Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det är ju sant. Vi kommer betala deras sjukvårdskostnader, eftersom de har rätt till vård. Hade jag tyckt att de inte skulle få vård hade jag väl skrivit att vi inte borde betala deras kostnader? Det gjorde jag inte.

Vi borde och kommer betala, men de gör som kan vaccinera sig men väljer att inte göra det gör i mitt tycke fel. Även om de av någon anledning inte bryr sig för egen räkning, så borde de ändå vaccinera sig för det allmänna bästa.
Och i det perspektivet så gör flertalet, säkert även du livsval som gör att sjukvårdskostnaderna blir högre än nödvändigt. Så länge inte alla gör optimala val så finns det ingen anledning att klanka ner på de som tar ett visst val.

Jag vägrade att ta svininfluensavaccinet och fick höra samma argumentation som du nu kör med. Det fick troligen någon som skulle drabbas av narkolepsi göra också. Bara framtiden kan visa vem som gör rätt val. Kanske undvek jag narkolepsi, men troligen inte. Jag var inte i den åldersgruppen som drabbades.

Ja jag tror att denna gången är det rätt val att vaccinera sig och har gjort det, men jag har också stått på andra sidan och har utsatts för argument som dina. Det var direkt otroligt med den brist på respekt som genomsyrar inläggen, ditt och några andras. men jag vet inte. Det kan vara att det kommer någon stor långsiktig biverkning om 2 år eller 10 år men alla måste göra sitt val.

Men vi satsar mycket på sjukvården. Sedan 1970 har sjukvårdens andel av BNP ökat från 5,5 procent till nästan 12 procent. Antal läkare och sjuksköterskor är fler än någonsin.

Samtidigt är det också sant att antalet vårdplatser dragits ned markant. Det är en perspektivförändring nånstans där i omsorgsperspektivet och kanske hänger det ihop med att kallas kund istället för patient i vissa sammanhang.
Jag tror att sjukvården har blivit dyrare i samma omfattning. Att vi kan bota fler och hålla liv i folk längre, och att det kostar. Dessutom försvinner ju rätt mycket pengar ner i privata fickor. Tak på välfärd är ju inte en ogrundad tanke.

Min egen uppfattning om vården är att den faktiskt fungerar väldigt bra trots allt. Vänner och släktingar som behövt akut och avancerad vård och fått både det och bra bemötande.

Nej det är inte underligt att folk ger sig in i en diskussion och det blir missuppfattningar för att det de skriver inte riktigt hänger ihop med det som skrevs tidigare och så blir det missuppfattningar.

Jag brukar hänga med i dina tankegångar men här fattar jag inte riktigt vad du egentligen vill. Jag argumenterade emot att utestänga folk från sjukvården och du argumenterade emot mig men håller egentligen med. Det blev för rörigt.

Min åsikt, för vad den är värd, är att om en vill ta del av samhällets förmåner - som skapas genom att alla bidrar till sagda samhälle - får en också ställa upp på villkoren och ge förutsättningar för att samhället ska överleva. Göra det en kan, helt enkelt.

I det ingår att vaccinera sig. Att jag sedan kan tycka att det är väl magstarkt att vägra vaccinera sig men ändå vilja ta del av en p g a Covid överansträngd vårdapparat kan jag ändå få unna mig att uttrycka. Jag skulle förmodligen inte rösta för att utestänga ovaccinerade från akuten även om det i någon absurd föreställning skulle gå. Men jag kan ändå ha en åsikt. Det får jag faktiskt lov att ha.

I Frankrike inför man vaccinationstvång för biobesök, caféer och andra aktiviteter i offentliga miljöer. Är övertygad om att fler länder kommer haka på.

Nej, det är inte vaccinationstvång för alla. Reglerna är:

"President Macron uppmanade vårdpersonalen att vara vaccinerade senast 15 september. Han sade också att de som vill gå på bio, åka tåg eller besöka en affärsgalleria måste visa intyg att de vaccinerade eller de har ett nytaget negativt covid-test."

Källa https://www.svt.se/nyheter/utrikes/frankrike-infor-hardare-krav-pa-vaccinering

Min åsikt, för vad den är värd, är att om en vill ta del av samhällets förmåner - som skapas genom att alla bidrar till sagda samhälle - får en också ställa upp på villkoren och ge förutsättningar för att samhället ska överleva. Göra det en kan, helt enkelt.

I det ingår att vaccinera sig. Att jag sedan kan tycka att det är väl magstarkt att vägra vaccinera sig men ändå vilja ta del av en p g a Covid överansträngd vårdapparat kan jag ändå få unna mig att uttrycka. Jag skulle förmodligen inte rösta för att utestänga ovaccinerade från akuten även om det i någon absurd föreställning skulle gå. Men jag kan ändå ha en åsikt. Det får jag faktiskt lov att ha.
Men nyss var du emot vaccinationstvång och nu menar du att det man ska ställa upp på villkoren och du menar också att i villkoren ingår det att vaccinera sig. Det kanske var dig @Enya tjatade om att vi inte har vaccinationstvång och därmed är det inte ett av villkoren hur mycket du än

Man kan tycke det är magstarkt att vilja ta del av samhällets förmåner om man kör motorcykel och blir skadad, utför en riskfylld sport och blir skadad, röker och får kol/cancer, den som inte motionerar och får diverse fysiska problem av det, den som elitidrottar och får fysiska problem/skador av det. Det finns nog nog väldigt få som lever optimalt (vad det nu är) och på så vis belastar vården så lite som möjligt. Var drar vi gränsen.

Om vi leker med tanken att vi inför vaccinations tvång som du verkar vilja även om du inte vill kännas vid det.
Hur ersätter man någon som drabbas av något lika illa som narkolepsi efter att ha tvingats vaccinera sig mot sin vilja av rädsla för att drabbas av någon allvarlig biverkning som först märks långt efter vaccineringen? Det är illa nog för de som medvetna om risken (som i och för sig är extremt liten) och ändå väljer vaccinet men för den som blir tvingad? Går det ens?

I min värld är det hyckleri att både ans att man inte är för tvångsvaccinering och skriva som du gör ovan. Speciellt det fetade. I mina ögon ger du intrycket att vara på gränsen mellan att anse att vi redan har tvångsvaccinering och att vi bör införa det. Ingenstans ser jag dig öppna för att vaccination ska vara valfritt.

Du får givetvis ha vilken åsikt du vill, jag kan mycket väl förstå om man inför vaccinationstvång- på sätt och vis vill jag själv ha det men anser att individens rätt över sin kropp står högre, åtminstone så länge sjukdomen inte är värre (hade det rört sig om sjukdomar som smittkoppor kanske jag tänkt annorlunda), men jag har inte mycket till övers för att både säga att man inte vill ha vaccinationstvång och sedan propagera för det.

Senast ändrad:
Nej, det är inte vaccinationstvång för alla. Reglerna är:

"President Macron uppmanade vårdpersonalen att vara vaccinerade senast 15 september. Han sade också att de som vill gå på bio, åka tåg eller besöka en affärsgalleria måste visa intyg att de vaccinerade eller de har ett nytaget negativt covid-test."

Källa
SVT är nog det enda europeiska medium som inte förstod vad han sa i sin presskonferens..

Om du jobbar i vården och inte vaccinerar dig kommer du inte få jobba efter den 15 september och inte heller få någon lön. Känns som ett tvång för mig.

Om du inte kan visa vaccination eller negativt coronatest kan du typ inte göra någonting i offentliga miljöer. Du kan inte åka tåg, buss, flyga, ta en kopp kaffe, käka middag eller gå på bio. Planen är att strypa tlllgängligheten av aktiviteter för icke vaccinerade och istället premiera de som tar sitt ansvar och vaccinerar sig. Det är oxå ett slags tvång även om det från början kommer att vara ett "frivilligt tvång".

SVT är nog det enda europeiska medium som inte förstod vad han sa i sin presskonferens..

Om du jobbar i vården och inte vaccinerar dig kommer du inte få jobba efter den 15 september och inte heller få någon lön. Känns som ett tvång för mig.

Om du inte kan visa vaccination eller negativt coronatest kan du typ inte göra någonting i offentliga miljöer. Du kan inte åka tåg, buss, flyga, ta en kopp kaffe, käka middag eller gå på bio. Planen är att strypa tlllgängligheten av aktiviteter för icke vaccinerade och istället premiera de som tar sitt ansvar och vaccinerar sig. Det är oxå ett slags tvång även om det från början kommer att vara ett "frivilligt tvång".
Jodå, SVT hängde med, om man läser hela artikeln, och inte bara den citerade delen.

Låter ju helt klart bättre att det var postaren och inte SVT som inte förstod budskapet :)

Ursäkta? Nu lägger du nog in andra åsikter på mig än vad som är menat med inlägget.

Det är väl jättebra att det är obligatoriskt för vårdpersonal och att folk som inte vaccinerat sig får stanna hemma eller måste visa upp ett intyg om negativt test - men det är inget tvång.

Tycker att man ska vara försiktig med hur man använder orden i dessa sammanhang :) Jag är för vaccination och tester, men samtidigt för den fria viljan. Anser att det inte leder till något positivt att försöka pressa folk med starka ordval. Det leder snarare till starkare motstånd.

Ursäkta? Nu lägger du nog in andra åsikter på mig än vad som är menat med inlägget.

Det är väl jättebra att det är obligatoriskt för vårdpersonal och att folk som inte vaccinerat sig får stanna hemma eller måste visa upp ett intyg om negativt test - men det är inget tvång.

Tycker att man ska vara försiktig med hur man använder orden i dessa sammanhang :) Jag är för vaccination och tester, men samtidigt för den fria viljan. Anser att det inte leder till något positivt att försöka pressa folk med starka ordval. Det leder snarare till starkare motstånd.
Rättar mig själv, tvång för vårdpersonal ja men inte för allmänheten.

Det är du som inte förstår ordet tvång. Tvång är att förmå folk att göra saker de annars inte skulle ha gjort, med eller utan våld. Om du inte får arbeta utan att vara vaccinerad blir det ett tvång att vaccinera sig. Om någon rullar fast dig med duct tape i en stol och trycker in en spruta i armen på dig utan ditt medgivande är det ett annat slags tvång. Genom att strypa alla möjligheter till ett normalt liv för icke vaccinerade, tvingar man folk att vaccinera sig.

Det är du som inte förstår ordet tvång. Tvång är att förmå folk att göra saker de annars inte skulle ha gjort, med eller utan våld. Om du inte får arbeta utan att vara vaccinerad blir det ett tvång att vaccinera sig. Om någon rullar fast dig med duct tape i en stol och trycker in en spruta i armen på dig utan ditt medgivande är det ett annat slags tvång. Genom att strypa alla möjligheter till ett normalt liv för icke vaccinerade, tvingar man folk att vaccinera sig.

Vad är alternativet om det inte går att ha ett öppet samhälle (bio, resturanger, evenemang, tillräckligt med frisk sjukvårdspersonal osv) utan vaccinationerna?

Om det inte går att anordna en konsert och släppa in ovaccinerade, tycker du då att man ska låta bli att ordna konserten istället för att bara släppa in vaccinerade?

Jag är av åsikten att vi förmodligen inte kommer kunna återgå helt till det som tidigare var "det normala" på väldigt många år även om alla vaccinerar sig, dvs utan restriktioner på avstånd och max antal personer på samma yta. Så det känns ändå naturligt med att man tvingas byta arbetsplats, inte kan resa, inte kan röra sig fritt i samhället om man inte är frisk eller vaccinerad.

Och jag tycker att det är onödigt att benämnda det vaccinationstvång därför att det skrämmer folk. Bättre att fortsätta berätta och förklara hur det fungerar och varför man borde vaccinera sig även om det är tröttsamt.

Vad är alternativet om det inte går att ha ett öppet samhälle (bio, resturanger, evenemang, tillräckligt med frisk sjukvårdspersonal osv) utan vaccinationerna?

Om det inte går att anordna en konsert och släppa in ovaccinerade, tycker du då att man ska låta bli att ordna konserten istället för att bara släppa in vaccinerade?
Jag kan inte se några problem med vaccinationskrav (innan någon får hjärnblödning och börjar skrika grundlagsändring så bor jag inte i Sverige så hetsa nu inte upp er i onödan) för att kunna gå på evenemang de kommande åren.

Men innan vi kommer dit måste vi ju först få skiten under kontroll, och det får vi bara om alla drar sitt strå till stacken vad det strået nu är. Att t.ex sluta resa (läs göra onödiga resor) är ju något de flesta borde kunna klara av.

Jag kan inte se hur det skulle vara TVÅNG att behöva visa vaccination för att till exempel resa? Då får du ju stanna hemma då liksom? Finns ju flera länder i Afrika som kräver vaccination mot gula febern för att du ska komma in, har aldrig hört någon alls som ifrågasatt det faktiskt, att då kräva vaccination mot covid torde vara samma sak. Samma sak i södra Europa, flera länder har obligatoriska vaccinationsprogram för barn som krävs för att de ska få gå i skolan, framförallt för mässling. Italien, Tyskland och Malta hör till de länderna. Obligatorisk vaccination är med andra ord inget konstigt egentligen om man vill göra olika saker - däremot är det inte tvingande, men självklart får du själv stå för konsekvenserna då, till exempel inte gå på konserter eller resa, eller som på Malta som saknar hemundervisning, få socialen inkopplad med de konsekvenser som det kan innebära. Däremot tycker jag att sjukvård ska erbjudas alla oavsett, det är en mänsklig rättighet.

Jag reser ju en del i Mellanöstern och ska snart till Tunisien och därefter Libyen för att sedan resa tillbaka till Israel/Västbanken. Inom MENA har flertalet länder infört vaccinationskrav (Israel har fortfarande vaccinationskrav alternativt två veckors karens på hotell, dit krävs också att man har tillstånd att resa in innan flygbokning vilket inte behövts förut). Jag tror rätt många länder kommer att följa efter faktiskt.

Ett tvång är när en inte kan välja. Att välja mellan att vaccinera sig och jobba eller vara ovaccinerad och inte få jobba är fortfarande ett val.

Att inte få ta del av evenemang, resor etc som ovaccinerad är varken tvång, diskriminering eller kränkande. Jag hoppas det blir verklighet, det ökar i min mening DEN FRIA VILJAN att vaccinera sig.

Ett tvång är när en inte kan välja. Att välja mellan att vaccinera sig och jobba eller vara ovaccinerad och inte få jobba är fortfarande ett val.

Att inte få ta del av evenemang, resor etc som ovaccinerad är varken tvång, diskriminering eller kränkande. Jag hoppas det blir verklighet, det ökar i min mening DEN FRIA VILJAN att vaccinera sig.

Jag håller med om att det är viktigt med ordens betydelse här, för att inte devalvera innebörden av tvång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka