Nu har helvetet börjat

Sv: Nu har helvetet börjat

Jag har två hundar som inte är skotträdda men jag är väldigt less
på smällandet iallaf. Senast ikväll var det ett gäng ungdomar som
sköt in en raket i stadens lilla "inomhus-köpcenter" och det började
brinna. Brandkår och polis kom till platsen. Igår var det någon
som sköt in en raket mot en grannes balkong, strax därefter
smällde det precis intill vårat vardagsrumsfönster.
I förrigår stod ett gäng och sköt småraketer på varandra - med
flit. I grannstaden stod några killar igår på en kulle och sköt
raketer mot bilar och förbipasserande gående människor.
Jag är så LESS på detta! Uppenbarligen är det MÅNGA som inte
fattar hur man ska sköta sig när man handskas med raketer
och det är helt vansinnigt att folk kan köpa dom nästan
hursomhelst.

Bra inlägg.
Har inte läst de andra svaren ännu.

Jag kan för egen del säga att här hos oss har det smällts rätt flitigt den senaste veckan av ungarna i området.
Jag ser det som en kanon möjlighet att träna med valpis på! (Hans första nyår-han är 7 månader)
De första gångerna kollade han lite och lyssnade när det smälldes, sedan ingen reaktion alls.

Och jag kan även ärligt erkänna att så sent som igår så köpte vi oss ett gäng med smällare och raketer, gick till ett avskilt område och smällde på utav bara helvete, medans valpis och mina 2 andra äldre hundar var med. Valpis rörde inte en enda min, jag kunde leka och kampa med honom unden smällandets gång och han brydde sig inte för 5 öre, likaså när vi alla stod helt passivt.:bow::bow:

Mina äldre hundar är totalt oberörda av skott och raketer, följer glatt med ut vid 12 slaget på nyår när det smälls om värst.

Visst är det synd om de hundar som verkligen Är skotträdda, men det är trots allt inte omgivningens uppgift att se till dom hundarna och ta hänsyn-för det gör dom tyvärr inte, utan då är det upp till ägarna som får göra det bästa av situationen.

Visst är det synd om de hundar som verkligen Är skotträdda, men det är trots allt inte omgivningens uppgift att se till dom hundarna och ta hänsyn-för det gör dom tyvärr inte, utan då är det upp till ägarna som får göra det bästa av situationen.

Men som det ser ut på många ställen just nu så går det tyvärr
inte att som hundägare göra det bästa av situationen. Det är det
som är så tråkigt i det hela. Detta pga en mängd pucksom som
inte fattar hur man ska hantera raketer och dylikt.

Visst kan man fundera på det men tyvärr är det nog mest slöseri med tid. Folk klagar lika mkt varje år och tyvärr så händer inte mkt mer än att de hettsar upp sig och helt plötsligt så gör ägaren själv ett ännu större problem av det genom att spänna sig och bli irreterad varje gång det smäller.. det i sin tur smittar av sig på hunden och sen är karusellen igång.

Har själv haft en hund som ett nyår fick en raket i rumpan, efter detta var hon fruktansvärt smällrädd och mådde dåligt vid minsta tecken på smäll. Vi tränade så gott det gick men hennes rädsla var djupt rotad efter den smärtsamma upplevelsen. Vi gav henne faktiskt lite lugnande eftersom hon tog det så hårt att man trodde hon skulle dö.

Men som sagt, att klaga varje år ger inte dem som smäller en "tankeställare" utan mest den som stör sig på det ett sämre humör vilket inte hjälper ngn part.

Jag är dock inte ute efter att klaga. Skriver bara mina åsikter i
det hela. Har även gjort något åt det aktivt, pratat med några
som härjat här i stan. Dom har härjat på ett farligt sätt för sig
själv och andra. Av fem stycken har iallaf två lyssnat, bättre
än inget.

Jo visst, är det ngn som beter sig på ett farligt sätt runt raketer och smällare så är det ju bra att du tar det med dem. Men jag syftade främst på dem som varje år beklagar att man ens får smälla smällare och raketer för att det skrämmer djur osv inte dem som gör det utan gränser och blir farliga.

Jag tycker givetvis fruktansvärt synd om djuren som lider av det men tyvärr så hjälper det inte att gnälla om det varje år.

Men så som du gör säger jag absolut inget om, blir de farliga så är de ju bra att du säger till.

Är det inte upp till omgivningen att visa hänsyn för andra människor? :confused:

Som jag skrivit tidigare, om smällandet fokuserades till en viss dag/tid eller plats skulle jag inte några som helst problem med det. Då anpassar jag mig gärna.

Men det kutar runt små oansvariga tonåringar (som inte ens borde få smälla raketer) och kastar dem efter folk och fä. HUR ska jag kunna träna min hund till att inte bli rädd när smällaren landar under magen på henne? Eller när den kastas in i bussen när jag sitter där med henne inklämd under sätet?

Det handlar inte enbart om att man ska visa respekt för hundarna i samhället. Det handlar om att visa hänsyn för sin omgivning. Man smäller helt enkelt inte smällare där det kan orsaka skada/olyckor för andra.

Varför ska jag acceptera att det ändå görs?? "För att det är så."?

Jag tycker givetvis fruktansvärt synd om djuren som lider av det men tyvärr så hjälper det inte att gnälla om det varje år.

Nä det är ju bättre att tiga still och inte göra något alls. Varför ska vi förändra eller förbättra något i samhället? Det ser ju ut som det gör, bara att acceptera och hålla tyst.

Eller?

Är det inte upp till omgivningen att visa hänsyn för andra människor? :confused:

Som jag skrivit tidigare, om smällandet fokuserades till en viss dag/tid eller plats skulle jag inte några som helst problem med det. Då anpassar jag mig gärna.

Men det kutar runt små oansvariga tonåringar (som inte ens borde få smälla raketer) och kastar dem efter folk och fä. HUR ska jag kunna träna min hund till att inte bli rädd när smällaren landar under magen på henne? Eller när den kastas in i bussen när jag sitter där med henne inklämd under sätet?

Det handlar inte enbart om att man ska visa respekt för hundarna i samhället. Det handlar om att visa hänsyn för sin omgivning. Man smäller helt enkelt inte smällare där det kan orsaka skada/olyckor för andra.

Varför ska jag acceptera att det ändå görs?? "För att det är så."?

Först och främst så skrev jag i mitt inlägg att jag Inte har läst hela tråden-så jag vet inte vad tex. du råkat ut för med din hund. Och jag skrev även "men det är trots allt inte omgivningens uppgift att se till dom hundarna och ta hänsyn-för det gör dom tyvärr inte".
Då pratar jag enbart om skotträdda hundar och inte allmänheten i övrigt, för det tycker jag är en självklarhet att man gör! Och jag tycker att det är skit att minderåriga får tag i smällare och raketer hur som helst och än mindre hanterar dem på rätt sätt=med sunt förnuft.

Men tyvärr är ju inte alla människor medvetna om djuren, och ännu mindre tar hänsyn till dem. Så istället för att förlita sig på det och ta för givet att 'omgivningen' ska visa den respekt och hänsyn så får man själv göra något åt saken när man har en hund som är skotträdd. Sen vad man vidtar för åtgärder är ju upp till var och en.

Men visst har du rätt, man blir ju mörkrädd när man ser vilka puckon rent ut sagt som hanterar smällare och raketer. :eek::crazy:

Är det bara jag som har en hund som inte ens lyfter på huvudet när det smäller? .

Jag har fem hundar och ingen bryr sig om smällandet. Men de är vana vid plötsliga oljud (vilda barn :D, som brukar få hoppa på plåtar m.m. för att träna unghästarna) och jakthundarna är skottfasta.
Jag gör aldrig ngn stor affär av att det smäller, bryr mig inte om hundarna alls utan beter mig som vanligt. Det gör att de inte bryr sig tror jag. Har aldrig haft en raketrädd hund. Däremot tyckte min riesenkorsning om att jaga raketer så hon fick hållas inlåst, annars öppnade hon dörren och skulle jaga dem när de flög iväg.

Ditt inlägg gör mig riktigt förbannad.!:mad:

Ni som redan förra året upptäckte att era hundar var skotträdda, hur har ni jobbat för att få bort det problemet?
Vissa hundar går inte att träna bort skräcken för.

Är det bara jag som har en hund som inte ens lyfter på huvudet när det smäller?
Givetvis inte, men vad har det med saken att göra?

På nyårsafton var vi inne och åt gott, skrattade och umgicks inga konstigheter. Vid ett när smällandet avtagit gick vi ut och kissade, smällde en del fortfarande, och en grupp tonåringar stod och smällde nån hemmagjord bomb ingen av hundarna reagerade.
Vad skönt för er. Men långt ifrån alla har det så.

Det är bara att inse att samhället kommer inte att anpassa sig efter mig, har jag en skotträdd hund för jag träna med den, och jobba för att få bort rädslan. Om jag inte lyckas med det/är för lat för att försöka får jag helt sonika åka bort och vistas i en stuga i skogen eller nåt.
Eftersom du är totalt okunnig i frågan tycker jag att du bör behålla dina "råd" för dig själv. Tror du verkligen att det finns någon som pga lathet låter sin hund må så förfärligt dåligt två gånger per år?
En stuga i skogen hjälper inte. Hundar har bra hörsel och hör smällarna på mils avstånd.

Visst är det så.
Dessvärre är vi och säkert många andra i en situation som inte går att göra det bästa av.
Min hund var helt orädd fram till 3-års åldern. Då blev hon överkörd av en långtradare och sedan dess är hon livrädd för allt som smäller eller tjuter. Vi har verkligen tränat på alla tänkbara sätt, men det har inte gjort någon nytta.
Jag kan ta att det smälls runt tolvslaget, ett par timmar går att kämpa sig igenom. Men jag blir vansinnig på människor som håller på dagarna före och efter. Det blir en lång och utdragen plåga som är väldigt svår att hantera.

Ursprungligen postat av Speciella_tina

Ni som redan förra året upptäckte att era hundar var skotträdda, hur har ni jobbat för att få bort det problemet?
Vissa hundar går inte att träna bort skräcken för.

Är det bara jag som har en hund som inte ens lyfter på huvudet när det smäller?
Givetvis inte, men vad har det med saken att göra?
Tja man börjar ju undra med tanke på hur många son gnäller över att deras hundar håller på att dö av rädsla nunt nyår.

På nyårsafton var vi inne och åt gott, skrattade och umgicks inga konstigheter. Vid ett när smällandet avtagit gick vi ut och kissade, smällde en del fortfarande, och en grupp tonåringar stod och smällde nån hemmagjord bomb ingen av hundarna reagerade.
Vad skönt för er. Men långt ifrån alla har det så.
Nej men om fler tog tid på sig för att förbereda hundarna innan nyårsafton, och avdramatisera det här med smällare så kunde många fler ha det så.

Det är bara att inse att samhället kommer inte att anpassa sig efter mig, har jag en skotträdd hund för jag träna med den, och jobba för att få bort rädslan. Om jag inte lyckas med det/är för lat för att försöka får jag helt sonika åka bort och vistas i en stuga i skogen eller nåt.
Eftersom du är totalt okunnig i frågan tycker jag att du bör behålla dina "råd" för dig själv. Tror du verkligen att det finns någon som pga lathet låter sin hund må så förfärligt dåligt två gånger per år?
En stuga i skogen hjälper inte. Hundar har bra hörsel och hör smällarna på mils avstånd.

Totalt okunnig i frågan vet jag inte om jag vill påstå att jag är, jag har ju lyckats med bedriften att "träna" två hundar till att inte bli smällarrädda. Och dessutom har jag hjälpt en hel del hundar med att träna bort sin smällarrädsla. Ja, jag tror att det finns många som av lathet och okunnighet inte gör något för att träna bort smällarrädslan hos sina hundar, som istället sitter och gnäller på smällarna, och tar den gena vägen på lugnande. Och självklart förstår jag att det finns hundar som varit med om en olycka och därför inte går att träna, men återigen, skogen är en trevlig plats. Och försök inte inbilla mig att hunden är skiträdd i skogen om det inte smälls direkt där, nog för att de har bra hörsel men blir de rädda av att ana ljudet av ett skott på så långt avstånd, ja då skulle nog min hund få höra det sista skottet, för då måste den ha det fruktanvärt jobbigt när det jagas och åskar, eller varför inte när ett avgasrör smäller till.

Senast ändrad:

*kl*

Att en hund inte är smällrädd behöver ju inte betyda att den kommer att förbli så hela sitt liv. Den kan bli skrämd.
Vår jycke var lite rädd tills för en 5-6 år sedan. Innan dess kunde man distrahera honom genom att spela musik och ha honom att jaga godis under tiden det smällde.
Men så beslöt sig våra grannar (som inte smällt förut)för att ha rejält att smälla med. Oss ovetandes så började de skjuta mot oss ( vi har en äng mellan oss och det är väl mindre brandrisk på så sätt än att vända dem åt andra hållet in i skogen).
Hunden blev så rädd att han gick in i chock. Och därefter är han smällrädd, vi får droga honom.
Inget jag trodde skulle hända eftersom han annars är psyksikt stabil.

Hur länge har han varit rädd? Och hur har ni gjort för att försöka träna bort hans rädsla? Har ni inte tränat än kan ni ju få lite tips här på forumet, och förhoppningsvis lyckas träna bort det till nästa år:idea:

*skratt* ja för det var ju precis så jag menade. Låt det dåliga vara dåligt i samhället!!

Tror visst att de flesta med skotträdda hundar inte tränar dem utan bara svär över problemet när det dyker upp. Jag vet inte en kotte som tränat sin något vidare, lagt ordentligt med tid på det osv, för att förebygga problemet. Istället anser man att problemet är de som smäller, och de ska ändra sig, inte hunden. Så verkar ju även du tycka, för övrigt.
(Ja det finns säkert 455 pers här på buke som tränat sina hundat SÅ och de har säkert de få oträningsbara hundarna som finns, men jag utgår från MINA erfarenheter.)

Och att hoppa på någon annan som "totalt okunnig", vad är det för stil? vad är du då, Einstein inom hundar & smällare? :smirk:

Jag delar helt din uppfattning, vilket även syns om man går in på länkarna jag lade in längre upp.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka