Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Jag förstår att man kan vara orolig för det preparat vi sprutar in i våra kroppar, lite restriktiv med läkemedel kan inte skada ibland. Men när oron istället blir konspiratoriskt och ... ja, löjeväckande, halmstråletande utan någon som helst fakta någonstans, utan att allt handlar om att någon vill någon illa eller bara vill tjäna pengar på något och man ljuger för hela befolkningen, JÖSSES, jag orkar inte ens!

Man måste må riktigt dåligt inom sig om man tror på allt sånt dravel. Jag mår dåligt bara av att läsa det.

Jag kör bil, åker tåg, flyg etc utan att veta exakt hur de fungerar. Jag använder också diverse eldrivna maskiner hemma, utan att exakt förstå hur de är uppbyggda. Jag litar helt enkelt på att de som tagit fram dem vet vad de gör eftersom de har relevant utbildning och erfarenhet för det.

Samma gäller vacciner och mediciner. Nu är jag naturvetare så jag förstår nog mer än gemene man hur de fungerar men jag behöver inte förstå i detalj eftersom jag ser på dem precis som jag ser på maskiner jag använder dagligen - någon med relevant utbildning har tagit fram och testat dem.

Vad jag för mitt liv inte kan förstå är när random pucko utan utbildning vägrar vacciner men samtidigt glatt sätter sig en bil (något som verkligen är livsfarligt och kommer med större risk än ett vaccin) och använder diverse maskiner utan att blinka?!

INGET vi gör kommer med noll procents risk. Men att hetsa upp sig för de små risker som kommer med ett vaccin jämfört med riskerna som kommer med att bli sjuk är så urbota korkat att det finnas inte.

Nej åtgärderna kan bli isolering och nekat tillträde till olika typer av arrangemang och nöjesarenor.
Typ inte komma in på konsert eller allmänna simhallar p.g.a. smittrisken.

Inte som det ser ut idag då det går att använda sig av negativt pcrtest eller genomgången sjukdom (eller ska bli så).

Att visa att man är frisk borde räcka lika väl som att visa att man är vaccinerad. Covidbeviset är förberett för det.

Det finns inga möjligheter att tvinga svenska folket till vaccinering, varken på ena eller andra sättet, däremot kan jag ha en åsikt om hur det vore om det gick. Vi kommer få fortsätta vara försiktiga, distans, tänka på handhygien etc länge, länge är min gissning. Det räcker inte med vaccination enbart även om det kan lätta för sjukvården om vi inte blir så sjuka att vi behöver läggas in när smittspridningen tar fart igen till hösten.

Självklart blir det problem i sjukvården p g a en pandemi. Det är ju inte möjligt att "klä sig" för ett sådant scenario. Kan vi lätta på trycket på sjukvården genom att inte bli så sjuka att vi behöver sjukvården i den utsträckningen som skett 2020, tycker jag det är ett argument så gott som något för vaccination.
Då frågar jag mig varför du ger dig in i just den här diskussionen som jag uppfattar att är ett icke accept av att vägra vaccinera sig..

Jag har inte någonstans skrivit att det inte blir problem i sjukvården pga pandemin. Det är ett problem när folk inte vill vaccinera sig oavsett vilken sjukdom det gäller och Covid har aktualiserat problemet. Jag är dovk skrämd av lösningen som vissa föreslår, att undanta de som inte vaccinerat sig från sjukvård. Att man däremot får ta konsekvensen av att bristen på vaccin och skaffa sig friskintyg i diverse sammanhang är logiskt. Alternativet kan ju vara att stänga för alla.

Jag kör bil, åker tåg, flyg etc utan att veta exakt hur de fungerar. Jag använder också diverse eldrivna maskiner hemma, utan att exakt förstå hur de är uppbyggda. Jag litar helt enkelt på att de som tagit fram dem vet vad de gör eftersom de har relevant utbildning och erfarenhet för det.

Samma gäller vacciner och mediciner. Nu är jag naturvetare så jag förstår nog mer än gemene man hur de fungerar men jag behöver inte förstå i detalj eftersom jag ser på dem precis som jag ser på maskiner jag använder dagligen - någon med relevant utbildning har tagit fram och testat dem.

Vad jag för mitt liv inte kan förstå är när random pucko utan utbildning vägrar vacciner men samtidigt glatt sätter sig en bil (något som verkligen är livsfarligt och kommer med större risk än ett vaccin) och använder diverse maskiner utan att blinka?!

INGET vi gör kommer med noll procents risk. Men att hetsa upp sig för de små risker som kommer med ett vaccin jämfört med riskerna som kommer med att bli sjuk är så urbota korkat att det finnas inte.
Så för att du har tilliten så innebär det att alla andra ska ha den?

Steg ett för att få folk att vaccinera sig är kanske att kalla sluta alla som är tveksamma för random pucko. Vi har äkta foliehatar som @Maggan 59 där där diskussion och information inte har en chans att nå fram, men de flesta som inte vill ta vaccin är normala tänkande människor och inte random puckon utan ärligt skeptiska av någon anledning och att använda föraktfulla tillmälen resulterar sällan i att folk ändrar sig eller skapar något förtroende.

Så för att du har tilliten så innebär det att alla andra ska ha den?

Steg ett för att få folk att vaccinera sig är kanske att kalla sluta alla som är tveksamma för random pucko. Vi har äkta foliehatar som @Maggan 59 där där diskussion och information inte har en chans att nå fram, men de flesta som inte vill ta vaccin är normala tänkande människor och inte random puckon utan ärligt skeptiska av någon anledning och att använda föraktfulla tillmälen resulterar sällan i att folk ändrar sig eller skapar något förtroende.
Det är inte speciellt shyst att skriva sådär om Maggan 59 bara för att hon tänker annorlunda än andra på detta forum...

Det är inte speciellt shyst att skriva sådär om Maggan 59 bara för att hon tänker annorlunda än andra på detta forum...
Kanske det men tror du på allvar att något någon skriver här kan ändra Maggans åsikter? De är så foliehattiga som det är möjligt. Det är möjligt att det inte är schyst att påtala att inga argument har en chans att bita på hen i dagsläget, men det är min tro, i det mån det är en seriös människa och inte ett konto skapat för att "trolla".

Inte som det ser ut idag då det går att använda sig av negativt pcrtest eller genomgången sjukdom (eller ska bli så).

Att visa att man är frisk borde räcka lika väl som att visa att man är vaccinerad. Covidbeviset är förberett för det.
Jag tänker tvärt om.
För att inte utsätta sig för risken att bli sjuk av smittan.

Jag tror att Deltavarianten kommer att smitta runt bland vaccinerade och dem med immunitet från genomgången covid. Det kommer att bli som en förkylning om man inte är oskyddad. De oskyddade kommer att behöva akta sig genom att hålla sig undan.

Kanske det men tror du på allvar att något någon skriver här kan ändra Maggans åsikter? De är så foliehattiga som det är möjligt. Det är möjligt att det inte är schyst att påtala att inga argument har en chans att bita på hen i dagsläget, men det är min tro, i det mån det är en seriös människa och inte ett konto skapat för att "trolla".
Jag har anledning att tro att det är en gammal användare som återkommit med nytt namn.
Inget troll alltså.

Men stolligheterna får inte stå oemotsagda.

Skulle det vara underligt på ett diskussionsforum?
Nej det är inte underligt att folk ger sig in i en diskussion och det blir missuppfattningar för att det de skriver inte riktigt hänger ihop med det som skrevs tidigare och så blir det missuppfattningar.

Jag brukar hänga med i dina tankegångar men här fattar jag inte riktigt vad du egentligen vill. Jag argumenterade emot att utestänga folk från sjukvården och du argumenterade emot mig men håller egentligen med. Det blev för rörigt.

Fast du är den enda här som pratar om att utestänga folk från vård och att tvångsvaccinera.

Andra hänvisar till att man ska vaccinera sig, om man kan, och visa hänsyn till medmänniskor, däribland den utslitna vårdpersonalen som mer än gärna villo ha en hett efterlängtad semester. För det är trots allt så att covidvården har tagit över mycket annan vård och belastar vården mer än rökning och brutna ryggar gör, generellt sätt. Vårdpersonalen slutar inte pga överbelastning pga rökning, och brutna ryggar, inte heller går de in i väggen pga detta. Däremot pga pandemin.
Nja det stämmer inte riktigt. Vad blir följden av att man ska vaccinera sig om man då inte vill? Det är det jag beslyser konsekvensen av. Följden av att lägga för att vårdpersonalen inte får sommarsemester på de som inte vaccinerar sig (och inte har bra skäl) fast det inte finns vaccin till alla just nu.

Det är inkonsekvent att propsa på att folk ska vaccinera sig och sen inte inse att det blir ett tvång när någon inte vill.

Nja det stämmer inte riktigt. Vad blir följden av att man ska vaccinera sig om man då inte vill? Det är det jag beslyser konsekvensen av. Följden av att lägga för att vårdpersonalen inte får sommarsemester på de som inte vaccinerar sig (och inte har bra skäl) fast det inte finns vaccin till alla just nu.

Det är inkonsekvent att propsa på att folk ska vaccinera sig och sen inte inse att det blir ett tvång när någon inte vill.
Följden blir att man inte vaccinerar sig för att man inte vill. Det finns inget tvång i Sverige vad gäller vaccinering.

Följden blir att man inte vaccinerar sig för att man inte vill. Det finns inget tvång i Sverige vad gäller vaccinering.
Ja det är det jag försöker påpeka när folk säger att man måste vaccinera sig, att man ska det annars så är man inte värd sjukvård etc. Inför man detta så blir det ett tvång även om ingen fysiskt tvingar i en en spruta.

Ja det är det jag försöker påpeka när folk säger att man måste vaccinera sig, att man ska det annars så är man inte värd sjukvård etc. Inför man detta så blir det ett tvång även om ingen fysiskt tvingar i en en spruta.
Jag har nog missat de inläggen i denna tråden där folk skriver att man inte är värd sjukvård etc.

Jag har däremot sett att folk har skrivit att man vaccinerar sig av hänsyn till tex sjukvårdspersonal så att de kan slipa slita ihjäl sig och att de kan få lite semester. Men det får jag inte till att bli att man inte är värd sjukvård som ovaccinerad.

Jag tänker tvärt om.
För att inte utsätta sig för risken att bli sjuk av smittan.

Jag tror att Deltavarianten kommer att smitta runt bland vaccinerade och dem med immunitet från genomgången covid. Det kommer att bli som en förkylning om man inte är oskyddad. De oskyddade kommer att behöva akta sig genom att hålla sig undan.
Ja jag är helt inne på att jag kan få covid igen
Det jag hoppas på med vaccinet och mina ev antikroppar är att slippa bli så sjuk som jag var.
Eftersom mina lungor inte är återhämtade än skulle det vara förödande att bli s sjuk igen.

Dramatiska uttalanden om hur illa det är i sverige trots att du inte ens är här. I det här fallet påstod du att sveriges sjukvård hade gått i graven redan innan covid vilket inte stämmer. Jag vet inte hur du har bildat dig den uppfattningen men det är helt felaktigt.
Jag vet inte riktigt varför du reagerar så starkt på just detta, som ju faktiskt är ett mångårigt diskussionämne här. Jag tror att det var så sent som bara dagen innan första smittade i sverige upptäcktes i jönköping då det var krigsrubriker om kaosartade scener på södersjukhuset i stockholm, där folk lågi korridorer, cancersjuka blev utskrivna på grund av platsbrister, att karolinska sa upp 250 läkare och 350 undersköterskor. Dessförinnan hade 550 inom administrationen varslats. Då, slog coronaviruset och pandemin ner som en bomb.

Att sjukvårdspersonalen är slutkörd är inte bara på grund av pandemin. Så hejda sig lite, vi lever fasen inte i någon sjukvårdsidyll, och har inte gjort senaste decenniet med förskräckliga nerdragningar p personal och resurser. @Seabaz har inte helt fel.

Edit: googlade lite snabbt, första länken, daterad 7 januari 2019:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K32mBo/personalens-larm-inifran-sjukhuset-det-ar-kaos

Senast ändrad:
Jag har nog missat de inläggen i denna tråden där folk skriver att man inte är värd sjukvård etc.

Jag har däremot sett att folk har skrivit att man vaccinerar sig av hänsyn till tex sjukvårdspersonal så att de kan slipa slita ihjäl sig och att de kan få lite semester. Men det får jag inte till att bli att man inte är värd sjukvård som ovaccinerad.

Det är i en rad inlägg som folk skrivit om att de inte vill att sjukvårds resurser ska gå till de som inte vaccinerar sig. Påpekar man att de som inte vill vaccinera sig är långt ifrån de enda som behöver sjukvård pga egna val så är just vaccinvägrare i strykklass. Här är några exempel nedan. Sen verkar ingen vilja stå för att icke vaccinerade inte ska få sjukvård, men värda det tycks de inte vara. Jag tycker det ger en bild av en vidrig människosyn. Jag kan förstå om det kan komma till någon form av påtryckning om vi inte får nog med vaccinerade men att undanhålla sjukvård tycker jag är barbariskt.

Vaccination begränsar ju inte livet på samma sätt som att sluta rida eller sluta röka.
Rökning är dessutom ett missbruk så det går ju att diskutera hur frivilligt det är.

Fast vi ska ju betala deras sjukvårdskostnader när de får covid för att de vägrat vaccinera sig. De resurserna hade ju kunnat gå till att behandla sjukdomar som inte kan förhindras.

Fast med den inställningen,, du betalar även storrökares cancer elller kol vård... och fd alkoholisters fd levertransplant osv..... just saying

Även icke-vaccinerde betalar skatt

Fast jag tycker ju inte att sjukvårdspersonalen ska behöva missa sin semester och jobba ihjäl sig för att folk vägrar vaccinera sig.

Jo, fast här i Sverige har vi nästan haft ihjäl sjukvården och personalen. Apparaten är inte dimensionerad för den covid-vård den fått utföra. Nu när vi har facit kan jag inte se det som försvarbart att sätta sig på röven och vägra vaccinera sig med hänvisning till att en har rätt att göra den samhällsbelastningen det kommer innebära att vårda ovaccinerade en runda till.

Jag vet inte riktigt varför du reagerar så starkt på just detta, som ju faktiskt är ett mångårigt diskussionämne här. Jag tror att det var så sent som bara dagen innan första smittade i sverige upptäcktes i jönköping då det var krigsrubriker om kaosartade scener på södersjukhuset i stockholm, där folk lågi korridorer, cancersjuka blev utskrivna på grund av platsbrister, att karolinska sa upp 250 läkare och 350 undersköterskor. Dessförinnan hade 550 inom administrationen varslats. Då, slog coronaviruset och pandemin ner som en bomb.

Att sjukvårdspersonalen är slutkörd är inte bara på grund av pandemin. Så hejda sig lite, vi lever fasen inte i någon sjukvårdsidyll, och har inte gjort senaste decenniet med förskräckliga nerdragningar p personal och resurser. @Seabaz har inte helt fel.
Idyll har jag aldrig påstått men sjukvården är helt klart överlag välfungerande i sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka