Sv: Nu har helvetet börjat
Måhända att du har ett måndagsexemplar, men jag har svårt att tänka mig att alla med skotträdda hundar har det... Om så är fallet är det bara att beklaga och undra vart fan hundaveln är på väg...
Tja, jag hittade när jag slösurfade idag en kull som annonseras ut och kollade in föräldradjurens MH:n.
Hanen:
Dumpe
Rädsla - flyr mer än 5 m
Nyfikenhet - går fram när overallen ligger ner/går ej fram
Kvarstående rädsla - visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager
Skrammel
Rädsla - flyr mer än 5 m
Nyfikenhet - går inte fram
Kvarvarande rädsla - Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet
I övrigt etta på skottet och en del lek och bra kontakt.
Tiken:
Dumpe
Rädsla - flyr mer än 5 m
Nyfikenhet - går fram när overallen ligger ner/går ej fram
Kvarstående rädsla - visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager
Skrammel
Rädsla - flyr mer än 5 m
Nyfikenhet - går fram när föraren sitter på huk och talar med skramlet samt lockar på hunden
Kvarvarande rädsla - Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet
Spöken
Rädsla - Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr
Nyfikenhet - Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden
Hunden leker inte öht och ägaren avstår skott. Det enda positiva är kontakten.
I övrigt har ingen av dem några meriter, om man inte räknar utställningsdito - hanen har ett cert och har blivit BIM. Tikens prestation i dessa sammhang begränsar sig till en 3:a i unghundsklass.
Var det någon som frågade var aveln var på väg? Nej, faktum är att det finns riktigt bra uppfödare också. Och det faktum att jag kan kolla upp allt detta i en handvändning är ju en bra signal om var man kan börja någonstans - konsumentupplysning! Se till att valpköpare är kritiska med vad de lägger ut dyra pengar för och ska behålla i förhoppningsvis lång tid framöver.