Nu kan vi inte ha kvar henne...

Sv: Nu kan vi inte ha kvar henne...

En annan lösning är att begränsa barn och hunds ormråde i huset tills dess barnet är gammalt nog att förstå.

Det skulle kunna vara en lösning om det inte hade varit så att vi planerar barn nr 2 inom en snar framtid. Lika bra att köra på så är det avklarat som sambon säger...:D

Hur fasen vill du att hunden ska ha en chans att "läsa av" situationen om ungen ålar fram och tar tag om bakbenen??

Jag har själv småbarn och tolererar absolut inte några grabbatag från dotterns sida. Är det så att barnet är för litet för att förstå som i TS fall ja då skulle jag aldrig drömma om att ha barn och hund tillsammans - oavsett sk snällhet eller ej från hundens sida.
Att hunden reagerar som den gjorde har f ö INGENTING med snällhet eller elakhet att göra.

Min dotter är tre år nu och får fortfarande inte umgås med schäfern, inte för att han är lömsk eller för att han har någon annan "defekt" utan för att han är stor och EV lek, klor eller tänder skulle kunna orsaka skador. Jag bedömer att risken är för stor helt enkelt och ser inte något problem med att hålla dem åtskilda heller. Dottern vet att till just den vovven går man inte, punkt slut. Med rottisen däremot får hon umgås under uppsikt eftersom jag bedömer att tiken är betydligt mildare, försiktigare än hanen. Ändå är det ALLTID under uppsikt.

det går inte att lära en 8 månaders bebis att inte gå fram till nånting!
det går faktiskt inte.
jag hade satt mig ner och tänkt över beslutet rejält. jag är själv i samma sits. är gravid i 9 månaden och hunden min gillar inte småbarn, df har jag och sambon tagit beslutet om att nemi ska få vara hos min pappa. tack och lov bor han bara 2 minuter härifrån så jag kan hälsa på henne mycket ofta.

Hur fasen vill du att hunden ska ha en chans att "läsa av" situationen om ungen ålar fram och tar tag om bakbenen??

Ja hur fasen skulle det gå till :rofl:

Jo att man har en hund som inte tar till tänder det första den gör när nåt händer givetvis...

det går inte att lära en 8 månaders bebis att inte gå fram till nånting!
Någon får ta och visa mig var jag hävdat att barnet ska lära sig just i detta nu att lämna hunden i fred. För det vet jag med mig att jag aldrig har påstått.

Däremot läggs grunden för lärandet tidigt (och barnet kommer ju inte att vara åtta månader i all evighet heller).

Någon får ta och visa mig var jag hävdat att barnet ska lära sig just i detta nu att lämna hunden i fred. För det vet jag med mig att jag aldrig har påstått.

Däremot läggs grunden för lärandet tidigt (och barnet kommer ju inte att vara åtta månader i all evighet heller).

man kan missförstå ditt inlägg väldigt lätt eftersom ts skrev ju just att det var ett barn på 8 mån och du skrev ju att barn ska lära sig att lämna hunden ifred.

Jag tycker beslutet är förhastat. Det som hände var absolut inte hundens fel. Jag tycker synd om alla hundar som får nya personer i familjen och blir totalt missförstådda. Barn och hundar går oftast att ha ihop. Men om barnet ännu inte vet hur man uppför sig med hunden får man väl tills vidare sära på dem eller hålla båda under noggrann uppsikt.

Mår dåligt när du, om en hund du haft i 6 år, skriver att det bara är att köra på så hunden blir "avklarad"... :(

Ja hur fasen skulle det gå till :rofl:

Jo att man har en hund som inte tar till tänder det första den gör när nåt händer givetvis...

Instämmer helt!

Om en hunds första reaktion om den blir överraskad är att ta till tänderna är den i mina ögon sett inte mycket att ha, oavsett det gäller någon av jakthundarna/vallhundarna eller terrierna :cool:

Fast det TS menade var nog att de skulle skaffa ett barn till snart "för att få DET avklarat"

Så uppfattade iaf jag det...

Ullis

Fast det TS menade var nog att de skulle skaffa ett barn till snart "för att få DET avklarat"

Så uppfattade iaf jag det...

Ullis

Ja det var så jag menade...
Självklart kommer jag vara oerhört noga med att hon kommer till rätt familj!! O jag önskar verkligen att situationen hade varit annorlunda men jag ser på henne att hon inte trivs som det är nu. Någon skrev att om barnet var för litet för att förstå att man lämnar hundar ifred så skulle man hålla isär dom. Har svårt att se hur det skulle fungera praktiskt. Skulle jag hela tiden säga åt J att gå o lägga sig i ett annat rum? Tror hon skulle trivas ännu mindre om hon hela tiden vart bortkörd. Hon VILL vara där jag är.

Ja, det tycker jag. Jag hade inte lämnat en hund och en åttamånaders bebis utan uppsikt.
Dom var inte ensamma!! Jag satt i soffan, J stog framför tvn o M var på golvet. Men som jag skrev tidigare så hände det så snabbt att jag inte hann reagera. En 8 månaders kan åla rätt snabbt om den har fått syn på något intressant. I detta fall J´s ben...

O så hade det varit svårt att berätta hur det hade gått till om jag inte hade sett det...
Inte alls omöjligt att råka komma in i ett rum just som någonting sker, utan att ha sett det som föregick händelsen.

Håller med. Inget konstigt att hunden gläfsade om ungen smög sig på den bakifrån och grabbade tak i benet, hunden blev väl rädd!

Djur och barn ska inte vara ensamma, har man båda är man skyldig att ha uppsikt med dom!!!!

Lite halft off topic - men vadå hunden vill - hon vill väl följa med dig ut varenda gång du går också.
Inte tusan ska hunden bestämma konstant vart den ska vara.
Till du hittar ett nytt hem till hunden skulle jag föreslå att hunden och barnet hålls åtskilda - om nu hundstackarn känner sig stressad av barnets framfart så ska den slippa bli utsatt för detta - det bäddar för mer "händelser". Sätt upp en grind så hunden får en egen zon men ändå ser.
Barnet kommer också att vilja vara där du är...i framsätet på bilen osv - ska du göra samma sak då.

*kl*

Det är klart det är sorgligt att låta en hund flytta för att man inte litar på att hunden är helt säker mot det lilla barnet. Men valet skulle för mig ändå vara mycket enkelt. Hunden får helt enkelt inte bita barnet. Om man inte är säker på att man kan undvika problemet. Men hur är man det?

Visst kunde jag ha varit mer uppmärksam men det är svårt att försöka uppfostra ett sånt litet barn till att inte röra hunden. O när hon som jag skrev i förra inlägget helst vill vara med överallt så är det svårt att hålla isär dom.
Hon är jättemysig mot sonen när det sker på hennes villkor. Lägger sig gärna brevid honom på golvet osv. Kommer han till henne är det inte riktigt lika roligt.

Okej!

Jo, jag vet, barn i den där åldern har en tendens att vaar väldigt snabba, och osynliga också för den delen.

Det är ju inte okej att hunden ska vara stressad av bebisen. Då är det bättre att hunden får flytta till ett annat hem.

Det konstiga grythundstemperamentet - bra text av Mia Wihlborg på Kennel terrestrial

Terrier betyder gryt på franska. De flesta små terrier har haft som uppgift att jaga mindre vilt, och ofta under jord.

När en liten hund kryper ner i rävens eller grävlingens gryt under marken behöver den mod, mental styrka, skärpa, dådkraft och pondus/auktoritet.

Om en hund som ligger i en smal gång mitt emot en grävling, först behöver fundera några minuter på hur den ska reagera, så klarar den sig inte.

En jagande terrier måste ligga steget före sitt bytesdjur och agera!

Vad resulterar detta i?

Jo en jaktterrier tänder på noll sekunder. Det normala förfarandet med anspänning-hot osv går en terrier igenom på en nanosekund. Oftast går det så snabbt att omgivningen (människor) inte ens hinner fatta att det var nått på gång.

Jämför med en rottis. De spänner upp sig, vrålar lite, mönstrar motståndaren och SEN händer det grejjer. (Under förutsättning att föraren inte styr upp sin hund då)

En jaktterrier följer alltid upp sitt hot. Tomma ord är inget för en TJT eller en JRT. Tomma hot genomskådas i undergjorden av hårda djur som grävlingen. En terrier brukar alltid allvar.

Grythundar slåss inte för syns skull. Till skillnad från en hel del andra raser där hanar speciellt kan ha en form av rituellt slagsmål som går ut på dominans. En grythund i slagsmål följer upp hela vägen. De biter sig fast. Många andra hundraser tandfäktas och biter många gånger. Det alternativet har inte en grythund, har man bitit och släpper taget, är man nästa man att bli ihjälbiten av grävlingen. Ett bett är ett bett och det är rejält, det håller man tills motståndaren verkar ganska död.

Så märkligt och konstigt är grythundstemperamentet. Det är det som jag tror kallas "gameness" i pitbull-världen, och det är det som kallas galenskap i bruksvärlden.

Mellan de här snabba reaktionerna och agerandet SKA en jaktterrier avreagera och slappna av. En hund som går runt såhär toppad dygnet runt får en infarkt. Det som ofta tolkas som en lång reaktion, är egentligen flera väldigt snabba.

Jaktterrierägare lär sig att läsa sina hundar kvickt, och att handla preventivt, eftersom det ibland är svårt att hänga med i svängarna.

Att kalla jaktterriers för agressiva eller tokiga, är helt galet, och det visar bara på bristen i insynen hos en jagande hunds temperament och förutsättningar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 002
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 635
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 842
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka