Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Ett tvång är när en inte kan välja. Att välja mellan att vaccinera sig och jobba eller vara ovaccinerad och inte få jobba är fortfarande ett val.

Att inte få ta del av evenemang, resor etc som ovaccinerad är varken tvång, diskriminering eller kränkande. Jag hoppas det blir verklighet, det ökar i min mening DEN FRIA VILJAN att vaccinera sig.
Både och.

Du anser det och upplever det så och du har rätt till din upplevelse. Andra kan uppleva att de tvingas till att ta vaccin, vems upplevelse är den korrekt? I min värld är den som utsätts för situationen som är ägare av upplevelsen.

Och objektivt så är det snudd på att du kan ha fel beroende på en eventuell implementation. Hur många begränsningar kan man införa för att något ska även med god vilja anses vara frivilligt? Går gränsen när man svälter ihjäl, när man får leva på existensminimum (försörjningsstöd), när man inte får träffa någon, när alla nöjen är begränsade till de som är vaccinerade?

Och vad kan anses som giltigt skäl för att inte vaccinera sig? Inget alls? Allergi eller andra risker? Och hur allvarlig ska den vara? Vem bestämmer? Hur länge ska begränsningarna finnas? Tills det finns bot, tills Covid blir som en säsongsinfluensa eller kanske för alltid? Det är lätt att säga att man har en fri vilja i allt, men livet är lite mer komplicerat än så. Ibland kan den fria viljan vara mellan att dö eller överleva och ja man har ett val även då, jo det är extremt, men vissa kan uppleva att valet är just det.

Ett tvång är när en inte kan välja. Att välja mellan att vaccinera sig och jobba eller vara ovaccinerad och inte få jobba är fortfarande ett val.

Att inte få ta del av evenemang, resor etc som ovaccinerad är varken tvång, diskriminering eller kränkande. Jag hoppas det blir verklighet, det ökar i min mening DEN FRIA VILJAN att vaccinera sig.
Är det verkligen inte ett tvång i dagens samhälle att ha ett jobb? Jag har åtminstone aldrig uppfattat det som någonting valbart.

Är det verkligen inte ett tvång i dagens samhälle att ha ett jobb? Jag har åtminstone aldrig uppfattat det som någonting valbart.
Det kan man fråga sig, och om socialtjänsten kräver vaccination för att få socialbidrag... Visst kan man överleva på gatan och även om ens barn blir omhändertaget pga ohållbar livssituation men påtryckningen blir enorm.

Nu tror jag inte att Sverige kommer att införa vaccintvång och vi lär få en hög grad av vaccination ändå eller kanske tack vare att det inte blir ett tvång. Tilliten till samhället kommer att sjunka som en sten om vi inför vaccinationstvång. Men ja att i vissa yrken (de mest utsatta i sjukvården exempelvis) kan det vara befogat.

Det kan man fråga sig, och om socialtjänsten kräver vaccination för att få socialbidrag... Visst kan man överleva på gatan och även om ens barn blir omhändertaget pga ohållbar livssituation men påtryckningen blir enorm.

Nu tror jag inte att Sverige kommer att införa vaccintvång och vi lär få en hög grad av vaccination ändå eller kanske tack vare att det inte blir ett tvång. Tilliten till samhället kommer att sjunka som en sten om vi inför vaccinationstvång. Men ja att i vissa yrken (de mest utsatta i sjukvården exempelvis) kan det vara befogat.
Jo, att man kan behöva vara vaccinerad för att få utföra vissa arbetsuppgifter köper jag men inte för att få ett ”vilket som helst-jobb”. Att välja område man vill jobba med är ett val. Att inte kunna få jobba alls eller kunna ha någon sorts inkomst är en annan sak.

Men nyss var du emot vaccinationstvång och nu menar du att det man ska ställa upp på villkoren och du menar också att i villkoren ingår det att vaccinera sig. Det kanske var dig @Enya tjatade om att vi inte har vaccinationstvång och därmed är det inte ett av villkoren hur mycket du än

Man kan tycke det är magstarkt att vilja ta del av samhällets förmåner om man kör motorcykel och blir skadad, utför en riskfylld sport och blir skadad, röker och får kol/cancer, den som inte motionerar och får diverse fysiska problem av det, den som elitidrottar och får fysiska problem/skador av det. Det finns nog nog väldigt få som lever optimalt (vad det nu är) och på så vis belastar vården så lite som möjligt. Var drar vi gränsen.

Om vi leker med tanken att vi inför vaccinations tvång som du verkar vilja även om du inte vill kännas vid det.
Hur ersätter man någon som drabbas av något lika illa som narkolepsi efter att ha tvingats vaccinera sig mot sin vilja av rädsla för att drabbas av någon allvarlig biverkning som först märks långt efter vaccineringen? Det är illa nog för de som medvetna om risken (som i och för sig är extremt liten) och ändå väljer vaccinet men för den som blir tvingad? Går det ens?

I min värld är det hyckleri att både ans att man inte är för tvångsvaccinering och skriva som du gör ovan. Speciellt det fetade. I mina ögon ger du intrycket att vara på gränsen mellan att anse att vi redan har tvångsvaccinering och att vi bör införa det. Ingenstans ser jag dig öppna för att vaccination ska vara valfritt.

Du får givetvis ha vilken åsikt du vill, jag kan mycket väl förstå om man inför vaccinationstvång- på sätt och vis vill jag själv ha det men anser att individens rätt över sin kropp står högre, åtminstone så länge sjukdomen inte är värre (hade det rört sig om sjukdomar som smittkoppor kanske jag tänkt annorlunda), men jag har inte mycket till övers för att både säga att man inte vill ha vaccinationstvång och sedan propagera för det.
Men @Lobelia , istället för att tala över huvudet på mig så här så hade du kunnat föra en rak diskussion med mig, men det känner du inte för.

Tala då inte över huvudet på mig heller, tack.

Nej, jag menade inte någon annan än dig.
Jag ser fortfarande inget inlägg som ens antyder att man är för tvångsvaccinering utan att skriva det rakt ut, du tolkar fortfarande det galet.

Det är du som inte förstår ordet tvång. Tvång är att förmå folk att göra saker de annars inte skulle ha gjort, med eller utan våld. Om du inte får arbeta utan att vara vaccinerad blir det ett tvång att vaccinera sig. Om någon rullar fast dig med duct tape i en stol och trycker in en spruta i armen på dig utan ditt medgivande är det ett annat slags tvång. Genom att strypa alla möjligheter till ett normalt liv för icke vaccinerade, tvingar man folk att vaccinera sig.
Man får välja andra jobb, rent krasst. Synd om de som redan jobbar inom vården dock och inte vill vaccinera sig....

Och vad gäller allmänheten kunde man väl visa upp ett negativt test, så då behöver man väl inte vaccinera sig? Alltså inte ett tvång, det finns alternativ.

Jo, att man kan behöva vara vaccinerad för att få utföra vissa arbetsuppgifter köper jag men inte för att få ett ”vilket som helst-jobb”. Att välja område man vill jobba med är ett val. Att inte kunna få jobba alls eller kunna ha någon sorts inkomst är en annan sak.
Fast, som i Frankrike tidigare i tråden var det tal om sjukvårdspersonal. Antar lite lätt , kanske felaktivt, att det inte gäller rätt och slätt varenda en som arbetar inom det vi kallar för sjukvården utan att det är de med patientnära arbeten. Där är det ju befogat med vaccination. Vill man inte får man såklart avstå det och därmed välja något annat yrke.

Att man kan visa upp negativt test eller vaccinationsbevis för att gå på Falsterbo Horse Show eller någon fotbollsmatch samt typ bio är ju inte heller konstigt. Bara att avstå om man inte vill vaccinera sig och inte vill ta ett test för covid.

Livet suger för alla pga pandemin, fast mest för de som dör av den.

Både och.

Du anser det och upplever det så och du har rätt till din upplevelse. Andra kan uppleva att de tvingas till att ta vaccin, vems upplevelse är den korrekt? I min värld är den som utsätts för situationen som är ägare av upplevelsen.

Och objektivt så är det snudd på att du kan ha fel beroende på en eventuell implementation. Hur många begränsningar kan man införa för att något ska även med god vilja anses vara frivilligt? Går gränsen när man svälter ihjäl, när man får leva på existensminimum (försörjningsstöd), när man inte får träffa någon, när alla nöjen är begränsade till de som är vaccinerade?

Och vad kan anses som giltigt skäl för att inte vaccinera sig? Inget alls? Allergi eller andra risker? Och hur allvarlig ska den vara? Vem bestämmer? Hur länge ska begränsningarna finnas? Tills det finns bot, tills Covid blir som en säsongsinfluensa eller kanske för alltid? Det är lätt att säga att man har en fri vilja i allt, men livet är lite mer komplicerat än så. Ibland kan den fria viljan vara mellan att dö eller överleva och ja man har ett val även då, jo det är extremt, men vissa kan uppleva att valet är just det.
Men de flesta upplevelser (evanemang, sporter etc) har redan "krav" för deltagande. Allt från hälsodeklarationer (som kan vara rejält begränsande beroende på sporten) till kroppsvikt. Vissa begränsningar (minska sin vikt till under 100 kg t.ex. för att få göra ett tandemhopp) är genomförbara om personen vill till varje pris. Andra begränsningar kan ses som diskriminerande då de är omöjliga att påverka för den enskilda individen. Det handlar i stort sett alltid om säkerhet. För den enskilda individen OCH de som påverkas omedelbart.

(Jag ser nu att jag missuppfattade inledningen till ditt inlägg, @Lobelia och ber om ursäkt om mitt inlägg är ute och seglar i förhållande till det du skrev...!)

Fast, som i Frankrike tidigare i tråden var det tal om sjukvårdspersonal. Antar lite lätt , kanske felaktivt, att det inte gäller rätt och slätt varenda en som arbetar inom det vi kallar för sjukvården utan att det är de med patientnära arbeten. Där är det ju befogat med vaccination. Vill man inte får man såklart avstå det och därmed välja något annat yrke.
Även om man inte jobbar patientnära inom sjukvården, så arbetar man ju på samma arbetsplats, i samma arbetsgrupp som de som gör det. Tror nog inte att vaccinkravet kommer gälla enbart de som träffar patienter eller brukare, det kommer nog gälla alla som är anställda av regionen eller under vård och omsorg i kommunerna. Eller jag hoppas ju det, de som jobbar inne är mina kollegor de också. Chefen också! (tror faktiskt att min chef sa att hans chef hade uttryckt det som en självklar förväntning att alla chefer skulle vaccinera sig då vi fick vaccinationstider i våras)

Att man kan visa upp negativt test eller vaccinationsbevis för att gå på Falsterbo Horse Show eller någon fotbollsmatch samt typ bio är ju inte heller konstigt. Bara att avstå om man inte vill vaccinera sig och inte vill ta ett test för covid.

Livet suger för alla pga pandemin, fast mest för de som dör av den.
Jag tycker faktiskt att det är rätt illa om man ska bli tvungen att visa upp någon form av hälsobevis för att röra sig inom ett land där man är medborgare. Visst att man som privat företag väl i princip har rätt att ställa vilka krav man vill som inte bryter mot diskrimineringslagstiftning för sina egna evenemang men det känns inte alls bra om sådana krav kommer från statligt håll. De som är riktiga vaccinmotståndare kommer man inte åt ändå på så vis och många som inte har det minsta emot vacciner kommer nog vägra visa intyg bara baserat på att de anser att det är odemokratiskt.

Resor mellan länder är en helt annan sak.

Även om man inte jobbar patientnära inom sjukvården, så arbetar man ju på samma arbetsplats, i samma arbetsgrupp som de som gör det. Tror nog inte att vaccinkravet kommer gälla enbart de som träffar patienter eller brukare, det kommer nog gälla alla som är anställda av regionen eller under vård och omsorg i kommunerna. Eller jag hoppas ju det, de som jobbar inne är mina kollegor de också. Chefen också! (tror faktiskt att min chef sa att hans chef hade uttryckt det som en självklar förväntning att alla chefer skulle vaccinera sig då vi fick vaccinationstider i våras)
Så är det ju på min arbetsplats också. Även vi medicinska sekreterare räknades som vårdpersonal och erbjöds vaccin. I flera regioner i Sverige har det dock varit så att just sekreterare har fått stå tillbaka och man har hänvisat till att de inte är vårdpersonal och därmed får vänta till fas 4 när det är deras tur enligt turordningen för allmänheten.

Mycket märkligt resonemang, då jag anser att man lämnar en onödig dörr öppen för smitta att ta sig in till personer som inte kan vaccinera sig eller inte har skydd så det räcker.... Men så har det varit på vissa ställen. Andra har varit som på min arbetsplats (där alltså det var självklart att alla som ville skulle vaccineras och det fort), på en del ställen har sekreterarna kommit allra sist i kön av all personal i bygget men ändå räknats med så att säga.

Jag tycker faktiskt att det är rätt illa om man ska bli tvungen att visa upp någon form av hälsobevis för att röra sig inom ett land där man är medborgare. Visst att man som privat företag väl i princip har rätt att ställa vilka krav man vill som inte bryter mot diskrimineringslagstiftning för sina egna evenemang men det känns inte alls bra om sådana krav kommer från statligt håll. De som är riktiga vaccinmotståndare kommer man inte åt ändå på så vis och många som inte har det minsta emot vacciner kommer nog vägra visa intyg bara baserat på att det anser att det är odemokratiskt.

Resor mellan länder är en helt annan sak.
Så du tycker det är fel att visa upp negativt covidtest för att gå på hästhoppning och fotbollsmatch?

Men de flesta upplevelser (evanemang, sporter etc) har redan "krav" för deltagande. Allt från hälsodeklarationer (som kan vara rejält begränsande beroende på sporten) till kroppsvikt. Vissa begränsningar (minska sin vikt till under 100 kg t.ex. för att få göra ett tandemhopp) är genomförbara om personen vill till varje pris. Andra begränsningar kan ses som diskriminerande då de är omöjliga att påverka för den enskilda individen. Det handlar i stort sett alltid om säkerhet. För den enskilda individen OCH de som påverkas omedelbart.
NU förstår jag inte din tankegång förutom att det är en ganska liten minoritet om aktiviteter som har krav som involverar att inta substanser som eventuellt kan vara skadliga.

Jag skrev om dock om vad som uppfattas som tvång och att folk upplever det som olika och att det rimligen är den som utsätts för tvånget som har tolkningsföreträde i hur denne upplever något. Det förutsätter ju att det finns någon form av begränsningar för att man ska kunna uppfattade det så, mig veterligt så har jag inte skrivit att det inte kan finnas någon form av påtryckning i andra sammanhang än vid vaccinering eller ens diskuterat frågan.

Ser att du ändrat nu :)

Så du tycker det är fel att visa upp negativt covidtest för att gå på hästhoppning och fotbollsmatch?
Ja. Precis som att jag tycker det skulle vara fel med ett statligt krav att behöva visa att man inte har mässling eller andra smittsamma sjukdomar för den typen av aktiviteter.

Senast ändrad:
Jag tycker det är bedrövligt med vårdpersonal som inte vill vaccinera sig. Låg inne på en avdelning i våras där det visade sig att dom flesta var skeptiska till att vaccinera sig pga "riskerna" med vaccinet och hade tackat nej till vaccin när det erbjöds.
Har fortfarande svårt att släppa det. Vi på avdelningen fick inte ta emot besök eller gå ut, vi fick covidtesta oss varannan dag osv. Men personalen kunde komma och gå och jobba på som vanligt utan att vaccinera sig när det erbjöds. För mig är det orimligt och provocerande att man inte bryr sig mer om sina patienter.

Så är det ju på min arbetsplats också. Även vi medicinska sekreterare räknades som vårdpersonal och erbjöds vaccin. I flera regioner i Sverige har det dock varit så att just sekreterare har fått stå tillbaka och man har hänvisat till att de inte är vårdpersonal och därmed får vänta till fas 4 när det är deras tur enligt turordningen för allmänheten.

Mycket märkligt resonemang, då jag anser att man lämnar en onödig dörr öppen för smitta att ta sig in till personer som inte kan vaccinera sig eller inte har skydd så det räcker.... Men så har det varit på vissa ställen. Andra har varit som på min arbetsplats (där alltså det var självklart att alla som ville skulle vaccineras och det fort), på en del ställen har sekreterarna kommit allra sist i kön av all personal i bygget men ändå räknats med så att säga.
Ja, jag tror ju att när den dagen kommer när sånt beslut ska tas, inser man att det är något som måste gälla alla yrkesgrupper inom enheterna. Hur det varit i våras är kanske inte relevant, då vaccinet faktiskt bara kom i begränsad mängd då och man delade ut det till riskgrupper i allra första hand där vårdpersonal med patientkontakt fanns med i den grupperna.

Man får välja andra jobb, rent krasst. Synd om de som redan jobbar inom vården dock och inte vill vaccinera sig....

Och vad gäller allmänheten kunde man väl visa upp ett negativt test, så då behöver man väl inte vaccinera sig? Alltså inte ett tvång, det finns alternativ.
Så är det ju med många jobb, att det finns en del regler man måste hålla sig till för att kunna ha dem.

Jag förstår inte varför vaccinvägrarna ska vara en grupp vi gör specialanpassningar till? Klart det är opraktiskt att inte vaccinera sig, det är ju därför man ska göra det!

Ja, jag tror ju att när den dagen kommer när sånt beslut ska tas, inser man att det är något som måste gälla alla yrkesgrupper inom enheterna. Hur det varit i våras är kanske inte relevant, då vaccinet faktiskt bara kom i begränsad mängd då och man delade ut det till riskgrupper i allra första hand där vårdpersonal med patientkontakt fanns med i den grupperna.
Absolut och jag förstår begränsningarna till viss del, å andra sidan ser jag ju att det är skillnad på ställen där administrativ personal sitter och inte är i kontakt med någon annan än annan administrativ personal, som vilket kontor som helst, men på en VC är det inte alltid just så. Kontakten är betydligt mer nära för även sekreterarna och man delar rum och lokaler med både patienter och personal på ett mycket mer intensivt sätt.

Blir det ett sådant beslut kan jag hoppas på att det gäller alla i sjukvården, för att minska smittorisken. Fast jag tror ändå inte det blir så i Sverige.

Så är det ju med många jobb, att det finns en del regler man måste hålla sig till för att kunna ha dem.

Jag förstår inte varför vaccinvägrarna ska vara en grupp vi gör specialanpassningar till? Klart det är opraktiskt att inte vaccinera sig, det är ju därför man ska göra det!
Å andra sidan är det ju inget tvång vilket också gör att man inte kan göra det hur opraktiskt som helst att inte vaccinera sig. Det är frivilligt.

Om nu Sverige vill ha tvångsvaccinering så får man skaffa det och inte ha det genom att göra det totalt opraktiskt för ovaccinerade att vara ovaccinerade och kalla det "frivilligt". Så flata kan man inte vara som land. Så att visa upp negativt test eller vaccinbevis är ju två saker man kan göra, då slipper man vaccinera sig och kan visa på att man inte är sjuk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka