Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Sv: Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

De tv[ svaren fick jag i den f;rra tr[den. Iinte n[got jag sagt sj'lv,.

Jag har ingen travare men min familj äger ett travarsto, jag känner mig mer insatt i travar världen än i ridvärlden.

Jag har ett arabkorsning sto som är 1 år och 4 månader gammal, jag har börjat och tömkört och sådant.När det är dags för vagn sättning + annat kommer jag få hjälp av tränaren som tränar våran travare.

Jag tycker det är bra att man aktiverar unghästarna 2-3 ggr i veckan för dem tycker det är roligt när dem aktiveras.Nu har jag inte kommit någon vart med min, men skola tar tid och alla andra hästar med men mitt mål är att hon ska köras in i sin takt med hjälp av kunniga och
duktiga människor. Sedan kommer jag köra henne innan inridning såklart. Jag rider in något senare än dem flesta ridmänniskor istället kör jag in ;)

Just nu har vi kommit så långt som att selen är inte farlig och det går att gå bakom rumpan och styra med hjälp av medhjälpare.
Jag kommer köra in min för att, det är jätteroligt att ha en inkörd ridhäst ;)
Det belastar i god tid, körning stärker hästara,så dem håller senare i ridningen, man kan variera.
Miljöträning.
Så mycket enklare att rida in senare.

Jag svarar bara för mig själv i denna tråd. Jag har en hbl hingst född 08 som just nu är på inkörning hos en travtränare. Jag tycker det är kanon bra! Han får en bra grund att stå på inför kommande uppgifter. Han kommer inte att tjäna några pengar,så det är inte syftet med att jag börjar så "tidigt". Han har gått med andra unghingstar i stor flock sen han skildes från sin mamma i nov förra året. Jag har inte hanterat honom speciellt mkt förutom det vanliga (verkning och avmaskning) Tog in honom från betet 1 v innan han åkte till tränaren,och ledde honom in och ut från hagen,borstade lite men inget mer. Nu har han varit hos tränaren 3v,står uppbunden på gången utan problem,i duschen, och igår drog han vagn för andra gången. Jag tycker det är jätte bra att ha honom i ett travstall. Det är kunniga folk som vet hur man gör,det är folk och hästar i farten hela tiden. Jag tror inte han kommer bli en sämre ridhäst senare,för att jag började så "tidigt".Jag var på en clinic för Anders Eriksson för ett tag sen och han sa att han tyckte det var synd att "ridhäst"folk inte körde in sina unghästar i samma utsträckning som förr.. Detta var bara lite hur jag tänker! :laugh: Slänger in en bild på min häst från andra gången han drar vagn,hoppas det är ok
pic_show_id29006128.html

pic_show_id29006131.html

pic_show_id29006159.html

:bow::bow: :bow:Håller med fullständigt!! Tänk vad mycket "ridfolket" skulle tjäna på att köra in sina unghästar istället för att låta dem gå i hagen tills de är 3 år för att sen med raketfart ridas in och gå på tygeln till 3-årstesten.
Ursäkta om jag låter fördomsfull mot ridhästvärlden. Jag har själv varit i den i många år och sett dumma saker i mina dar.
En travhäst sitter du oftast "bara" upp på och det mesta är avklarat redan. Travsidan är bättre på att hantera sina hästar från start men sen finns det ju saker som inte är bra i travet också såklart.
Håller med cinora också!

Senast ändrad:

*kl*

Nu är jag inte "travfolk", jag har ett renrasigt arabsto på sex år som jag önskar köra in. Jag ser inget negativt i att köra in tidigt om man tar det med ro, inget stress, inga snabbarbeten utan för att lära och motivera.

ANledningen till att jag vill ha min ridhäst inkörd är något som ingen tidigare nämnt (tror jag?) , nämligen något som sågottsom alla ridhästmänniskor tjatar om, nämligen variation i arbetet. Visst finns det mycket att variera på inom ridningen enbart men en/några extra grejjer att variera mellan kan ju inte skada ;)

Sedan är det ju sjukt kul att köra! Bara det är ju en anledning! :D

jo jag nämnde det ;) haha kul att flera från ridhäst sidan kör in sina ridhästar :) Imorgon ska jag ut med min arabkorsning och tömköra lite och vänja henne som vanligt med lite saker ^^

*KL*

Mycket bra tråd.
Har själv inte så mycket unghästvana men jag har faktiskt varit med om inkörningsprocess på travare och det går lungt, är smidigt och det är aldrig räserkliv man tar, dessutom så tycker hästarna att det är roligt att få arbeta och lära sig nytt.

Det är som många andra säger, en häst som är inkörd är nog det lättaste att rida in för de är vana vid all utrustning, har lärt sig att stå still som småttingar och accepterar "arbetet", dessutom så har de lärt sig, att man måste lära sig.

De lär sig att bli hanterade av människor vid ung ålder, att man tar på dem överallt, respektera människor och dess närvaro, miljöträning och dessutom så får de se "stora världen" i tidig ålder så de vet att det är ingenting att vara rädd för när de väl ska börja tävla.

Så OM jag nu någonsin kommer att skaffa en unghäst som ska användas till enbart ridning kommer jag inte att tveka en sekund på att köra in den. Absolut inte!

Däremot så kan jag hålla med om att starta dem vid tidig ålder inte är så jävla coolt, men alla människor tycker inte samma sak. Jag skulle iaf vänta och få mig en bra häst istället för att försöka knipa pengar på första bästa sätt, sen om man vill se om hästarna har börjat fatta poängen finns det alltid provlopp där de ofta kör lungt tempo och det är ingen press alls, man tar det i den takten man vill.

Jag är iaf en djurvän som håller på med sporten för att jag älskar djuren, träningen och tävlingen, men mest som sagt djuren och jag ser de inte som ett medel för att tjäna pengar, mer för att jag ÄLSKAR det.

Haha, då missade jag det :p Kul att något håller med mig då iaf (eller att jag håller med något? :D ) Min är ju som sagt inte inkörd men jag vet inte riktigt hur man börjar ... Har bara kört redan inkörda hästan innan... :p

Våra travare börjar i lekskolan på våren/sommaren när de är 1 år.
Vänjs in vid sele och tömkörning med en kusk och två assistenter.
När vagnen hängs på blir det möjligen ett litet hoppsan-skutt men inget mer.
En enda av alla är rädd för bilar och traktorer, ingen vet varför? Helt cool för övrigt, absolut inte rädd för vagnen eller något annat. Gör heller inget riktigt väsen av sig när det kommer en bil, kryper mest ihop. Med tanke på att denna unge man är ca 165 hög är vi tacksamma att han nu vid 2 års ålder är ordentligt inkörd och vet att det är framåt som gäller.

Vi kör in hästarna med öppet huvudlag och utan tussar.

Ett av mina halvblod körde jag in på Strömsholm när han var 2 år. De övriga på kursen var rejäla vuxna halvblod som i stort sett samtliga hade skenat vid försöken att köra in på hemmaplan. Ingen av dom hade ägarna börjat med när de var yngre än 3 år.
Slutresultatet var att min häst och en 3-åring var de enda som var stabila körhästar när vi åkte hem.
Om man misslyckas med en fullvuxen häst är det en ganska farlig historia att syssla med. Du har inte mycket att sätta emot när du dinglar i tömmarna....

Nej, och det räcker att dingla i tömmarna på en 1½ åring också :rofl:

Gigant Neo/Quick Pay :angel:

*KL*
Däremot så kan jag hålla med om att starta dem vid tidig ålder inte är så jävla coolt, men alla människor tycker inte samma sak. Jag skulle iaf vänta och få mig en bra häst istället för att försöka knipa pengar på första bästa sätt,
Mmmm...och tyvärr är att "vänta" ingen garanti för att du får en bra/hållbar häst heller.
Att däremot försöka knipa pengar på första bästa sätt då går det oftast utför dvs få hästar klarar ett sådant upplägg....oavsett om det är en 2,3,4 eller 5 åring.
På något sätt känns det som om att bara för man tränar unghästar med 2års starter i sikte så är man bara ute efter "snabba pengar" eller en annan favorit..."krama ur så mycket det bara går ur hästen" eller hästägaren vill se snabba resultat. Jag har mångårig erfarenhet av 2års starter och att vara med under uppträning av dessa och känner att såna här uttalanden känns mycket främande och stämmer inte överrens med "hur det är"
gulan

kl

Jag har hjälpt till att köra in upp mot 50 hästar under de åren jag jobbade deltid i ett proffsstall. Av de så var det en unghäst som la sig ned med vagn första gången vi bad om trav och det är det enda tillbudet jag kan komma på (vi backade ett par steg i inkörningen och tog det lite lugnare så gick det kanonbra) sedan har det varit lite stuts ibland när de har känt vagnen första gången.

Ja har även varit med och tagit hand om hästar där ägarna misslyckats med inkörning eller annan ganska grundläggande hantering (i vissa fall utan att berätta för oss vad som hänt) och visst det är knepigt men tar man det bara lugn och fint så brukar det mesta lösa sig. De hästar jag hjälp till att köra in som kommit lösa tidigare har krävt betydligt längre tid för att kunna köras på ett säkert och normalt sätt men i slutändan så har de ganska bra fungerat tillslut.

Haha, då missade jag det :p Kul att något håller med mig då iaf (eller att jag håller med något? :D ) Min är ju som sagt inte inkörd men jag vet inte riktigt hur man börjar ... Har bara kört redan inkörda hästan innan... :p

Haha jepp , Jag har heller aldrig kört in men har ju våran travtränare som ska hjälpa oss när det är dags för att sätta framför vagn och med tömkörningen om det skulle bli problem :)
Idag tömkörde vi :D Gick super, hon blev inte ens rädd när 4 hjulingen kom eller vid asfaltsbron :love: Synd bara att vi inte kunde filma .Övade på halter och igångsättning ,styrning :) Gick över förväntan, min lilla arabkorsning funkade allt med idag :)

Får man fråga vad det är du är emot??

Jag tycker att travhästar måste växa upp för fort. Vet de som kör sina 1:åringar 3 dagar i veckan i både skritt och trav, DET ÄR för tidigt och det är precis vad denna tråden går ut på, jag ville ha för och emot för att kunna förstå varför man sätter denna press på så unga hästar.

Måste ju finnas en baksida då man alltför ofta ser "Avdankad Travare, 6 år" ute i annonser! :cool:

Jag tycker att travhästar måste växa upp för fort. Vet de som kör sina 1:åringar 3 dagar i veckan i både skritt och trav, DET ÄR för tidigt och det är precis vad denna tråden går ut på, jag ville ha för och emot för att kunna förstå varför man sätter denna press på så unga hästar.

Måste ju finnas en baksida då man alltför ofta ser "Avdankad Travare, 6 år" ute i annonser! :cool:

Men det har ju knappast med att den är inkörd som 1½ åring att göra, utan att den inte har talang, kan eller vill av någon anledning...vi Tvingar ju knappast hästarna att tävla, för det går inte att göra det...en häst som inte vill, den vill inte.

En del hästar får skador ( såsom ridhästar får) som gör att dom kanske passar bättre som ridhästar.

..dessutom är det ju många större ridstallar som inriktar sig på hoppning speciellt som också har börjat köra n hästarna som 1 åringar...och det är ju för att ÖKA hållbarheten...

Kan hålla med om att det du säger säkerligen existerar. Men det betyder juh inte att det är så generellt? (Och betyder inte heller att det bara är i trav detta fenomen existerar) Pressa hästar för hårt, för tidigt kan man göra även om du nu kör in en häst eller rider in en 3 åring för snabbt med tanken att det skulle va gjort igår. Man ska juh inte belasta hästen mer än vad den är redo för varken fysiskt eller psykiskt, vare sig det är en unghäst eller äldre häst som ska sättas igång ex.

Sen att det finns många travare ute till försäljning betyder juh inte att alla dom har pressats för hårt och skadat sig, utan att dom helt enkelt inte passade till tävling etc. Man fortsätter juh inte satsa på en häst som kommer sist i loppen hela tiden tex. Men det kan juh fortfarande bli en super trevlig häst till andra ändamål :). Travet vill juh avla fram stjärnor på trav banan, alla kan dock inte bli det, och så är det i alla kategorier.

Jo jag förstår dig. Men jag tycker ändå att det gäller främst innom travet. Finns INGA normalt funtade människor som ens har en tanke på att rida in sitt halvblod när det är 1.

Nej, och det finns INGEN normalt funtad travmänniska som rider in sin travare heller som ettåring..läste du inte mitt förra inlägg ? *37*

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2