Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Man kan uttrycka saker på olika vis, jag ser en massa omskrivningar där folk i olika ordalag talar om att vill man inte vaccinera sig så ska man inte få sjukvård eller borde de inte få det.

Vad får dig att tro att jag än en gång behöver bli upplyst om att det inte råder vaccinationstvång? Sist du gjorde det påpekade jag att jag vet det. Tror du på allvar att jag inte har koll?

Och du jag är vaccinerad mot covid och önskar att all ska bli det, men att insinuera att folk inte bör få sjukvård om de inte vill motverkar sitt syfte.

PS Jag har vänner som jobbat på covid IVA och behöver knappast något studiebesök för att inse att vaccin är en bra idé. Just därför vill jag inte att folk ska utöva moralisk utpressning, det lär inte övertyga någon tvärt om.
Den omskrivningen ser inte jag alls, ingen hävdar att folk inte ska få vård.

Du tjafsar om vaccinationstvång, därav verkar det som om du behöver bli upplyst om att vi inte har det. Nej, du verkar inte ha koll. Du läser in saker som inte står, tolkar in saker som inte står.

Ingen har pratat om att undanhålla vård. Men jag tycker man är dum i huvudet, rent ut sagt, om man blir erbjuden vaccin och inte tar det, och sen blir sjuk. Sen ska såklart även dumhuvuden få vård, men dumt och hänsynslöst förblir det att inte vaccinera sig.
Du har ett underligt sätt att uttrycka att du anser att de som vägrar att vaccinera sig är lika värd vård som andra. Nyss skrev du exempelvis

"Fast vi ska ju betala deras sjukvårdskostnader när de får covid för att de vägrat vaccinera sig. De resurserna hade ju kunnat gå till att behandla sjukdomar som inte kan förhindras."

Det är många som kan vittna om samma som du, en mycket välfungerande vård. Och många som kan vittna om det raka motsatta. Jag var mer nyfiken på @MiniLi uppfattning om vilken del av vården som är välfungerande enligt henne så hon skrev att det finns bitar som har mer eller mindre problem (eller hur det nu var uttryckt i inlägget).

Jag kan också säga att det finns en mycket välfungerande vård på sina ställen och inom specialiteter, samtidigt vet jag, både av egen erfarenhet och av annat, att vård inte alls kan vara särskilt fungerande i Sverige. Därför tycker jag att vården som sådan är fungerande.
Jag vet inte vad det tillför att jag specificerar. Det blir ganska lokalt.

Kanske det men tror du på allvar att något någon skriver här kan ändra Maggans åsikter? De är så foliehattiga som det är möjligt. Det är möjligt att det inte är schyst att påtala att inga argument har en chans att bita på hen i dagsläget, men det är min tro, i det mån det är en seriös människa och inte ett konto skapat för att "trolla".
Varför måste du ändra Maggans åsikter?

Du tjafsar om vaccinationstvång, därav verkar det som om du behöver bli upplyst om att vi inte har det. Nej, du verkar inte ha koll. Du läser in saker som inte står, tolkar in saker som inte står.
Jag debatterar mot att införa vaccinationstvång i Sverige och du känner dig tvungen att upplysa mig om att vi inte har vaccinationstvång i landet inte bara en gång utan en andra gång och det efter jag påpekat att jag har koll. Jag tror inte vi kommer längre.

Jag debatterar mot att införa vaccinationstvång i Sverige och du känner dig tvungen att upplysa mig om att vi inte har vaccinationstvång i landet inte bara en gång utan en andra gång och det efter jag påpekat att jag har koll. Jag tror inte vi kommer längre.
Vem här vill införa vaccinationstvång?

Lägger mig inte i debatten ovan om tvångsvaccineringars existerande eller inte, men: Jag trooor att vi förr eller senare kommer att få krav på vaccinationER för sjukvård och omsorgspersonal. Samt kanske andra yrkesgrupper som är frontlinjeutsatta som arbetar med människor, exv blåljuspersonal.

???

Jag har påtalat att det är omöjligt, inte att jag vill göra det.
Du skrev ju
"Kanske det men tror du på allvar att något någon skriver här kan ändra Maggans åsikter?"

Jag tycker inte det är okej att kalla någon foliehat, onormal eller liknande. Detta är ett diskussions forum där man diskuterar, om man känner att man inte vill diskutera med en specifik person kan man ju bara låta bli att svara personen.
Att skriva som du gjorde om henne bara för att hon tänker annorlunda än dig är ganska elakt och onödigt.

Lägger mig inte i debatten ovan om tvångsvaccineringars existerande eller inte, men: Jag trooor att vi förr eller senare kommer att få krav på vaccinationER för sjukvård och omsorgspersonal. Samt kanske andra yrkesgrupper som är frontlinjeutsatta som arbetar med människor, exv blåljuspersonal.
Jag tror vi kommer få vaccinations krav vid resor innan det kommer något liknande inom sjukvården.

Du skrev ju
"Kanske det men tror du på allvar att något någon skriver här kan ändra Maggans åsikter?"

Jag tycker inte det är okej att kalla någon foliehat, onormal eller liknande. Detta är ett diskussions forum där man diskuterar, om man känner att man inte vill diskutera med en specifik person kan man ju bara låta bli att svara personen.
Att skriva som du gjorde om henne bara för att hon tänker annorlunda än dig är ganska elakt och onödigt.
Och exakt var i citatet skriver jag att jag vill ändra hens åsikter?

Men vi satsar mycket på sjukvården. Sedan 1970 har sjukvårdens andel av BNP ökat från 5,5 procent till nästan 12 procent. Antal läkare och sjuksköterskor är fler än någonsin.

Samtidigt är det också sant att antalet vårdplatser dragits ned markant. Det är en perspektivförändring nånstans där i omsorgsperspektivet och kanske hänger det ihop med att kallas kund istället för patient i vissa sammanhang.
Svårt att jämföra med 1970 då vi blivit 2 miljoner fler under tiden till 2021. Lika besvärligt som att jämföra antal poliser då och nu. Visst vi har fler poliser i antal men då tas ingen hänsyn till befolkningsökningen (och alla illegala som också finns här)

Oavsett om en del ordval var lämpliga eller inte så var det inte enbart för att någon "tänker annorlunda" som det kom ifrågasättanden.

Det var en hel del påståenden som var rätt luddigt vad de grundade sig i och några saker som var rena faktafel. Plus att mängden ofullständiga meningar, oklara syftningar m.m. gjorde det bitvis svårt att faktiskt reda ut sammanhangen i de resonemang som fördes.

Du har ett underligt sätt att uttrycka att du anser att de som vägrar att vaccinera sig är lika värd vård som andra. Nyss skrev du exempelvis

"Fast vi ska ju betala deras sjukvårdskostnader när de får covid för att de vägrat vaccinera sig. De resurserna hade ju kunnat gå till att behandla sjukdomar som inte kan förhindras."
Det är ju sant. Vi kommer betala deras sjukvårdskostnader, eftersom de har rätt till vård. Hade jag tyckt att de inte skulle få vård hade jag väl skrivit att vi inte borde betala deras kostnader? Det gjorde jag inte.

Vi borde och kommer betala, men de gör som kan vaccinera sig men väljer att inte göra det gör i mitt tycke fel. Även om de av någon anledning inte bryr sig för egen räkning, så borde de ändå vaccinera sig för det allmänna bästa.

Svårt att jämföra med 1970 då vi blivit 2 miljoner fler under tiden till 2021. Lika besvärligt som att jämföra antal poliser då och nu. Visst vi har fler poliser i antal men då tas ingen hänsyn till befolkningsökningen (och alla illegala som också finns här)

Det är inte så svårt som man kan tro bara för att mer än en parameter ändrar sig samtidigt. Dessutom kompenserar parametern ”som andel av BNP” ganska väl för befolkningsökningen.

Antal irreguljära migranter skattades 2010 till mellan 10000 och 35000 vilket alltså utgör mindre än 0,5% av befolkningen - och dessutom belastar sjukvården nästan exakt inte alls av förklarliga skäl. Känns helt irrelevant i diskussionen.

Du skrev ju

Jag tycker inte att det handlar om att ”tänka annorlunda” i första hand när man rantar osammanhängande om samband mellan, i varje inlägg, tiotals uppenbart felaktiga påståenden och insinuerar onda konspirationer i allt som händer. Sen tycker jag inte man behöver vara onödigt elak. Men foliehatt sitter som huvudet i hatten.

Sen kan man ha fel, det finns troll också och de har inte alltid på sig den där hatten på riktigt bakom tangentbordet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka