Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det kommer ju att bli någon typ av normalläge.
Precis som för spanska sjukan (svininfluensan), polio, TBC m.fl. och det kommer ju vården att dimensioneras för.
De stora utbrotten som vi har nu med covid-19 är ju på ett helt annat sätt och måste hanteras därefter.
Sjukdomar som har gått att vaccinera bort är väl alla sjukdomar som varje person bara får en gång i livet eller möjligen 2 vid sämre immunförsvar och inte virus som muterar 1 till flera gånger om året.

Sjukdomar som har gått att vaccinera bort är väl alla sjukdomar som varje person bara får en gång i livet eller möjligen 2 vid sämre immunförsvar och inte virus som muterar 1 till flera gånger om året.
Ja så är det nog.
Men det finns ett ganska så stort skydd även mot muterade varianter vid vaccination och genomgången infektion.
Jag t.ex. hade Hong Kong -influensan som barn. Det gjorde att jag fick Svininfluensan oerhört lindrigt. Vilket var bra då jag inte kunde ta det vaccinet som innehöll formaldehyd. Jag är oerhört allergisk mot formaldehyd/formalin.

Problemet är ju att vården inte är dimensionerad ens för ett ”normalläge”. Det är ju just därför kompetenstappet varit så stort när utbildad vårdpersonal inte har velat arbeta under de villkoren som erbjuds. Kan man inte hitta pengar att skjuta till under en pandemi för att upprusta så kommer det definitivt inte ske efteråt.
Det blir ju inte bättre av att vägra vaccin i ett sådant läge.

Ja, vad hände med svininfluensan?? Försvann den bara?
Vad jag förstod det som, här är jag osäker, så blev den en influensa som alla andra.
Den var med i mixen av säsongsinfluensor som jag tog året efter. Den innehåller inte formaldehyd.
Med tanke på att mitt skydd från tidigare sjukdom räckte i flera decennier så dog den väl ut.

Över 15 år är runt 81% vaccinerade en gång och typ 67-69% är färdiga.

Jag passerade en stor vaccinationsstation igår och det ringlade en lång kö utanför så jag håller nog inte med @sjoberga om situationen. Det går självklart långsammare nu och det finns vaccin och lediga tider men det är ju för att de flesta faktiskt redan fått sina två doser. Nu är det mer enskilda grupper där man ser en lägre vaccinationstäckning som det jobbas informativt på och när den har nått fram har siffrorna ökat snabbt där. Detta är oftast de invandrartäta områdena.
Jag tänkte om det fanns någon statistik på hur många som inte var villiga att vaccinera sig, det vore intressant. Jag har (på håll) upplevt att det varit en rätt positiv inställning i Sverige sådär på det stora hela.
Det där ser ju bra ut!

Det har jag aldrig påstått heller. Men något som inte heller gör det bättre är, som @EmmaBovary säger, att låtsas att bara alla är vaccinerade nu så kommer problemet försvinna snabbt.
Nej så är det ju inte.
Vi kommer dock till det nya normala snabbare om alla vaccinerar sig.
Och vården hade avlastats i högre grad.
Jag ser vaccination i huvudsak som en samhällsräddande årgärd.
Utan vaccin så skulle våra samhällsfunktioner falla samman i en så hög grad att det blev totalt samhällsfarligt och samhällsomstörtande.

Tror att det finns en del som faktiskt inte vill. Och en del som inte masat sig iväg, eller inte bryr sig.

Läste något om att ifall man skickade ut kallelser med förbokade tider till de som är kvar av de ovaccinerade så är det hyfsat många som kommer på dem. Så det går nog att öka vaccineringen lite till med aktiva riktade åtgärder.
Här har vi fått kallelse från första början, med snailmail som ett brev i brevlådan. Men med valet att omboka om tiden inte passar förstås.

Nja, tillgängligheten för patienterna är inte längre bland världens bästa sett till tex den här rapporten https://www.vardanalys.se/rapporter/varden-ur-befolkningens-perspektiv-2020/

Rent statistiskt har vi en hög procent av BNP som går till vården och ett bra utfall rent behandlingsmässigt men väntetider, patientupplevelse och vad personalen tycker om sin arbetssituation verkar det vara sämre ställt med. Det är inte tillräckligt bra som normalläge helt enkelt. Att kostnaderna ökar säger inte jättemycket om hur mycket resurser som läggs på det om man inte sätter det i relation till inflation, procent av BNP och liknande.
Jag avsåg andelen av BNP som har stigit konstant sedan länge. (Från ca 5,5 procent 1970 till 11,0 procent 2018)

Trea i EU ligger vi.

Jag tänkte om det fanns någon statistik på hur många som inte var villiga att vaccinera sig, det vore intressant. Jag har (på håll) upplevt att det varit en rätt positiv inställning i Sverige sådär på det stora hela.
Det där ser ju bra ut!
Man måste ju också göra stor skillnad på vaccinmotståndare och de som ännu inte vaccinerat sig pga tex sprutfobi eller tveksamhet inför ett snabbutvecklat vaccin. Åtminstone de sistnämnda blir ju mer benägna att vaccinera sig när de ser att det verkar vara hyfsat säkert, åtminstone så länge de inte blir riktigt tjurskalliga över att bli stoppade i samma fack av kritiker som ”5G-foliehattarna”.

Nej, inte jämfört med andra länder, utan jämfört med oss själva över tid. Anekdotiskt, men vid andra dosen uttryckte sköterskan som precis gått på sitt skift genom stan att köerna flyttat från vaccinationscentralerna till restauranger och butiker igen.
Fast det blir ju naturligt så. Jag är inbokad för andra dosen nu på Tisdag och gick förbi vaccinationsstationen (stora idrottsbyggnaden här i byn) igår bara för att se att alla skyltar är borta... så jag antar att jag ska ta sprutan någon annanstans, kanske vårdcentralen? Ju fler vaccinerade desto mindre tryck. Det var sådan panik att pumpa ut den där första dosen, folk kanske väljer att anpassa dos nummer två efter sina behov på ett annat vis.

Fast det blir ju naturligt så. Jag är inbokad för andra dosen nu på Tisdag och gick förbi vaccinationsstationen (stora idrottsbyggnaden här i byn) igår bara för att se att alla skyltar är borta... så jag antar att jag ska ta sprutan någon annanstans, kanske vårdcentralen? Ju fler vaccinerade desto mindre tryck. Det var sådan panik att pumpa ut den där första dosen, folk kanske väljer att anpassa dos nummer två efter sina behov på ett annat vis.
Jag känner att den största risk jag har tagit för att råka ut för andra människors virus det senaste året eller så har varit just på vaccinationsmottagningen med alla människor som köade. 😅

Då kan man ju fundera på varför vi kastar massor med pengar på vården, som uppenbarligen inte går till varken personal eller se till att patienternaa får vård.

De går definitivt till att se till att patienterna får vård. Det är liksom poängen i hela systemet. Finns inga beslut om att kasta pengar, även om det säkert fortfarande finns effektivitetsvinster att göra i olika former. Men nu börjar det bli OT, min poäng var mest bara att vi som samhälle satsar mer än någonsin på vården genom de beslut vi tagit. Och att vi ligger högt på världsrankingen. Ibland får man för sig av vissa inlägg att vår vård snarast är att betrakta som katastrof på ulandsnivå.

Jag känner att den största risk jag har tagit för att råka ut för andra människors virus det senaste året eller så har varit just på vaccinationsmottagningen med alla människor som köade. 😅
Här var det faktiskt inte så farligt, men så sköt jag på det flera veckor. Antar att största delen av ortsbefolkningen redan varit där vid det laget. :D Det är inte noga med tiderna här heller i och för sig, så länge man kommer samma dag som man bokat kan man droppa in när som... vilket ju innebär att om man ser att kön är lång kan man gå och ta lunch eller något och komma tillbaka senare.

Man måste ju också göra stor skillnad på vaccinmotståndare och de som ännu inte vaccinerat sig pga tex sprutfobi eller tveksamhet inför ett snabbutvecklat vaccin. Åtminstone de sistnämnda blir ju mer benägna att vaccinera sig när de ser att det verkar vara hyfsat säkert, åtminstone så länge de inte blir riktigt tjurskalliga över att bli stoppade i samma fack av kritiker som ”5G-foliehattarna”.

Jag ser nog inte att benägenheten ökar, tycker snarare tvärtom, trots de resultat som finns väl dokumenterade. Lite som att ”jag har klarat mig såhär långt, och vaccinen är ju ändå inte perfekta, så varför ska jag vaccinera mig?”

Vaccinmotståndare är ganska skickliga på att sprida sina vantolkningar av olika fakta, som inte bara påverkar egna gruppen utan även den mycket större grupp som varit tveksamma av andra skäl än ett uttalat motstånd.

Här i Skottland har vi tvärtom haft en spik i mitten på augusti där vi hade fler vaccinerade än ickevaccinerade inlagda på sjukhus, vilket i och för sig kan bero på att de flesta helt enkelt Är vaccinerade nu... men oavsett är det inte en mirakelkur och problemet kommer inte att försvinna bara för att folk får sprutor. Känns hårt att säga att resurserna inte skulle behövas om bara alla valde vaccin.
Jag blev intresserad och sökte efter siffror på de som är fullvaccinerade men ändå hamnat på IVA. Hittade detta på folkhälsomyndighetens hemsida:
Analysen visade också att endast ett fåtal fullvaccinerade personer hade fått intensivvård eller avlidit med covid-19 sedan halvårsskiftet. Andelen fullvaccinerade personer som fått intensivvård var lika stor som andelen ovaccinerade personer, men det beror sannolikt på att vaccinerade personer generellt är äldre än ovaccinerade. Vaccinerna mot covid-19 ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom, men äldre löper en större risk för både allvarlig sjukdom och död på grund av covid-19. Detta förklarar också varför fler av de avlidna är fullvaccinerade. Det faktiska antalet allvarliga fall är dock mycket litet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Det verkar vara äldre som hamnat på IVA trots vaccin, och där kan det kanske vara svårt att veta om de inte hamnat där ändå vid den här tidpunkten av något annat.
Intressant sida med statistik iallafall.

@Cambrie du kan vara lugn, jag har inga avsikter att någonsin komma tillbaka till Sverige. Men tack för att du kallade mig pajas. Det vill ju alla bli kallade. När ens argument inte räcker till så du måste börja nedvärdera folk.........

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka