Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

*kl*

Det hela handlar om att kunna säga till med rätt styrka, milt eller skarpt, i rätt ögonblick, dvs med rätt tajming, och eftergift i rätt ögonblick.

Är det skarpa hingstar (eller andra skarpa hästar) måste man vara förutseende och läsa beteendet och i förväg kunna korrigera.

Att lyckas med hästar med milt sinnelag är ingen merit. Det kan vilken medelmåtta som helst.

Är själv ingen som föredrar skarpa hästar. Jag gillar de trevliga, lätthanterliga stona och valackerna. :) Lättare och trevligare så.

Norrland

Hur är det med ditt sto? :)

Hon har ju alltid varit mycket trevlig från marken att hantera. Men stark och svår i ridningen. Hur går det, har du kvar henne och rider du henne?

Norrland

Oftast mår ju inte hästen bra heller av att få vara så som du beskriver att hon var i början.

Det skapar psykisk ohälsa hos hästen. Den mår mycket bättre utav att vara glad och trygg.

Orkade inte läsa hela tråden & jag har inte heller en hingst. Men däremot en rödhårig dam.
Köpte loss henne för i princip ingenting. Halvblod efter Magini. Såldes som problemhäst såklart. Och har aldrig varit med om maken om jävligare häs. Fyfan vilket as ren ut sagt. Denna stora breda donnan på 170 var behandlad som ett barn & man fick inte ens peta på henne innan hon flög i luften & högg å sparkade. Det tog bra långt tid & jag har minsann behövt vara fysisk med den hästen. Allt från små puffar i sidan till att slå till henne på bogen. Den hästen går inte att dalta med. Idag är hon en tillgiven tösabit som man kan göra allt med. Från början skrek hon & sparkade å högg när man la på sadlen, spände sadelgjorden, satt upp, skänklade, gjorde halt, borstade, tog av grimman osv. ni fattar va? Och en grundlig koll hade gjorts så hästen hade inte ont någonstans. hon tolererade bara inte att man tog i henne. vi var bara små löjliga tvåbenta fjantar som smutsade ner ers höghet.

men nu är hon en mattes älskling som mycket väl vet om sin plats & mår bäst så.

jag tycker inte att du ska avliva och/eller kastrera han just nu. låt han gå på bete, besök han ofta och bygg upp en stadig relation till din häst innan du tänker på något annat.
Alla hingstar beter sig "dåligt" under betäckningstiderna... min hingst gör likadant. Han har ingen som helst respekt för mig, men det gäller att vara bestämd.

Ta nya tag tills hösten och börja om på nytt. Kom ihåg att själv vara lugn men bestämd. Visa verkligen vem som bestämmer!

lycka till!

Inte säker på om du menar det sto som är mamma till min unghingst? Eller om det var ett svar menat till ngn annan?

Loa, som hon kallas, var mkt trevlig från backen. En riktig klippa. Däremot väldigt Tydlig när hon upplevde smärta.
När jag köpte henne hade hon problem med bogarna, vart det kom ifrån vet jag inte. Fodervärden (som hade henne när jag provred) sa att det kunde bero på fd fodervärden som ridit i felaktig sadel. Det kan jag köpa.

Hennes typiska sätt att visa om något inte var ok var väldigt tydligt. Hon var tex extremt håröm, om man borstade utan pälsglans (hon har enormt lång, tjock och vacker man) så började hon med att ruska och titta lite besvärat på en så där i ögonvrån, sen vände hon huvudet mot en och gav en menande blick, och om man inte fattat vid det laget så lutade hon sig med bogen mot en tills man var tvungen att flytta sig. Det var hennes sätt att visa att "det du gör nu tar ont, det är inte ok".
Aldrig att hon la bak öronen eller bets/sparkades. Jag var helt ok med hennes sätt att säga "Nej!" Tycker det var ett bra sätt.
Behövde inte säga åt henne på skarpen, varken fysiskt eller med rösten.

Hon hade även lite känslig mun, Per Martin kollade henne och rekommenderade bettlöst eller rakt bett.

Hon var väldigt speciell att rida, inte elak, men som du sa kanske stark om man red fel.
I galopperna utomhus verkade hon ha ett behov av att få släppa ut lite ånga, fick hon bara själv välja tempo den första galoppen (och lämnade oftast alla bakom sig) och fick sträcka ut så var det inga problem med resterande galopper eller trav att ta det lugnt.

Jag red henne inte så mkt själv, hon köptes in för att vara avelssto, jag har kvar henne men hon är hos fodervärd och trivs väldigt bra. Hon rids (AR) emellanåt (fd har varit gravid) men det liv hon har idag verkar passa henne.

Fodervärden har haft upp en handikapad kille på henne, hon gick som om hon hade ägg på ryggen. Så försiktigt och fint. Så hon är en klok dam, sonen brås på henne. Mycket klok grabb.
Bra gener har han fått, lillhingsten. :)

(måste erkänna att jag inte vet vem du är IRL)

jag tycker inte att du ska avliva och/eller kastrera han just nu. låt han gå på bete, besök han ofta och bygg upp en stadig relation till din häst innan du tänker på något annat.
Alla hingstar beter sig "dåligt" under betäckningstiderna... min hingst gör likadant. Han har ingen som helst respekt för mig, men det gäller att vara bestämd.

Ta nya tag tills hösten och börja om på nytt. Kom ihåg att själv vara lugn men bestämd. Visa verkligen vem som bestämmer!

lycka till!

Nej alla hingstar beter sig absolut inte illa under betäckningssäsongen. Långt ifrån.

Min äldre (som är far till den yngre och därmed betäckt) har jag aldrig problem med.
Han beter sig väl trotts att det går brunstiga ston i hagen bredvid.

Det är en fråga om personlighet, individ och uppfostran. Inte om kön.

Senast ändrad:

Såg att du hade henne upplagd på hemsidan, och jag kände henne för länge sen. :)

Var mest nyfiken på hur det gått med henne. Som sagt, en jättetrevlig häst på alla sätt men inte den lättaste att rida, inte i samband med travtiden i alla fall. Kan tillägga inte så lätt att köra heller. Men himla kul att hon fått det bra! :-)

Norrland

Senast ändrad:

Vad roligt. :)

Känner du henne sen innan eller efter att jag köpte henne?

Det var långt innan du köpte henne. Vet att hon var trevligt, men rätt tuff att både rida och köra. Men som sagt, jättekul att hon fått det bra. Kan tänka mig att hon gör sig som AR häst. :)

Norrland

Snack- det finns massor av hingstar som är trevliga och helt hanterbara även om de står men nosen bara ett par meter från brunstiga ston...

*kl*

Det hela handlar om att kunna säga till med rätt styrka, milt eller skarpt, i rätt ögonblick, dvs med rätt tajming, och eftergift i rätt ögonblick.

Är det skarpa hingstar (eller andra skarpa hästar) måste man vara förutseende och läsa beteendet och i förväg kunna korrigera.

Att lyckas med hästar med milt sinnelag är ingen merit. Det kan vilken medelmåtta som helst.

Är själv ingen som föredrar skarpa hästar. Jag gillar de trevliga, lätthanterliga stona och valackerna. :) Lättare och trevligare så.

Norrland

Mycket bra inlägg!

Som jag sa, Blommerod ar inte kant i USA bortsett fran Aladdinn, men jag sysslar inte med polska linjer alls, ar inte imponerad av dem.. Och jag har alltsa utovat arab avel i 30+ ar, dock inte i Sverige. Letade ratt pa Bild, men var inte imponerad alls.. men det ar min asikt...
Men vi skall inte ga in pa araber utan halla oss till traden.

Jag pratade inte om arabavel överhuvudtaget, utan hingstar, och denne som ett specifikt exempel på hur det går när man utövat stryk på en psykiskt riktigt stark hingst. INTE på Blommeröd är viktigt att poängtera nu naturligtvis, men alla har vi ett förflutet.

Oc h det finns de som är ena riktiga:devil:

Vilket ts häst verkar vara..

Så de som INTE har riklig erfarenhet av sådana kanske inte ska säga så mycket?

Och jag är SÅ avundsjuk på de som har hingstar som utan att knota accepterar människans ledarskap och kopplar av i närheten av andra hästar.

Jag är begåvad med en grabb som inte har några som helst problem med människor men han släpper INTE taget när det kommer till möten med andra hästar där han bara inte kan låta bli att tala om hur enormt ball han är. Dessutom kräver han att man är väldigt tydlig i hanteringen och han köper inte det vanliga kroppsspråket med mindre än att han vet att om han inte lyssnar åker han på en propp.

Jag har haft honom sedan han var sju månader och var i början enormt pedagogisk i hanteringen just för att slippa vara fysisk men han köpte det inte.

Det är först nu när han är åtta han har börjat bli mer harmonisk, när han var sex och sju år var han bitvis riktigt jobbig.

Man måste förstå att hingstar är precis lika olika i personlighet som hästar i allmänhet.

Jag hoppas det löser sig för trådskrivaren och att hon tagit någon sorts beslut för att minimera skaderisken, om det är att kastrera, sälja, ta hjälp eller avliva är hennes eget beslut att ta och det går inte att avgöra via ett forum vilket som är det bästa för just den här hästen.

Snack- det finns massor av hingstar som är trevliga och helt hanterbara även om de står men nosen bara ett par meter från brunstiga ston...

Och då säger jag att - självklart! Men kommer en annan hingst eller valack förbi samtidigt, där ordningen dem emellan inte är glasklar, DÅ kan du ha problem. Du behöver inte ha det, det beror på hingsten,(de är också alla olika) dej själv, och en rad andra faktorer, men du KAN få stora problem. Och det är väl det diskussionen gäller, eller hur? Att man måste kunna förutse och läsa hästarna, och särskilt hingstar, och inte ens då är det säkert att man alltid är förberedd på en reaktion.

Jag hanterar hingstar dagligen och ledde senast igår morse ut en äldre hingst bakom ett litet sto som är hans favorit, men han skulle i det läget inte drömma om att inte lyssna på mej. Han går snällt och bara tittar lite i smyg efter henne. Skulle däremot en annan hingst just då på något sätt hota honom då skulle han troligen behöva en rejäl tillsägelse för att inte svara upp, eftersom stoet finns inom räckhåll, vilket gör det hela mera laddat.

Jag tycker man kan säga att hingstar mer än andra hästar reagerar på det som finns mellan andra hästar och i relation till dem själva, de har ständig koll på sitt sätt, och utan att vi alltid märker det, och inordnar andra hästar i sitt eget system och tänkande och kommunicerar mycket på sitt sätt (som ston ofta begriper, men som kan göra många valacker ställda och oförstående - vad vill han??).

Frågan är om man genom att gosa och tro att dom är som vilket sto som helst;) tillåter dem att fritt hålla på med sitt bevakande, småmuttrande, snackande med andra hästar, sina gester, osv, eller om man kräver att de inordnar sej i första hand efter oss människor och lägger ner alla hingstbeteenden i närheten av oss. Tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

lycka till!

Varför inte kastrera hästen? Såvida han inte används till avel.
Men TS verkar ju inte ha mycket hingstvana,så det tvivlar jag på.

I många fall är det taskigt mot en hingst att vara just hingst. Det innebär mycket stress och framförallt fara för den som ska hantera den.

Visst om hingsten är till för avel (såklart), eller om man bor långt inne i skogen med en valack som kompis. Annars är det i mina ögon bäst för de flesta hingstar att bli valacker.

(Räknar med att få bukes hela hingstägarskara i håret nu... :angel:)

Nu har jag inte läst alla inlägg men....

Alla hästar ska hah respekt för en oavsätt kön.
Ett rap med spö kok stryk i rätta ögonblick är guld värt.

Rider i ett stall där de har haft hingstar i över 30år varav en som de hade fångat när han var 2år då han hade bara gått på bete med sin mamma, han skulle till slakt men de tyckte det var en bra häst så det behöll han.
De fick fånga han med lasso och det ända han kunde försvara sig med var att huga.

Nu är han 25år pigg och glad gick under 2min på ponnytravet i sina unga år och löshoppades 150cm ALL hantering förutom ridning elr körning skedde med munkorg. Nu släpps han ut i hagen utan grimma på morgonen och springer in på kvällen de öppnar bara boxdörren och grindar :)

Deras sätt att hantera hästar tkr jag fungerar bra, i hagen och box får de vara sig själva men så fort ngn hanterar dem så uppför man sig och visar respekt.
De kan till och med gåförbi ston som står på gången utan hingstkedja :banana:
De är nt ett dugg rädda för oss och tycker livet är underbart och spetsar öronen när man kmr i närheten så :love:

Så mitt tips till dig ha munkorg och var inte rädd att rappa till han i rätt ögonblick om han försöker huga dig fast han har munkorgen!

Jag har en 2åring, gudasnäll som äääälskar att bli ompysslad, följer efter en som en hund! haft henne sen hon var 6månader, vi har sån fin kontakt, aldrig höga ljud eller slag.
MEN
jag kan jämföra henne med din häst,men inte med TS häst eftersom det handlar om helt olika individer. det säger ju sig själv..

naivt - ja

fastän Gandhi befriade ett helt land utan våld, måste man ibland strida för att få fred.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 499
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 850
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 317
Senast: fryckan
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka