Nu har jag trasslat till det =/ Avmaskning

Alexandra_W

Trådstartare
träckprov togs på senvintern och visade återigen rejäl blodmask hos unghästen, men även bandmask hos unghästen. Valacken marginellt med blodmask. Enligt rekommendation av Magdalena :love: så avmaskades bägge med Equimax första avmaskningen, och sen har unghästen fått ivermektin var 8:e vecka, valacken ingenting. Meningen var sen, enligt rekommendationen, att sista avmaskningen skulle vara Equimax på bägge igen.

Finfint, om det inte är så att jag ibland uppenbarligen är lika intelligent som en guldfisk. Jag minns att det är sista avmaskningen och att bägge ska ha. Och lallar glatt iväg och köper ivermektin och trycker i dem. UTAN att tänka på att det med stora, röda bokstäver står 'avmaska med equimax' i almanackan.

Således, de skulle ha equimax, de fick ivermektin. Hur mycket har jag sjabblat till det? Hur rättar jag till det om det behöver rättas till? Eller ska jag bara vissla och låtsas att det regnar? ;)

Sv: Nu har jag trasslat till det =/ Avmaskning

Får jag bara fråga. Om man gör ett sånt test o har 6 hästar måste man ha 6 olika test då? eller räcker dt o ta en skitboll från varje häst o skicka. Har en häst något så lär ju de andra ha oxå.. :confused:

Penny_Lane skrev:
Får jag bara fråga. Om man gör ett sånt test o har 6 hästar måste man ha 6 olika test då? eller räcker dt o ta en skitboll från varje häst o skicka. Har en häst något så lär ju de andra ha oxå.. :confused:

Man kan ta samlingsprov. Men individuella prov är bäst.

och om en häst har så har alla..nja..det är inte nödvändigtvis sant.. Ta vårens träckprov här.

Unghästen 1200 EPG blodmask (det är MYCKET det..)
Valacken 60 EPG blodmask (det är väldigt lite det, så lite behöver man inte avmaska för t ex)

Samma hagar, samma stall, samma foder, samma avmaskningsrutiner, samma allt. Utom ålder då, ochd et är antagligen där svaret ligger.

Olika hästar har dessutom olika bra egen resistens mot parasiter.

Varför skall du avmaska mot bandmask nu?
Det gör man ju på våren eller?

Om du vill avmaska mot bandmasken på samma sätt som Equimax gör, så kan du ju avmaska med Droncit.
Ivomec + Droncit = Equimax.

Men kom då ihåg detta:

Försiktighet
För att begränsa exkretion av produkten och dess metaboliter på betesmark bör hästarna hållas uppstallade i 2 dagar efter behandling.

Något som gör att jag inte kan använda preparatet.
MIna hästar går på lösdrift.

Har man konstaterad bandmask avmaskar man vår och höst.

Equimax tar ju fler stadier av bandmasken, så hon överlever säkert att du missade nu på hösten. Ta det igen i vår.

Magdalena - ah, tackar. Anars var jag lite inne på Inte_Ung:s linje, lägga på Droncit, men det behövs inte alltså?

Inte_Ung - haha, jag har ju stall men no way att jag skulle stå ut med att ha lillan på stall i två dygn pga en avmaskning, hon tar ju boxvila synnerligen dåligt tyvärr. Ang varför avmaska vår och höst så se Magdas svar, hon är min maskguru så jag gör som hon säger helt enkelt ;) Och jag har ju som sagt konstaterad bandmask på ivf den ena (lillan).

Glömde ju, ska jag ta Equimax i vår oavsett alltså, även om träckprovet är bra? På bara Kele eller bägge? Hur gör jag med resten av året, nästa år MÅSTE ju fasiken bli ett pyrantelår..det här skulle ha varit det ju men fick ju ändras iom Keles träckprovssvar. Men nu har jag kört ivermektin sedan 2002 liksom, så V har stått tre år på ivermektin och Kele två (iofs så är det ju Kele som fått de flesta avmaskningarna. 2003 när hon föddes gick alla hästarna på intervall på ivermektin, när hon var ett så avmaskades de tre ggr, sen inget mer, och nu i år har V fått två och Kele gått på intervall)

Alexandra_W skrev:
Inte_Ung - haha, jag har ju stall men no way att jag skulle stå ut med att ha lillan på stall i två dygn pga en avmaskning, hon tar ju boxvila synnerligen dåligt tyvärr. .
Det är ju receptbelagt, och ingen veterinär ville då skriva ut det åt mig med 13 hästar på lösdrift.
Då så hade jag behövt satsa mitt huvud, eller högra hand, och lovat att ta in dem i skift och stalla upp stipulerad tid.
Det var tydligen då totalt sett bättre på alla sätt och vis att använda dubbel dos Banminth än att låta hästarna skita Prazikvantel ute i hagen.

Ta ett pyrantel-år nästa år, och kör dubbel dos vår och höst.

De flesta "starkare" avmaskningsmedel har ju tyvärr dåliga effekter på både miljö och gödselnedbrytande organismer.

Inte_Ung skrev:
Det är ju receptbelagt, och ingen veterinär ville då skriva ut det åt mig med 13 hästar på lösdrift.
Då så hade jag behövt satsa mitt huvud, eller högra hand, och lovat att ta in dem i skift och stalla upp stipulerad tid.
Det var tydligen då totalt sett bättre på alla sätt och vis att använda dubbel dos Banminth än att låta hästarna skita Prazikvantel ute i hagen.

Oki, varken vet (eller Magda *s*) sa ett ljud om det när jag maskade med Equimax. Och mina gick som vanligt i hagen (vinterhagen). :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 721
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 510
Senast: sassiball
·
Hästvård Nyss kom träckprovssvaret på mail. Och Kele har 400 EPG blodmask, Vision har 60 EPG. Och JAAAAAAAAAAA!!!! ÄNTLIGEN! Innan ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 985
Senast: Zebung
·
Hästvård Nu trasslade min fina plan till sig insåg jag. Bakgrund: Mina två hästar är en 10-årig valack som är tämligen resistens mot mask...
Svar
2
· Visningar
598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka