Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Hej ! Satt och läste den här intressanta tråden och hade en liten fundering..... Det finns något på Granngården och Apoteket som heter "Kolla masken", är det något som är bra ?? Är det någon som vet ? Vad kan man se på ett sådant prov ?? Försökte hitta info men utan resultat..... :confused:
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Pampas skrev:
Hej ! Satt och läste den här intressanta tråden och hade en liten fundering..... Det finns något på Granngården och Apoteket som heter "Kolla masken", är det något som är bra ?? Är det någon som vet ? Vad kan man se på ett sådant prov ?? Försökte hitta info men utan resultat..... :confused:

Mycket bra! I den finns allt du behöver för att skicka in ett träckprov (ja, utom bajset då :) ). Allt betalt och klart, bara att skicka in! Svar på 1-2 dar.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Kanon ! Då ska jag köpa en sådan, för när man inte haft hästen så länge så vet man ju inte vad de har och man vill ju inte avmaska i onödan..... :)
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Har ju ett sto som är dräktigt som skulle behöva kanske tas ett träckprov på men kan man använda alla dessa preparat till ett dräktigt sto eller ska jag vänta tills i höst eller efter fölningen i juni.
Har aldrig haft ett eget dräktigt sto så jag har aldrig tänkt på det förrän nu.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Det går bra att använda alla preparat till dräktiga ston. Men ett träckprov är bra att börja med. Det är smidigast om du kan avvakta med avmaskning tills precis efter hon fölat, och använda ivermectin medel för att komma åt fölmasken så fölet slipper få i sig den från mjölken.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Madick skrev:
Jupp. Eller så kör du Cydectin nu och om det visar stor bandmaskbörda så går det ju att ge Droncit (också på recept).

Dom andra i stallet kommer att avmaska med banminth, kan jag endå avmaska min med cydectin?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Varför ska de använda Banminth, har du frågat det? Ska de hålla 4v intervaller hela sommaren? Ska era gå ihop på betet? Går de ihop nu?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Det är ingen idé att ens fråga dom. Förra året var det samma visa. Jag har försökt förklara det jag vet angående träckprov och avmaskningar osv men dom lyssnar på det döva örat och menar att dom har minsann gjort så här i 30 år osv. Dom yngre som inte vet något lyssnar givetvis på dom äldre.

Min häst ska iväg på bete med andra hästar som jag inte vet vad dom ska avmaskas med än. Troligtvis kommer dom också avmaskas med banminth skulle jag tro. Jag ska fråga ivkäll när jag ska dit och titta på betet.

Nej förra året höll dom inte 4 veckors intervallerna, det är jag säker på. Min häst går med en gammal valack och jag tror även hon kommer avmaska med banminth. Har jag tur kan jag prata med henne med större chans för att hon förstår mig.

Vad tycker du jag ska göra?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Jag skulle avmaska med Cydectin oavsett vad de andra avmaskar med.

Om din bara går med en annan häst kanske du kan få henne att välja antingen Cydectin eller ett ivermectin-medel så det inte hamnar två olika subustanser i hagen (snabbar på resistensutvecklingen hos maskarna).

Du kan ju förklara att du behöver ta Cydectin pga att din har så pass stor maskbörda, och att det är viktigt att man har samma medel i samma hage. Bråka inte om träckprov och annat, utan säg som det är med din häst som du faktiskt HAR svart på vitt hur mycket mask den har.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Visst blir man ibland trött på alla dessa människor som vägrar lyssna, det är precis likadant i vårt stall. Ingen mer än jag tänker ta träckprov i år (jag har inte gjort det tidigare men är nyfiken på hur mycket mask min häst har eftersom han går i samma hage året runt). Hon som har de hästarna som går i samma hage som min säger ibland inte ens till när hon avmaskar sina hästar.
Snacka om att man blir trött på folk...
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Ja trött och arg blir jag. Det är likadant hos oss. Förra året fick vi reda på att en av dom andra redan hade avmaskat. Där stod vi och försökte planera och fundera ut vad som skulle bli bäst.

Nu har jag varit på stallägaren angående ett riktigt avmaskningsschema. Det vore bra att alla visar lite intresse när det är dags tycker jag.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Vi är bara 4 personer i vårt stall och ändå är det så svårt.....
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

marti130 skrev:
Du Madick som är bra på det här med avmaskning... Mina träckprov eller rättare sagt hästarnas visade på 0,0,0 och 30,0,0 dvs den ena har 30 EPG blodmask. De kommer att fortsätta gå i den hagen de går i nu hela sommaren pga fång förra året. Har du någon idé om hur/vad jag ska avmaska eller är det onödigt? Kom inte fram Vidilabs veterinärs telefontid denna vecka...

Vidilabs veterinär svarar i mån av tid även utöver telefontiden men då svarar hon GARANTERAT. Man kan ringa till Vidilab när de inte har telefontid och lämna meddelande om ärendet är akut.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Mlisa skrev:
Vidilabs veterinär svarar i mån av tid även utöver telefontiden men då svarar hon GARANTERAT. Man kan ringa till Vidilab när de inte har telefontid och lämna meddelande om ärendet är akut.
Nu var det ju verkligen inte akut. Hade redan bestämt att inte avmaska för de 30 EPG blodmask men när jag såg madicks tråd så slängde jag ändå ut frågan för att få lite medhåll...
//marti
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Jag vill passa på att tacka för att du delar med dig om dina kunskaper kring avmaskning! Jag följer dessa trådar o försöker lära mig mer. Ofta nämns Cydectin, för mig ett nytt medel. Någonstans fick jag en känsla av att detta skulle vara receptbelagt, är det så?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Ja, det är receptbelagt (iaf sist jag använde det). Men det har inte varit några problem att få receptet inringt av veterinären, dessutom blir det billigare att köpa med recept :)
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Hästen kan vara symtomfri tills bördan blir för högt att klara av. Det kan gå fort som f*** så varför inte kolla bandmask? Bandmask är en underskattad problem som orsakar stora problem. Att hästen inte visar symtomer betyder inte att hästen inte har problem med bandmask. Det är detta som är så klurigt med bandmask.

Madick skrev:
Cydectin! Och jag skulle inte bekymra mig över bandmask på din lilla så länge han inte uppvisar några konstiga symptom.

Cydectin håller äggen borta i 12 veckor, Banminth håller dem borta i 4 veckor, sen är det dax att avmaska igen. Med cydectin får du även bort en stor andel inkapslade larver = färre maskar kommer att ha möjlighet att utvecklas vidare. Så om betet håller sig fräsht och du avmaskar med C så borde du se stor skillnad på träckprovet nästa vår.
 

Liknande trådar

Hästvård Årets träckprov skickades in igår och svaret kom i förmiddags. Och som jag befarade så har någon av inackorderingshästarna smittat ner...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp