Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Under augusti var det totalt 89 patienter med covid-19 som intensivvårdades. Av dem var minst 82 procent helt ovaccinerade.

Alla kan ju inte vaccinera sig.

– Nej, precis. Men de patienter som har kommit nu, det är sådana som har valt att inte vaccinera sig. Inte av hälsoskäl, utan av andra skäl, säger Karin Frisell.

https://sverigesradio.se/artikel/de-flesta-som-behover-intensivvard-ar-ovaccinerade
Här i Skottland har vi tvärtom haft en spik i mitten på augusti där vi hade fler vaccinerade än ickevaccinerade inlagda på sjukhus, vilket i och för sig kan bero på att de flesta helt enkelt Är vaccinerade nu... men oavsett är det inte en mirakelkur och problemet kommer inte att försvinna bara för att folk får sprutor. Känns hårt att säga att resurserna inte skulle behövas om bara alla valde vaccin.

Här i Skottland har vi tvärtom haft en spik i mitten på augusti där vi hade fler vaccinerade än ickevaccinerade inlagda på sjukhus, vilket i och för sig kan bero på att de flesta helt enkelt Är vaccinerade nu... men oavsett är det inte en mirakelkur och problemet kommer inte att försvinna bara för att folk får sprutor. Känns hårt att säga att resurserna inte skulle behövas om bara alla valde vaccin.
Eller hur, jag är verkligen 100% för vaccin men det är naivt att tro att problemen kommer försvinna helt om fler vaccineras.

Som jag skrev innan rätt utförligt så bör det i längden skötas på precis samma sätt som att hantera alla andra som tar en risk och skadar sig eller blir sjuka.
Ja i längden. När Covid-19 är under någon typ av kontroll, som polio ungefär.
Polio vaccinerades bort och det skall vi göra med covid-19 också.
Vi behöver inte längre ta höjd för att kunna lägga massor av människor i respirator p.g.a. polio.

Ja i längden. När Covid-19 är under någon typ av kontroll, som polio ungefär.
Polio vaccinerades bort och det skall vi göra med covid-19 också.
Vi behöver inte längre ta höjd för att kunna lägga massor av människor i respirator p.g.a. polio.
För att du ska säga sådant så säkert så får jag hopps att du har djuptgående kunskaper om skillnaderna i mutagenitet, immunsvar osv mellan de olika virustyperna på ett sätt som jag inte har.
Jag tror också att Covid förr eller senare kommer få samma mortalitet som vanliga influensor men det kommer ta många år innan vi inte kommer få kämpa med nya stammar som bryter igenom.

Ja, men det är också ett faktum att sifforna i UK ser annorlunda ut.
Ja, men det är inte de siffrorna som påverkar mig.
Även om även vården i UK hade varit mindre belastad om alla hade varit vaccinerade.
Men där så har jag inga siffror.
Jag har någonstans sett typ 60% ovaccinerade som sökt vård, men det är ju inte bara IVA och dessutom osäker källa.

Alternativt hade de som är sjuka idag hamnat där trots att de varit vaccinerade. 🤷‍♀️

Fast just det motsägs med extrem konfidens av de observationer som görs löpande.

Vaccin är den mirakelkur vi har att ta till mot virus som är farliga, för att undvika svår sjukdom, dödsfall och utvecklandet av farligare mutationer. Men den funkar inte på det sättet på ett individuellt plan utan måste tas som ett kollektiv.

Sjukvården är ju uppbyggd kring en del fack redan där man stoppar in pengar. Tex för sjukdomar orsakade av rökning, sjukdomar orsakade av fetma och så hela akutvården där olyckspatienter hamnar. Hela vårdapparaten kretsar kring sina grundstenar, som ju redan finns- vi röker, vi har livsstils sjukdomar och vi rider hästar och åker motorcykel för skojs skull, utöver alla andra saker som vi också behöver vård för som också ingår i grundstenarna.

En pandemi går utöver den vanliga vården. Den hanteras utanpå allt det här. Den tar resurser från hela vårdapparaten, alla andra stenarna som bär vården, resten av vården haltar just nu. Redan långa vårdköer har blivit längre. Patienter prioriteras hårdare i vårdköerna så att man bara tar in de som verkligen behöver. På vårdcentraler har man fått skjuta upp årsbesök för patienter med kroniska diagnoser. På vissa ställen kom man igång igen i arbetet mot "det normala" för att beta av vårdskulden, på andra ställen är berget satan så högt och man står ännu vid foten och stampar. Det finns bara SÅ mycket vårdpersonal, och de kan inte arbeta mer än de gör. Så med det vi har får vi lösa situationen.

Att då tycka att det är himla onödigt att det i dag ens finns patienter som ligger på IVA, ovaccinerade covidpatienter, är något jag förstår till fullo. Det har inget att göra med att de inte har rätt till vård, det kan jag nästan svära på att ingen som jobbar i vården tycker, men det har snarare allt att göra med att OM de hade vaccinerat sig hade de antagligen inte legat där, det hade lätt kunnat undvikas, och man hade då sluppit lägga så stora resurser på de patienterna, resurser vi knappt har. Resurser vi tagit från andra delar av vården tidigare. De ligger inte där för att ha trillat av en häst, motorcykjel, luftföroreningar eller för KOL, utan för att de inte har vaccinerat sig när vi har en global pandemi med ett virus som envist muterar sig och att man trots erbjudande om gratis vaccin, inte har tagit det.

Om man trillar av en häst, kör motorcykel, röker, är fet och får en stroke osv så orsakar det mycket sällan stora problem för många andra, eller tar stora resurser från många andra delar av vården. En covidpatient är en så mycket större belastning för vården.
Självklart ska de ha vård, men man får väl ändå känna sig trött och uppgiven på situationen, och man har rätt att tycka att det är onödigt att patienter som hade kunnat undvika IVA faktiskt ändå ligger där. Inte för att man rider eller kör motorcykel eller röker på sig en sjukdom, för det är vården ändå dimensionerad för, utan för att man mitt under en pandemi fattar ett beslut som påverkar inte bara en själv, utan flera i ens omedelbara närhet som man riskerar smitta och direkt påverkar vårdpersonalen, som dels inte är dimensionerad för en pandemi på det här viset, men också för att vården behöver återhämta sig.

För att du ska säga sådant så säkert så får jag hopps att du har djuptgående kunskaper om skillnaderna i mutagenitet, immunsvar osv mellan de olika virustyperna på ett sätt som jag inte har.
Jag tror också att Covid förr eller senare kommer få samma mortalitet som vanliga influensor men det kommer ta många år innan vi inte kommer få kämpa med nya stammar som bryter igenom.
Det kommer ju att bli någon typ av normalläge.
Precis som för spanska sjukan (svininfluensan), polio, TBC m.fl. och det kommer ju vården att dimensioneras för.
De stora utbrotten som vi har nu med covid-19 är ju på ett helt annat sätt och måste hanteras därefter.

Ja, men det är inte de siffrorna som påverkar mig.
Även om även vården i UK hade varit mindre belastad om alla hade varit vaccinerade.
Men där så har jag inga siffror.
Jag har någonstans sett typ 60% ovaccinerade som sökt vård, men det är ju inte bara IVA och dessutom osäker källa.
Tja, det påverkar dig kanske inte direkt just nu, men det är inte helt orimligt att se på hur det går för UK eftersom att de var snabba med att börja med att vaccinera. Och att det inte vore helt omöjligt att se en liknande trend här också.

Fast just det motsägs med extrem konfidens av de observationer som görs löpande.

Vaccin är den mirakelkur vi har att ta till mot virus som är farliga, för att undvika svår sjukdom, dödsfall och utvecklandet av farligare mutationer. Men den funkar inte på det sättet på ett individuellt plan utan måste tas som ett kollektiv.
Fast här ser ju siffrorna inte likadana ut, helt enkelt, och det trots att vi har stort support för vaccinationerna och väldigt många vaccinerade.

Sedan tycker jag det är positivt och ser gärna att folk vaccinerar sig, jag är bara inte särskilt imponerad av resultaten eller arg på den eller dem som väljer att avstå.

Just nu ja, men jag tycker vi har lärt oss vid det här laget att läget förändras väldigt snabbt.
Jo så är det ju.
Men det skulle gå långsammare om alla accepterat att vaccinera sig och det hade givit vården en behövlig paus. En paus som hade kunnat användas för att förbereda sig för nästa problem.

Jag är oerhört emot att inte lösa dagens problem med motiveringen att det kommer nya värre problem i morgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka