Nu kan vi inte ha kvar henne...

Sv: Nu kan vi inte ha kvar henne...

Svara på frågan istället kanske? HUR ska hunden "läsa av" situationen när någon bakifrån tar tag i dess bakben?

Svammel säger jag.

Min hund ligger hyfsat högt i skärpa men tar inte till tänder för minsta lilla för det men om någon tar tag i hans bakkärra och drar så är det för min del helt ok om han säger ifrån. Tycker att folk ska börja dels uppfostra sina ungar istället ( ja inte en 8 månaders bebis precis men så snart de begriper ) och föräldrar har väl för attan ett ansvar att se till så att bebisar och hundar hålls åtskilda eller under mycket noggrann uppsikt?

Tycker det är sorgligt rent allmänt när man läser om muppar som har kopplat sina hundar vid affären, någon unge har släppts fram och hunden blir trängd, VIPS så skriker alla avlivning!! Kräv ansvar av hundägaren istället säger jag - DRYGA böter om man binder upp sin hund och lämnar den på allmän plats, åtkomlig för kreti o pleti.

Men en sund jaktterrier bör ha en viss koll på skillnaden mellan en grytsituation o en familjesituation!
PL

Jag minns fortvarande för så där 45 år sen när tyska släkten med odrägliga småsysslingar var på besök. Till slut fick vår ursnälla medelålders golden nog o gjorde ett vrålande utfall. Det vart skrik o tandagnisslan på alla fronter men tiken hade inte rört ungen ngt som dock tyska släkten hade lite svårt att fatta.
PL

Jag minns fortvarande för så där 45 år sen när tyska släkten med odrägliga småsysslingar var på besök. Till slut fick vår ursnälla medelålders golden nog o gjorde ett vrålande utfall. Det vart skrik o tandagnisslan på alla fronter men tiken hade inte rört ungen ngt som dock tyska släkten hade lite svårt att fatta.
PL

Ja du ser. Klart hunden hinner med i lugn hemma miljö o se över vad som sker utan o behöva hugga ifrån det första den gör. Skillnad om det är mer stoj o stim i kring den så den är mer i stress och uppe i varv då är det närmare till såna grejer.

Alla hunda tycker trots allt inte att barn är jättekul.

I så fall: varför behålla hunden när man har barn? Jag skulle alla gånger låta barnets väl och ve gå före! Hundar finns det trots allt gott om. Men om mitt barn blir attackerad av familjens hund och man låter hunden gå före barnet i den situationen, så tycker i alla fall jag att man sänder signaler till barnet att han/hon är mindre värd än hunden... Och i mina ögon existerar det inte ett djur som är mer värt än min son. :cool:

Sen finns det ju förståss djur som är klart störda. Var en gång på besök hos syster o svåger, tittade på dersa nya katt o sa direkt: inte klok. ta bort!
Svågern var av annan mening vilket senare resulterade i x antal stygn i ansiktet på systersonen.
PL

Oprovocerade bett har jag nolltollerans mot, men framprovocerade bett får man tänka över, så att man inte gör något förhastat...

Håller med. En hund ska ju inte behöva stå ut med hur mycket smärta som helst utan måste få säga till. det var hundens sätt aatt säga att nu räcker det. Den högg väl inte utan bara markerade. Hade det varit en arg hund kunde den lätt huggit direkt. Jag hade också tänkt över det innan jag gjorde ett beslut direkt. Svårt med småbarn och hundar. Visst ska en hund tåla att man tar tag i dem men hur mycket ska de tåla?

Förstår att de känns jobbigt. Men bra att ni alla fall tänkt över de.

Däremot så anser inte jag att det är hundes fel om barnet ålar fram och drar i bakbenet. Små barn får man passa tillsammans med hund.
Sen ska de lära sig vad man får göra och inte... hunden behöver ett privatliv den med utan någon som klänger. Det är ju inte bara hunden som ska betee sig utan även barnet.

Vi har beslutat att vi måste ge allt en chans till. Lite konstigt nog är det sambon som hela tiden har sagt "inte kan vi lämna bort J". J är från början min hund som jag hade med mig in i äktenskapet sas.
Ännu mer konstigt är att min mamma som är en riktig hönsmamma inte reagerade nämnvärt när jag sa att J bitit sonen.
Så nu kommer vi behålla J o göra allt för att det ska funka o att alla ska bli nöjda o glada.

Jag tycker beslutet är förhastat. Det som hände var absolut inte hundens fel. Jag tycker synd om alla hundar som får nya personer i familjen och blir totalt missförstådda. Barn och hundar går oftast att ha ihop. Men om barnet ännu inte vet hur man uppför sig med hunden får man väl tills vidare sära på dem eller hålla båda under noggrann uppsikt.

Mår dåligt när du, om en hund du haft i 6 år, skriver att det bara är att köra på så hunden blir "avklarad"... :(

Nä men hunden har morrat emot barnet tidigare och antagligen visat sin ståndpunkt till mindre barn redan.
Nästa gång kanske det smäller ordentligt.
Ofta varnar en hund innan men det kan vara så små signaler som knappt syns.
Och då kan det vara försent.
De bör väl ändå kunna vara i samma rum el?
Hur ska de annars lära sig att vara tillsammans som barn/hund inom familjen?

Jag tycker TS har gjort helt rätt val.
Barn är mjuka och hundar kan bita hårt.
Även om den bara råkar "rispa " emot med tänderna så gör det skador.
+ att barnet kan bli skrämt för all framtid.

Hade du velat leva med ett barn och en hund som du vet inte riktigt gillar att ha barn omkring sig?
Jag hade gått på nålar..

Hunden är inte dum på nåt sätt men den visar klart och tydligt vad den anser.
En 6 år gammal hund är så pass klok och svårt att få en så pass "gammal" hund att helt plötsligt acceptera nya familjemedlemmar om den från början gjort sin ståndpunkt klar.

Senast ändrad:

Hon har ju ändrat sig, dom ska ha kvar hunden !

Hoppas att du då beaktar alla inlägg som menar att hunden måste få en frizon....

Hej, Jag har en son på 2,5 år och 3 hundar och jag skulle alldrig axepterat att hunden naffsade honnom och de har de ALLDRIG gjort.
Hunden visste att sonen kom jag är övertygad de känner lukten och känner vibrationerna!det är ju en jackt ras..kan de inte höra känna av att en bebis kommer ålandes så kan de inte jaga när de jagar känner de ju lukten av djur på flera km avstånd!
Jag skulle alldrig tordas ha en sådan hund, jag skulle ta bort den så fort den morrade!
Jag har varit med om att sonen krupit fram och tagit ben av hundarna legat på dem köpt med gåstolen på dem(jag tillrättavisade honnom)men hundarna gjorde inge bara reste sig och gick!!
Vet även en som har en korsningshund som är elak mot främlingar men barn kan göra vad de vill. Hundarna skall känna att de är barn!
förstår att du e ledsen men tror ej folk köper hunden om du säger vad som hänt,inte barnfamiljer eller folk som vill ha barn...tyverr.
Ni andra får säga vad ni vill men det är bara inte rätt!!! hunden kanske svartis på bebben???

*kl*

För ett år sedan när vovvan var liten (4-5mån) så låg hon i sin korg (som är fredad zon) och sov, lillkillen (då 4år) snubblade och ramlade rakt på henne.

Hade hon i den situationen nafsat till/markerat hade hon för mig varit ursäktad, men det enda hon gjorde var att tjuta till och hoppa undan hon försökte inte ens markera. Tittade bara på mig och undrade vad som hände.

Så vill jag han mina hundar, oavsett ras.

Jag har varit med om att sonen krupit fram och tagit ben av hundarna legat på dem köpt med gåstolen på dem(jag tillrättavisade honnom)men hundarna gjorde inge bara reste sig och gick!!

förstår att du e ledsen men tror ej folk köper hunden om du säger vad som hänt,inte barnfamiljer eller folk som vill ha barn...tyverr.
Ni andra får säga vad ni vill men det är bara inte rätt!!! hunden kanske svartis på bebben???

Hon har blivit påkörd ett flertal ggr med gåstolen o går bara undan då. Sonen har även tagit leksaker från henne o mer eller mindre ålat sig upp i hennes korg när hon låg där (nu kommer jag få pekpinnar igen....) utan att visa några som helst tecken på att bli aggressiv.

Fick ett flertal svar på min annons o jag sa ärligt varför vi inte kunde ha kvar henne. De som stog först i kön att få ta henne hade en 10-årig dotter vilket jag vet skulle ha funkat hur bra som helst.

*kl*

För ett år sedan när vovvan var liten (4-5mån) så låg hon i sin korg (som är fredad zon) och sov, lillkillen (då 4år) snubblade och ramlade rakt på henne.

Hade hon i den situationen nafsat till/markerat hade hon för mig varit ursäktad, men det enda hon gjorde var att tjuta till och hoppa undan hon försökte inte ens markera. Tittade bara på mig och undrade vad som hände.

Så vill jag han mina hundar, oavsett ras.

Tycker nog att det är lite skillnad på en fyra månaders valp som kommit in sist i familjen o en 6 år gammal hund som varit nr 1.... Skulle ha blivit riktigt rädd om min valp hade gjort något i en sån situation.

Hoppas att du då beaktar alla inlägg som menar att hunden måste få en frizon....

Hunden har alltid haft ett flertal frizoner. Vi bor i hus o hon har korg i köket o i vårat sovrum (som ligger på ovanvåningen) o en egen fotölj i vardagsrummet. Nu har vi tagit bort korgen i köket eftersom vi tillbringar mest tid där o jag vill inte att sonen ska störa henne i korgen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 002
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 635
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 842
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka