Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Såhär är det. De tar bajs från alla tre hästar och gör till ETT prov. Om provet då ger svaret 1500 EPG (för att det ska vara lätt att räkna) så måste det delas på 3 eftersom provet är från 3 hästar. Alltså får du svaret 500 EPG/häst. Men det kan lika gärna vara 1500+0+0 eller 1000+500+0 eller ja, vilken kombination som helst.

Tänk dig att du skickar samlingsprov på 5 hästar. Alla hästar har 100 EPG, inte så mycket, men ska man räkna med alla ihop så blir det 500 och då ser det genast mycket värre ut.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Såhär är det. De tar bajs från alla tre hästar och gör till ETT prov. Om provet då ger svaret 1500 EPG (för att det ska vara lätt att räkna) så måste det delas på 3 eftersom provet är från 3 hästar. Alltså får du svaret 500 EPG/häst. Men det kan lika gärna vara 1500+0+0 eller 1000+500+0 eller ja, vilken kombination som helst.

Tänk dig att du skickar samlingsprov på 5 hästar. Alla hästar har 100 EPG, inte så mycket, men ska man räkna med alla ihop så blir det 500 och då ser det genast mycket värre ut. Ju fler hästar du lägger på, destå högre värde.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Okej, då förstår jag. Men det borde de eg informera om, alltså hur de tänkt sig att man ska utläsa svaret. Iom att jag får ett svar på ett prov så utläser jag det som så att det är antalet EPG i det provet.

Tack för svaret. :bow:
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Okej, nu har jag fått det bekräftat. Jag hade läst rätt. Den siffran du får på samlingsprovet är gemensam för alla hästarna. Så i det tidifgare fallet så är det de tre hästarna tillsammans som har 550 EPG. Men sedan hur den siffran är fördelad mellan de tre kan inte samlingsprovet utvisa.



///Läste ditt svar igen och tror vi menar samma sak.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Mlisa skrev:
En fråga riktad till Zebung:
65% av Sveriges hästar har bandmask (vilket visades i Linköpingsstudien som du själv refererar till och där ingen uppvisade symtom)...
Om en häst dör av kolik och obduceras måste det ju vara 65% chans att man hittar bandmask vid en obduktion. Hur kan man då veta att bandmasken är orsaken till koliken när det är så vanligt?

Det finns serolgisk bevis att hästar med bandmask löper större risk att få en kolik (gaskolik, impaktionkolik, mm) än hästar utan bandmask. Eftersom kolik är det vanligast orsak för en klinikbesök är det logisk att kommer till tankan att bandmask orsakar kolik. Hästar kan leva med en viss mängd bandmask men inte alltförmycket. Det är därför blodprovet är viktigt i sammanhanget. Man kan se hur mycket bandmask en häst har och avmaska/inte avmaska efter provresultatet.

Det finns väldigt mycket forskning som stödjar sambandet mellan bandmask och kolik och här kommer några forskningsartiklar om bandmask:

-Proudman CJ, French NP, Trees AJ. Tapeworm infection is a significant risk factor for spasmodic colic and ileal impaction colic in the horse. Equine Vet J. 1998 May;30(3):194-9.

-Proudman CJ, Trees AJ. Correlation of antigen specific IgG and IgG(T) responses with Anoplocephala perfoliata infection intensity in the horse. Parasite Immunol. 1996 Oct;18(10):499-506.

-Proudman CJ, Trees AJ. Tapeworms as a cause of intestinal disease in horses. Parasitol Today. 1999 Apr;15(4):156-9.

-Ryu SH, Bak UB, Kim JG, Yoon HJ, Seo HS, Kim JT, Park JY, Lee CW. Cecal rupture by Anoplocephala perfoliata infection in a thoroughbred horse in Seoul Race Park, South Korea. J Vet Sci. 2001 Dec;2(3):189-93.

-Rodriguez-Bertos A, Corchero J, Castano M, Pena L, Luzon M, Gomez-Bautista M, Meana A. Pathological alterations caused by Anoplocephala perfoliata infection in the ileocaecal junction of equids. Zentralbl Veterinarmed A. 1999 Jul;46(5):261-9.

-Proudman CJ, Holdstock NB. Investigation of an outbreak of tapeworm-associated colic in a training yard. Equine Vet J Suppl. 2000 Jun;(32):37-41.

-Bousseau et al. Treatment of caecocolic intussusception in horses by jejuno (ileo)colostomy. Vet-Rec., 2001 - 149 (1):16-18.

Jag påstår inte att samtliga kolikfall orsakas av bandmask, det vore absurd. Nästan lika absurd som att påstå att bandmask är ofarliga parasiter. Om det var så varför skulle man forska så mycket om bandmask med särskilt inriktning mot kolik. Och varför skulle det finnas ett träckprov och ett blodprov för att kolla om en häst har bandmask? Proudman har sett ett starkt samband mellan bandmask och kolik och jag litar på hans forskning. Blodprovet utvecklades från alla hans arbete med kolikhästar.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Tycker du att 60% är bra, om det nu är så? Det låter väldigt krångligt att behöva samla ihop och skicka in så mycket träck för en 60% chans. När jag gick i skolan var 60% icke godkänd.

Mlisa skrev:
Träckprovsdiagnostik för undersökning av bandmaskförekomst är säkrare än 25-40% när det gäller hästar som är kraftigt infekterade med bandmask (och som eventuellt är i farozonen för att få symtom). Man räknar med att säkerheten är uppe i ca 60% och anledningen till att man tar 10 ggr så mycket träck som vid blodmaskdiagnostik är just för att få material från så många träckbollar som möjligt.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

När ska man ta vårens träckprov? Vid vilken dygnstemperatur?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

När hade du tänkt släppa ut hästarna? Egentligen är det ok att ta ett prov nu. Eller vad säger du Madick?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Jag tycker det är lagom att ta provet nu, gräset börjar komma upp även i de mindre rasthagarna.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Har du haft tiden att hitta alla artiklar på webben och läsa igenom alla?;)

Det var inte så många, eller?;)

Ska försöka hitta flera...
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Nä du, jag har knappt tid att läsa här... smygsurfar för tillfället på fikapausen. Men en vacker dag...
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Du Madick som är bra på det här med avmaskning... Mina träckprov eller rättare sagt hästarnas visade på 0,0,0 och 30,0,0 dvs den ena har 30 EPG blodmask. De kommer att fortsätta gå i den hagen de går i nu hela sommaren pga fång förra året. Har du någon idé om hur/vad jag ska avmaska eller är det onödigt? Kom inte fram Vidilabs veterinärs telefontid denna vecka...
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Du behöver inte avmaska alls. Har du möjlighet så mocka där du kan. Och självklart, om du har styngfluga så avmaskar du i oktober med ivermectin-medel.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Madick skrev:
Har du möjlighet så mocka där du kan.
Ja du, här mockas hagen i princip varje dag, även i vintras... Kanske tack vare det som de inte har mera mask. Något ska man ju göra på dagarna när man är mellan två jobb.
//marti
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Bravo att du orkar. Hästarna mår bättre av att du mockar. Det är ett viktigt sätt att bekämpa maskar utan maskmedel. Jag var på en föreläsning för ungefär ett år sedan. Det var Eva Österman Lind som höll föreläsningen och hon presenterade sin avhandling (tror jag) om avmaskning och maskar (blodmask). Hon hade ringt runt till 627 hästägare runt om i sverige och frågade dem om deras avmaskningsrutiner. 75% (om jag minns rätt) sa att de avmaskade sina hästar varje år men det var bara 1% som tog träck/blodprov varje år. Helt otroligt!!!! Det visade sig att dem flesta har ingen aning om vad de avmaskar mot - blindavmaskning så att säga.
Att mocka hagen, ha växelbete osv fungerar jätte bra som förebyggande åtgärder. Fortsätt som du gör:bow:

marti130 skrev:
Ja du, här mockas hagen i princip varje dag, även i vintras... Kanske tack vare det som de inte har mera mask. Något ska man ju göra på dagarna när man är mellan två jobb.
//marti
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Tänkte slänga in en fråga här. Min lillhingst hade ganska mycket blodmask. Får svar i veckan från odlingen och förhoppningsvis så är det lilla blodmasken han har. Eventuellt blir det ett blodprov med om jag hinner innan betet för att se om han har bandmask. Vilket av Cydectin eller Banminth ska jag välja? Tar Cydectin eventuell bandmask? Jag vill ju använda något som verkligen tar blodmask men som också tar bandmask ifall han nu har det.

Några tips på vad som kan tänkas bli bäst?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Nej, Cydectin tar inte bandmask. Cydectin är 'känd' för att den tar inkapslade blodmask (de som dvalar i slemhinnan).
Equimax är DEN ENDA som tar både blodmask och bandmask (det är ett bredspektrum preparat som innehåller ivermectin och prazikvantel - ivermectin mot blodmask och prazikvantel mot bandmask). Banminth i dubbeldos tar ca. 80% av dem VUXNA stadier bandmask, alltså inte alla stadier (inkl. larvstadier) som prazikvantel (Equimax).

linafina skrev:
Tänkte slänga in en fråga här. Min lillhingst hade ganska mycket blodmask. Får svar i veckan från odlingen och förhoppningsvis så är det lilla blodmasken han har. Eventuellt blir det ett blodprov med om jag hinner innan betet för att se om han har bandmask. Vilket av Cydectin eller Banminth ska jag välja? Tar Cydectin eventuell bandmask? Jag vill ju använda något som verkligen tar blodmask men som också tar bandmask ifall han nu har det.

Några tips på vad som kan tänkas bli bäst?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Cydectin! Och jag skulle inte bekymra mig över bandmask på din lilla så länge han inte uppvisar några konstiga symptom.

Cydectin håller äggen borta i 12 veckor, Banminth håller dem borta i 4 veckor, sen är det dax att avmaska igen. Med cydectin får du även bort en stor andel inkapslade larver = färre maskar kommer att ha möjlighet att utvecklas vidare. Så om betet håller sig fräsht och du avmaskar med C så borde du se stor skillnad på träckprovet nästa vår.
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

Madick skrev:
Cydectin! Och jag skulle inte bekymra mig över bandmask på din lilla så länge han inte uppvisar några konstiga symptom.

Cydectin håller äggen borta i 12 veckor, Banminth håller dem borta i 4 veckor, sen är det dax att avmaska igen. Med cydectin får du även bort en stor andel inkapslade larver = färre maskar kommer att ha möjlighet att utvecklas vidare. Så om betet håller sig fräsht och du avmaskar med C så borde du se stor skillnad på träckprovet nästa vår.

Oki då är det att föredra att använda Cydectin då. Men OM jag hinner med blodprovet och jag ser att det finns bandmask så är det Equimax som gäller?
 
Sv: Årets traditionsenliga avmaskningsfråga (Madick - hoho?)

linafina skrev:
Oki då är det att föredra att använda Cydectin då. Men OM jag hinner med blodprovet och jag ser att det finns bandmask så är det Equimax som gäller?

Jupp. Eller så kör du Cydectin nu och om det visar stor bandmaskbörda så går det ju att ge Droncit (också på recept).
 

Liknande trådar

Hästvård Årets träckprov skickades in igår och svaret kom i förmiddags. Och som jag befarade så har någon av inackorderingshästarna smittat ner...
Svar
12
· Visningar
1 296
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp