Nu har helvetet börjat

Sv: Nu har helvetet börjat

*kl*

Även här gick det jättebra med min 4-månaders valp!
Låg på rygg och sov ända tills det började smälla som värst, då la han sig på mage och tittade lite bara.:)

Hoppas bara det går lika bra nästa år!

*kl*

Vi var ute och tittade på fyrverkerierna runt tolvslaget och valpis somnade gott hemma en stund efter att vi kommit hem, fast nu är han uppe och vaken igen och vill vara med.

Jag blir lika trött varje år vid den här tiden då denna sortens trådar dyker upp. Jag menar okej första året problemet dyker upp, då förstår jag att man blir lite tagen på sängen och muttrar förbannat åt de där jävla raketerna, men sen då?

Ni som redan förra året upptäckte att era hundar var skotträdda, hur har ni jobbat för att få bort det problemet?

Är det bara jag som har en hund som inte ens lyfter på huvudet när det smäller? Betänk då att min hund är en Dobermann, de är ju inte direkt kända för sin mentala stabilitet.

Förra året var min hund inte ens tre månader vid nyår. När det började smälla några dagar innan var vi ute och gick hela familjen det vill säga jag, husse, Nemi och vår andra hund som vi hade då. Den gamla hunden var totalt oberörd. De första gångerna det smällde till stannade Nemi upp och såg sig omkring, vi andra gick vidare som om ingenting hade hänt, och Nemi hängde på.

På nyårsafton var vi inne och åt gott, skrattade och umgicks inga konstigheter. Vid ett när smällandet avtagit gick vi ut och kissade, smällde en del fortfarande, och en grupp tonåringar stod och smällde nån hemmagjord bomb ingen av hundarna reagerade.

Nu i höstas ville jag kolla av läget, eftersom Nemi bara var valp förra året ville jag inte räkna med att hon var oberörd. Jag gick ut och kanpade med henne, husse stod en bit bort och smällde smällare. Ingen reaktion. När vi är ute och går har jag alltid en kamptrasa i fickan så att jag kan leka bort situationen om hon skulle reagera.

Det är bara att inse att samhället kommer inte att anpassa sig efter mig, har jag en skotträdd hund för jag träna med den, och jobba för att få bort rädslan. Om jag inte lyckas med det/är för lat för att försöka får jag helt sonika åka bort och vistas i en stuga i skogen eller nåt.

Nu har vi firat nyår. Grannarna har haft häftiga fyrverkerier. Jag har suttit här med fyra Jack Russell och kollat på alla fyrvekirier. Två är unghanar har aldrig varit med om det här. Men ingen brydde sig. Jag trodde dom skulle bli rädda. Men vad jag misstog mig. Dom tyckte det va mysigt med alla rakeker. Vad säger man. Är det bra avel eller vad kan det bero på.

Fel! ;)

Inte fel i att ha viss framförhållning för hundens del, men fel att vika undan för ungarna. Jag tror taktiken att konfrontera är bättre än gå undan och vara orolig och osäker. Varför inte gå direkt fram till högen om du ser en, och berätta om vilka skador, fysiska och mentala, smällare kan åstadkomma hos en hund? Dom flesta ungdomar är faktiskt ganska vettiga om dom får en stund på sig att tänka över konsekvenser.

Jag tycker man ska kräva sin rätt till offentliga platser. Ingen :devil: ska få mig att smyga undan eller stanna hemma. Inte för att jag är kaxig med 2 stora schäfrar som sällskap. Jag var lika kaxig med bara en. :)

Jag tycker du ska leva som vanligt och använda ditt förnuft när något speciellt dyker upp. Annars kanske det slutar med att du aldrig vågar lämna tomten.

LIA

Fast frågan är ju om det är värt att trotsa snorungarna. Jag har en kollega som fått smällare kastade på sig när hon gått hem ifrån jobbet nu de senaste dagarna. Hade hon haft med sig en hund och ungarna hade kastat smällare på hunden hade ju hunden kunnat blir rejält jävla skrämd och att arbeta bort den rädslan kan ju som tråden visat vara väldigt svårt. Är det värt det? Då är det väl bättre att gå ut utan hunden och försöka skrämma ur skiten ur ungsatarna utan hundarna.

Jag skulle nog inte ta med mig hundarna ut om jag visste att skitungarna i området kastar smällare mot både folk och fä. Jag skulle nog knappt våga gå ut kvällstid själv, jag är rätt så rädd om mina öron och ögon och dessa ungar jag ju noll respekt för smällare, människor eller andra djur.

KL

Vovven här låg och sov som en gris på mammas säng, fast vi stod i fönstret och glodde och det smällde rätt rejält stundtals. Han sneglade bara på oss, liksom varför står ni där och hänger.. :confused:
SKÖNT att han är så cool med smällare :)
Det var väl det enda bra med gamla hundens bortgång, han slipper vara rädd.

Skiten varade "bara" 1 timme i år :devil: Förra året var det dock rejält mycket värre än i år.

KL

Alla ni som har sett snorungar med smällare: Varför har ni inte polisanmält dem? Det är förbjudet sedan 2001 http://www.police.se/inter/nodeid=36346&pageversion=1.jsp

Min hund klarade sig jättebra igår/idag så jag är så nöjd. Hon lyfte lite på huvudet när vi var ute och det smällde. Vi kom hem strax innan tolvslaget. Hon gick bara och lade sig när det smällde som värst :love:

Jag är emot fyrverkerianvändade av gemene man. Ok om centralorten ordnar nåt vid speciella tillfällen, lämpligtvis då såna som är miljömärkta:devil:...f*n, vad föroreningar som sprids en natt som denna:mad:

Min gamling stressar upp nåt vansinnigt och då han reagerar lika vid bilåkning är det inte nåt alternativ. Så, vi är hemma och håller koll på honom. Tiken är i stort sett oberörd.

Vi var alltså hemma, höll koll på hundar, katt och hästar. På vägen ner mot stallet hörde jag panikslagna gäss på flykt...svor en hel ramsa å deras vägnar:mad:

Nej, jag önskar att man la en hel del bestämmelser kring detta:cool:

Fast frågan är ju om det är värt att trotsa snorungarna. Jag har en kollega som fått smällare kastade på sig när hon gått hem ifrån jobbet nu de senaste dagarna. Hade hon haft med sig en hund och ungarna hade kastat smällare på hunden hade ju hunden kunnat blir rejält jävla skrämd och att arbeta bort den rädslan kan ju som tråden visat vara väldigt svårt. Är det värt det? Då är det väl bättre att gå ut utan hunden och försöka skrämma ur skiten ur ungsatarna utan hundarna.
Jag ser det inte som att trotsa dom. Snarare som att det är dom som trotsar oss vuxna och dom regler, skrivna och oskrivna, som vi har i samhället. Just därför föredrar jag att konfrontera dom, innan dom hinner göra något dumt. Man ser ju i allmänhet på gruppens beteende vad som är på gång.
Någon skrev om en unge som försökte få igång en raket/smällare för att kasta in i bussen. Varför reagerade (som jag uppfattade det) inläggaren eller andra passagerare inte? Hade jag setat där med min hund, hade ungen mest troligt fått en riktig omgång.

Jag är gammalmodig nog att tycka, att vi alla har ett ansvar i uppfostran (gäller regler enl ovan) av ungar, oavsett vem dom tillhör. För vem ska annars reagera, om föräldrarna inte finns i närheten?

Rädd för skitungar? Aldrig!!

LIA

Är inne på samma linje som du vad gäller fyrverkeri. För dom som tycker om fyrverkerier som sådana, måste väl enstaka, stora vara bättre än enstaka fjuttraketer?
Jag tycker man skulle låta föreningar av olika slag arrangera rejäla fyrverkerier på lämpliga platser i stora som små orter och sluta tillåta försäljning till, och innehav av fyrverkerier hos, allmänheten.
Detta i första hand med tanke på miljön!

Dessa åsikter har vuxit sig starkare för varje år, varefter man informerats om vad dessa pjäser för med sig för naturen.

LIA

KL

Alla ni som har sett snorungar med smällare: Varför har ni inte polisanmält dem? Det är förbjudet sedan 2001 http://www.police.se/inter/nodeid=36346&pageversion=1.jsp

Min hund klarade sig jättebra igår/idag så jag är så nöjd. Hon lyfte lite på huvudet när vi var ute och det smällde. Vi kom hem strax innan tolvslaget. Hon gick bara och lade sig när det smällde som värst :love:

Enstaka polisanmälningar leder ingen vart och är dessutom svåra att bevisa (vilken unge gjorde vad...?). Det är lagarna som måste skärpas - fyrverkerier måste förbjudas med tanke på miljöföroreningar, sjukvårdkostnader, bränder och djurplågeri.

Och försök inte inbilla mig att hunden är skiträdd i skogen om det inte smälls direkt där, nog för att de har bra hörsel men blir de rädda av att ana ljudet av ett skott på så långt avstånd, ja då skulle nog min hund få höra det sista skottet, för då måste den ha det fruktanvärt jobbigt när det jagas och åskar, eller varför inte när ett avgasrör smäller till.

Jag försöker inte inbilla dig någonting, jag förklarar hur min hund reagerar.
Gevärsskott är inte alls lika jobbigt för henne, hon reagerar som "vad var det?" men värre är det inte. Det är tjuten i raketerna som är värst, men knallarna är tydligen av ett annat slag än de av gevär och åska, för hon reagerar helt olika på det.
Varför är det så svårt att acceptera att en del hundar har det jobbigt även om det gått att träna bort problemen för andra?
Jag inser att fyrverkerier är något vi måste leva med, trots alla negativa effekter för flyktingbarn, miljö, djur osv. Det jag reagerar mot är att du och många med dig verkar tycka att jag kunde träna bort det så det kan alla andra också om dom bara vill. Rädslan kan bottna i många olika orsaker och upplevas olika starkt. Därför är det också olika, från lätt via svårt till omöjligt, att träna bort det. Det borde vara lätt att förstå.

Du läser nog bara det du vill läsa. Jag har flera gånger skrivit att jag förstår att en del hundar har varit med om saker som gjort att de inte går att få orädda igen. Men det är föga troligt att alla smällrädda hundar är totalt ohjälpbara.

Nu skiter jag i detta pallar inte förklara samma sak om och om igen. Hoppas att erat nyår var trevligt.

*KL*

Hos oss gick allt över förväntan, Zaga brydde sig inte alls om att det började smälla utomhus..

Hon hade ju sinn grisöra och tugga på och trodde väl att någon skulle norpa örat ifrån henne om hon tittade upp ;)

Men vi fortsätter träna henne med höga ljud och skott iaf, det kommer ju ett sista april också :)

Jag skulle nog inte ta med mig hundarna ut om jag visste att skitungarna i området kastar smällare mot både folk och fä. Jag skulle nog knappt våga gå ut kvällstid själv, jag är rätt så rädd om mina öron och ögon och dessa ungar jag ju noll respekt för smällare, människor eller andra djur.

Det är just så de är. Ungarna har noll respekt för andra, och förmodligen minst för sina föräldrar. Jag har haft duster med dessa barn och min hund förr, att man inte matar henne med sten/kastar kottar på henne/slår henne med pinnar (vår inhägnade tomt gränsar till kommunens hus, där de inhyser mestadels somaliser utan uppehållstillstånd) . De "kan" inte svenska om man säger till dom, deras föräldrar kan ännu mindre och dessutom bryr de sig inte.

Himla svårt. Dessutom har jag kommit i bråk med ungarna förr, det resulterade i kastade ägg mot vår fasad, så jag undviker att konfrontera dom in i det längsta. Jag är för rädd om vårt hus, våra barn och min hund.

I mitt fall får jag tillbaka om jag försöker tala ungarna tillrätta. Jag har försökt förr, då det gäller andra saker. Men vi får tillbaka det, våran tomt blir länsad på frukt när vi inte är hemma, eller så kastas det in barn och djurfarliga saker som vi måste hinna upptäcka innan barnen/hunden gör det... Jag törs inte bråka med dom. Därför fegar jag ur.

knapp

Här gick det kanon!! :banana: Lillen låg i mitt knä i bilen när de smällde en rejäl omgång vid 17 (en tidning som bjuder), han kikade lite sen blev han uttråkad & somnade. Sen var vi hemma när det va tolvslaget och han sov som en gris :D (Vadå hade ju lekt hela kvällen sa han, orka vara uppe så sent??)

Sonya gick ut kvart över tolv när vi kom hem från det värsta pangandet (jag lämnde henne själv hemma eftersom jag vet att hon inte reagerar på allt oljud). Jag lät henne bestämma själv om hon ville ut, trots allt oväsen, och hon stod först och beundrade ljusskenen, sedan kollade hon på oss om hon fick tillåtelse att rejsa lite. Det hade ju snöat och det ville hon premiärspringa i. Så hon lubbade gärnet på gräsmattan, och det smattrade och knattrade under tiden. Hade man inte vetat att hon inte var rädd hade man nog trott att hon var vettskrämd så som det gick. Inte alla vet hur boxerrejs ser ut ;)

Jag har en schäfer hane på 7 år och en valp dobberman/rottwiler på 6 mån och ingen av dom är rädda för smällare. Har varit inom räkkhåll från en skjut bana så att man hör ganska klart och tydligt smällar och även spelat halv hög musik så att dom vant sig.
Har inget imot att det smäller men dom kan faktis låta bli att skuta från parkeringar så at det hamnar på bilarna. och kasta smällare mot skolor.
Djuren kan man lära att inte bli rädd för smällare man behöver inte gå ut med hunden just under själva smällandet eller kan sätta på lung musik hemma med så att dom inte strässar upp sig. tycker inte att man ska gnälla så mycket över detta.

Någon skrev om en unge som försökte få igång en raket/smällare för att kasta in i bussen. Varför reagerade (som jag uppfattade det) inläggaren eller andra passagerare inte? Hade jag setat där med min hund, hade ungen mest troligt fått en riktig omgång.

Jag reagerade inte för att jag först blev chockad och sedan inte kunde tro att det var sant. Skulle ungen verkligen kasta in smällaren i bussen...? Nu stod han bara och tittade på sin smällare och fumlade med sin tändare så jag kunde ändå inte vara helt säker. Bussen hann åka vidare innan jag hann hämta mig. Jag pyrde av ilska resten av bussresan.

Här gick nyårskvällen inte alls bra.

Loka har tidigare inte reagerat på smällar och spridda fyrverkerier annat än att titta sig omkring/hoppat till, men släppt det snabbt, vilket gjorde att jag antagit att hon skulle ta kvällen utan större problem. Strax före tolv när det började dundra på ute nonstop kröp hon dock ihop under skrivbordet i det enda fönsterlösa rum vi hade.
Hon hässjade och pulsen gick i 180.

Dock var hon fullt kontaktbar och lydde mig när jag bad henne lägga sig vid våra fötter där vi satt i soffan. (TV och radio på, persiennerna nere). Dessutom gick det att distrahera med godis. Hon fick en skål med glass som det tog henne 20 min att få i sig, under den tiden var hon helt döv för oljudet utanför.

Så fort dundrandet lagt sig ca 45 min senare somnade hon långsamt och sov som en död hela natten och hela dagen efter.

Ska leta reda på en fyrverkeriskiva och börja träningen inför valborg.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka