Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Gud vilket onödigt inlägg! :crazy:

Jag och min häst har ett galet bra förhållnade, alla som träffar oss förundras över hur fin och bra kontakt vi har! = En modig häst som vill vara med sin ledare!
Ehhh, va??? Det är nåt man kan lära hästen och det har INGENTING med detta att göra. Det tråden handlar om är ledarskap och skillnader på olika hästar och vad som kan vara bra att göra med dom olika..
Att hon går in till mig när jag longerar är nått jag valt själv att hon ska göra då jag lockar på henne, vill jag så står hon kvar ute på volten. Precis! Det är något du lärt hästen och har inget med hästens vilja att göra..

Jag har aldrig någonsin sagt att hon är skarp! :mad: Jag har dock sagt att hon är tuff, och det är hon! Maken till självkänsla hos en så ung häst får man leta efter! + att hon är ett fuxsto! :devil: :dDå har du nog inte haft med en tuff häst att göra.. Jag har haft ett par här och det brukar göra ont.. Jag höll bla på att bli ihjälsparkad i vintras av en.. En tuff häst ger sig inte och vill den inte göra nåt så gör den inte det och det lär märkas eftersom den lär göra ALLT för att slippa.. I mitt fall så skulle jag lyfta en hov..

Men det kan jag också tacka hennes underbara uppfödare för, bättre uppväxt kan en häst knappast få! :love::bow:

Då är det ju fortfarande inte en tuff häst utan en "normal" häst.

Jag och min häst har ett galet bra förhållnade, alla som träffar oss förundras över hur fin och bra kontakt vi har! = En modig häst som vill vara med sin ledare!

Jag är väldigt glad över att du och din häst har ett "galet bra förhållande" och tycker att du ska vara glad och stolt över det.

Det innebär dock inte att du bör ge råd till en person som handskas med en hingst som inte bara är tuff utan faktiskt har börjat attackera. Det är en oändlig skillnad på att ha en häst som testar och som man får kämpa lite med om ledarskapet eller vad man nu väljer att kalla det och att ha en hingst som utmanar en på slagsmål. En häst som bara testar en i vanliga fall är sällan särskilt farlig om man vet hur man skall hantera den. En häst och i synnerhet en hingst som försöker ta ned matte och ta över kan bli precis hur farlig som helst.

Det bästa är om man kan hinna på problemet innan det gått så långt, men ibland kan ett sådant beteende komma lite som en blixt från klar himmel. Det finns snälla hingstar som bara blir lite hormonstinna högst tillfälligt och det finns de som tar varje chans och som inte ger sig i första taget. Vi hade en liten fuxpojke (treårshingst när jag började köra honom) som blev lite till sig när vi körde förbi en stohage på vår träningsrunda - honom räckte det med att ryta till lite åt och eventuellt smacka till lite lätt med tömmen över ändan på när han reste sig och skrek åt märrarna. Det var en enkel hingst, inget för barn eller ovana att hantera men oerhört lätt att hantera för oss som var lite mer vana.

Sedan hade vi Storebror som jag skrivit om tidigare, honom var det aldrig några problem med när man körde. Däremot var det oerhörda problem att hantera honom på gården. Hans ägare är en synnerligen duktig travkille och har kört in honom väl - sele och vagn = arbete = inget jävelskap satt nog i ryggmärgen hos hästen. Hanteringen mellan hage och stall däremot, för att inte tala om när jag provade att longera honom, satt inte alls lika bra och där var den här hingsten faktiskt farlig på allvar. Den hingsten var inte alls att jämföra med de smågalna märrar man träffat etc. och man kunde omöjligt hantera honom på samma sätt som man skulle ha hanterat en av märrarna. Hade man provat det hade man nog kanske inte överlevt. Och visst finns det skarpa och utåtagerande hästar som inte är hingstar också, men hingstarna är i en klass för sig själva. Det ligger mer i deras psyke att de ska just SLÅSS för att göra upp rangen än det gör för valacker och ston. Ston har jag varit oense med många gånger, tuffa jäklar märrar, men ändå aldrig kommit ens i närheten av fighterna med Storebror.

Och då har vi ändå en rätt galen Järvsöfaksmärr på gården - Järvsöfaksmärrarna är rätt välkända för att vara skarpa kan jag tillägga... Och jag hade en 1000 kgs shiremärr med hysteriska hormonella störningar att hantera.

Senast ändrad:

Jag är väldigt glad över att du och din häst har ett "galet bra förhållande" och tycker att du ska vara glad och stolt över det.

Det innebär dock inte att du bör ge råd till en person som handskas med en hingst som inte bara är tuff utan faktiskt har börjat attackera. Det är en oändlig skillnad på att ha en häst som testar och som man får kämpa lite med om ledarskapet eller vad man nu väljer att kalla det och att ha en hingst som utmanar en på slagsmål. En häst som bara testar en i vanliga fall är sällan särskilt farlig om man vet hur man skall hantera den. En häst och i synnerhet en hingst som försöker ta ned matte och ta över kan bli precis hur farlig som helst.

:bow::bow::bow: Fast redan en häst som bara testar lite kan vara farlig för en människa... :crazy:

Att hon går in till mig när jag longerar är nått jag valt själv att hon ska göra då jag lockar på henne, vill jag så står hon kvar ute på volten.

Jag har aldrig någonsin sagt att hon är skarp! :mad: Jag har dock sagt att hon är tuff, och det är hon! Maken till självkänsla hos en så ung häst får man leta efter! + att hon är ett fuxsto! :devil: :d

Men det kan jag också tacka hennes underbara uppfödare för, bättre uppväxt kan en häst knappast få! :love::bow:

Mne du skrev ju att du petade henne med spöt för att hon kom in till dig för att hon är mammig, då kan du ju inte locka på henne för att sen peta med spöet när hon gör som du vill?

Fux är bara en myt. Hästen kan inte tänka att den är fux, den är som den är. Oavsett färg. Det tyder också på att du måste lära dig mer om hantering. Inte så konstigt att många fuxar beter sig som de gör, ägarna har ju låtit de bete sig så för att "de är ju fuxar" och så förstäker man beteendet.

Jag tycker bara det är farligt att du ger tips när du inte har en susning vad du pratar om.
Jag jobbade en gång med en superbra hingst (i tävlingssammanhang). Han var inte så lätt att hantera- han kunde bli lite uppåt väggarna när det var brunstperioder. Han skadade ägaren som hade jobbat med hästar hela livet och red i landslaget. Där gällde det att korrigera på millimetern på en tusendels sekund annars kunde det braka åt h-vete.
Så då skulle jag säga till honom att jag älskade honom och klappa lite och så skulle allt lösa sig?
Att sätta gränser för hästar är kärlek! De behöver gränser!

Oj vad hände i vintras? Om du vill berätta...

Ja tuffa hästar gör allt de kan för att slippa. I fall där ägaren inte dragit en gräns har det oftast slutat med att hästen lägger sig med ryttaren på och försöker rulla över på rygg för att mosa ryttaren. (de jag sett)
Att sätta gränser är livsavgörande, både för människan och hästen. En häst som inte får gränser mår inte bra.

Tycker det låter som hormoner som svallar, precis som någon skrev.

Det jag skulle göra är att kastrera och sedan skicka till NH tränare eller annan duktig instruktör som du har förtroende för. Under en period, mest för att miljöomytet tillsamans med träningen borde få honom på nya tankar.

Är det så som du skriver att han är okomplicerad i övrig hantering så är det ju såklart värt en chans! Berättar du om ditt problem för tränaren så är det ju upp till denne att bedömma om den tror sig kunna hjälpa dig eller ej!

Sen tänkte jag att det kan vara bra för er att få en paus så kanni börja om på nytt när hästen kommer hem - med mindre hormoner och förhoppningsvis en ny attityd :D

Hoppas att det löser sig för er! Tills dess får du väl leda honom med munkorg? En greenguard eller liknande...? Då kan han ju inte bita sig fast om det var det han roade sig med nu? *bara en tanke*

Oj vad hände i vintras? Om du vill berätta...

Ja tuffa hästar gör allt de kan för att slippa. I fall där ägaren inte dragit en gräns har det oftast slutat med att hästen lägger sig med ryttaren på och försöker rulla över på rygg för att mosa ryttaren. (de jag sett)
Att sätta gränser är livsavgörande, både för människan och hästen. En häst som inte får gränser mår inte bra.

Skulle lyfta en hov och verka en som inte varit så mycket hanterad(inte nåt i stort sett) . Jag skulle göra det i hagen eftersom hästen inte var van att vara själv och var lugnast med kompisarna. Jag var tvungen att ta fötterna för hästen såg fördjävlig ut (så gott som vanvård innan jag fick hästen) Hästen ledsnade på mig efter typ en kvart och började med att inte vilja lyfta ena framhoven. Den andra hoven gick bra. Rätt som det är så kastar sig hästen runt och kastar omkull mig mot en sten och börjar slå.. Hästen ger sig inte förrän hon träffat mig ordentligt några gånger. Varav en eller två på vristen. Jag har numera en broskbula där.. Hade jag bara ramlat lite mera framåt och inte över stenen så hade hästen slagit ihjäl mig.. Jag kan ärligt säga att det var MYCKET hårda regler och konsekvenser som gällde för den hästen, för det var inte bara det hästen gjorde..

Blåmärket på vristen var 15*20cm och sen ett lika stort på låret efter stenen..

Jag har några bilder på det, ska se om jag hittar dom och kan ladda upp dom..

Här är ett par bilder på hur jag såg ut när jag trotsade en tuff häst..

Precis nygjort.. Kolla in svullnaden..

DSC01817.jpg

Dagen efter.. jämntjockt..
DSC01823.jpg

Och snyggare blev det..

:bow::bow::bow: Fast redan en häst som bara testar lite kan vara farlig för en människa... :crazy:

Absolut kan den det!

Det var därför jag skrev "sällan särskilt farlig om man vet hur man skall hantera den" - för en kunnig och erfaren människa kan OFTAST, men inte alltid, förutse och förebygga. Men det finns situationer som blir farliga ändå. Jag har själv råkat ut för sådana och många mycket mer erfarna än jag har också gjort det.

Hästar är en riskfylld hobby.

Jag tycker att de här två meningarna är lite motsägelsefulla och tyder på lite bristande ödmjukhet. Lite som att du hör vad du vill höra, när någon kritiserar så väljer du att inte lyssna på det örat, däremot så verkar du lyssna allderles utmärkt när någon säger något positivt :angel:

Som flera andra har sagt här, det är jättebra att du har en toppenrelation med din häst och det ska du vara stolt över! Men jag har för mig att du sagt att det är din första egna häst? Många här har uppenbarligen hållit på och hanterat hästar/hingstar innan både du och jag var födda ;) Bara för att man hittat en väg som funkar för en själv så behöver det inte alls vara så att det funkar för andra..

Jag menar inte alls att vara oödmjuk, jag har stor respekt för MÅNGA innom hästvärlden!! :bow:

MEN jag ville få fram att man inte alls behöver (eller ska) tukta en häst till lydnad, hingst eller ej!

(Reagerar på att så många tycker att det är okej att slå och straffa en häst bara för att det är en hingst med hormoner som reagerar som han är född till att göra)

Nej, vi säger inte att alls att man ska tukta en häst. Vi säger att man ska sätta upp gränser, och vid behov, försvara sig.

Det är en stor skillnad och den dagen du kan förstå skillnaden så kommer du få en hel del aha upplevelser.

Jag menar inte alls att vara oödmjuk, jag har stor respekt för MÅNGA innom hästvärlden!! :bow:

MEN jag ville få fram att man inte alls behöver (eller ska) tukta en häst till lydnad, hingst eller ej!

(Reagerar på att så många tycker att det är okej att slå och straffa en häst bara för att det är en hingst med hormoner som reagerar som han är född till att göra)

Bara för att den är hingst så får den inte göra vad som helst, med försvar att den är hingst. Som ett föl, bara för att den är ett föl, den kommer växa upp.

Visst dom har instinkter, men vissa beteenden är farliga för oss "svagare" människor, jämfört med en häst och när en häst går över den gränsen så ska den få reda på att det inte är ok. Oavsett om det är en instinkt i grunden. En hingst får hingsta sig, men inte göra sig dum mot ledaren och ledaren är människan. Hade det varit en hästflock så är det ett sto som är ledaren och hingsten ska om den är sund inte sätta sig upp mot ledaren. Och det samma gäller i "människa-häst" världen med. Har man ett befäst ledarskap så ifrågasätts ledaren inte heller.

Den här meningen tycker jag är så kul!
Jag undrar, har du pojkvän/sambo/liknande?
Låter du honom knulla runt hur mkt han vill för att det är det naturliga?
Eller kanske när ni går på stan, gå med världens stånd och bröla över alla sexiga tjejer?
¨
Tror inte det va?

KL
Jag har nu min första riktiga hingst, han är 1 år gammal och än så länge så är han givetvis underbar att hantera, men jag läser här och försöker lära mig. Jag tror dock att mitt hanteringssätt passar en lätt hingst i grunden. Jag är väldigt konsekvent, strikt och tillåter inte att hästarna "håller på" eller liknande. Blir han svår så kommer han inte vara hingst längre :angel:

Har dock haft en sent kasterad valack som var typ som en hingst. Han anföll folk han inte tyckte skulle vara i hans hage, försökte slåss med mig emellanåt... Dock berodde ju inte nåt av dessa "utfall" på hormoner eller att det skulle vara ston i närheten, så det blir ändock nya erfarenheter för mig, och det ska bli spännande att se vad som blir av lillhingsten! Grundtempramentet är super, så i värsta fall blir han en jätte bra valack.

Stopp ett tag nu!!!!!
Det är väll ingen som straffar sin häst!!!???
Det är faktiskt en STOR skillnad på att med en tillrättavisning tänka "nu jävla ska du åka på stryk" och att tänka "nej så där får du inte göra".

Jag tycker det verkar som om du tror att vi bankar på hästarna tills de blir gula och blåa och att det görs mer eller mindre hela tiden. I mitt fall är iaf det så fel det kan bli! Jag kan ju såklart inte stå för de andra.

Men så här, jag ger mig inte på hästarna med våld i, ptja, vad ska jag kalla det "vardagliga situationer" där hästarna beter sig lite fel. Utan de gånger jag sagt ifrån med våld har varit vid speciella situationer där det blivit farligt för mig eller då det hade kunnat bli farligt för mig om det hänt igen.
Dessutom handlar det inte om att jag ställer mig och bankar på hästen ett antal gånger utan hästen får en tillsägelse, flyttar (förhoppningsvis) på sig och då är det bra. Har man en häst som utmanar mer så gräver det förståss mer men man behöver inte nödvändigtvis använda mer våld för det men det kan behövas om hästen blir farlig.

Det som jag tycker inte verkar gått fram till dig är att det är skillnad på att ha en tuff häst, vilket du har, och att ha en häst som är farlig. Alltså, du säger att du och din häst har en bra relation och då har jag svårt att tro att hon attackerar dig, skallar dig, tränger dig ner i diken, trampar på dig, sparkar dig osv. Då förstår jag att du inte känner att du behöver använda något våld mot henne även om hon testar, för hästar kan testa utan att.. vad ska jag säga, gå över gränsen. En häst kan testa och en häst kan utmana, och när den utmanar behöver man säga till riktigt ordentligt.

För att förklara med exempel så har exempelvis min unghäst svårt att stå stilla i stallgången och kan stå och skrapa med fötterna. Det gör mig fullkomligt vansinnig men inte slår jag honom för det. Jag flyttar stilla tillbaka honom till platsen där jag ställde honom från början eller drar/puttar lite i manken så att han tvingas ta stöd på benet han skrapar med.
MEN i en situation där han blir farlig för mig, som gången då han stod förnära mig och skallade mig rätt över näsan så tårarna sprutade åt alla håll och kanter och jag försökte gå undan för att kolla näsan och han fortsätter följa efter mig och hängde ÖVER mig när jag stod böjd frammåt. Då blev jag förbannad och eftersom han inte var bunden och jag hade inget att tillgå och behövde få bort honom NU så sa jag till med en handflata på bogen och flyttade undan honom med viftande armar.
Hade jag haft en longerlina ihoprullad hade jag kunnat använda den men tyvärr var så inte fallet. När man har korta armar och är väldigt liten i jämförelse med hästen så kan det behövas en förstärkning/förlägning av kroppen och rörelserna helt enkelt. Min häst är som sagt 170 och jag 165, man känner sig inte så jätte kaxig när hästen vill stå PÅ och ÖVER en. Nu har han dessutom gått på bete och haft vila i 4 veckor, har määngder av överskottsenergi och blir lite "okontaktbar" och behöver "väckas" när han beter sig dumt. Det är dock inte samma sak som att jag ställer mig och slår honom upprepade gånger, det kan ju dock behövas om man har en häst som attackerar. För det har min häst långt ifrån gjort. En häst som attackerar ska man ju avvärja så fort som möjligt och hur man gör det är egentligen inte det viktiga bara att det GÖRS och att det görs PÅ EN GÅNG UTAN DALTANDE. Men sen ska man som sagt förstå skillnaden på en häst som testar och en häst som attackerar för att skada. Det är VÄLDIGT STOR SKILLNAD och det viktigaste kommer alltid vara att du som hanterar hästen, eller någon annan som hanterar hästen aldrig riskerar att fara illa och då behöver man förebygga visst beteende som man ser tendenser till.

Sen så kanske Monty och grabbarna lyckas tämja en attackerande häst med finlir, men för någon som inte är Monty så är det helt enkelt för farligt för att riskera.

Eller kanske när ni går på stan, gå med världens stånd och bröla över alla sexiga tjejer?

:rofl:Kan riktigt se det framför mig! :D

Fö skulle väll en sådan kille anses ha en störning av något slag?

Om han gick omkring med stånd och brölade (skrek sexistiska ord) efter alla tjejer...

KL:
Nu sticker jag ut hakan lite här o måste först bemöta fashionistas påstående:
"Reagerar på att så många tycker att det är okej att slå och straffa en häst bara för att det är en hingst med hormoner som reagerar som han är född till att göra)"

en hingst är testosterondriven.Det innebär INTE att det är ok att den tar ut sin frustration på människan som skall sköta den,sig själv,små djur eller tom ston.Inte ok i min aögon.

Jag har haft hingstar,även avelshingstar i många,många år.Så pass länge att de flesta här på buke förmodligen inte ens var påtänka på den tiden.
Jag är också en av de som förösker att ha mina hingstar med en så ,för dem,naturlig hästhållning som möjligt.
Det innebär mycket social kontakt,närkontakt eller gå hop i hage,med såväl brunstiga ston(ej hage),som andra ston,andra hingstar(även hage),valacker etc.

Jag kräver en oerhört hög nivå på lydnaden av de hingstra jaghar ochhar haft.
Jag harlevt med egna hingstar sedan jag var ca 8-9 år.

Mycket av det som sägs om hingstar anser jag vara helt fel,från deras"mördarattityd" till dominasbeteende,ledarskapsfrågor och sociala liv(mer än att de skall ha ett,precis som alla andra)

Det är -oerhört farligt- att hantera en hingst som lärt sg att man kan attackera människan som går bredvid.
det är en -tidsfråga-innan en ALLVARLIG skada kommeratt inträffa.Inte om utan NÄR.
Oavsett vad männsikan har för utrustning så är hingsten mer beslutsam,starkare,tyngre,och har 7-10 ggr snabbare reaktionsförmåga.
Mäniskan kommer att dödas,om oturen är framme.

hingstar har ett oerhört gott luktsinne,hanvet mycket väl att det var en feminin varelse han attackerade,och att rädsla blev svaret.
Redan där gick det åt helvete.

Varför är en anna fråga,som egentligen bara han själv kan svara på.
jag upplever hingstar sommycket mer socialt känsliga än många andra.kan vara lukt,kan vara frustration,smärta,uttråkning.
Men,och det härär ledsamt at behöva berätta,det -kan-också vara så att hanvarnat och varnat och varnat och människan har inget sett.för som människa är man van att titta efter det uppenbara,inte en liten rynkning vi dnäsborren,spänd amuskler runt ögonen och öronbasen,en något hårdae slag med svansen tex.

Lärde vi oss att ge akt på exceptionellt småsignaler så skulle inte så många hanteringsolyckor behöva inträffa,inte hanteringsproblem heller anske,och smärta skulel upptäckas och kunna skattas korrekt.

Men nu är dte inte så.
jag känner inte häst eller människa,jag har aldirg sett dem.
Det end ajag kan säga,baserat på många års erfarenhet av olika individer är att han med största sannolikhet har sagt åt innan,och förmodligen inte bara när han blev ledd.
Han har upprepat sig,blivit tydligare och nu har han gått över en gräns som tyvärr inte går att kliva tillbaka över o låtsas som ingenting.
Mankan,om man verkligen,verkligen vill behålla hästen oavsett vad som händer livet,och är beredd att betala priset ,prova att kastrera den.Inte nästa månad.NU!
Annars måste jagtyvärr säga att situationen r så farlig,baserad på vad som beskrivits,att ts bör överväga att låta avliva den.

Det är ok att inte lyckas.Man lär sig av det med.tyvärr...

(haha mul: Så där så min fot också ut efter min häst sprungit omkull mig och trampat mig tvärs över smalbenet. Jag hade tappat uppmärksamheten på honom bara några sekunder när jag skulle stänga grinden och undertiden hade han hunnit bli rädd för en skottkärra! typiskt Tango! ^^)

Till ämnet:
Jag har aldrig haft en hingst så min kommentar får du ta med en nypa salt.
Efter vad jag har förstått så kan vissa hingstar ses opålitliga och "lynniga". Kanske är det så att de helt enkelt är mer häst än ston och valacker. Hur som helst så är det ju farligt att umgås med en häst som betéer sig som din, men det behöver ju inte betyda att det är kört för honom. Att skicka honom till slakt känns lite orättvist. Jag tror att hingstar behöver en starkare människa (psykiskt) än andra hästar: De har så mycket känslor att hålla ordning på att de lätt kan hitta en annan prioritet än sin människa.

Så, kanske läsa lite "Dansa med hästar" och försöka lära dig ta kommandot? Jäkligt bra bok överlag, tror på hempflings metoder. ^^

Att läsa en bok och försöka förtjäna sig ledarskapet är Inte att föreslå, jag rekommenderar det inte i vanliga fall och jag rekommenderar det Definitivt inte i detta fall!

Det kan bli livsfarligt eftersom det finns så många fina nyanser som behöver hinnas ses, och har TS inte en instruktör med sig kommer det bli farligt för TS att missa dessa signaler. Hon missar troligast en hel del signaler redan, om hon börjar utmana hingsten på ledarskapet (vilket man gör när man börjar uppfostra en häst, hur man än gör) och missar de små signalerna... = Inte bra...

Kloka ord, man får misslyckas men om man inte erkänner det för sig själv har man inte lärt sig något!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 499
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 851
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 317
Senast: fryckan
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna