Och i det perspektivet så gör flertalet, säkert även du livsval som gör att sjukvårdskostnaderna blir högre än nödvändigt. Så länge inte alla gör optimala val så finns det ingen anledning att klanka ner på de som tar ett visst val.Det är ju sant. Vi kommer betala deras sjukvårdskostnader, eftersom de har rätt till vård. Hade jag tyckt att de inte skulle få vård hade jag väl skrivit att vi inte borde betala deras kostnader? Det gjorde jag inte.
Vi borde och kommer betala, men de gör som kan vaccinera sig men väljer att inte göra det gör i mitt tycke fel. Även om de av någon anledning inte bryr sig för egen räkning, så borde de ändå vaccinera sig för det allmänna bästa.
Jag vägrade att ta svininfluensavaccinet och fick höra samma argumentation som du nu kör med. Det fick troligen någon som skulle drabbas av narkolepsi göra också. Bara framtiden kan visa vem som gör rätt val. Kanske undvek jag narkolepsi, men troligen inte. Jag var inte i den åldersgruppen som drabbades.
Ja jag tror att denna gången är det rätt val att vaccinera sig och har gjort det, men jag har också stått på andra sidan och har utsatts för argument som dina. Det var direkt otroligt med den brist på respekt som genomsyrar inläggen, ditt och några andras. men jag vet inte. Det kan vara att det kommer någon stor långsiktig biverkning om 2 år eller 10 år men alla måste göra sitt val.