Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Gandhi befriade ett ett land genom att han o hans anhängare stod opp o tog emot engelsmännens våld.
Hoppas ingen här är tokig nog att passivt ta emot våld från en hingst i förtröstan att den därigenom skall bli snäll!
Obs det blev snabbt blodbad när Indien blev fritt.
PL

Du behöver aldrig vara våldsam. Har du erfarenhet, kunskap och känsla, och älskar och högaktar hästen för vad den är, så finns inte ens tanken på våld. Du har heller inte tanken att dalta. Du är en rättvis och kunnig ledare i umgänget med hästen, och uppför dig som en sådan. // A.

Förlåt men har du någonsin sett HÄSTAR göra upp sinsemellan? Eller den mer ranghöge "säga till" en med lägre rang i något sammanhang?

För om du har det kan du för sjutton inte på något som helst allvar påstå att inte hästar använder fysiskt våld för att bestämma rang. Och om hästar gör så sinsemellan förstår jag ärligt talat inte varför inte en människa skulle kunna göra detsamma...allt snack om att tala med hästar på hästars vis och likande som man läser överallt tar vips och hastigt och lustigt slut när det kommer till att ge hästen en fysisk tillsägelse.

Därmed inte sagt att ren misshandel är befogat. Jag har klippt till min häst ett antal gånger - när det verkligen har behövts och när det verkligen varit befogat. Till exempel när min extremt ranghöge valack får för sig att tukta de andra hästarna i hagen när jag är med - det tolererar jag inte. Bråka får de göra när jag inte är där och dessutom ska han veta att jag bestämmer vilka hästar som får komma fram till mig - det är inte upp till honom att köra bort de andra.

Så vad tycker du att TS ska göra med sin attackerande hingst? Ta hans mule mellan händerna och lugnt och fint förklara för honom att så gör inte snälla hästar eller? I så fall kan hon ju börja med att skriva ned hur hon önskar att hennes begravning skall gå till - just in case...

Det är ett typiskt mänskligt synsätt, själv försöker jag på fullt allvar bli så mycket häst jag kan. Vi är olika. Punkt slut.
Jag tycker att det är sorgligt att höra en människa så kraftfullt förespråka våld mot hästen. Mot varandra använder de hovar och tänder. Ja visst. Men vi har inte det. Tänder, javisst, men vilken nytta skulle de göra i ett hästsällskap? Så vad har vi då? Spö? Körpisk? Menar du att den ska 'örstå' det? Ja det är du i så fall i och för sig inte ensam om. Jag mår riktigt illa. En självgod liten människa med spö. 'Vet hut!' 'Jag ska visa dig vem som bestämmer!'

Vi använder en massa annat än spö och andra attiraljer som inte är naturliga för hästen också. Sadlar, vagnar, selar, longerlinor, grimmor etc. och ja - åtminstone min häst verkar förstå alldeles utmärkt vad de är till för. Om jag går bredvid honom och han vill falla in bakom mig (han är lärd att gå med mulen strax vid sidan om min axel men vill helst gå bakom om han får men där vill jag inte ha honom) så viftar jag lite irriterat med svansen - dvs änden på grimskaftet och vips faller han tillbaks exakt där han ska. Om han kan tolka grimskaftssignalen så väl kan jag inte heller förstå varför han inte skulle förstå ett spö.

Däremot vill jag precis som många andra varna lite för att utmana en hingst. Den kan vilja slåss om rangen och det kan sluta väldigt illa. Man bör vara erfaren och man bör vara orädd och duktig på att läsa hästar för att försöka sig på en sådan maktkamp. Jag vet inte alls något om TS bakgrund så jag kan inte uttala mig om huruvida en sådan maktkamp är lämplig eller inte. Däremot bör alla med god vana av hästar kunna dra kampen så långt att man gör det obehagligt för hästen att göra fel genom att till exempel använda stigbett eller kedja över nosryggen för att det ska vara obekvämt för hästen att resa sig.

Jag har själv tagit in en testosteronstinn hingst iförd säkerhetsväst, hjälm, dressyrspö i handen och dubbla grimskaft med kedja genom munnen på hästen ett par gånger när hästens ägare inte hade möjlighet att göra det. Det var ganska obehagligt men gick bra trots att jag hade mycket begränsad hingstvana vid tidpunkten. Jag kände den här hingsten och var ganska ok på att läsa honom så för det allra mesta hann jag se i förväg vad som komma skulle och hindra honom från att resa sig eller sticka rakt framåt eller vad han nu hade för rackartyg i sinnet.

Ja jag måste verkligen vara okunnig som har en näst intill perfekt 3:åring som jag haft sen hon var 13 månader! :grin:

Förlåt men nu är du bara ute och cyklar...

Om jag är jätteduktig på att köra min egen personbil så betyder det inte att jag kan köra grävmaskin eller hur? Om jag har lyckats uppfostra en häst på ett bra sätt och byggt upp en god kommunikation med en unghäst som dessutom är ett sto betyder det ju inte att jag kan något om hur man hanterar en fullvuxen och hormonstinn hingst.

Äpplen och päron!

jaja, hoppas nån förstod min point iaf, istället för att fundera hur det verkligen nu gick till då Gandhi o gänget höll på.

kl

När ska folk förstå att det är skillnad på att säga ifrån och att misshandla sin häst?

När ska folk förstå att det är skillnad på att ha en odräglig liten shettis och en odräglig häst på 170?

När ska folk förstå att hästar är olika individer och behöver därmed hanteras på olika sätt?

Jag har en valack som var som betong i huvudet, han sparkades han vände baken till och hotade, stack och var riktigt riktigt vidrig. När saker och ting blev för mycket för honom gick det inte att säga ifrån med (rimligt) våld han blockerade och blev helt okontakt bar pga hans historia. Då var det bara lägga av och låta honom coola ner och sedan börja om. Lyckades man dock hålla honom nere genom att tvinga hans uppmärksamhet till mig, med en knäpp på nosen eller liknande så var det toppen! Att hålla på och pussa en blockerad häst på mulen och ge den kärlek ger föga resultat... MEN utöver det, när han höll sig på backen och inte sprang över mig så fick han mängder med kärlek.

Min 5 åriga valack på 170 är väldigt väldigt snäll men har tidigare inte fått veta vart gränserna går och vet inte att man inte kan gå PÅ matte. Jag är bara 165 själv och att ha en unghäst som är pigg och flamsig är inte jätte lätt och jag behöver ibland säga ifrån till honom att han ska hålla sig på sin plats och flytta undan från mig. Han kan få en knäpp på mulen eller på bogen om han trycker ner mig i diket när vi är ute och går.

Mitt förra sto... hahaha henne gick det INTE att säga till genom en knäpp på mulen. Hon var flamsig i huvudet och blev hon stressad behövde hon lugnas med lugn och inte med en knäpp på mulen. Fick hon det så blev det snarare värre.

Nu har jag ingen erfarenhet av hingstar, men jag tror det var Mul som sa något bra, att h*n kräver samma sak av sina hästar vare sig det är sto, valack eller hingst. :bow:

Men sedan vill jag poängtera att det är skillnad på att slå och på att misshandla sin häst. Att stå och spöa in hästar i transporter med sopkvastar och andra tillhyggen eller spöa upp med ett spö för att hästen "inte sköter sig nog på ridbanan" är givetvis förkastligt och ryttaren/hanteraren borde själv få ett kok stryk!

Det finns helt enkelt mängder med olika väger att gå man får helt enkelt hitta den vägen som passar bäst för individen! Men SAFTY FIRST! Ingen häst i världen är värd att riskera sin egen säkerhet för, säg ifrån och var rädda om er, men misshandla inte hästarna för det!

Sen vill jag poängtera att mina hästar får mängder med gull och puttinuss och dom har fler fåniga smeknamn än jag kan räkna till. MEN jag ställer mig inte fasen och daltar och ber om ursäkt för min existens om en häst springer över mig... men det ska inte hästen heller behöva göra den ska helt enkelt bara få veta att den ska lägga av och att det är jag som bestämmer.
och... min odrägliga valack som vart ett riktigt praktarsel älskar mig mest i hela världen för att någon äntligen lyckats sätta lite gränser för honom och att han helt plötsligt fått någon att lita på!!

Men detta
den forsta gangen han anfoll dig, skulle han ha ordentligt med stryk, hingst eller inte
ser jag verkligen som en uppmaning att spöa upp hästen i sämsta gamla westernstil inte som en korrigering. Dessutom livsfarligt för den oerfarne.
PL

Men detta ser jag verkligen som en uppmaning att spöa upp hästen i sämsta gamla westernstil inte som en korrigering. Dessutom livsfarligt för den oerfarne.
PL

Håller absolut med.. och det är ju inte på något sätt acceptabelt, inte någonstans.

Förlåt men har du någonsin sett HÄSTAR göra upp sinsemellan? Eller den mer ranghöge "säga till" en med lägre rang i något sammanhang?

För om du har det kan du för sjutton inte på något som helst allvar påstå att inte hästar använder fysiskt våld för att bestämma rang. Och om hästar gör så sinsemellan förstår jag ärligt talat inte varför inte en människa skulle kunna göra detsamma...allt snack om att tala med hästar på hästars vis och likande som man läser överallt tar vips och hastigt och lustigt slut när det kommer till att ge hästen en fysisk tillsägelse.

Därmed inte sagt att ren misshandel är befogat. Jag har klippt till min häst ett antal gånger - när det verkligen har behövts och när det verkligen varit befogat. Till exempel när min extremt ranghöge valack får för sig att tukta de andra hästarna i hagen när jag är med - det tolererar jag inte. Bråka får de göra när jag inte är där och dessutom ska han veta att jag bestämmer vilka hästar som får komma fram till mig - det är inte upp till honom att köra bort de andra.

Så vad tycker du att TS ska göra med sin attackerande hingst? Ta hans mule mellan händerna och lugnt och fint förklara för honom att så gör inte snälla hästar eller? I så fall kan hon ju börja med att skriva ned hur hon önskar att hennes begravning skall gå till - just in case...

Det finns stora skillnader mellan dig och mig. Det är bara att acceptera. Du och jag tränar och hanterar hingstar (om du hanterar hingstar?)och hästar generellt på helt olika sätt, om jag förstår din text korrekt.
Vi har inte samma attityd mot vare sig hästen eller mot människor- det är ganska enkelt att utröna genom att jämföra ordval och attityd i det vi skrivit som inlägg i bara den här tråden.
Du lägger tyvärr på mig att jag påstår att hästar inte använder fysiskt våld mot varandra. Därför att om jag har sett hästar...
För mig är även ditt val att se din korrigering som att 'klippa till' inte så mycket korrigering som ett nedlåtande sätt att se på din häst.
Som ni kanske märker är jag för en gångs skull ganska förtegen med vad jag själv hade gjort, och det skapar irritation. Jag tycker som jag redan har sagt, att TS har fått flera råd att välja mellan som kan passa hennes eventuella erfarenhetsnivå. Vad jag själv hade gjort är inget jag kan tycka är det minsta lämpligt för henne att följa genom att läsa en liten sammanfattning här. Att kunna läsa och bemöta hela spektrat av hingstbeteende på ett sätt som gör att hingst och människa känner sig säkra på relation, kommunikation och gränser, är något som kräver erfarenhet. Det finns ingen snabbkurs.
Vad jag däremot starkt AVRÅDER just TS i just den situationen ifrån är att anta attityden av att 'ge ett kok stryk', eller för den delen att 'klippa till'. Detta är en fråga om attityd och känslotillstånd från människans sida. Det är inte lämpligt att ta upp en fysisk kamp, egentligen med någon häst, men definitivt inte med en hingst. Jag vet att det finns andra sätt som är riktigt roliga och givande. Jag använder inte spö att slå med. Jag slår helt enkelt inte. Jag äger inget spö. Jag har något som liknar det, som är jämntjockt i båda ändar och som inte snärtar. Behöver jag ta med den så gör jag det, och då är den mitt hästben eller hästmun, i den kraft jag vill. samma kraft jag ger, kommer ut i andra änden, inte mer. Behöver jag använda den har jag inte lyckats att mentalt eller kroppsspråkligt föra mig så starkt som behovet var.
Jag kommunicerar, det gör jag, med starkt kroppsspråk eller genom en fysisk kommunikation om det krävs. Behöver jag göra det sistnämnda är det ett misslyckande från min sida. Då finns det mer att lära, för så ser inte ett balanserat och harmoniskt förhållande ut i mina ögon.
Jag pussar inte för kommunikation. Tar inga hingstmular mellan händerna och pratar talspråk med dem.

Det finns någonting mittemellan det (kanske väster) och att klippa till och ge stryk.(...kanske öster) Om du ställer dig där, i mitten, och ser stigbett och kedjor i norr, då vänder jag ryggen däråt och går åt söder. Men det är jag. Inte du. Även om jag önskar dig samma väg. Det är väl därför jag fortsatt att skriva inlägg. Ett litet tappert försök att förändra världen.

Tänk på en sak, även om du kanske tycker att jag är knäpp eller okunnig. Om du har en relation till en häst sedan en ospecificerad tid tillbaka, och hästen ser det som naturligt att mota bort hästar även när du är med, så säger det något om relationen. Det är ju bra att vara medveten om vad som händer och ta hand om situationen där och då, men hans uppfattning om din plats i hans värld startade redan innan du kom in i hagen den dagen. Om du kommer åt varför det förhåller sig så, så behöver du inte bråka om positionen i hagen en enda gång. Och hur allvetande och jobbig jag än låter, så vet jag faktiskt vad det är jag skriver nu. Jag har uppmärksammat, studerat, experimenterat, observerat och upplevt i flera år.
Som sagt, ett litet tappert försök att förändra världen, och somliga irriterar jag bara, men kanske finns det en eller två med lite riddare i hjärtat som vänder sig om och går mot, vad var det jag hittade på ;) , söder...
//Annika

Gandhi befriade ett ett land genom att han o hans anhängare stod opp o tog emot engelsmännens våld.
Hoppas ingen här är tokig nog att passivt ta emot våld från en hingst i förtröstan att den därigenom skall bli snäll!
Obs det blev snabbt blodbad när Indien blev fritt.
PL

läste det lite väl snabbt första gången . nu fattade jag :p
aningen sen haha

Vissa galna valacker kan ju vara klapphingstar utan att ägare vet om det. Läste i en tråd här på buke att vissa hingstar är klapphingstar där 2 kulor tagits bort och en tredje ligger kvar...

Han var ingen klapphingst vad jag vet iaf. För att göra detta mer OT så var han en sådan som kunde knuffa en i ett hörn i boxen och måttade spark efter spark efter spark.
Han var liksom helt avstängd, slog man till honom (ja, det gjorde jag) så blev han mer förbannad och blev mer aggressiv. Därför var det A och O att man lärde sig se hur han såg ut innan ngt hände och kunde korrigera med små rörelser INNAN han gjorde något. Och det gjorde jag, just när han tittade med vänster öga bakåt i en halv sekund, då smällde det sekunden efter.

Idag mår han superbra hos ny ägare (han var inackodering) och har ingenting sådant för sig.

Till TS, hur har det gått?

När ska folk förstå att det är skillnad på att ha en odräglig liten shettis och en odräglig häst på 170?

När ska folk förstå att hästar är olika individer och behöver därmed hanteras på olika sätt?

Jmin odrägliga valack som vart ett riktigt praktarsel älskar mig mest i hela världen för att någon äntligen lyckats sätta lite gränser för honom och att han helt plötsligt fått någon att lita på!!

Det är det som är skillnaden!! Jag som är 160 lång själv och har hästar som är som mest strax över 160 nu(treåringen) och som mest 930kg. MÅSTE sätta mig i respekt och med respekten kommer kärleken också. Hästen vet var den har sin ägare/skötare och Ägaren/skötaren vet vart man har hästen.

Jag har idag varit iväg på premieringsträning med min 3åring hon ligger på ca 160 och ca 800kg. Och hon är INTE kul i hanteringen där med andra hästar osv, jag såg att flera tittade snett på mig när jag"tuktade" henne, men JAG accepterar inte att blir runtsläpad bland folk och massa hästar för att JAG inte satt gränsen vad hon får och inte. Det är ingen annan som kan göra det utan bara jag själv. Hon bet och nafsade på mig= en smäll på näsan. Gick på mig/tränger, då sparkade jag mot henne och träffar, hjälper inte det så är det spöet och petar till henne och hjälper inte så petar man till hårdare tills hon flyttar på sig. Och jag lovar... Hon är inte huvudskygg, hon fick inga märken eller nåt, hon är precis som vanligt.

Hade jag gjort det samma med ponnyn jag har då hade hon gått upp i atomer, där räcker det med ett pekfinger i bogen eller höja rösten för att hon ska ska skärpa sig..

Min 6åring lyder mig på rösten, jag kan säga back, så backar hon och sen höger/vänster, fram, still osv, osv. men henne kan jag behöva bli arg och ta tag ordentligt med ibland.

Jag hade en som gick rakt över mig om jag tog tag i den.

Jag har haft en som slog efter mig för att träffa om jag ställde krav på, men kraven måste ställas och hon blev bättre, men enda sättet att hantera var att ha långpisk, man ville INTE ha nåt annat.. Då fick man ont. Nu är hon som vilken häst som helst.

En shettis som inte är helt "uppfostrad" eller mindre ponny, kan man ju alltid hålla i och sätta emot, en sån här får inte ens tänka tanken att göra nåt.. Då är man mycket illa ute!

Hästar är olika, men dumheter som kan bli farliga MÅSTE tas om hand!

Mina regler jag har på mina hästar är enkla..
Man står still vid borstning och hantering som kräver stilla, ex bada, hovvård osv.

Går inte på/trängs/bits/sparks (Göra sig ful (lägga öronen bakåt)är ok, men jag påpekar det för hästen)

Äter inte maten förrän jag gått bort ( alltså kastar sig över mig och maten för att äta utan står och väntar till jag lämnat maten)

Lastas och åka transport själv utan medhjälpare. Jag ska alltså lasta och allt själv.

Jag tror att det var dom kraven jag har på hästarna och det funkar på alla hittills:) Och jag har haft några hästar som passerat här de sista åren som varit "problemhästar"..

Jag gillar ditt sätt att tänka i teorin. Men tyvärr kan jag inte få det att fungera i praktiken. MÖJLIGEN kan det funka på hingstar som man haft sedan de var mycket små.

För att kommentera min "hingsthantering" så har jag ingen sådan egentligen. Jag hanterar förvisso en hingst dagligen just nu, men han är ett år och har mycket lätt lärt sig från sin första dag att jag är högre i rang än honom och än så länge mycket mild. Om han blir som sin äldre bror - som jag lärde känna när han var tre år och snäll som sjutton för vagn men ett smärre hel-ete att ta in från hagen - när han blir äldre så kommer jag inte att kunna kommunicera på det lätta sätt jag gör med lillhingsten i dag. Det går helt enkelt inte att kommunicera med en hingst som reser sig attackerande mot en. En häst som reser sig för att undvika något eller är lite rädd för något nytt kan man kommunicera med och övertyga om att man är att lita på. En hingst som är beredd att attackera avvärjer man och i det läget skyr man inga medel.

Däremot så är det ju alltid det bästa om det aldrig gått så långt men nu har det ju gjort det för TS.

Att välja att ta till våld i respektingivande syfte är dock alltid en förbaskat svår avvägning och kräver både erfarenhet och en känsla för att kunna läsa av hästen och agera EXAKT rätt i hela händelsekedjan. Jag gjorde många fel i mina första hingstkontakter med "Storebror" - misstag jag succesivt lärt mig av och i många fall lyckats undvika att upprepa. Denne hingst är för övrigt kastrerad nu och en stor nallebjörn till häst som helst skulle krypa upp i famnen på oss tjejer i stallet - och gör när han får - eftersom det kan hända att någon av oss då är snäll och kliar honom :D En klart bättre valack än hingst.

Ja vi har olika synsätt. Och vad gäller min hästs beteende i hagen så kan man diskutera det. Han vill å ena sidan ha sin matte för sig själv och gör aldrig så där när någon annan är i hagen. Men han respekterar också att jag säger till honom och har numer slutat upp med att försöka jaga bort de andra hästarna och förlitar sig på att jag får ordna det som behöver ordnas. Som ett exempel tog jag in min häst en dag och hörde ett konstigt ljud och såg på min hästs ansikte att något bekymrade honom - när jag vände på huvudet har lillhingsten "bestigit" honom och går bakom honom på två ben med de andra två benen på min hästs rygg. Min häst gjorde inget utan stod snällt och väntade medan jag fick köra bort lillhingsten. Det tolkade i alla fall jag som ett tecken på både förtroende och att han ser mig som den som har rätten att bestämma i hagen.

Jag gillar ditt sätt att tänka i teorin. Men tyvärr kan jag inte få det att fungera i praktiken. MÖJLIGEN kan det funka på hingstar som man haft sedan de var mycket små.

För att kommentera min "hingsthantering" så har jag ingen sådan egentligen. Jag hanterar förvisso en hingst dagligen just nu, men han är ett år och har mycket lätt lärt sig från sin första dag att jag är högre i rang än honom och än så länge mycket mild. Om han blir som sin äldre bror - som jag lärde känna när han var tre år och snäll som sjutton för vagn men ett smärre hel-ete att ta in från hagen - när han blir äldre så kommer jag inte att kunna kommunicera på det lätta sätt jag gör med lillhingsten i dag. Det går helt enkelt inte att kommunicera med en hingst som reser sig attackerande mot en. En häst som reser sig för att undvika något eller är lite rädd för något nytt kan man kommunicera med och övertyga om att man är att lita på. En hingst som är beredd att attackera avvärjer man och i det läget skyr man inga medel.

Däremot så är det ju alltid det bästa om det aldrig gått så långt men nu har det ju gjort det för TS.

Att välja att ta till våld i respektingivande syfte är dock alltid en förbaskat svår avvägning och kräver både erfarenhet och en känsla för att kunna läsa av hästen och agera EXAKT rätt i hela händelsekedjan. Jag gjorde många fel i mina första hingstkontakter med "Storebror" - misstag jag succesivt lärt mig av och i många fall lyckats undvika att upprepa. Denne hingst är för övrigt kastrerad nu och en stor nallebjörn till häst som helst skulle krypa upp i famnen på oss tjejer i stallet - och gör när han får - eftersom det kan hända att någon av oss då är snäll och kliar honom :D En klart bättre valack än hingst.

Ja vi har olika synsätt. Och vad gäller min hästs beteende i hagen så kan man diskutera det. Han vill å ena sidan ha sin matte för sig själv och gör aldrig så där när någon annan är i hagen. Men han respekterar också att jag säger till honom och har numer slutat upp med att försöka jaga bort de andra hästarna och förlitar sig på att jag får ordna det som behöver ordnas. Som ett exempel tog jag in min häst en dag och hörde ett konstigt ljud och såg på min hästs ansikte att något bekymrade honom - när jag vände på huvudet har lillhingsten "bestigit" honom och går bakom honom på två ben med de andra två benen på min hästs rygg. Min häst gjorde inget utan stod snällt och väntade medan jag fick köra bort lillhingsten. Det tolkade i alla fall jag som ett tecken på både förtroende och att han ser mig som den som har rätten att bestämma i hagen.

Jag tar tillbaka det jag skrev om skillnaden i din attityd mot människor, som antydde att jag tyckte att den var ofördelaktig. Jag har aldrig någonsin fått ett så här trevligt svar av någon på Buke som jag inte har hållit med i resonemanget!:laugh:
Tänk vad många -kanske inte världsproblem men dock hästproblem- vi kunde lösa på forumet om alla gav sina erfarenheter och sin kunskap utan att anta en nedlåtande ton mot den som inte kan eller inte håller med! Alla har nämligen olika delar av pusslet, detta gäller även hela den meningslösa NH/AntiNH diskussionen. De gånger jag verkligen lärt mig något av att läsa inlägg är faktiskt i de flesta fall av uppenbart unga, oerfarna tjejer, som skrivit härligt fantasifulla och konstruktiva funderingar i all sin enkelhet!!!:idea:
Tack för ditt sunda och ödmjuka svar, som i alla fall imponerade stort på mig!:bump:
Kram// Annika

Visst har hon bra gener, hon har ett SUPER psyke! Men hon är fortfarande en tuff häst som vet vad hon vill, verkligen! :love:

Jag menar inte att alla andras sätt är fel, jag reagerade på att en tjej sparkat sin häst upprepade gånger i bogen, det är djurplågeri och borde polisanmälas.

Jag VET att man måste vara tuffare mot de flesta hingstar, men jag har aldrig sett min kompis (som jobbade med unghingstar ett bra tag, och jag var med henne) slå eller vara elak mot någon av dem. Bara haft en bra ledarattityd som hingstarna har accepterat då de känner ömsesidig resepkt.

Men din häst är inte skarp. Hon är cool. Iaf vad jag kunnat läsa om allt din häst gör (eller inte gör) i 07-tråden. Hade du gullat så mycket med en skarp häst hade du varit på sjukhus flera gånger i veckan. Garanterat. Tex när hon går in till dig i longerlingen. Det är inget gulligt. Det är ett tecken på att hästen inte respekterar linföraren. Läs mer djurbeteende och kommunikation så förstår du det.

Det är inget häftigt att ha en skarp häst som många tycker idag. Det går liksom modé i det att säga att man har skarp häst, problemhäst osv. Så gör inte din coola häst till en skarp häst bara för att!

När man jobbar med skarpa hästar kan man inte hantera de som my little ponnies. Det är gränser som gäller och det är tydliga gränser som är A och O! Det handlar inte dominans, för ingen häst domineras varje dag i det fria, utan det handlar om ledarskap. Att kunna se hästen som en häst och inte som människa kan vara svårt för många, man vill gärna klä hästarna i människotermer, men det som gör en person till bra hästmänniska är att se hästen som häst, att kunna se hästens väsen och själ och utgå från det. Skarpa hästar, och många hingstar, tar tillfället i akt om så det bara handlar om en halv sekund. Det kan rasera många års jobb.

Jag har själv haft med hingstar att göra och det är en hel vetenskap. Både unghästar och GP-hingstar på högsta nivå. Det tar många många år att lära sig hantera dessa.

TS, hoppas du har kommit i ordning med din häst, berätta gärna hur det går.

Gud vilket onödigt inlägg! :crazy:

Jag och min häst har ett galet bra förhållnade, alla som träffar oss förundras över hur fin och bra kontakt vi har! = En modig häst som vill vara med sin ledare!

Att hon går in till mig när jag longerar är nått jag valt själv att hon ska göra då jag lockar på henne, vill jag så står hon kvar ute på volten.

Jag har aldrig någonsin sagt att hon är skarp! :mad: Jag har dock sagt att hon är tuff, och det är hon! Maken till självkänsla hos en så ung häst får man leta efter! + att hon är ett fuxsto! :devil: :d

Men det kan jag också tacka hennes underbara uppfödare för, bättre uppväxt kan en häst knappast få! :love::bow:

Inet onödigare än att ge livsfarliga råd utan erfarenhet.

Sorry vad du än säger så testar en häst dig om den kommer in utan att du just då bett om det när du longerar den. Spelar ingen roll vad du har för ursäkt till beteendet.

Du drog paralleler mellan ditt sto och en hingst. Det går inte.

Sedan är det en ren myt att fuxar ska vara något mer svårare än alla andra hästar.
Det är något som kommer av att det först började som skrock och sedan har det växt. Ser man en fux som är besvärliog? "Den är ju Fux så det är ju inte så konstigt"... Nej ... det är inte för att den är fux, det är för att den har den personligheten!

Det finns precis lika många bruna besvärliga hästar som det finns fuxar, eller vita, eller skimlar, eller skäckar...

En färg är en färg, det är inte en personlighet.

:)

Å vad du är duktig...

antar att det är beröm du vill ha, annars skulle du inte skrivit så många totalt irrelevanta inlägg i den här tråden som du inte har förstått vad den handlar om. Säger som älgen, de är livsfarligt att ge felaktiga råd utan att ha förstått problemet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 499
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 851
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 317
Senast: fryckan
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka