Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Sv: Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Jo jag förstår att det finns olika regler osv! Men visst har jag ändå delvis rätt?

Jo fast du kan ju tömköra osv från när den är yngre, men nu menar jag sätta på vagn och börja åka :)

(som när vi sätter på sadel och sen sitter upp när den är van vid sadeln)
Att tömköra i all oändlighet ger ingen träning åt hjärta,lunga. ej heller någon vidare kontidion. Den kan lika gärna gå kvar i hagen.
Så kan jag få svar på min fråga ochså?
Om jag vill ha en hållbar travhäst för framtida tävling så är (enligt dig) idealet att ta in den som 2½-3åring och köra in den? Ok hur länge bör uppträningen vara för att den ska bli tävlingsklar? Vi förutsätter att inget försenar uppträningen så som skador i hage eller sjukdom. Hur lång tid får jag på mig ca?
Jo jag förstår att det finns olika regler osv! Men visst har jag ändå delvis rätt?
Nej tyvärr...inte ens delvis är jag rädd.
gulan

Jag tycker inte att du har så många rätt, men delvis... Det FINNS hästar som startar som 2-åringar och sedan inte tävlar längre än till 4-5-6-7 års ålder. Orsakerna till detta kan vara väldigt varierande och jag tror inte att det har med inkörningen som unghästar att göra.

Hur länge tror du en travhäst som körs in som 3- eller 4-åring kan starta? Jag tror du får stora problem att kunna använda den som tävlingshäst...

Är det mer "legalt" i dina ögon att börja vänja en ridhäst för kommande uppgifter som 4-åring och att den sedan inte håller för de förhållandevis minimala påfrestningar som 6-7-åring? Det är väl SAMMA problematik?

Nej, en häst håller bäst om den belastas lagom som ung, precis som människor o andra djur.

Men visst finns det hästar som balastades för hårt, för tidigt och som inte håller pga av det, men det är ju samma oavsett vilken gren du sysslar med.
Så jag förstå rinte riktigt vad du har delvis rätt i?

Nej inte direkt, du utgar ifran att alla "avdankade" travare ar det for att de ar sonderkorda. Vilket absoult inte ar fallet, de flesta hastar jag kanner till som pensionerats gor det for att de kommit till den nivan deras kapacitet kan ta dem men har absolut varit hela nog for att fortsatta. Den enda som avlivats (som jag haft hand om) endast pga av belastningsskador var ett smavaxt litet sto som hade den konstigaste benstallning jag nagonsin sett och hon hade inte hallit for promenadridning/korning heller, men eftersom hon alskade att arbeta sa vore det inte ratt att bara ha henne i en hage nagonstans. Problemet ar att det inte finns en serios marknad for travare som har avslutat sin karriar, den dagen jag ar tillbaka i Sverige och har hastar igen sa kommer inte heller jag salja mina hastar utan mojligtvis lamna ut dem pa foder.

Vad kul med fler halvblods-ägare som kör in sina "småttingar" tidigt i livet :)!

Jag har en halvblodskorsning (mamman var maxad D-ponny) född-06, som jag fick inkörd av en travtränare -07.
Innan vi började med inkörningen rådfrågade jag flera veterinärer samt uppfödare o stuteri-ägare vad de tyckte om det hela. Samtliga önskade att fler gjorde som jag!
Som en vet. menade på: Tänk så många som rider in sina hästar i 2-3-4 års åldern. Hästen har kanske inte byggt upp så många muskler än o så kommer det på en ryttare på 70-80 kg....tänk dig själv...Många skador/slitage kan undvikas om man arbetar hästen rätt från början. Förr kördes nästan alla halvblod in som unghästar.
Det är bara nyttigt för hästen både fysiskt o psykiskt! Min gick på lösdrift samtidigt som han gjorde ett lättare körarbete 1-2 ggr/v. Dvs han uppfostrades både av andra hästar, o hanterades av oss människor ett par ggr/v. Detta har gjort att jag nu har en social, stabil :cool: o trevlig "pålle" på 3½ år. Blev inriden i jan/feb i år och som jag nu kan varva körträning, tömkörning, ridning på bana o i naturen, vila osv. ca 4-5 dagar/v.
Vill poängtera att allt ska göras med förnuft o känsla för hästens väl o ve! Det är alltså ingen hårdträning vi talar om! :laugh:

Shiloh 1 år:
krftor140.jpg

2 år:
DSC04993.jpg

3 år, nyligen inriden, m. dottern på ryggen:
DSC00493.jpg

3½ år:
DSC05371.jpg

Idag, 2:a gången på skrittbandet:
DSC05393.jpg

Senast ändrad:

Du är helt klart en vettig ridtjej

Du lär knappast få några större problem med honom då han fått lära sig allt möjligt och aktiveras på rätt sätt.

Måste villigt erkänna att det är första gången jag ser en ridhäst på skrittband:D

Snyggt jobbat :bow::bow:

AM

håller med dig om Fahlis. Sådan utveckling vill jag ha med min 1,5 åring också. Skrittband om det fanns här xD

Här kommer det förhoppningsvis snart att vara ridhästar på skrittband. Kanske har vi äntligen fått tag i ett som inte kostar en hel förmögenhet. Bara en halv.

På kursen jag går nu sas det till och med första dagen att en travhäst som körs in senare får SÄMRE hållbarhet pga av att ledbrosket blir hållbarare om de börjar arbeta i rätt tid.

Jag tror att det delvis svarar på marthas fråga?

Min lärare har tidigare jobbat en hel del hos Stig H och jobbar fortfarande mycket på Täby.

Jag glömde en sak, en häst som börjar träna senare än två års ålder får en lägre maxpuls än en häst som börjar träna som 1,5-åring.
Det innebär inte att man utvecklar pulsen genom att köra skiten ur unghästarna.

Belastning i lagom mängder är bra för hästen. Men det innebär inte att det är bra att rida på den unga hästen. Att köra den går inte att jämföra belastningsmässigt.

Även hundar kan ju dra saker utan några större problem.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar