade brytt sig om de som väljer att avstå vaccin blir allvarligt sjuka - om det inte hade drabbat vårdpersonalen på det sätt det gör. Som pandemin drabbar dem är ju liksom inte jämförbart med ”normala” olyckor, skador och sjukdomar.
Och som jag skrev innan var det varken ekonomi eller rätten till vård det handlade om, utan vilka risker man utsätter andra för.Nja det är ganska jämförbart med olyckor som beror på risktaganden.
Du tar en risk när du avstår vaccin liksom du gör det när du åker skateboard, åker utför eller rider. Och i förlängningen kostar det skattebetalarnas slantar och belastar vården. Sjukvården är inte dimensionerad för att ta hand om allt dock men den var ansträngd redan innan pandemin.
För mig handlar det inte om kostnader dock utan om människovärde, jag föredrar ett samhälle där alla får sjukvård utifrån vad sjukvården mäktar med före ett där man utvärdera personens val i livet och ger vård utifrån vem som förtjänar vården. Börjar man ens tänka i termerna att visas val gör dem ovärdiga för vård så har vårt samhälle sjunkit lågt.