Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Fashionistan

Trådstartare
Jag skapade en tråd då jag ville ha för/emot information om varför man kör in travhästarna som 1:åringar. Jag själv tycker att det är fel, men jag är som sagt inte insatt i hur man tränar och är öppen för information! :)

Men som alla som var med i tråden vet, så låstes den pgr en mycket otrevlig ton!

Det vi har kommit fram till ännu:

1. Det förbereder lungor/senor inför kommande prestation.
2. Tid = Pengar.

Så nu vill jag att alla uppför sig som vuxna och DISKUTERAR för/emot! ALLA får lov att ha en åsikt och ska slippa direkt trackande! (Om det inte handlar om en åsikt som direkt är djurplågeri el liknande)

Senast ändrad:
Sv: Nu gör vi ett nytt försök! (Inkörning av (för)unga hästar!

Jag tycker egentligen att du drar en lite otrevlig parallell när du sätter tid = pengar i din lista. Det gör att det blir lätt att vända taggarna utåt på ett annat sätt än jag gjorde i din förra tråd.

Vem i den förra tråden sa att tid = pengar? Eftersom du inte är här annars kan det vara svårt att veta vilka som håller på med trav i och för sig?

Du har konstaterat att man genom i unga år träna hästen gör att den blir förberedd i hela sin fysik. Forskningsrapporten jag nämnde drar slutsatsen att hästar bör börja förberedas med lätt belastning i den åldern för att man genom att göra det förbättrar hållbarheten hos hästarna.

Normalt tar det 1,5-2 år att förbereda hästen inför start om man börjar att förbereda den i unga år, börjar man senare tappar man en del. Nu är det hemskt länge sen jag läste den, men som någon annan var inne på så ska man förbereda det växande skelettet för belastningen.

Om man antar att det händer något med hästen under tiden, till exempel att den måste opereras för något eller att den får en större sårskada eller något fördröjs hela uppträningsfasen med motsvarande tid och lite till. det är få hästar förunnat att vara helt friska hela tiden om inte jag och mina bekanta (inom flera discipliner) har extremt mycket otur eller dåligt hästmaterial.

En aspekt till är att det finns åldersgränser inom travet, ston får bara tävla tills de är tio, vilket är bara om man tittar inom andra tävlingsgrenar.

Vi menar inte med det att våra hästar är gamla när de är tio eller tolv men de får helt enkelt inte tävla längre.

Senast ändrad:

Jag svarar bara för mig själv i denna tråd. Jag har en hbl hingst född 08 som just nu är på inkörning hos en travtränare. Jag tycker det är kanon bra! Han får en bra grund att stå på inför kommande uppgifter. Han kommer inte att tjäna några pengar,så det är inte syftet med att jag börjar så "tidigt". Han har gått med andra unghingstar i stor flock sen han skildes från sin mamma i nov förra året. Jag har inte hanterat honom speciellt mkt förutom det vanliga (verkning och avmaskning) Tog in honom från betet 1 v innan han åkte till tränaren,och ledde honom in och ut från hagen,borstade lite men inget mer. Nu har han varit hos tränaren 3v,står uppbunden på gången utan problem,i duschen, och igår drog han vagn för andra gången. Jag tycker det är jätte bra att ha honom i ett travstall. Det är kunniga folk som vet hur man gör,det är folk och hästar i farten hela tiden. Jag tror inte han kommer bli en sämre ridhäst senare,för att jag började så "tidigt".Jag var på en clinic för Anders Eriksson för ett tag sen och han sa att han tyckte det var synd att "ridhäst"folk inte körde in sina unghästar i samma utsträckning som förr.. Detta var bara lite hur jag tänker! :laugh: Slänger in en bild på min häst från andra gången han drar vagn,hoppas det är ok
pic_show_id29006128.html

pic_show_id29006131.html

pic_show_id29006159.html

Jag håller inte med om det du påstår med "tid=pengar". Det handlar inte alls om det.

Det handlar om att när man börjar tidigt så får man en längre tid på sig att vänja dem. Man behöver inte stressa. Och nej jag menar inte att man stressar för att få en tidig start utan för att allt är mycket enklare när de är små. De är mer lättlärda och bråkar inte lika mkt. Det är väldigt skönt att ha kört dem ett tag innan de kommer i den värsta trotsåldern som tvååringar. Genom att göra det så slipper man mkt bråk och frustration. Och kan istället koncentrera sig på att få en fin och harmonisk relation till hästen och att hästen får en positiv bild av arbete.

Personligen förstår jag inte vad de är folk tycker är fel? Hästarna tömkörs, vilket är samma sak som att gå på promenad med dem. Sen på hösten så får de pröva vagn, oftast en speedcar vilket är en väldigt lätt vagn. Alltså ingen belastning alls. Detta sker dessutom i början bara ett par gånger i veckan i 10-15 minuters pass. Vilket sakta ökas.

Dessutom är travhästar avlade till att vara tidiga.
Mitt kallblod t.ex. har vuxit färdigt för längesen. Och hon är två år. Hon har varit jämt mellan manke och kors i ett halvår. Hon är 1.55 så jag tror inte hon blir större.

Vad gällande psyket så blir det vad man gör det till. Bara för att man kör in dem tidigt betyder det inte att de blir stressade. Det är hur man kör in dem. Tar man det bara lugnt och inte pressar dem utan låter dem göra det i sin egen takt så är det inte värre än att aktivera dem på annat sätt.

Räcker det inte med detta argument? Det är bara när hästen är ung som man kan träna, och utveckla, organ, senor och leder för att bli starkare... Halvblod och många ponnyraser utvecklas senare även om det även där avlas mer och mer på tidighet, men även dessa skulle naturligtvis tåla - och må bra - av lätt belastning i tidigare ålder än vad de gör nu.

Det är ju som jag skrev innan.... Jag kan som 40 åring börja träna för att springa i ett marathon, åka vasaloppet eller vad sjutton som helst. Med målinriktad träning kommer jag säkert också att kunna vara med där. Däremot kommer jag aldrig någonsin att kunna ta medalj på ett OS i maraton, då måste jag ha börjat träna som 10 åring (finns det ens någon idrottare inom humanidrotten som har lyckats när den börjat som gammal?).

Jag började själv med fotboll som sjuåring, och det handlade om lätt belastning efter ålder och individ. Det har jag nytta av hela livet och en god grundkondition som inte hade funnits där om jag inte hade tränat som ung...

Jag håller med er andra. Pratat med flera ET och kunnigt hästfolk och de flesta anser också som er andra sagt att unghästar bör belastas i tidig ålder för att träna organ och så. Därmed inte sagt att man tränar skiten ur de naturligtvis, som några verkar tro. Det handlar om ömsesidig respekt, tillit, lek och hantering. Tycker de inte det är kul så funkar det ej.

Har du inte redan fått svar?

Man måste köra in travhästar tidgit för att de inte ska skadas senare,de är dessutom avlade till att klara av att man börjar med dem som ettåringar.
Sen som så många av oss påpekat handlar det ju om lättare träning som ökas efterhand individens kropp och huvud klarar av det.

Jag har väldigt svårt att se vart "djurplågeriet" skulle komma in i detta? Är det inte värre om man tar en ohanterad 3åring och börjar hårdträna?

Tid=pengar? Förstår inte, vi kör in travarna vid 1år även om de inte ska starta som 2åringar, det handlar som sagt om att hästen ska ha tid att förbereda sig för framtiden.
Då är det kanske bättre du startar en tråd om för/emot 2årings starter. :)

Vi börjar tidigt med våra fölisar.
Våran är 5 månader nu och vi har börjat tömköra lite smått. Ej varje dag men 2-3 gånger i veckan, hon får bara skritta och bygga upp muskler och leder ordentligt. Vi kommer inte sätta henne i vagn förens om några månader när hon är stark nog. Vi sätter igång henne mest pga hennes otroliga psyke. Har aldrig haft en häst med en sån stark vilja. Hon älskar verkligen att gå ut och få sele och huvudlag på sig, Hon blir superstolt !

Tror det är bra för dom att komma igång tidigt och få erfarenhet och styrka i unga år. Djurplågeri? Nej det är det absolut inte.

Nu är juh inte våra några travare :p (jo vi har en 24årig travare men när hon kördes in kan jag inte svara på) men vi har kört in dom i år som ett åringar
(2st) .. Helt inkörda är dom inte i dagsläget, den ena har haft vagn (sulky)och kusk några gånger, medans den andra är i startgroparna för att få vagn bakom sig (speedcart). Vi har även en 3åring som också blev inkörd som ettåring.

Vi kör in dom för att
A vi vill ha inkörda hästar :)
B dom tycker det är roligt!!
C dom utvecklas positivt
D det underlättar inridningen senare
E dom får mycket miljöträning
F erfarenhet

Allt går juh in lite i varandra och jag kan nog komma på hur mycket som helst :) Viktigaste är väl att dom tycker att det är roligt (och vi :)) och att det faktiskt gör nytta för hästarna.
Rätt belastning är bra för unghästarna, annars hade jag visst kunnat vänta, har all tid i världen.

Från Mixess, som blivit förälskad i körning på äldre dar :p

Jag svarar bara för mig själv i denna tråd. Jag har en hbl hingst född 08 som just nu är på inkörning hos en travtränare. Jag tycker det är kanon bra! Han får en bra grund att stå på inför kommande uppgifter. Han kommer inte att tjäna några pengar,så det är inte syftet med att jag börjar så "tidigt". Han har gått med andra unghingstar i stor flock sen han skildes från sin mamma i nov förra året. Jag har inte hanterat honom speciellt mkt förutom det vanliga (verkning och avmaskning) Tog in honom från betet 1 v innan han åkte till tränaren,och ledde honom in och ut från hagen,borstade lite men inget mer. Nu har han varit hos tränaren 3v,står uppbunden på gången utan problem,i duschen, och igår drog han vagn för andra gången. Jag tycker det är jätte bra att ha honom i ett travstall. Det är kunniga folk som vet hur man gör,det är folk och hästar i farten hela tiden. Jag tror inte han kommer bli en sämre ridhäst senare,för att jag började så "tidigt".Jag var på en clinic för Anders Eriksson för ett tag sen och han sa att han tyckte det var synd att "ridhäst"folk inte körde in sina unghästar i samma utsträckning som förr.. Detta var bara lite hur jag tänker! :laugh: Slänger in en bild på min häst från andra gången han drar vagn,hoppas det är ok
pic_show_id29006128.html

pic_show_id29006131.html

pic_show_id29006159.html

Måste säga att det var JÄTTEKUL att få hura dessa orden/positivitet från en person med ridhäst. Det kan jag inte säga e vanligt. Och som dessutom lämnat in sin pålle till en travtränare.

Wow!!! Precis som du säger, är att de lär sig mkt praktiska saker, samt får miljöträning av alla de slag. Tänk om fler kan tänka som du. Du har sagt allt tycker jag vad som görs och krävs av en inkörning som 1 åring.

Också förbereder dem sin kropp inför vad som komma skall.

Måste bara nämna att min dotter var och tävlade med sin travponny i lördags. efter det åkte vi in till en nyöppnad hästshop H*****s.

Varpå vi kom o prata på om det här m rosetter. Expiditen o jag, för min dotter stod o tittade på sådana. ( Hon fick själv en med ponnyn).

Vilket jag nämnde för exp. Hon svarade har ni varit på t*****näs, nej sa jag hon har en travponny som hon fick pengar med o rosett idag.

Då snörpte hon på munnen och var tyst.

Jag menar att det är det vanliga man får vara med om när man har travare o pratar med ridhäst folk.

Så jättekul att du lämnat in din ridhäst till en travtränare OCH vill tala om det.

Lycka till, han var så fin tycker jag.:love::bow::love:

*kl*

Jag har både travhästar och ridhästar.

Ridhästen var den första häst jag hade. Jag köpte honom som 8 månaders föl. Jag körde in honom som 1 ½-åring. Det gjorde jag därför att jag hade mött (även om jag då själv inte hade haft) många travare som var lätta att rida in efter att de hade varit inkörda och tänkte att det kanske kunde underlätta när jag sedan skulle rida in honom också. I princip hade de travare som jag hade sett bara fått sadeln påslängd och ryttaren upp och detta utan problem.

Min halvblod blev således inkörd innan han ens hade haft sadel på sig. Han kördes lätt motion några gånger i veckan precis som en ung travhäst. När det sedan var dags att lägga på sadel och rida in honom, så var det heller inga som helst problem. Han var hur snäll som helst och fattade på en gång vad det var frågan om.

Ju tidigare man börjar med hantering och saker på hästarna, desto bättre tycker jag. Bara för att de är inkörda tidigt, så behöver man ju inte köra sönder dem för det. Man slipper så många konflikter med ett stort och starkt treårigt halvblod om hästen sedan tidigare redan är van vid vagn osv. Samma sak som med travhästar.

Jag har två travhästar som var 165 cm höga vid 2½-års ålder, varav den ena är hingst. Jag är glad att de blev inkörda tidigt - det är lagom kul annars när de är stora som hus och börjar protestera mot sele och vagn under inkörningen. Man behöver liksom inte göra det jobbigare än det är.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har både travhästar och ridhästar.

Ridhästen var den första häst jag hade. Jag köpte honom som 8 månaders föl. Jag körde in honom som 1 ½-åring. Det gjorde jag därför att jag hade mött (även om jag då själv inte hade haft) många travare som var lätta att rida in efter att de hade varit inkörda och tänkte att det kanske kunde underlätta när jag sedan skulle rida in honom också. I princip hade de travare som jag hade sett bara fått sadeln påslängd och ryttaren upp och detta utan problem.

Min halvblod blev således inkörd innan han ens hade haft sadel på sig. Han kördes lätt motion några gånger i veckan precis som en ung travhäst. När det sedan var dags att lägga på sadel och rida in honom, så var det heller inga som helst problem. Han var hur snäll som helst och fattade på en gång vad det var frågan om.

Ju tidigare man börjar med hantering och saker på hästarna, desto bättre tycker jag. Bara för att de är inkörda tidigt, så behöver man ju inte köra sönder dem för det. Man slipper så många konflikter med ett stort och starkt treårigt halvblod om hästen sedan tidigare redan är van vid vagn osv. Samma sak som med travhästar.

Jag har två travhästar som var 165 cm höga vid 2½-års ålder, varav den ena är hingst. Jag är glad att de blev inkörda tidigt - det är lagom kul annars när de är stora som hus och börjar protestera mot sele och vagn under inkörningen. Man behöver liksom inte göra det jobbigare än det är.

jag kan inget annat än buga djupt för ditt svar!! :bow::bow::bow:

Oj va stora dina pållar var då de var 2 år, hujeda mig,:D

Ha de gott!

Måste säga att det var JÄTTEKUL att få hura dessa orden/positivitet från en person med ridhäst. Det kan jag inte säga e vanligt. Och som dessutom lämnat in sin pålle till en travtränare.

Wow!!! Precis som du säger, är att de lär sig mkt praktiska saker, samt får miljöträning av alla de slag. Tänk om fler kan tänka som du. Du har sagt allt tycker jag vad som görs och krävs av en inkörning som 1 åring.

Också förbereder dem sin kropp inför vad som komma skall.

Måste bara nämna att min dotter var och tävlade med sin travponny i lördags. efter det åkte vi in till en nyöppnad hästshop H*****s.

Varpå vi kom o prata på om det här m rosetter. Expiditen o jag, för min dotter stod o tittade på sådana. ( Hon fick själv en med ponnyn).

Vilket jag nämnde för exp. Hon svarade har ni varit på t*****näs, nej sa jag hon har en travponny som hon fick pengar med o rosett idag.

Då snörpte hon på munnen och var tyst.

Jag menar att det är det vanliga man får vara med om när man har travare o pratar med ridhäst folk.

Så jättekul att du lämnat in din ridhäst till en travtränare OCH vill tala om det.

Lycka till, han var så fin tycker jag.:love::bow::love:

Tack så mycket! Dina ord gör mig så glad! Jag är sååå nöjd att jag lämnade honom till en travtränare! Han sköter sig så bra att man glömmer att han bara är 1,5 år.. Idag körde jag honom själv för första gången (utan att nån "liftade" med) och han skötte sig exemplariskt! Mötte bilar,och gick förbi "farliga" saker som inplastade höbalar,skrikande hingstar mm.. Han bara knallade på. Har tränaren att tacka för allt :D Rekommenderar varmt alla,vare sig det handlar om trav eller ridhästar att lämna in till kunnigt travfolk om de vill ha hjälp! :laugh:

Tack så mycket! Dina ord gör mig så glad! Jag är sååå nöjd att jag lämnade honom till en travtränare! Han sköter sig så bra att man glömmer att han bara är 1,5 år.. Idag körde jag honom själv för första gången (utan att nån "liftade" med) och han skötte sig exemplariskt! Mötte bilar,och gick förbi "farliga" saker som inplastade höbalar,skrikande hingstar mm.. Han bara knallade på. Har tränaren att tacka för allt :D Rekommenderar varmt alla,vare sig det handlar om trav eller ridhästar att lämna in till kunnigt travfolk om de vill ha hjälp! :laugh:

Det är ju det här som jag och säkert med mig fler som eftersträvar när "vi", kör in våra 1 åringar. Att de ska vara med om allt möjligt, fordon mm. :love:

Oj va roligt att det funkade bra såhär första ggn när du körde själv! Hurra för dig!:bow::banana:

Jag vill INTE HACKA PÅ NÅGON. Mest förstå VARFÖR?! i frågan! :)

För och emot helt enkelt!

Frågar man ingenting, får man ju ingenting veta heter det ju! :laugh:

/// Petra som bara är insatt i "shettiskörning" :) :love:

Det blir ju lite konstigt när du nu skriver att du bara är insatt i shettiskörning,då du i trådens första inlägg skriver "Jag själv tycker att det är fel".

Och än en gång konstaterade vi att det inte finns några större "mot" om man inte har för bråttom, men då får man ju samma effekt även om man kör in när de är äldre.

Jag vill INTE HACKA PÅ NÅGON. Mest förstå VARFÖR?! i frågan! :)

Du har själv gett svaret!
Kort och gott:::

2. Tid = Pengar.
Ja tid är pengar. Att hafsa över unghäst träningen och fuska med den får man betala dyrt i framtiden. Då oftast med dyra vetrinärräkningar pga. halta eller skadade hästar.
Jag investerar bra mycket pengar OCH massor av tid på mina unghästar och skulle inte falla mig in att fuska med dess start i livet.
gulan

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar