Nu har helvetet börjat

Sv: Nu har helvetet börjat

*kl*

Ni mer mer erfarenhet, gör jag rätt eller fel?

Jag som matte är livrädd att min tik ska bli skrämd, vi har så enormt mycket ungdomar/barn här omkring som skjuter och smäller. Dagar, kvällar och mitt i nätterna.

Min boxertjej är 3 år, och bryr sig inte ett jota om alla smällar. Hon tittar inte ens upp, hon är helt som vanligt, går lös och snokar och grejar. Förra året fick hon komma ut fem minuter innan tolvslaget då det knattrade rejält, och då stod hon och beundrade ljusskenen en stund innan hon letade efter spår på gräsmattan.

Senaste dagarna har jag dock undvikit promenader, och bara haft henne ute på vår tomt. Min fasa är att någon av alla dessa ungdomar ska kasta något på henne, jag litar absolut inte på dom, speciellt inte när de kommer i gäng.

Det tenderar dock till att bli en ond cirkel, jag törs inte gå ut med henne p.g.a alla smällar, bara för att jag är rädd för det som kan hända. Det är ju sjukt, jag vet inte om jag gör rätt eller om jag överbeskyddar henne?

Vi har verkligen gått in för att få henne skottsäker, sedan hon var valp. Är så glad över att ha lyckats och är ju då livrädd att hon ska skrämmas, bor mitt i centrum och har ingen chans att koamma undan.

Senast ändrad:

Ja usch ja!
Våran hund bryr sig inte.
Inte föräldrarnas heller. Men hade en tik när jag var yngre som blev fullkomligt hysterisk av minsta åskväder. Så hon var ju ett nervvrak när det sköts raketer. Satt i eller helst bakom soffan, skakade som ett asplöv och bara tjöt. Vi täckte för alla fönster och hade tv och stereo på men det hjälpte inte mycket. Hon hade nog behövt lugnande medel tror jag

Man får inte göra reklam här, jag vet, men kanske ett undantag...? Jycketryck säljer en CD med fyrverkeriljud (både smällare och tjutande raketer), åska och skott. Man kan använda den för att desentisera (stavade jag rätt nu...) hunden. Man börjar med att spela CD:n på riktigt lågt ljud, samtidigt som man antingen gör absolut ingenting eller också sysselsätter hunden med nåt kul och positivt. Sen höjer man gradvis ljudet, under en lång period. Man får också flytta runt CDspelaren lite så ljudet kommer från olika håll, t.ex. ställa den ute på en altan eller liknande så ljudet kommer utifrån. Vet ej om detta hjälper en "skadad" hund, men är värt ett försök! Detta ska man alltså börja med minst ett halvår innan Nyårsafton, så det är läge att beställa den nu inför nästa år! Eller sommarens åskväder... Vore intressant att höra om någon testat den med framgång? Jag har CD:n själv men min hund är å andra sidan inte ljudrädd! ;)

Som väl är så kommer mina vovvar från linjer som är "stendöva", kommer alltid att tacka mina undersökningar av föräldrar å syskon för det:bow:

Apropå ingenting - vilka ljuvliga foton på din hemsida!!! Schäfrarna som springer i snön är ju såååå fina!!:love:

Jag undersökte också noggrannt mentaliteten bakåt innan jag köpte min hund och det är jag väldigt glad för varenda gång jag läser såna här trådar. Jag önskar bara att alla var kritiska mot uppfödare och inte köpte valpar efter skotträdda föräldrar.

Ni mer mer erfarenhet, gör jag rätt eller fel?
Fel! ;)

Inte fel i att ha viss framförhållning för hundens del, men fel att vika undan för ungarna. Jag tror taktiken att konfrontera är bättre än gå undan och vara orolig och osäker. Varför inte gå direkt fram till högen om du ser en, och berätta om vilka skador, fysiska och mentala, smällare kan åstadkomma hos en hund? Dom flesta ungdomar är faktiskt ganska vettiga om dom får en stund på sig att tänka över konsekvenser.

Jag tycker man ska kräva sin rätt till offentliga platser. Ingen :devil: ska få mig att smyga undan eller stanna hemma. Inte för att jag är kaxig med 2 stora schäfrar som sällskap. Jag var lika kaxig med bara en. :)

Jag tycker du ska leva som vanligt och använda ditt förnuft när något speciellt dyker upp. Annars kanske det slutar med att du aldrig vågar lämna tomten.

LIA

I mina ögon är det helt sjukt att man avlar på de hundarna. Jag vet att kolla upp föräldrarnas MH, och vad jag ska kolla efter. Du vet det också. Men gemene man vet det tyvärr inte. Jag vet inte vad man ska göra åt problemet? Ha mer kurser om att köpa valp? Göra mer reklam för den sortens kurser? De seriösa uppfödarna skulle kunna ha en infodel på sin hemsida där det står vad man ska kolla efter i ett MH och hur man tolkar det. Men framförallt frågar jag mig vad det är för en uppfödare som avlar på sådant mentalt skräp? Som uppfödare bör man ha som mål att driva rasen framåt men, denne uppfödaren tycks bara ha som mål att driva in kosing. Sorglig läsning.

Jag kan helt ärligt säga att jag hade gjort likadant. Förra året så var det några ungdomar som sköt mot mig och mina hundar, jag drog fram leksaken och busade iväg med dem tack och lov blev ingen träffad. Sen smög jag in källaringången och åkte upp i lägenheten och lämnade av hundarna, och åkte ner igen och gav snorungarna vad de tålde. :devil:

Nu bor jag i ett mycket trevligare område :love:

Visst, man ska inte behöva flytta sig för snorungarna, men hellre det än riskera min hunds "mentala hälsa". De dagarna det är som värst hade jag nöjt mig med att gå ut på rena kissa och bajsa promenader för att ge hunden lite mer hjärngympa hemma.

Dessutom vet jag av erfarenhet att jag har lite temperamente, och att min hund inte skulle bli säkrare om jag brusade upp.

Även min familj har tränat våran hund, i närmare 2 år utan något resultat. Med en hundinstruktör till hjälp och stöd.

Hennes rädsla uppkom av en smällare som några ungar kastade bakom henne innan vi skaffade henne. Och redan 3 veckor efter att hon kom hem till oss började vi träna.

Det är mest det här jag är inne på själv. Jag tror (utan att ha någon statistik men hört en del) att många av de hundar som är rädda för smällare/fyrverkerier har blivit detta efter en incident.
Givetvis anser jag att man bör träna sin hund att tåla höga ljud osv men hur många av er har tränat hunden på att inte få panik när smällaren går av under magen/bakom svansen på den (t.ex)?

Just den biten kommer man inte åt genom att träna (tror jag) utan där krävs att man får ordning på det omdömeslösa smällandet.

En annan sak värt att minnas är att om hunden tidigare inte visat tecken på obehag men plötsligt börjar göra det, kan det ev. bero på en öroninflammation eller liknande vilket gör hunden överkänslig för höga ljud.

Själv åker jag hellre en bit för att se hela kvarterets fyrverkerier samlat på ett ställe (magnifikt stort skådespel) än att sitta hela kvällen vid fönstret för att se en pjuttsmällare här och ett pyttefyrverkeri där. Men det är ju min personliga åsikt det. :)

Idag har jag flytt min stökiga förort till förmån för min PV: mindre stökiga kvarter. Här har knattarna på gården faktiskt snällt ställt sig åt sidan och avhållit sig från att tända på när jag passerat med min hund. När jag dykt upp bakom hörnet efter att de redan börjat fyra av sitt romerska ljus bad de om ursäkt och undrade om hunden var rädd av sig.
Jag tackade för hänsynen. :bow:

För att svara på Lias fråga om smällare var förbjudet eller inte så kröp man inte undan från det genom att kombinera smällarna med fyrverkerier och på så vis omdefiniera dem till det och då var det ok att det lät? Rena smällare som bara låter är ju sällsynta idag.

Senast ändrad:

Var ute en snabbpromenad nu med hunden. Precis när jag går förbi en familj så tänder dom en stor jävla smällare som lyser upp hela himmelen och som låter som f*n. Hunden reste sej och började morra o skälla samtidigt som han tittade upp på raketen. Familjen tänder två till och hunden börjar skälla upp mot himmelen.. Han lungnade sej fort men var lite stressad på vägen hem.
Och nu när vi kom hem så är han jätte lung, alltså han gör ingenting. Han sitter bara och tittar på mej med en tom blick känns det som. Han värkar vara lite nere oxå, typ deppad..

Någon som vet vad det kan vara? han har inte brytt sej om raketer förut, har varit ute när dom har smällt och då vifftade han svans och skulle försöka leka med dom i luften.. Men nu blev han jätte konstig, som en helt annan hund:crazy:

*kl*

Tycker det är LÖJLIGT med alla dessa raketer... Miljön försämras och vår hälsa! Senast igår berättade de på nyheterna att det
försör vår hälsa av vistas utte under de timmar de smäller. Raketerna innehåller bl.a kvicksilver, koppar mm. Ni kan säker gissa vad det gör i er egen kropp.

Som hundägare är jag glad att min hund inte är säkskilt rädd för raketer och liknade han bara hoppar till.

Varför ordnar inte komunerna istället vissa ställen kan få se fyrverkerier som dem själv ordrar? Eller under vissa timmar.
Så vi andra slipper lyssna på fanskapet 1-2 veckor förre och efter nyår. Och alla stackars djur i både natur och hem slipper detta oväsen.

Har själv varit med om 2 olyckor med raketer och smällare.
Jag har fått 5 ärr stora är i mitt ansikte av raketer, nersatt hörsel i vänster öra och saknar en liten del hårsäckarna i nacken.

1. Står och tittar på fyrverkerierna med min familj som 8åring, en person tycker att man kan använa snön som startplats.
Fyrverkeriet ramlar och och åker rätt mott mig. Jackan börjar brinna, tappar hörslen i örat, och mitt hår börjar brinna! Kul va ? :smirk:

2. En sådan där grej som snurar i luften och smäller i slutet. (Ser ut som en fluga typ). Vinden tar tag i den och den exploderar i mitt ansikte.

Och senast igår såg jag små pojkar försöka sjuta smällare på en stackars fiskmås!

Vist många kan säkert tränna bort räddslan hos sina hundar. Men vi kan inte tränna dem som är i naturen. "stanna duvan jag försöker bara träna dig så du inte blir rädd ikväll :rofl:"

Så tänk snälla på alla dessa personer och djur som kommer tillskada.

Mvh
Emma - med en familj som INTE köper raketer eller smällare.

Senast ändrad:

Här ikväll släppte jag ut två ung hanar och en äldre tik. Klockan var 23 på nyår. det smällde runt omkring. Mina hundar skällde bara lite.
Ingen verkar bry sig i smällarna. Kan det ligga i generna. Jag är helt chockad. Har haft mycket skott rädda hundar förr i tiden. Dom här verkar inte bry sig så mycket. Jack Russell så klart.

Här gick det sådär :smirk:, chico hoppade till och vägrade vara ensam inomhus och vägrade vara utomhus :smirk:..
SÅ det blev jag fick bära den 12 kgs hunden i 25 minuter >__<.

Mvh
Emma

*lån*

Här sover alla hushållets hundar i godan ro utspridda lite här och där i huset.

*lånar*

Inne har det gått hur bra som helst. Hundarna har suttit med och velat ha fika (som alltid....) och sen har de tuggat märgben.
En av dem tuggar fortfarande....

*kl*

Här gick det kanoners, kunde inte ha gått bättre(både ute och inne):bow:, och då syftar jag mest på min schäfervalp(7mån)-detta var hans första nyår, inga som helst problem, totalt oberörd! Likaså mina äldre hundar.

//En mkt. glad, stolt och lättad Nikkis:p

:bump:

Gott Nytt år på er!!

:bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka