Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Sv: Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

det har väl inte med det att göra, det har ju med att man ska anpasa och träna upp den unga kroppen för bättre hållbarhet ? att det är lite enklare att forma unga hästar istället för flera år senare....läs 08 tråden ...
1,5 åringar är unghästar, inte bäbisar

Jo jag har själv ägt min sen hon var 6 månader (nu 2½) så jag vet vad en unghäst innebär! :)

Jo men en häst är bäbis fram tills den är 1-1½ anser jag! :) Sen när dom kommer till stadiet mellan 1½-2 börjar dom bli unghästar :)

Sluta förmänskliga hästar!

Sånt gör mig tokig..

En häst är föl tills den skiljs från sin mor. Sen är den en unghäst.

Sa du tycker att ridhastarna overlag ar hallbara? Jag tror att alla vi som har hallit pa med trav lite langre har en helt annan bild.:angel:

Under de aren jag jobbade deltid ute hos en proffstranare sa spenderade jag ganska mycket tid pa den lokala kliniken, inte for att vara hastar var skadade eller sjuka utan for att alla (i princip) ett aringar frirontgas. Dessutom sa formedlade min arbetsgivare unghastar ifran ett par mindre uppfodare sa de brukade rontgas en andra gang infor forsaljning som tva aringar (dyra hastar 200k>). De hastarna jag sag som gjorde haltutredningar nar jag var pa kliniken sa var det framforallt hobbyridhastar, och de vetrinarer och djursjukvardare jag har pratat med har bekraftat bilden att ridhastar ofta har betydligt allvarligare haltor medan de travarna de behandlar kommer in betydligt tidigare och darfor inte far lika stora problem.

Ett annat exempel jag kan namna ar hastarna som vi hade pa det Naturbruksgymnasium jag gick pa (ett ar sedan bytte jag till Humanistisk), dar var travarna ca 7 ar och uppat nar jag borjade och nar mina kursare slutade sa var det tva av 12 som hade byts ut, bada pga att de inte var lampliga skolhastar medan ridsidan hade bytt ut mer an 50% av sina hastar samt ofta hade konvalecenter.

Sa nej jag hoppas verkligen inte vi stravar efter att travarna ska bli lika hallbara som ridhastarna...

Sluta förmänskliga hästar!

Sånt gör mig tokig..

En häst är föl tills den skiljs från sin mor. Sen är den en unghäst.

Så du tycker att de stackars 4-6 månaders fölungarna som blir förtidigt skilda från sina mammor också är unghästar?! :crazy:

Fast det ar trots allt 1 ar mellan 6 manader och 1,5 ar eller hur?

Bara for att vi tycker att en ettaring ar mogen nog for att de ska kunna koras in betyder det ju inte att vi tycker att de ska vanjas av ifran mamma vid 4 manader eller att de ska bete sig som vuxna hastar.:devil: De flesta travarna jag har traffat pa fick spendera hela sommaren som ettaringar ute pa bete trots att de blev tomkorda under varen och i vissa fall aven satta i vagn en eller tva ganger.

Krasst sett ja. Unghäst är de när de klara sig själva utan sin mamma.

Skulle du kalla ett gäng unghingstar i det vilda för ett gäng med bebisar? Även om vissa nu blev bortjagade redan vid 6 månaders ålder? Hästar är ett otroligt djur. Självständiga och lättlärda. Inte alls lika segt och trögt som vi människor som behöver våra föräldrar i många år innan vi klarar oss själva.

Så du tycker att de stackars 4-6 månaders fölungarna som blir förtidigt skilda från sina mammor också är unghästar?! :crazy:

Inte för att det har med inkörning att göra, men jag tror att de flesta inte kommer på tanken att skilja av helt vid 4 mån. OM det inte är speciella omständigheter. Av samma anledning som att köra in tidigt för att stärka kroppen skiljer inte jag av förrän matsmältningen fixar det.

Det tror jag inte jag öär ensam om eftersom vi har ett mål (som inte alltid uppnås) med våra uppfödningar.

Sa du tycker att ridhastarna overlag ar hallbara? Jag tror att alla vi som har hallit pa med trav lite langre har en helt annan bild.:angel:

Under de aren jag jobbade deltid ute hos en proffstranare sa spenderade jag ganska mycket tid pa den lokala kliniken, inte for att vara hastar var skadade eller sjuka utan for att alla (i princip) ett aringar frirontgas. Dessutom sa formedlade min arbetsgivare unghastar ifran ett par mindre uppfodare sa de brukade rontgas en andra gang infor forsaljning som tva aringar (dyra hastar 200k>). De hastarna jag sag som gjorde haltutredningar nar jag var pa kliniken sa var det framforallt hobbyridhastar, och de vetrinarer och djursjukvardare jag har pratat med har bekraftat bilden att ridhastar ofta har betydligt allvarligare haltor medan de travarna de behandlar kommer in betydligt tidigare och darfor inte far lika stora problem.

Ett annat exempel jag kan namna ar hastarna som vi hade pa det Naturbruksgymnasium jag gick pa (ett ar sedan bytte jag till Humanistisk), dar var travarna ca 7 ar och uppat nar jag borjade och nar mina kursare slutade sa var det tva av 12 som hade byts ut, bada pga att de inte var lampliga skolhastar medan ridsidan hade bytt ut mer an 50% av sina hastar samt ofta hade konvalecenter.

Sa nej jag hoppas verkligen inte vi stravar efter att travarna ska bli lika hallbara som ridhastarna...

:bow::rofl::bow::rofl:

Både bra skrivet och roligt! :cool:

Krasst sett ja. Unghäst är de när de klara sig själva utan sin mamma.

Skulle du kalla ett gäng unghingstar i det vilda för ett gäng med bebisar? Även om vissa nu blev bortjagade redan vid 6 månaders ålder? Hästar är ett otroligt djur. Självständiga och lättlärda. Inte alls lika segt och trögt som vi människor som behöver våra föräldrar i många år innan vi klarar oss själva.

:bow::bow:

Jo fast om det är så hårt att vara travare att man måste köras in som bäbis kanske vi borde se över hur man tränar och tävlar egentligen! :mad:
Om jag vill ha en hållbar travhäst för framtida tävling så är (enligt dig) idealet att ta in den som 2½-3åring och köra in den? Ok hur länge bör uppträningen vara för att den ska bli tävlingsklar? Vi förutsätter att inget försenar uppträningen så som skador i hage eller sjukdom. Hur lång tid får jag på mig ca?
gulan

en sak som jag förundras över är att man hör en (hel) del ridhästar som döms ut pga. hovledsinflammation. Men jag har inte hört talas om en enda travare som stoppats i sin karriär för det. Hur kan det komma sig?

det har jag också undrat, hovledsinflammation är ju relativt enkelt att komma till bukt med

Jo fast du kan ju tömköra osv från när den är yngre, men nu menar jag sätta på vagn och börja åka :)

(som när vi sätter på sadel och sen sitter upp när den är van vid sadeln)

Jo fast du kan ju tömköra osv från när den är yngre, men nu menar jag sätta på vagn och börja åka :)

(som när vi sätter på sadel och sen sitter upp när den är van vid sadeln)

Hur menar du nu??
Är den stora skillnaden att de går för vagn istället för att kuta runt o tämköra dem?

Btw, de tömkörs länge innan vagnen kommer på... sen går man prommenader med vagnen, innan man börjar jogga dem försiktigt, hör o häpna, de tycker det är kul!
Fort o riktigt arbete börjar de gå på våren som 2-åringar, allt i takt efter individen utan press o tvång!

Jag tror absolut att dom tycker att det är roligt, min har också alltid älskat att lära sig nya saker och att få vara med! :)

Skilladen är att både galopp och travhästar börjar tävla som 2:åringar och är ofta slut vid 4-7 års ålder (som avdankade travare/fullblod :cool:)

Detta är INTE okej och det var därför jag tog upp detta ämnet, jag ville höra vad alla som är insatta anser göra detta okej.

Medans ridhästar gör sitt första test vid 3 års ålder (om de är mogna) och sen har de kvaltest när de är 4-6 + 7 och där sållar man de verkliga talangerna!

Och tävlar tills de är 15-20 år gamla! :) (Beroende på avel osv)

Jag tror absolut att dom tycker att det är roligt, min har också alltid älskat att lära sig nya saker och att få vara med! :)

Skilladen är att både galopp och travhästar börjar tävla som 2:åringar och är ofta slut vid 4-7 års ålder (som avdankade travare/fullblod :cool:)

Detta är INTE okej och det var därför jag tog upp detta ämnet, jag ville höra vad alla som är insatta anser göra detta okej.

Medans ridhästar gör sitt första test vid 3 års ålder (om de är mogna) och sen har de kvaltest när de är 4-6 + 7 och där sållar man de verkliga talangerna!

Och tävlar tills de är 15-20 år gamla! :) (Beroende på avel osv)

Fast nu tänker du väldigt svart/vitt.

För det första så är det få som startar som 2-åringar, de flesta debuterar i tävling som 3-4 åringar och beroende på när de är mogna och får tävla tills de är 10 år (ston) samt 12 år (hingstar/valacker)
.
Det finns många orsaker till att en travhäst slutar tävla, det beror ofta på att den nått den nivå den har kapacitet till och automatiskt så kan den inte hävda sig i lopp, vilket betyder att den inte får några poäng och därför inte kan starta.
Precis som ridhästar finns det olika nivåer och alla ridhästar har inte kapacitet för medelsvår och svår klass, lika lite som många travare bara har kapacitet till 100 000:- vissa mindre, andra mer.

En annan skillnad är att travare bara springer i trav med en lätt vagn bakom, en ridhäst behöver även muskulatur för att bära upp sin ryttare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar