Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Säg några sjukdomar som bönder får av sina djur. Myggan och Fästingen gills inte. Hmm Visstja. Ni gick på Att den kinesiska Bat woman på labbet i Wuhan inte alls var den som som forskade på att göra Bats coronavirus till supervirus för att kunna smitta människor. Folk har ingen aning om vad Psykologisk, biologisk, ekonomisk eller virologisk KRIGSFÖRING innebär.
Är det diskussioner när alla Omyndiga är eniga efter myndigheternas propaganda? Ja man vill inte ha diskussioner eftersom man inte kan diskutera annat än som papegojor. Alla kan upprepa samma sak. Spännande.
Samma Flock var ej heller uppmärksamma är de bytte från Corona=Den vanliga Förkylningen till Certificate of Vaccination Identifikation 2019.COV-ID19.
Läs NIHs egen statistik där man kan Läsa att det var INFLUENSAN. Ingen reagerade på radiopratarnas tjat om fall MED COV-ID-19. Folk dog inte av. Medelåldern är 84+ med många underliggande sjukdomar. Testade de Falskt positivt men var Asymptomatiska fick de Palliativ "vård"

Det är inget som drabbar Barn naturligt.
Staten har iallafall Erkänt det som Vaccin skada. Ingen annan än de som tog vaccinet fick Svininfluensan varav millioner doser kasserades. F

Läs på hur många IVA platser det finns idag mot för 94. Inte ens ett av alla militära Fältsjukhusen fanns kvar. Noll beredskap. Glöm inte att Fältsjukhuset som sattes upp i Älvsjö för 30 miljoner inte hade En enda patient. I Mars förra året varslades 200 läkare och USK på enbart NKS
Men du, det finns ju MÄNGDER av olika zoonozer?!
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/?classifications=zoonosis

Senast ändrad:
Följden blir att man inte vaccinerar sig för att man inte vill. Det finns inget tvång i Sverige vad gäller vaccinering.

Klart att det inte ska vara tvång... men väljer en att inte göra det har jag noll problem med att en råkar ut för begränsningar när en inte kan visa upp ett intyg. Absolut noll problem.

Alla våra väl har konsekvenser och det går inte att äta kakan och ha den kvar.

Det är i en rad inlägg som folk skrivit om att de inte vill att sjukvårds resurser ska gå till de som inte vaccinerar sig. Påpekar man att de som inte vill vaccinera sig är långt ifrån de enda som behöver sjukvård pga egna val så är just vaccinvägrare i strykklass. Här är några exempel nedan. Sen verkar ingen vilja stå för att icke vaccinerade inte ska få sjukvård, men värda det tycks de inte vara. Jag tycker det ger en bild av en vidrig människosyn. Jag kan förstå om det kan komma till någon form av påtryckning om vi inte får nog med vaccinerade men att undanhålla sjukvård tycker jag är barbariskt.
Inte i någon av de inläggen står det att ovaccinerade inte är värda vård eller inte ska få vård. Inget!

Sedan kanske du skulle gjort ett besök på IVA på närmaste sjukhus i värsta toppen och jämföra det med en vanlig dag och sedan fundera på huruvida vaccination faktiskt ändå är något vettigt att ta till för att minska trycket på sjukvården, eller om det är lika mycket rökares fel att sjukvården går på knäna just nu.

Om man inte vill vaccinera sig och håller sig för sig själv på alla sätt och vis så ser jag inga problem faktiskt, men om man inte vill vaccinera sig men festar omkring, åker kollektivt, jobbar på plats, shoppar på köpcentrum, går på loppis och marknader och Falsterbo Horse Show och rent allmänt tycker att livet nu är så där hippt och underbart som vissa stollar verkar tycka nu när restriktioner släpper allt eftersom, tja, då dör man inte av lite jävla sanning om hur ens val påverkar andra människor.

Jag, å min sida, tror att de flesta som inte vill vaccinera sig tillhör de som umgås med andra människor och inte är någo9n eremit i en skog.

Det är ingen tvångsvaccinering i Sverige och jag tror nog att alla svenskar fattar det och inte vaccinerar sig för andra bästa bara för att bukefolk säger att man måste. Eller är verkligen folk så pass mesiga att de inte kan stå för sina egna åsikter ens?

Klart att det inte ska vara tvång... men väljer en att inte göra det har jag noll problem med att en råkar ut för begränsningar när en inte kan visa upp ett intyg. Absolut noll problem.

Alla våra väl har konsekvenser och det går inte att äta kakan och ha den kvar.
Det här har jag aldrig sagt emot. Men vårdbegränsningar ingår inte i det.

Ombonat kontor? Vad ska det betyda?
Jag har inte en aning om vad du arbetar med, om det är inom vården alls. Men oavsett, så vet jag inte vilken sten du legat under om du inte är medveten om alla neddragningar på personal och vårdplatser som skett de senaste decennierna i sverige inom den sjukvård vi är så förbaskat stolta över när det passar oss. I synnerhet är det märkligt om du faktiskt arbetar inom vården, jag förutsätter nästan att du inte gör det.

Hade vi haft en mycket väl fungerande sjukvårdsapparat hade vi inte gått in i denna pandemi med det underläge personalen på golvet hade. Det handlar inte om som det i tråden talas om att vaccinationerna löser sjukvårdspersonalens semestrar bara, problemet i svensk sjukvård är mycket djupare än pandemin. TS är säkert väl medveten om det, men kanske uttrycker sig lite väl drastiskt. Men det är sant att vår sjukvård inte är så bra fungerande som den en gång var, eller hade kunnat vara om det inte hade varit för att våra politiker och vård och omsorgsdirektörer har kratsat och kratsat i svensk sjukvård att vissa delar som är förbenat viktiga - inte fungerar på de sätt de en gång gjorde.

Läste du ens de länkar till nyhetsartiklar om sös och karolinska publicerade innan pandemin slog ner som en bomb i vården som jag la in ovan?

Jag har inte en aning om vad du arbetar med, om det är inom vården alls. Men oavsett, så vet jag inte vilken sten du legat under om du inte är medveten om alla neddragningar på personal och vårdplatser som skett de senaste decennierna i sverige inom den sjukvård vi är så förbaskat stolta över när det passar oss. I synnerhet är det märkligt om du faktiskt arbetar inom vården, jag förutsätter nästan att du inte gör det.

Hade vi haft en mycket väl fungerande sjukvårdsapparat hade vi inte gått in i denna pandemi med det underläge personalen på golvet hade. Det handlar inte om som det i tråden talas om att vaccinationerna löser sjukvårdspersonalens semestrar bara, problemet i svensk sjukvård är mycket djupare än pandemin. TS är säkert väl medveten om det, men kanske uttrycker sig lite väl drastiskt. Men det är sant att vår sjukvård inte är så bra fungerande som den en gång var, eller hade kunnat vara om det inte hade varit för att våra politiker och vård och omsorgsdirektörer har kratsat och kratsat i svensk sjukvård att vissa delar som är förbenat viktiga - inte fungerar på de sätt de en gång gjorde.

Läste du ens de länkar till nyhetsartiklar om sös och karolinska publicerade innan pandemin slog ner som en bomb i vården som jag la in ovan?
Jag jobbar i vården. Jag är väl medveten om att sjukvården inte är perfekt och att det finns problem, mer eller mindre beroende på vilken del av sjukvården vi pratar om. Men jag tycker fortfarande att inlägget jag ursprungligen svarade på var ute och cyklade. Du verkar ha övertolkat mig totalt.

Jag jobbar i vården. Jag är väl medveten om att sjukvården inte är perfekt och att det finns problem, mer eller mindre beroende på vilken del av sjukvården vi pratar om. Men jag tycker fortfarande att inlägget jag ursprungligen svarade på var ute och cyklade. Du verkar ha övertolkat mig totalt.
Vilken del av vården tycker du är välfungerande?

Det här blir ju lite OT, och jag menar inte på något vis att ifrågasätta vad du skriver för även om jag bara har ett patientperspektiv så upplever jag det som att det finns brister. Men när var det så fungerande som det en gång var?

Det är urenkelt att skydda sig mot ridolyckor och andra sportolyckor. Bars att låta bli att utsätta sig för risken

Gäller personligt ansvar bara covid?

Jag är totalt emot tvång och påtryckningar att ta vaccin/medicin/behandlingar. Förutom att påtvinga folk något de inte vill ha och som kan ge oåterkalliga effekter så tror jag att det kommer ha en motsatt effekt.

Vem rycker du ska utföra tvångsvaccineringen?
Jag har inte sagt att man ska tvångsvaccinera, utan att jag tycker man har en moralisk skyldighet att vaccinera sig om man kan.

Den enda som pratar om tvångsvaccinering är du. Att jag tycker den som tackar nej till vaccin gör fel innebär inte att människor är tvingade att vaccinera sig.

Det här blir ju lite OT, och jag menar inte på något vis att ifrågasätta vad du skriver för även om jag bara har ett patientperspektiv så upplever jag det som att det finns brister. Men när var det så fungerande som det en gång var?
Bemanning och antal sjukvårdsplatser var mycket högre för bara 20 år sedan. Det var helt annorlunda än idag, tidigare än det - ännu mer bemannat och fler sjukvårdsplatser.

Vården fungerade inte bättre förr. Men jag har också mestadels ett patient- och anhörigperspektiv. Omsorgen om äldre var ett dåligt fungerande skämt på 80-talet och stora delar av 90-talet.

Sen om den funkar så bra som den skulle kunna göra med mer resurser om vi stoppade in mer medel? Antagligen inte. Jag upplever inte att det finns en vilja bland människor att betala mer för vården. Och således inte heller bland politiker.

Vilken del av vården tycker du är välfungerande?
Jag har en multisjuk förälder, som de senaste åren varit storkonsument av vård. Den har fungerat utmärkt. Imponerande bra, faktiskt, och då har vi ändå, tyvärr, testat alla möjliga vårdområden på olika sjukhus. Det är enormt mycket bättre, på alla plan, än den vård mina farföräldrar fick för 30-40 år sen.

Inte i någon av de inläggen står det att ovaccinerade inte är värda vård eller inte ska få vård. Inget!

Sedan kanske du skulle gjort ett besök på IVA på närmaste sjukhus i värsta toppen och jämföra det med en vanlig dag och sedan fundera på huruvida vaccination faktiskt ändå är något vettigt att ta till för att minska trycket på sjukvården, eller om det är lika mycket rökares fel att sjukvården går på knäna just nu.

Om man inte vill vaccinera sig och håller sig för sig själv på alla sätt och vis så ser jag inga problem faktiskt, men om man inte vill vaccinera sig men festar omkring, åker kollektivt, jobbar på plats, shoppar på köpcentrum, går på loppis och marknader och Falsterbo Horse Show och rent allmänt tycker att livet nu är så där hippt och underbart som vissa stollar verkar tycka nu när restriktioner släpper allt eftersom, tja, då dör man inte av lite jävla sanning om hur ens val påverkar andra människor.

Jag, å min sida, tror att de flesta som inte vill vaccinera sig tillhör de som umgås med andra människor och inte är någo9n eremit i en skog.

Det är ingen tvångsvaccinering i Sverige och jag tror nog att alla svenskar fattar det och inte vaccinerar sig för andra bästa bara för att bukefolk säger att man måste. Eller är verkligen folk så pass mesiga att de inte kan stå för sina egna åsikter ens?
Man kan uttrycka saker på olika vis, jag ser en massa omskrivningar där folk i olika ordalag talar om att vill man inte vaccinera sig så ska man inte få sjukvård eller borde de inte få det.

Vad får dig att tro att jag än en gång behöver bli upplyst om att det inte råder vaccinationstvång? Sist du gjorde det påpekade jag att jag vet det. Tror du på allvar att jag inte har koll?

Och du jag är vaccinerad mot covid och önskar att all ska bli det, men att insinuera att folk inte bör få sjukvård om de inte vill motverkar sitt syfte.

PS Jag har vänner som jobbat på covid IVA och behöver knappast något studiebesök för att inse att vaccin är en bra idé. Just därför vill jag inte att folk ska utöva moralisk utpressning, det lär inte övertyga någon tvärt om.

Det är i en rad inlägg som folk skrivit om att de inte vill att sjukvårds resurser ska gå till de som inte vaccinerar sig. Påpekar man att de som inte vill vaccinera sig är långt ifrån de enda som behöver sjukvård pga egna val så är just vaccinvägrare i strykklass. Här är några exempel nedan. Sen verkar ingen vilja stå för att icke vaccinerade inte ska få sjukvård, men värda det tycks de inte vara. Jag tycker det ger en bild av en vidrig människosyn. Jag kan förstå om det kan komma till någon form av påtryckning om vi inte får nog med vaccinerade men att undanhålla sjukvård tycker jag är barbariskt.
Ingen har pratat om att undanhålla vård. Men jag tycker man är dum i huvudet, rent ut sagt, om man blir erbjuden vaccin och inte tar det, och sen blir sjuk. Sen ska såklart även dumhuvuden få vård, men dumt och hänsynslöst förblir det att inte vaccinera sig.

Jag har inte sagt att man ska tvångsvaccinera, utan att jag tycker man har en moralisk skyldighet att vaccinera sig om man kan.

Den enda som pratar om tvångsvaccinering är du. Att jag tycker den som tackar nej till vaccin gör fel innebär inte att människor är tvingade att vaccinera sig.
Ja om man är spruträdd har man ingen moral och inte heller om man är rädd för vaccin. Obs ironi.

Tror du verkligen du kan få någon positiv till att vaccinera sig genom att dra moralkortet?

Men vi satsar mycket på sjukvården. Sedan 1970 har sjukvårdens andel av BNP ökat från 5,5 procent till nästan 12 procent. Antal läkare och sjuksköterskor är fler än någonsin.

Samtidigt är det också sant att antalet vårdplatser dragits ned markant. Det är en perspektivförändring nånstans där i omsorgsperspektivet och kanske hänger det ihop med att kallas kund istället för patient i vissa sammanhang.

Jag har en multisjuk förälder, som de senaste åren varit storkonsument av vård. Den har fungerat utmärkt. Imponerande bra, faktiskt, och då har vi ändå, tyvärr, testat alla möjliga vårdområden på olika sjukhus. Det är enormt mycket bättre, på alla plan, än den vård mina farföräldrar fick för 30-40 år sen.
Det är många som kan vittna om samma som du, en mycket välfungerande vård. Och många som kan vittna om det raka motsatta. Jag var mer nyfiken på @MiniLi uppfattning om vilken del av vården som är välfungerande enligt henne så hon skrev att det finns bitar som har mer eller mindre problem (eller hur det nu var uttryckt i inlägget).

Jag kan också säga att det finns en mycket välfungerande vård på sina ställen och inom specialiteter, samtidigt vet jag, både av egen erfarenhet och av annat, att vård inte alls kan vara särskilt fungerande i Sverige. Därför tycker jag att vården som sådan är fungerande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka