Nu har helvetet börjat

Sv: Nu har helvetet börjat

Hon är blandras, en mindre lyckad sådan med avseende på nerverna. Hon har en fjärdedel bc i sig, och jag gissar att det är mycket därifrån nerver och ljudkänsligheten kommer ifrån.

Hur mycket jag än älskar min hund och hur kul vi än har så blir det definitivt renras nästa gång.

Man undrar ju över att det gick så plötsligt från "besvärad till panik" (mina ord). Någonting annat i hennes liv som ändrades under perioden? Någon traumatisk händelse?

Hur reagerar hon om du bjuder på olika smällar? Klappar i händer, dunkar grejer mot diskbänken etc, etc? Dvs om hon ser vad som åstadkommer ljudet.

Jag funderar också på om hundar kan lida av tinnitusvarianter (eller annat) som i sin tur kan ge mentala reaktioner vid vissa ljud?

Personligen skulle jag fortsätta på vägen du prövat och "servera en ljudvägg" som är så försynt, att hunden inte reagerar med rädsla, och sedan varefter öka volymen i hundens takt. Viktigt är ju, att det inte uppfattas såsom skrämmande eftersom man då får motsatt den önskade effekten.

Positivt är att du inte bara konstaterar faktum, utan gör vad du kan för att mildra/elliminera hundens problem.

Lycka till!
LIA

Jag förstår också att det finns hundar som är riktigt riktigt rädda, och närmre omöjliga att träna. Vet ni vad med rakterna det är han inte gillar? Är det tjutljudet? Eller är det synintrycket? Eftersom du skriver att han förknippar mörker med raketer. Om han inte är berörd av skott utan bara av "tjutisar" så vore ju det bästa att träna med dem, och att börja redan i februari. Men det har ni kanske gjort?

Han är rädd för ljudet och eftersom han är en smart hund har han kopplat att det smäller som mest när det är mörkt. Kan tillägga att ballonger är läskiga också, men det är nästan helt borta.. Han var sju månader när han kom till oss, min gissning är att barnen i den tidigare familjen har pangat både ballonger och smällare bakom ryggen på honom.
Vi fick veta att han var skotträdd när vi tog honom, det var på våren, jag började med träning redan då. Men han blev bara mer och mer stressad, började förknippa stereon med smällar osv. Åska är inte heller populärt, vid åskperioder förknippar han även regn = åska.

Annars är det här en väldigt trevlig och orädd hund, nyfiken på det mesta och väldigt aktiv, dock lite vek. Kan tilläggga att han är en sibiran husky. Vår andra hund (som tyvärr gick bort förra året) var inte skotträdd det minsta. Där kunde man nog smälla av en bomb i örat utan reaktion.

Senast ändrad:

Hej LIA! Nä, jag tyckte bara det var en onödig kombination - bilden var arrangerad (hopklippt) och ifall det fortfarande finns folk som inte känner till vilken ohygglig skada fyrverkerismällar kan göra på hundar, kunde man tro att det var en kul grej att ta med hunden på! Eller att hundar tycker det är lattjo med smällare som kastas kring benen på dem! Man skulle ju knappast göra en annons där ett gäng ridskoleelever stod med sina hästar kring fyrverkeriplatsen och tittade glatt?
Vad bra att din hund inte skrämts! Min vovve var bara valp ifjol och sov då genom hela infernot! Han reagerar inte heller på skott, men jag är lite orolig iallafall, för hos oss är det som en exploderande fyrverkerifabrik runt huset i cirka en timmas tid, så vi får hålla oss coola och låtsas som ingenting!:angel:

Jag blir lika trött varje år vid den här tiden då denna sortens trådar dyker upp. Jag menar okej första året problemet dyker upp, då förstår jag att man blir lite tagen på sängen och muttrar förbannat åt de där jävla raketerna, men sen då?

Ni som redan förra året upptäckte att era hundar var skotträdda, hur har ni jobbat för att få bort det problemet?

Är det bara jag som har en hund som inte ens lyfter på huvudet när det smäller? Betänk då att min hund är en Dobermann, de är ju inte direkt kända för sin mentala stabilitet.

Förra året var min hund inte ens tre månader vid nyår. När det började smälla några dagar innan var vi ute och gick hela familjen det vill säga jag, husse, Nemi och vår andra hund som vi hade då. Den gamla hunden var totalt oberörd. De första gångerna det smällde till stannade Nemi upp och såg sig omkring, vi andra gick vidare som om ingenting hade hänt, och Nemi hängde på.

På nyårsafton var vi inne och åt gott, skrattade och umgicks inga konstigheter. Vid ett när smällandet avtagit gick vi ut och kissade, smällde en del fortfarande, och en grupp tonåringar stod och smällde nån hemmagjord bomb ingen av hundarna reagerade.

Nu i höstas ville jag kolla av läget, eftersom Nemi bara var valp förra året ville jag inte räkna med att hon var oberörd. Jag gick ut och kanpade med henne, husse stod en bit bort och smällde smällare. Ingen reaktion. När vi är ute och går har jag alltid en kamptrasa i fickan så att jag kan leka bort situationen om hon skulle reagera.

Det är bara att inse att samhället kommer inte att anpassa sig efter mig, har jag en skotträdd hund för jag träna med den, och jobba för att få bort rädslan. Om jag inte lyckas med det/är för lat för att försöka får jag helt sonika åka bort och vistas i en stuga i skogen eller nåt.

Skönt att höra!
Personligen är jag trött på alla arga insändare i tidningarna från folk som tycker synd om sina hundar och vill att alla andra ska anpassa sig därefter.

Vi har alltid haft jakthundar i vår familj och för dem ingår ju skotträning - det borde det kanske göra för alla hundar?
Vi köpte helt enkelt en CD med ljudeffekter och spelade upp ljudet av skott och krig i stort sett hela dagarna. Först på låg volym och sen högre och högre. Ja, sen när vi var uppe i högsta volym höll det ju inte på hela dagarna, men hundarna gav fullständigt blanka f*n i om det smällde.

Nu har jag en isländsk fårhund som jag råkade ta med till valborgsmässofirandet förra året. Jag har bott 19 år i sthlm och där har alla med sig sina hundar. När jag sedan flyttade upp till Dalarna var det en självklarhet att hunden skulle med på firandet, men det visade sig att här är det tradition att slänga smällare på elden. Så jag stod med hunden tio meter ifrån smällarna och lekte med en kotte hela kvällen - och hon brydde sig inte alls. (Och denna hund har inte fått ngn skotträning.)

Det är klart att om man lägger sig på golvet och säger "ojojoj stackars dig!" till hunden så kommer det inte bli bättre. Sen är jag mycket väl medveten om att vissa hundar verkligen blir paralyserade av skräck, och de är säkert svåra att vänja vid skott, men jag betvivlar ändå att dessa hundar är födda sådana.

Även hos hästarna sätter vi på radion och tänder en nattlampa - sen var det inget mer med det.

Jag avskyr själv smällare, alla höga ljud faktiskt, det har jag alltid gjort! Jag är den enda som håller för öronen på Flygshower! Ändå är jag ingen Räddhågad person, har sysslat med extremsporter, men just smällar tycker jag är hemskt otäcka. Givetvis visar jag inte detta för min hund, jag är inte "rädd" på det viset, och han är också skottfast. Vad jag menar är, att det nog förekommer mer känslighet för den sortens ljud hos vissa individer. Jag ÄLSKAR flyg, men måste hålla för öronen när det är högljudda överflygningar! När ingen annan på hela showen tycker det är nåt...

Jag tycker då gott att fyrverkerier och smällare generellt bör vara förbjudna. Det bör endast vara tillåtet att fyra av sådant enstaka dagar varje år (nyår, första maj... Nobel-dagen kanske) och de ska hanteras av proffs.

Även om personer under 18 år inte får bruka dessa helvetiska saker så springer snorungar omkring med dem och det smäller från början av december till ett tag efter nyår. Sedan är det uppehåll till slutet av april, då ska det smällas några dagar igen.

Problemet är alltså att sk*ten missbrukas å det grövsta. Senast förra veckan kastade småskitar smällare på en kollega till mig när hon gick hem från jobbet. Nu snuddade smällaren bara vid henne, men det hade kunnat gå väldigt illa om den hade smällt av nära ett öga eller öra. Hon är nu rädd att gå hem på kvällen eftersom snorungarna är ute och ränner.

Det är inte bara hundar som far illa av detta missbruk, även människor och miljö. Brukare, missbrukare och deras omgivning tar skada.

Just snorungar med smällare blir nog svårt att komma undan även med totalförbud... Om jag inte är helt ute och cyklar så har smällare varit förbjudna en längre tid emn ungarna tycks likförbannat få tag på dem...

Just snorungar med smällare blir nog svårt att komma undan även med totalförbud... Om jag inte är helt ute och cyklar så har smällare varit förbjudna en längre tid emn ungarna tycks likförbannat få tag på dem...

Med totalförbjud tror jag iaf att antalet snorungar med smällare kommer minska. Idag verkar det råda en slags tyst acceptans för dessa skitungar.

nu har vi vart ute några gånger och dom har smällt en hel del fast inte med dom där skarpa smällarna utan mer dovare fyrverkerismällar och han bryr sej inte alls längre.

dom smällde massor i natt med precis utanför fönstret men han tittade bara lite o somnade om.
så de här ska nog gå bra..och sen efter nyår får man väl börja träna lite med skarpa ljud o så så de blir vanligt för honom..skulle va så himla skönt att inte behöva tänka på de vid nyår.

Vad skönt :)

Det är antagligen eftersom inte resten av hans flock reagerat som han har avdramatiserat det hela! Så tack vare att du inte har satt dig ner och pjoskat när det smällt har du fått honm att inte bry sig om raketerna! Bra jobbat.

Det är antagligen eftersom inte resten av hans flock reagerat som han har avdramatiserat det hela! Så tack vare att du inte har satt dig ner och pjoskat när det smällt har du fått honm att inte bry sig om raketerna! Bra jobbat.

Det låter som om alla som skrivit här och har skotträdda hundar har pjoskat med dem, i alla fall får jag det intrycket av det du skriver som jag har citerat.
Det finns ju hundar som bryr sig ändå, min tex. Vi har inte på något sätt pjoskat med henne, i och med att andra hunden inte har brytt sig någonsin så hade inte vi en tanke på att hon skulle bry sig heller - och ändrade således inte på något hemma vid nyår.

Nu är min hund en väldigt lättstressad individ i allt, så jag tror att det beror mycket på det. De syskon som jag träffat har inga problem med smällare och är mycket lugnare, likaså föräldarna.
Jag har ett måndagsexemplar....:smirk:

Formulerade mig lite knasigt. Signalkänsliga var nog ordet jag menade att använda, och detta tillsammans med halvkassa nerver och en relativt lättstressad hund kan nog ge detta slutresultat.

Även min familj har tränat våran hund, i närmare 2 år utan något resultat. Med en hundinstruktör till hjälp och stöd.

Hennes rädsla uppkom av en smällare som några ungar kastade bakom henne innan vi skaffade henne. Och redan 3 veckor efter att hon kom hem till oss började vi träna.

Det är mest tjutisarna hon reagerar på, men allt som smäller är farligt när hon väl kommer upp i varv. Och då gör hon inget ute, utan håller sig in på natten och gör på golvet istället när det är som värst.

Det låter som om alla som skrivit här och har skotträdda hundar har pjoskat med dem, i alla fall får jag det intrycket av det du skriver som jag har citerat.
Det finns ju hundar som bryr sig ändå, min tex. Vi har inte på något sätt pjoskat med henne, i och med att andra hunden inte har brytt sig någonsin så hade inte vi en tanke på att hon skulle bry sig heller - och ändrade således inte på något hemma vid nyår.

Nu är min hund en väldigt lättstressad individ i allt, så jag tror att det beror mycket på det. De syskon som jag träffat har inga problem med smällare och är mycket lugnare, likaså föräldarna.
Jag har ett måndagsexemplar....:smirk:

Nej jag har ingen jävla aning om hur du behandlar din hund, så jag säger inte att du pjoskat med din:smirk:

Men eftersom Uddatyps hund hade visat sig lite osäker men nu slutat bry sig drog jag slutsatsen att Uddatyp hade följt mitt råd att låtsas som det regnar.

Det behöver inte heller vara så att man pjoskat, men om man förvätar sig att hunden ska bli rädd för något känner den ofta av det och blir osäker. Om min hund hoppar till en gång av en smällare och jag börjar förvänta mig att den är rädd för smällare kommer jag att sända ut sådana signaler, och hunden kommer känna av min nervositet och reagera med rädsla.

Jag har en kompis som själv är rädd för smällare, varje nyår lämnar hon hunden hos sina föräldrar för att inte smitta av sig på den.

Måhända att du har ett måndagsexemplar, men jag har svårt att tänka mig att alla med skotträdda hundar har det... Om så är fallet är det bara att beklaga och undra vart fan hundaveln är på väg...

Måhända att du har ett måndagsexemplar, men jag har svårt att tänka mig att alla med skotträdda hundar har det... Om så är fallet är det bara att beklaga och undra vart fan hundaveln är på väg...

Tja, jag hittade när jag slösurfade idag en kull som annonseras ut och kollade in föräldradjurens MH:n.

Hanen:

Dumpe

Rädsla - flyr mer än 5 m

Nyfikenhet - går fram när overallen ligger ner/går ej fram

Kvarstående rädsla - visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager

Skrammel

Rädsla - flyr mer än 5 m

Nyfikenhet - går inte fram

Kvarvarande rädsla - Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet

I övrigt etta på skottet och en del lek och bra kontakt.

Tiken:

Dumpe

Rädsla - flyr mer än 5 m

Nyfikenhet - går fram när overallen ligger ner/går ej fram

Kvarstående rädsla - visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager

Skrammel

Rädsla - flyr mer än 5 m

Nyfikenhet - går fram när föraren sitter på huk och talar med skramlet samt lockar på hunden

Kvarvarande rädsla - Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet

Spöken

Rädsla - Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr

Nyfikenhet - Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden

Hunden leker inte öht och ägaren avstår skott. Det enda positiva är kontakten.

I övrigt har ingen av dem några meriter, om man inte räknar utställningsdito - hanen har ett cert och har blivit BIM. Tikens prestation i dessa sammhang begränsar sig till en 3:a i unghundsklass.

Var det någon som frågade var aveln var på väg? Nej, faktum är att det finns riktigt bra uppfödare också. Och det faktum att jag kan kolla upp allt detta i en handvändning är ju en bra signal om var man kan börja någonstans - konsumentupplysning! Se till att valpköpare är kritiska med vad de lägger ut dyra pengar för och ska behålla i förhoppningsvis lång tid framöver.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka