Både och.Ett tvång är när en inte kan välja. Att välja mellan att vaccinera sig och jobba eller vara ovaccinerad och inte få jobba är fortfarande ett val.
Att inte få ta del av evenemang, resor etc som ovaccinerad är varken tvång, diskriminering eller kränkande. Jag hoppas det blir verklighet, det ökar i min mening DEN FRIA VILJAN att vaccinera sig.
Du anser det och upplever det så och du har rätt till din upplevelse. Andra kan uppleva att de tvingas till att ta vaccin, vems upplevelse är den korrekt? I min värld är den som utsätts för situationen som är ägare av upplevelsen.
Och objektivt så är det snudd på att du kan ha fel beroende på en eventuell implementation. Hur många begränsningar kan man införa för att något ska även med god vilja anses vara frivilligt? Går gränsen när man svälter ihjäl, när man får leva på existensminimum (försörjningsstöd), när man inte får träffa någon, när alla nöjen är begränsade till de som är vaccinerade?
Och vad kan anses som giltigt skäl för att inte vaccinera sig? Inget alls? Allergi eller andra risker? Och hur allvarlig ska den vara? Vem bestämmer? Hur länge ska begränsningarna finnas? Tills det finns bot, tills Covid blir som en säsongsinfluensa eller kanske för alltid? Det är lätt att säga att man har en fri vilja i allt, men livet är lite mer komplicerat än så. Ibland kan den fria viljan vara mellan att dö eller överleva och ja man har ett val även då, jo det är extremt, men vissa kan uppleva att valet är just det.