Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Fast här ser ju siffrorna inte likadana ut, helt enkelt, och det trots att vi har stort support för vaccinationerna och väldigt många vaccinerade.

Sedan tycker och vill jag att folk vaccinerar sig, jag är bara inte särskilt imponerad av resultaten eller arg på den eller dem som väljer att avstå.

Okej. Jag är inte särskilt arg heller, däremot är jag vansinnigt imponerad över vaccinets effektivt och resultaten. Allt kanske beror på vad man har för förväntningar….

Det kommer ju att bli någon typ av normalläge.
Precis som för spanska sjukan (svininfluensan), polio, TBC m.fl. och det kommer ju vården att dimensioneras för.
De stora utbrotten som vi har nu med covid-19 är ju på ett helt annat sätt och måste hanteras därefter.
Problemet är ju att vården inte är dimensionerad ens för ett ”normalläge”. Det är ju just därför kompetenstappet varit så stort när utbildad vårdpersonal inte har velat arbeta under de villkoren som erbjuds. Kan man inte hitta pengar att skjuta till under en pandemi för att upprusta så kommer det definitivt inte ske efteråt.

• Gilla
Reactions: Sel
Och det är ju ungefär det jag själv tjatat om med vaccinationspass för olika events, egentligen. Man tar fler risker som påverkar skyddseffekten.

Ja, och där håller jag med till del. Då tar man ut skyddseffekten i andra risker. Men priset blir ändå lägre med vaccinationspass/test än utan om man ser det som omöjligt att inte låta bli att ha den typen av events

Jo så är det ju.
Men det skulle gå långsammare om alla accepterat att vaccinera sig och det hade givit vården en behövlig paus. En paus som hade kunnat användas för att förbereda sig för nästa problem.

Jag är oerhört emot att inte lösa dagens problem med motiveringen att det kommer nya värre problem i morgon.
Fast är vaccinmotståndet verkligen så stort i Sverige att det finns många tomma platser på vaccinationsstationerna, och att det i så fall beror på att folk Väljer att avstå?

Problemet är ju att vården inte är dimensionerad ens för ett ”normalläge”. Det är ju just därför kompetenstappet varit så stort när utbildad vårdpersonal inte har velat arbeta under de villkoren som erbjuds. Kan man inte hitta pengar att skjuta till under en pandemi för att upprusta så kommer det definitivt inte ske efteråt.

Tja, vi betalar mer än någonsin för sjukvård, så när menar du att vården nånsin varit rustad för ”normalläge”. Jag tror prognosen är att kostnaderna ska öka kraftigt även framåt.

Och vad är då ”normalläge” när vi bor i ett land med en av världens bästa tillgänglighet av vård och omsorg för befolkningen?

Ja, och där håller jag med till del. Då tar man ut skyddseffekten i andra risker. Men priset blir ändå lägre med vaccinationspass/test än utan om man ser det som omöjligt att inte låta bli att ha den typen av events
Jag hade varit mer okej med det om man krävt vaccin OCH snabbtest åtminstone, inte eller. Sedan blir jag frustrerad på att det nyligen höjts röster om att man isf vill släppa alla avståndsrestrektioner på sagda events. Det rimmar ganska illa med tanke på deltavariantens smittsamhet.

Okej. Jag är inte särskilt arg heller, däremot är jag vansinnigt imponerad över vaccinets effektivt och resultaten. Allt kanske beror på vad man har för förväntningar….
Jag får erkänna att jag hade förväntat mig betydligt bättre resultat, men det är säkert en reflektion av hur jobbigt det var för mig att faktiskt ta beslutet att vaccinera mig. Det är ju olika hur man resonerar och fungerar, jag förstår helt och hållet den som ser på siffrorna här i UK och i hjärtat tänker att 'jahapp, vad ska man vaccinera sig för?'
Sedan kan man resonera logiskt och göra det ändå, givetvis.

Ja, tyvärr är vi i det läget nu.
Tror att det finns en del som faktiskt inte vill. Och en del som inte masat sig iväg, eller inte bryr sig.

Läste något om att ifall man skickade ut kallelser med förbokade tider till de som är kvar av de ovaccinerade så är det hyfsat många som kommer på dem. Så det går nog att öka vaccineringen lite till med aktiva riktade åtgärder.

Har du någon statistik? Sådär på hand innan jag googlar. :)
Värt att påpeka är dessutom att det var ganska nyligen man insåg att vi måste nå en högre nivå av vaccinationstäckning för att klara av deltavarianten, och att det är ganska kort tid som 16-17 åringar kom på tal för vaccin. På senaste pressträffen med FHM så las ganska mycket fokus på att det saknas viss täckning i egentligen alla årskullar, och att vissa grupper är svåra att nå. Men de uttrycker sig ändå ganska schysst och verkar inte tycka att tvång är sättet att nå dessa grupper på.

Har du någon statistik? Sådär på hand innan jag googlar. :)
Över 15 år är runt 81% vaccinerade en gång och typ 67-69% är färdiga.

Jag passerade en stor vaccinationsstation igår och det ringlade en lång kö utanför så jag håller nog inte med @sjoberga om situationen. Det går självklart långsammare nu och det finns vaccin och lediga tider men det är ju för att de flesta faktiskt redan fått sina två doser. Nu är det mer enskilda grupper där man ser en lägre vaccinationstäckning som det jobbas informativt på och när den har nått fram har siffrorna ökat snabbt där. Detta är oftast de invandrartäta områdena.

Det kommer ju att bli någon typ av normalläge.
Precis som för spanska sjukan (svininfluensan), polio, TBC m.fl. och det kommer ju vården att dimensioneras för.
De stora utbrotten som vi har nu med covid-19 är ju på ett helt annat sätt och måste hanteras därefter.
Ja, vad hände med svininfluensan?? Försvann den bara?

Värt att nämna är att min VC i VGR fortfarande är inne på fas 3 när det kommer till vaccin (åtminstone i torsdags) och att det är ganska dåliga förbindelser till andra orter. Andra vårdcentralen på orten vaccinerade bara de över 50 sist jag kollade också. Så det här med tillgängligheten har faktiskt inte varit guld för alla.

Över 15 år är runt 81% vaccinerade en gång och typ 67-69% är färdiga.

Jag passerade en stor vaccinationsstation igår och det ringlade en lång kö utanför så jag håller nog inte med @sjoberga om situationen. Det går självklart långsammare nu och det finns vaccin och lediga tider men det är ju för att de flesta faktiskt redan fått sina två doser. Nu är det mer enskilda grupper där man ser en lägre vaccinationstäckning som det jobbas informativt på och när den här nått fram har siffrorna ökat snabbt där. Detta är oftast de invandrartäta områdena.
Så länge det varit brist på vaccin/fullbokat på tillgängliga tider har det inte varit så mycket poäng med satsningar för att nå ännu fler. Det är först nu som det blir värt att lägga ner extra arbete på att få fler att komma.

Tja, vi betalar mer än någonsin för sjukvård, så när menar du att vården nånsin varit rustad för ”normalläge”. Jag tror prognosen är att kostnaderna ska öka kraftigt även framåt.

Och vad är då ”normalläge” när vi bor i ett land med en av världens bästa tillgänglighet av vård och omsorg för befolkningen?
Nja, tillgängligheten för patienterna är inte längre bland världens bästa sett till tex den här rapporten https://www.vardanalys.se/rapporter/varden-ur-befolkningens-perspektiv-2020/

Rent statistiskt har vi en hög procent av BNP som går till vården och ett bra utfall rent behandlingsmässigt men väntetider, patientupplevelse och vad personalen tycker om sin arbetssituation verkar det vara sämre ställt med. Det är inte tillräckligt bra som normalläge helt enkelt. Att kostnaderna ökar säger inte jättemycket om hur mycket resurser som läggs på det om man inte sätter det i relation till inflation, procent av BNP och liknande.

Så länge det varit brist på vaccin/fullbokat på tillgängliga tider har det inte varit så mycket poäng med satsningar för att nå ännu fler. Det är först nu som det blir värt att lägga ner extra arbete på att få fler att komma.
Nä precis.
Läste artikel med chef för min vc ("utsatt" område) där han erkände att de sparade vaccin för sina egna då de har svårt att konkurrera med teknikkunniga svenskar och navigera fram en tid online. Så när de kom på vanligt besök erbjöds de vaccination. Detta för att hjälpa till att höja vaccinationstäckning även i denna grupp. Många var väldigt tacksamma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka