Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Sv: Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Men hallå. Det är ganska stor skillnad att sitta på ryggen på en åring mot att den drar en lätt vagn. Om du nu förfasar dig så över körning av unga hästar. Hur förfasar du dig inte över galoppen då? Dom rider ju och tävlar sina tvååringar.
Du har fått massa bra svar i tråden men verkar inte kunna ta in vad som sägs. Man kör in tidigt för det är bevisat att hästen får en ökad hållbarhet om man belastar den lagom i tidig ålder. Man kör inte sin unghäst mer än den klarar av och man ökar succesivt träningen. I början handlar det kanske om att köra 5-10 min.

Jo jag förstår dig. Men jag tycker ändå att det gäller främst innom travet. Finns INGA normalt funtade människor som ens har en tanke på att rida in sitt halvblod när det är 1.

Nä precis, ryggen är inte färdig för att sitta på. Däremot när de drar en vagn belastar man inte ryggen lika mycket, edärför funkar det. Men man måste vara noga så att inte däckeln eller bukgjorden klämmer.

Hur förfasar du dig inte över galoppen då? Dom rider ju och tävlar sina tvååringar.
Du har fått massa bra svar i tråden men verkar inte kunna ta in vad som sägs.

Jag tar in allt som sägs, men man måste väl ändå få utveckla och ifrågasätta? :crazy::laugh:

Jag är LIKA emot att man galoppar unghästar, men nu handlade denna tråden om TRAV! (Är mer insatt i galopp btw)

Jag tar in allt som sägs, men man måste väl ändå få utveckla och ifrågasätta? :crazy::laugh:
Har följt denna tråden och tycker du verkar ha MYCKET svårt att ta in vad som sägs. Utveckla och ifrågasätta går väl bra, men att hela tiden upprepa samma fråga som du redan fått svar på är snarare att tjata?

Ettåriga hästar körs in för att öka hållbarheten. De blir mer lätthanterade.

Vad är det för fel i det, enligt dig? Bättre med sköra hästar som är ouppfostrade?

Om vi nu bortser från att det i alla hästbranscher finns "idioter" som felhanterar sina hästar. Ex. tränar för hårt för tidigt. Det spelar ju ingen roll vilken bransch man tittar på, ägg till människor hittar man alltid.

Bortsett från ovan ser jag bara fördelar med tidig "träning" av hästarna.

1. De får vänja sig tidigt vid saker och det behöver inte bli allt på en gång.
2. En ettåring behöver du oftast bara visa något EN gång för att den ska ta det till sig, den har inte så mycket egna åsikter om allt, och är väldigt öppen för förslag, dessutom inte så hormonstinn, mindre konflikter också.
3. Du kan inrikta dig på att göra saker RÄTT och inte bara på att TRÄNA UPP eftersom du har gott om tid för det sistnämnda.
4. Hästen får mycket miljöträning med på köpet i samband med körning, både i hantering och möten med världen utanför.
5. Den blir ofta glad över att få vara duktig (parantes men ändå en kul aspekt)
6. Bygger muskler innan den ska tränas hårdare och mer målinriktat.
7. Senor, ligament och skelett hinner byggas upp successivt, minskad skaderisk.
8. Man kan börja träna hårdare tidigare. Viktigt ex för en travare eftersom du inte kan påverka musklernas mjölksyretålighet nämnvärt efter 3 års ålder.
9. Inridning går mycket lättare.
10. Hästen har redan muskler vid inridningen. Den orkar bära en ryttare redan från början.
11. mm

Finns säkert och visst fler aspekter men dessa kom jag på. Jag ska bara tillägga att även jag blir ledsen av att se hästar som växer gå för hårt. Men jag vet också hur kul många små rackarna ofta tycker det är att få "jobba" i vagn. Körde också in (en egen) utan tussar och med öppet vanligt huvudlag. En vecka innan släpade JAG en liten lastpall bakom mig på grusvägen när jag tömkörde för att vänja vid skrammel bakom. Tycker själv jag var riktigt smart! ;) Bakrädd var inte hästen när vi körde in och jag visste också lite hur hon reagerade när hon blev lite rädd och var bättre förberedd ifall att plus kände mig tryggare och var lugnare. (Tips alltså!) Lät dessutom en annan gå bredvid-bakom med vagnen hon skulle ha samtidigt som jag tömkörde vid några tillfällen innan själva inkörningen. Brydde sig iofs inte men om hon varit rädd hade hon hunnit vänja sig. Finns ju alltid mer man kan göra också men... Tack för ordet!

Tänkte bara nämna att jag tidigare varit lite kritisk mot inkörning av 1åringar, men efter att ha läst denna tråden, och läst lite om skelettet och att det anpassar sig till belastningar, så tycker jag faktiskt att det verkar smart att köra in travhästarna som 1åringar.
Så mig har ni i alla fall övertygat! :)

Innan jag började med trav själv var jag oxå negativ till så tidig inkörning. Men nu när man fått lära sig att det faktiskt är något positivt så har jag ändrat inställning.

Min dotter kommer få ett föl nästa sommar (halvblod) och hon tänker köra in den tidigt just för hållbarheten. Och jag tror att många inom andra grenar skulle vinna på att titta lite på just det att man sakta ska bygga hästen från att den är ett år.

MVH Russin8

Vid vilken ålder skulle du föredra att hästar som ska tävla blir inkörda då?
Jag vill ochså ifrågasätta och utveckla......
gulan

hur kommer det sig att så många jsut trav (även galopphästar...) går sönder, har problem med ben och ffa ryggen då??

hur kommer det sig att så många jsut trav (även galopphästar...) går sönder, har problem med ben och ffa ryggen då??
Är det verkligen just travare då? Själv blir jag bedrövad bara jag går in på hästvård här på buke. Kotledsinflamation hit och dit på vanliga otränade/otävlade halvblod.....

Attjust travare går sönder har problem med ben och ffa(?)ryggen därför att de tränas och tävlas hårt! Det skulle ju vara helt otroligt om det aldrig hände -eller hur!
Det som är en gåta för mig -är.... hur ridhästar som blir sent tagna och ridna efter konstens alla regler (kröka nacke, och trampa under sig...allt för att stärka sig och sätta fin fina muskler.. läs hals) o c h s å har ledinflamationer, problem med ben, har ont i sina ryggar OCH dessutom får diagnoser som kissing spines? Jag har då aldrig hört talas om en travhäst med den diagnosen. Kanske ridhästar skulle må bättre av att bli av med ryttaren och få en vagn bakom sig istället?:D
gulan

Rygg problemen blir färre och färre då tränarna börjar inse att en massör kan göra underverk med en häst i träning. Många skötare är grundutbildade massörer så det blir mycket bättre hela tiden. :love:

Rygg problemen blir färre och färre då tränarna börjar inse att en massör kan göra underverk med en häst i träning. Många skötare är grundutbildade massörer så det blir mycket bättre hela tiden. :love:

Massage i all ära, men ryggproblem o tränisngsrelaterade skador avhjälps ju bäst med individuellt och rätt träning för hästen.
Massagen gör ju ingen större grej om tränaren inte lägger rätt träning på hästen.

Rätt träning + massage är kanon :)

Massage i all ära, men ryggproblem o tränisngsrelaterade skador avhjälps ju bäst med individuellt och rätt träning för hästen.
Massagen gör ju ingen större grej om tränaren inte lägger rätt träning på hästen.

Rätt träning + massage är kanon :)

Ja naturligt vis tack humlan ;):bow::bow:

Jag är LIKA emot att man galoppar unghästar, men nu handlade denna tråden om TRAV! (Är mer insatt i galopp btw)
Öhh döö......Vart tog du vägen?
Vid vilken ålder skulle du föredra att hästar som ska tävla blir inkörda då?
Jag vill ochså ifrågasätta och utveckla......
Men jag är nyfiken på ditt svar.
gulan

Jo fast om det är så hårt att vara travare att man måste köras in som bäbis kanske vi borde se över hur man tränar och tävlar egentligen! :mad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar