Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Alexandra_W skrev:
Du som verkar ha koll på just blodprovet. När bör man ta? (Jmf med min dam, omskriven här i tråden). Hur nära efter avmaskning (med dubbeldos pyrantel) kan man ta blorprov och det sas är rättvisande? (Jmf med träckprov en vecka efter avmaskning, ger ju ett svar, men 10 v efter avmaskning är ju svaret ett annat)

Man kan ta blodprovet tidigast 4 månader efter att hästen har avmaskats mot bandmask. Annars kan man få ett 'falskt' svar. 4 månader är hur lång tid antikroppar är kvar i blodet efter hästen smittats. Provet ska tas 2 veckor innan betessläpp (så du hinner få ett svar på provet - detta tar ungefär en vecka). Annars kan du ta blodprovet om hästen har återkommande kolik. Men som jag skrev tidigare - det är viktigt att hålla koll på bandmasken. Hästen kan verka helt normalt tills bandmaskbörden blir för mycket och hästen blir riktigt dåligt fort som duvetvad. Börja med träck- och blodprov och sedan avmaska efter resultaten.

Lite annat att tänka på när det gäller bandmask....
-förekomsten beräknas vara 65%
-den orsakar över 80% av alla ileal impaktion kolik fall, och 22% av all gas kolik fall
-En häst med bandmask (jämfört med en häst utan bandmask) löper en 34x högre risk at få en impaktion kolik, och en 8x högre risk att få en gas kolik:eek:
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Kostar det 200:- för blodprovet och sen inget mer? Jag ska vaccinera innan betet så jag tänkte ta blodpovet i samband med vaccinationen isåfall.

Men om det bara tar en vecka så hinner jag förhoppningsvis få ut vet och ta blodprovet.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Zebung skrev:
Det är det som är så intressant och skrämmande med bandmask - hästen visar inte alltid symtomer. Och sedan kommer 'plötsligt' en allvarlig kolik och man bara skakar på huvudet och tänker 'hur fa** i hel****....'

Ja precis! Det är därför jag vill veta hur mycket han har nu.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

linafina skrev:
Kostar det 200:- för blodprovet och sen inget mer? Jag ska vaccinera innan betet så jag tänkte ta blodpovet i samband med vaccinationen isåfall.

Men om det bara tar en vecka så hinner jag förhoppningsvis få ut vet och ta blodprovet.

Det stämmer. Mellan 5-7 arbetsdagar...
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Zebung skrev:
Man kan ta blodprovet tidigast 4 månader efter att hästen har avmaskats mot bandmask. Annars kan man få ett 'falskt' svar. 4 månader är hur lång tid antikroppar är kvar i blodet efter hästen smittats. Provet ska tas 2 veckor innan betessläpp (så du hinner få ett svar på provet - detta tar ungefär en vecka). Annars kan du ta blodprovet om hästen har återkommande kolik. Men som jag skrev tidigare - det är viktigt att hålla koll på bandmasken. Hästen kan verka helt normalt tills bandmaskbörden blir för mycket och hästen blir riktigt dåligt fort som duvetvad. Börja med träck- och blodprov och sedan avmaska efter resultaten.

Lite annat att tänka på när det gäller bandmask....
-förekomsten beräknas vara 65%
-den orsakar över 80% av alla ileal impaktion kolik fall, och 22% av all gas kolik fall
-En häst med bandmask (jämfört med en häst utan bandmask) löper en 34x högre risk at få en impaktion kolik, och en 8x högre risk att få en gas kolik:eek:

Ajdå, då kan jag inte ta något blodprov den här säsongen då =/ Jag har helt enkelt ingen som kan ta blodprovet ' i tid'.

Jag vill ju avmaska första avmaskningen nu, för att hamna i fas till betet. Min brukar gå ut i månadsskiftet maj/juni, men det lär bli lite förskjutet i år då den jädra snön fortfarande ligger i massor. Så skulle tippa första veckan i juni någongång, ev andra. Och mina äter gräs i vinterhagen fram till betessläpp, så jag brukar avmaska första gången när barmarken kommer (efter träckprov). Nu har vi inte barmark än, men milt och har så haft ett tag så jag kommer avmaska typ nu.

Och sen är det ju klippt tills 2007 om det ska gå 4 månader efter senaste avmaskning. Vore ju idealiskt att ta blodprovet nu, men finns som sagt ingen som kan ta det =/ DV här går inte i närheten av min unghäst med en nål för allt i världen. Min hemmavet som utan problem sticker henne kom hem från sjukhuset nyopererad i ryggen igår, och det går inte att med släp ta sig av gården nu pga väglaget så kan inte göra det på klinik. Har däremot en kliniktid om en månad då det ju skulle gå utmärkt att dra lite blod. Fast att vänta en månad till med att avmaska känns inte så bra?

Hon är ju dock avmaskad med equimax såfort bandmask påvisades, och blodmaskbördan' har ju gått ner med 1/3 mot tidigare år nu dessutom. Aldrig haft problem med kolik eller liknande (inte för att det säger något, det kan ju slå till imorgon om det vill sig så), så förhoppningsvis så om hon fortfarande har bandmask så är det ganska låg börda.

Men det vore ju onekligen trevligt att veta vad ett blodprov säger, men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas få ihop det innan avmaskning? *sucka*
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

kl

Hej.
Jag fick också svar i går vrån Vidilab.
Detta är första gången jag skickar in och vi gjorde ett samlingsprov på tre hästar. Svaret var 550.
Hur vet man då hur var och en av hästarna ska maskas separat?
Var jag dumsnål som tog samlingsprov?
Varför kan de inte ge individuella svar - man skickar ju proverna i tre separata påsar?
De har satt odling på stora blodmasken (är det väl?) som kommer v 16.
Vad gör jag?
Har försökt ringa deras vet. för rådgivning och tänker fortsätta söka henne.
Detta är nyheter för mej så jag är tacksam för all hjälp och info.:bow: :bow: :bow:

merman
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Angående träckprov.Har en ponny som jag tänkte skicka individprov på eftersom hon är nyköpt och har gått i ganska trånga hagar med högt betestryck.
De tre andra tänkte jag ta samlingsprov på.Men hur tusan gör man rent praktiskt när två av de nu går utomhus i lösdrift??
Hur gör alla lösdriftare med träckprov med andra ord????
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Man tar in hästarna, eller sköter om dem, och sen när de skiter så tar man provet :)

Samlingsprov där hästarna inte går ihop är inte så klurigt.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Du beställde samlingsprov, och fick svar på ett samlingsprov. De tar bajs från alla tre påsarna och gör ETT prov av. Ska du få indivduella prover så gör de TRE prov. Rätt stor skillnad. Att du delar upp i tre olika påsar är för att man ska veta att man får lika stora prover från varje häst. Allt bajs du skickar in används inte (en del skickar en bajsplutt från en shettis, andra skickar 5 bautabajsbollar från en shire... ja, du förstår läget).

Ett samlingsprov säger inte så mycket nej, om man inte vet hur hästarna brukar ligga till. I dagsläget kan det vara så att två av hästarna har 0 EPG och en har 1600...

Samlingsprov skulle jag inte ta förrän efter ett par år av indivduella prover och man ser var varje häst brukar ligga.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Tack,Madick!!
Får säga som han gjorde i Lorry "tänkte inte på det...."
Angående samlingsprovet så går alla hästarna ihop i lösdriften på dagarna ,men vi tar in småponnysarna på nätterna fortfarande.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

:bow: :bow: :bow:
Då ska jag ta kontakt direkt igen och se vad jag kan göra åt detta.
:bow: :bow: :bow:
merman
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Om man inte ska släppa hästen på bete då, när ska man ta träckprov och blodprov då? Jag behöver nog ta ut veterinären bara för blodprovet i så fall för min häst ska inte vaccineras förrän i augusti.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

En fråga riktad till Zebung:
65% av Sveriges hästar har bandmask (vilket visades i Linköpingsstudien som du själv refererar till och där ingen uppvisade symtom)...
Om en häst dör av kolik och obduceras måste det ju vara 65% chans att man hittar bandmask vid en obduktion. Hur kan man då veta att bandmasken är orsaken till koliken när det är så vanligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Träckprovsdiagnostik för undersökning av bandmaskförekomst är säkrare än 25-40% när det gäller hästar som är kraftigt infekterade med bandmask (och som eventuellt är i farozonen för att få symtom). Man räknar med att säkerheten är uppe i ca 60% och anledningen till att man tar 10 ggr så mycket träck som vid blodmaskdiagnostik är just för att få material från så många träckbollar som möjligt.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

*lånar knapp*
Intressant tråd det här!:idea:

Tog specialprov på bandmask(träckprov), individprov på min 3-åring (i februari) och de hittade ingen förekomst av bandmaskägg. Visste inte det här med blodprov...

Trots detta lutar jag åt att avmaska alla hästarna mot bandmask, då 3-åringen inte avmaskats någon gång förrän jag köpte henne (6 mån sedan)

Vilka risker finns om man avmaskar mot bandmask och hästen inte har det? Är det risk för störningar i tarmfloran då?

Magdalena
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Ingen mening att avmaska mot det om du inte har problem, eller har sett på t.ex. träckprov att de har det. Om du ändå använder pyrantel det här året så skadar det ju inte att ge dubbel dos så du kommer åt eventuella bandmaskar, men att ta det utöver ett annat program är inet alls nödvändigt.

Om dina hästar är fria från bandmask så lär de vara det tills du får in en häst på gården som har det, och då är det svårt att bli av med.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

ok, tack för svar
Då blir det dubbel dos för säkerhets skull och blodprov/träckprov i höst istället.
Magdalena
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Madick skrev:
Ett samlingsprov säger inte så mycket nej, om man inte vet hur hästarna brukar ligga till. I dagsläget kan det vara så att två av hästarna har 0 EPG och en har 1600...

Här måste jag fråga, om du nu får som i frågan du besvarade 550 EPG, så har labbet redan tagit antalet hästar i samlingsprovet och delat med antalet EPG. Dvs antalet EPG var 1650 och de delade med tre och får således 550 som de anteckna till hästägaren. Tycker det låter konstigt. Iom det är ett samlingsprov de tar, dvs ett prov på tre hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Årets träckprov skickades in igår och svaret kom i förmiddags. Och som jag befarade så har någon av inackorderingshästarna smittat ner...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp