Nu har helvetet börjat

Sv: Nu har helvetet börjat

kl

har ju en valp nu och den har blivit utsatt för dom första smällarna nu, vi bor mitt i stan och har ingen möjlighet att undvika smällare..vilket ja inte heller tror man ska göra.
men nu blev vovven jätterädd och okontaktbar och drog bara till dörren..

hur ska man reagera? försökte inte göra nån grej av de och försökte distrahera men de gick inte att få någon kontakt.
nu är han inte rumsren än och går ut mycket..vad gör man om han inte vill gå ut mer? kan de bli men för livet? eller ska man bara gå till dom platserna han brukar gå till och inte bry sej om ifall han vill in?

Japp, jag kikade på de trådarna! Och jag tänkte faktiskt på dig när den här tråden kom upp, jaha, precis det LIA tog upp för flera månader sen tänkte jag!

kl

har ju en valp nu och den har blivit utsatt för dom första smällarna nu, vi bor mitt i stan och har ingen möjlighet att undvika smällare.
vovven blev jätterädd och okontaktbar och drog bara till dörren..

hur ska man reagera? försökte inte göra nån grej av de och försökte distrahera men de gick inte att få nån kontakt.
nu är han inte rumsren än och går ut mycket..vad gör man om han inte vill gå ut mer? kan de bli men för livet? eller ska man bara gå till dom platserna han brukar gå till och inte bry sej om ifall han vill in?

Det är nu när du fortfarande har en valp som du verkligen har möjlighet att påverka.

En bra övning är att fixa lite smällare själv sedan åker man till en avlägsen plats, ta med en riktigt rolig leksak, det bästa är om hunden gillar att kampa.

Först börjar du kampa med hunden och din medhjälpare går iväg en bra bit och smäller av några raketer. Om hunden stannar upp så tjoar du lite med din roligaste lekröst och drar igång leken igen.

Sedan upprepar nu övningen, din medhjälpare ska nu succesivt flytta sig närmre er med smällarna.

När medhjälparen skjuter smällare/raketer ca 10 meter bort utan att hunden avbryter leken är ni redo för nästa steg. Gå lite med hunden och låt medhjälparen skjuta av. Strax efter smällen börjar du leka igen. Blir hunden osäker börjar du leka med direkten för att avdramatisera.

Nemis första nyår hade jag alltid en leksak i fickan, boll som sitter fast i snöre är bra, och om hon reagerade tog jag fram den och lekte.

Denna träningen bör ske under en längre tid. För detta året hade jag nog gjort en light-version. Dvs låt en medhjälpare smälla lite medans ni leker. Sedan tar du alltid med leksaken ut. Om hunden inte vill koma igång och leka så ignorera försök inte ta kontakt utan bara gå dit du vet att den kissar. Strunta i att den drar mot porten, dit får den komma när den kissat. Men satsa inte på regelrätt rumsrenhetsträning, låt det hända några olyckor inne och gå ut ca tre gånger per dag. Var ute så kort stund som möjligt så har du ett lättare ursprungsläge när du börjar träna. Och börja träna redan i januari;)

Först och främst så skrev jag i mitt inlägg att jag Inte har läst hela tråden-så jag vet inte vad tex. du råkat ut för med din hund. Och jag skrev även "men det är trots allt inte omgivningens uppgift att se till dom hundarna och ta hänsyn-för det gör dom tyvärr inte".
Då pratar jag enbart om skotträdda hundar och inte allmänheten i övrigt, för det tycker jag är en självklarhet att man gör! Och jag tycker att det är skit att minderåriga får tag i smällare och raketer hur som helst och än mindre hanterar dem på rätt sätt=med sunt förnuft.

Jag har *peppar peppar* inte råkat ut för någonting med mina hundar. Det känns dock som en tidsfråga med tanke på hur nära det har varit att ske olyckor. Har aldrig haft en skottberörd hund.

Eftersom omgivningen inte vet vilken hund som är skotträdd eller inte skulle jag vilja påstå att omgivningen borde ta hänsyn till alla hundar (djur och människor) när det ska smällas.

Skriver det ännu en gång. Fanns en designerad plats eller tid för fyrverkerier skulle det inte vara något problem samt att åldersgränserna för smällarna hölls. Jag lägger inte hela ansvaret på dem som smäller, jag anser att ansvaret ska vara delat. Idag är det helt upp till hundägaren att lägga allt krut på att skydda och träna sina hundar medans omgivningen smäller helt fritt och galet överallt hela tiden (runt jul och nyår). Man KAN ju inte skydda sin hund under de förutsättningarna??
Tillägger igen att jag tycker värre om smällarna än vad min hund gör. Jag hade sagt precis samma sak som inlägget ovan även om jag inte varit hundägare.

Känns som jag upprepar mig hela tiden.

Senast ändrad:

Jag håller absolut med dig, faktiskt. :bow:

Det är synd att många människor enbart tänker på sig själva när det kommer till sådana här saker.:cool:

KL
Jag har haft den turen att ha en hund som inte lyfter på huvudet åt varken raketer eller skott ( Men iof.. vad skulle det vara för jakt hund som gör det :angel:).
Men folk borde verkligen visa mer respekt mot sin omgivning, här har det smällts från juldagen och lär väl smällas en vecka efter.. tänker på dom med rädda hundar.

Men privatpersoner FÅR inte skjuta raketer utan tillstånd från polisen, vilket få har! Det var en bekant som ringde till polisen när hennes grannes pojke (12-14 år) smällde smällare m.m. Polisens svar var: Vad ska vi göra åt det då? (:crazy:). Det bästa vore nog om raketerna förbjöds helt och hållet!

Jag håller med dig till viss del. Jag har själv inte varit med om något liknande det du beskriver, men går inte ut när du smäller som värst på nyårsafton eftersom jag inte litar på de oftast fulla människorna som hanterar raketerna. Så själva ansvarsbiten och olycksrisken håller jag med om. Men samtidigt är jag kluven, jag ser en stor charm i att bara gå utanför dörren och njuta av de vackra raketerna, och hade inte tyckt det var roligt att behöva ta sig en längre bit hemifrån för att se dem.

Men jag tror att det kommer bli svårt att uppfostra samhället att bara skjuta på anvisad tid, och därför anser jag att det är mitt ansvar som hundägare att se till att min hund inte mår dåligt under den perioden då det smäller.

Vi har bott flera år i Kalifornien (Home of the Brave, Land of the Free...! Ha ha!) och där är det förbjudet att ens tända tomtebloss! Fyrverkerier anordnas på speciella platser för allmänheten, och det är läckert, för då blir det FANTASTISKA fyrverkerier så man baxnar! Om man vill åka dit och titta! Iofs handlar det mycket om att undvika bränder i det torra klimatet, men resultatet är detsamma!
De senaste dagarna har vår brevlåda varit full av broschyrer om fyrverkerier att köpa - och inte på en enda rad har man nämnt åldersgräns, hänsyn mot djur, etc! En av dem hade som illustration en flicka med en Jack Russell på axeln, som glatt tittade på fyrverkerier! Jisses!
Man skrev också, glatt, att man minsann inte behöver begränsa sitt smällande till Nyårsafton, utan man kan smälla när och var man vill, minsann, för att sprida på glädjen! Kul!

Njaa.. Nu får du nog ta och fundera lite på hur du själv formulerar dig. Så tolkade du det och det är en väldigt stor skillnad mot "hur det tolkas".

Men om du vill ha ett förtydligande så menade jag att det kommer liknande trådar varje år och vi kan sitta här i all evighet och klaga på att andra smäller utan att ngn av dem bryr sig. De som smäller hipp som happ är ju förmodligen inte dem som sitter här och diskuterar hundars bästa. Vill man få en ändring så får man nog gå på där det spelar roll alt möjligtvis diskutera hur andra gjort för att få ngn ändring. Det här med smällare och husdjur har folk gjort oändliga listor och lämnat in, pratat med kommuner osv osv osv. Så en diskuss på buke där vi hundägare själva blir upprörda över smällandet gör förmodligen ingen jätteskillnad för dem som smäller och inte tänker på djuren.

*Kl*
Hur är det nu med smällare? Blev det inte förbjudet att sälja och inneha såna för ett par år sedan? Hur kan dom i så fall fortfarande finnas kvar?

Även raketer smäller ju när dom sprider glittret på himlen, men det är ju inte riktigt samma sak, som att busfröna smäller bakom ryggen på folk.

LIA

Håller med dig i kritiken mot fyrverkerinasarna, men förstår inte riktigt din reaktion här:
En av dem hade som illustration en flicka med en Jack Russell på axeln, som glatt tittade på fyrverkerier! Jisses!
Är det konstigt att en flicka tittar på fyrverkeri? Eller är det hunden som inte ska få göra det?
Mina hunder skulle bli smått superdeppiga om dom inte fick vara med när det vankas fyrverkeri.

LIA

Här började de skjuta en vecka innan jul...o så håller de ju ofta på flera veckor efter nyår också. Det är fruktasvärt vidrigt, då jag har en extremt skotträdd och ljudkänslig hund som får total panik och stressar största delen av dygnet när de smäller. Jag får inte sova många timmar på nätterna pga av dessa egoistiska människor som får min hund att gräva sönder sina tassar om jag inte håller i henne.

Fine, de får gärna smälla på nyårsafton och påskafton, för då kan vi med rädda hundar förbereda oss och hålla oss undan, men att knappt kunna gå på normala kissrundor på flera veckor är hemskt.:(

Förtydligar, till alla förträffliga hundägare som anser att det "bara är att göra rätt från början" eller "träna bort".

Min hunds första nyår gick alldeles utmärkt, hon brydde sig inte ett smack. Jag gjorde alltså ingen som helst grej av det nästkommande år, ömkade inte etc. Nyår nr. 2 blev hemskt ändå. Nyår nr. 3 en katastrof. Nuvarande nyår är jobbigt. Hon blir lika rädd (och det är inte bara att hon går och gömmer sig - hon blir totalt panikslagen och kan knappt andas), men jag anar en liiiten förbättring i det att hon hämtar sig lite fortare efter smällarna än tidigare år, blir fortare kontaktbar igen. Jag har försökt träna, men då hon får panik även av mkt avlägsna ljud (även med skottskiva på allra lägsta volym) så vet jag inte hur jag ska lösa det, utom genom att droga henne. ...o det känns inte så lockande att hålla hunden nerdrogad under flera veckor...

Som sagt, jag har inget emot att man smäller på nyårsaftonskvällen, det tar vi oss igenom. Det är mkt värre med de sporadiska tjuten och smällarna som kommer när som helst under dygnet under flera veckor. Efter nyår och påsk brukar jag ha svårt att ens få ut henne då det är mörkt, hon vill inte gå på vissa ställen där det har smällt etc. Hon blir även rädd för bilar som baktänder, fläktremmar som tjuter etc.

Det jag vill säga med detta inlägg är att om man inte har haft problemet så är det väldigt lätt att säga "gör rätt så är det väl klart att det funkar". Ibland funkar det inte ändå, trots att man gjort efter konstens alla regler.

Tillägg: Det värsta är nästan att hon inte ens kan känna sig trygg inne i sitt hem, eftersom smällarna hörs klart och tydligt in i lägenheten. Har ständigt både musik och tv på, men det hörs ändå.

*Delvisknapp*

Men då ställer jag mig frågan, vad har era skotträdda hundar för mentalitet egentligen?

Mycket ligger ju i det om hurvida en hund reagerar på skott/smällare/fyverkerier, eller?

Fråga 1: Vad hände mellan år 1 och år 2?
Fråga 2: Vad vidtog du för åtgärder mellan år 2 och år 3?

Det jag vill säga med detta inlägg är att om man inte har haft problemet så är det väldigt lätt att säga "gör rätt så är det väl klart att det funkar". Ibland funkar det inte ändå, trots att man gjort efter konstens alla regler.
Att man inte haft problemet, kan kanske beror på att man gjort rätt? :o

Fråga 3: Vad menar du med "efter konstens alla regler"?

LIA

Min har rätt kassa nerver, främst vad gäller ljudkänslighet, så orsaken för henne ligger där. Men, vardagen i övrigt går alldeles utmärkt (att bo vid en skjutbana, vilket jag gjorde några månader, var dock inte så lyckat). Ska jag då behöva avliva min hund för att folk inte kan hålla sig till några få dagar med smällandet? För som sagt; jag är inte emot fyrverkerier som sådana, bara det tråkiga fenomenet att de smäller i flera veckor, över hela dygnet...

Okey.
Ja jag håller med på den fronten att det går till överdrift när det ska smällas och skjutas några veckor före och efter nyår.:cool:
Jag kan tåla en, två dagar före/efter-men inte mer, för Så himla kul är det trots allt inte.

Är din hund renras eller blandras?

Fråga 1: Vad hände mellan år 1 och år 2?

Kommer ihåg att hon reagerade på sista april, men inte jättemycket och vi gjorde absolut ingen affär av det. I övrigt kan jag inte komma på att något särskilt hände. Dock blev hon könsmogen och hade nog en liten "spökperiod" vid tiden för nyår.

Fråga 2: Vad vidtog du för åtgärder mellan år 2 och år 3?
Fråga 3: Vad menar du med "efter konstens alla regler"?

Hon fick mkt miljöträning som liten, hon var tuff och framåt och reagerade inte negativt på i princip något. Hon fick vara med om det mesta och jag upplevde inte att hon hade några problem med några ljud/situationer/intryck. Första nyåret gick som sagt utmärkt. Hon reagerade alltså lite på smällarna på sista april, men vi gjorde ingen affär av det eftersom vi mest tolkade det som att det blev lite mkt med allt folk på stan och sådant. På väg till stallet några dagar innan nyår nr. 2 small det två gånger och hon blev tokrädd och skulle bara hemhemhem, som en liten räka med svansen intryckt mellan benen. Efter det har det varit jobbigt.

Försökte träna med skott/smällar på avstånd, avleda med tjo och tjim, kamp, godis etc. Hon blir dock inte kontaktbar när hon blir så rädd och hon vill bara HEMHEM, alternativt TILLBILENTILLBILEN. Försökte med medhjälpare som hade nån slags liten "pistol" som kunde avge olika typ och ljudnivåer av smällar. Upp till "knallpulverpistolljud" gick bra, men så fort "ljudtypen" började likna smällare eller skott så gick det inte längre, inte ens på låg ljudnivå. Hon klarar alltså "pipigare" smällar (svårt att förklara ljudet) och mkt dova smällar. Det är gevärs- och raket- och smällarljud som hon är så panikrädd för (även åska). Har en skiva med åsk- fyrverkeri- och skottljud. Den ska man ha på så låg nivå att hunden inte reagerar. Hon blir tokrädd redan på lägsta ljudnivå. Ska dock ge denna en chans till då jag, som jag skrev i ett tidigare inlägg, anar en liten förbättring i hur fort hon hämtar sig. Hon söker även mer kontakt med mig när hon blir rädd nu och blir inte fullt så blockerad. :) Har aldrig ömkat henne, aldrig gjort någon affär av det. Nu när hon får panik måste jag dock ibland hålla i henne, då hon annars gräver sönder sina tassar.

Att man inte haft problemet, kan kanske beror på att man gjort rätt? :o

Det stämmer säkert. Men man behöver inte har gjort fel för att man har problemet heller.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Masse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 686
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
656
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka