Nu ger jag UPP!!!

T

Tippan

Jag har länge kämpat med min tickande bomb till hund. Jag är aktiv med henne. Tränar (mycket) och tävlar (sparsamt).

Tävlingarna går bara skit. Det spelar ingen roll hur mycket tid jag lägger ned. Det fungerar inte på tävling. Men jag har kämpat. Jag har gått igenom allt. För lite/för mycket av allting: Uppvärmning, aktivitet dagen innan, hon kan inte momentet, jag är för nervös, osv osv. Jag skulle kunna gå igenom en lång lista på allt jag analyserat. Även de gånger som det gått bra. (Och då har det gått väldigt bra)

Men vi har hittat ett litet kryphål att vi kör inoff tävlingar och det går helt SUPER! Åkte till en annan klubb och körde inoff. Hunden rörde sig knappt... Okej, det är alltså inte just tävlingssituation. Det är nått annat...

Körde förra veckan, det gick bra och vi placerade oss, inga misstag, tvärtom så överträffade hon sig själv med några 10:or på moment vi inte fått 10 tidigare på.

Jaha vad är felet då? En sak har jag iaf kommit fram till. TL:s placering... Hur f*n kan man påverka det när man tävlar. "Ursäkta måste du stå så nära min hund på fjärren"? :smirk:

Idag så skulle vi visa upp 4 moment. Obs, bara visa upp. Saker som hon kan i sömnen. Men hon gjorde INGENTING.

Jaha, nu ger jag upp alltså... Det hon inte fixar är "trycket" från åskådare som står vända mot henne och tittar *suck* Jag kanske bara måste acceptera att det är så. Jag som ville att hon skulle få sina sista meriter bara för att hon förtjänar det eftersom att hon är en sådan fenomenal arbetshund. Ur arbetssynvinkel då, inte ur annat (socialt/avels etc)

Jag har ju en till härlig hund som står och väntar på sin tur. Kanske dags att lägga tyngdpunkten på henne då... Inte alls samma kapacitet, men störs inte alls av publik, TL och sånt. Har gått ett par gånger inoff med henne och hon går lika bra som på träning.

*suck suck* Det är bara så svårt att släppa den "färdiga" hunden. För visst är det roligare att träna svårare moment än bara basic...

:cry:

Sv: Nu ger jag UPP!!!

det är ju ett problem. att även om hunden är kanonduktig på att utföra en viss uppgift så måste den klara att utföra samma uppgift i tävlingsmiljö för att få sina meriter. tyvärr är det nog inte så mycket mer du kan göra för henne. och frågan är om det är bra att hon får några meriter? hon har ju så mycket problem annars också och vad jag har förstått så är det ärftligt (du nämde något syskon som var likadan). kanske inget man ska avla vidare på?

kanske ska du pensionera henne från tävlandet men fortsätta med träningen och inofftävlingar? då slipper du bli besviken, hon slipper ställas inför problem hon inte klarar av och den yngre får en chans att visa framfötterna. försök också att se det som att hon lärt dig en hel del. kunskap du säkert kommer att ha nytta av i framtiden.

det är nog bara att inse att hunden inte har den kapaciteten som du begär, med det menar jag tävlingsnerver...om jag omvandlar detta till travhästar så finns det många kapabla travare som inte fixar tävlingen psykiskt och det bara låser sig för dom, tyvärr inga tävlingsindivider....en sak som du kanske kunde prova är räddningsdroppar....hunden blir INTE loj, men klarar att fokusera på det den ska.

Ingen av hennes hel- eller halvsyskon har gått eller kommer att gå i avel. Så det är lugnt på den fronten. De är så pass gamla nu, så det kommer inte att ändras heller. Hon är den som är mest meriterad av alla, jämte en syster som gått bra på jaktprov.

Nej det är väl bara att inse det. Jag har skyllt på så mycket och definitivt inte på henne. Jag har verkligen rannsakat mig själv. Jag har till och med skyllt på att jag haft fel kläder på mig eller att jag lämnat hatten hemma :smirk:

Det är bara så tungt att släppa. Det är så kul att träna, men helt klart så tar det för mycket tid från den andra hunden som ju är ett ouppfostrat stycke ;) Har jag inte nått prov att träna för så kan jag ju helt klart lägga ned mer tid på Lillan... Så är det ju... (Inoff-sakerna tränar jag inte för)

Ja jag tror att det är så... Jag har alltid sagt att det är mitt fel. Men nu är det så många saker som talar för att det är situationen som är för jobbig. Att jag inte insett det innan bara...

Träna kommer vi att fortsätta med eftersom att hon blir grymt nervig och vaktig om hon inte får jobba av sig, men då behöver jag inte alltid sätta henne i första hand hela tiden *suck suck*

Jag är nog inte den första som står och säger: "Men hon kunde det hemma" ;)

Tippan skrev:
Jag är nog inte den första som står och säger: "Men hon kunde det hemma" ;)

En riktig gammal klassiker! :D Men jag håller med Martha, det är väl bara så att en del har de nerver som behövs, och en del inte. Och vissa tänder bara till det där lilla extra just på tävling, så är det ju med hästar också.

Min andra hund är urhäftig (i mina ögon) lär jag henne nått hemma innomhus, så kan hon det ute i en helt annan miljö. Coolt. Har aldrig hänt med min äldre. Allt måste läras in om och om igen i varje skiftande miljö och som jag nu också uppptäckt, efter hur folk är placerade också...

Jag har också ofta läst om räddningsdroppar och det har alltid låtit så intressant, men jag har aldrig "kollat upp" det...

Jag tycker faktiskt att du ska ge upp. Det är inte roligt att släpa runt med en hund som inte vill/kan. Med tanke på att din hund, precis som min, är lite knas i bollen så är det fullt möjligt att hon aldrig kommer att funka som tävlingshund.....och det oavsett hur mycket du tränar.

Jag har lagt ned all tanke på att tävla med Evita. Hur mycket jag är kämpar och tränar med henne så kommer vi aldrig att komma längre än en uppflyttning till lägre. Hon har helt enkelt inte det som krävs för att vara tävlingshund. Jag spar min energi tills jag får en hund med den kapacitet som krävs.

Varför ska du slita ihjäl dig och åka på nit efter nit?
Det är inte fel att skita i alltihop och ta hunden för vad den är.....någon som passar till sällskap och träning men inte mer. Alla kan inte bli stjärnor på tävlingsbanan.

F*n det är bara så jobbigt... Hon har gått så mycket frammåt. Så mycket som lossnat. Träningen går så bra och jag är så stolt. Det är så lätt att glömma, eller att tänka sig, att det INTE ska gå bra liksom... *blä* Hon är i sitt livs form just nu, både psykiskt och fysiskt. Hon kan till och med gå brevid en schäfer utan att explodera :smirk:

Ja det är bara att bita i det sura äpplet. Jag har ju en till hund att börja med redan idag. Så jag står ju trots allt inte helt utan hund för 6 månader frammåt. Men det är svårt. Det var väl idag som jag insåg det, så just nu är det många tankar som snurrar i huvudet.

Nä nu ska tjejerna få komma ut och jag ska sova och bläddra igenom våra gamla papper...

Första gången jag hör om någon som verkar ha samma problem som jag..... Skönt att slippa vara helt själv! *ler* Min jycke lyckades jag lotsa upp i elit i lydnad, men sedan blev det för många moment som skulle utföras på avstånd från matte och se, det gick inte när det står en domare, skrivare och tävlingsledare på plan! Så länge man är nära matte och går fot kan det gå, men när det var dax att jobba ute och ta dirigeringar så gjorde han antingen ingenting, eller så smet han till någon av nämnda funktionärerna, eller så blev det så jobbigt att han smet till bilen och försökte krypa in i bakluckan..... Har tyvärr inga råd att ge.... Nu har jag också en yngre förmåga som har bättre nerver (fast bägge har hamnat i slasktratten +1 på korning, men det kan ju vara en annan diskussion....).

Vi har ju stoppat ännu tidigare, LKL3. Men skulle hon vara +1 hade jag varit glad, hon är på minus :( Men vi skulle fixa 1:a pris i 3:an om jag tragglade tillräckligt länge. Vissa gånger fungerar det ju och då går det hyfsat bra. Den yngre har nog inte arbetskapacitet för elitlydnad, men i övrigt skalle för det *hi hi* Man kan inte få allt eller hur det nu var. (Nåja, nu finns det ju många som har det...) Med den yngre kör jag på så det ryker så länge hon har ungdomens energi. Sen får hon gå som sällskap och kommer att trivas med det den dagen hon lägger av.

*pfffs*, kom och klaga när du har en hund som inte pallar ligga bredvid andra hundar på platsen... jag står och trampar i ettan för att hon kissar på sig en annan hund skulle titta på henne... *överdriver*

Iaf, varför traggla..? Självklart vill man ha meriten och du kan tjata ihjäl henne, men när du har Lillan så ge henne tiden i stället och ta upp henne i eliten. Det är tacksamma hundar trots allt, S blir nog inte allt för olycklig, använd henne i jakten i stället.

Det enda jag kan tänka är att träna med tävlingsstörning alltid, men som om du inte har provat det..? *ler*

Satsa på Lillan i stället, du har ju mycket gratis i henne.

//E

Jag kan inte annat än hålla med....

Det är helt enkelt mycket roligare att leka med en hund som vill vara med att leka....:)

Jag har ju en till härlig hund som står och väntar på sin tur. Kanske dags att lägga tyngdpunkten på henne då... Inte alls samma kapacitet, men störs inte alls av publik, TL och sånt. Har gått ett par gånger inoff med henne och hon går lika bra som på träning.

Seså - tag nu vara på påläggskalven och lägg ner tävlandet med den andra.

Det skall vara roligt att träna och tävla! :)

Jag tävlar så sällan så jag glömmer bort att det ö h t kan gå dåligt... Träningen går bra, hon är pigg och alert. Vi kör uppvärming lite inoff.tävlingar och så känner jag mig redo och så *poff* Kan nämna att vi gått off. två gånger på... två år typ... Så jag har inte direkt tragglat i den bemärkelsen ;)

Mmm det är ju ännu mer störande att hon är fast i sådana saker som plats vad som än händer (Såvida det inte är en människa som går och luggar hunden brevid, det har hänt...) Jag är inte ens nervös när jag lägger henne och går iväg. Om det iaf var sådana rena "tekniska" bekymmer så att jag hade nått att skylla på :D

Ja ja, vi får satsa på klubbmästare på hemmaplan i år då...

Jag har redan börjat med L, har börjat jobba med position som jag släppt efter på. Hon har haft en "bus-svacka" nu igen, men nu verkar den ha vänt. Hon har sänkt sitt intresse för folk med 70% och för andra hundar med 30% så det verkar som att hon börjar mogna på nu :smirk: Ja ja, det blir spännande att starta henne. Men jobbigt att börja om med en ny hund på platsen. Jag blir så nervös att jag nästan spyr redan nu *huga*

Åh, vad tråkigt för dig. Du får vara glad att du har lillan att lägga energin på istället. Jag känner igen mig lite i det du skriver. Jag har en kille på 5 år som jag tränat med i ett år nu. Han går kanonbra ibland och skitdåligt ibland. Bristande motivation och arbetslust. Min arbetslust är det definitift inga fel på. Jag vill mycket mer än vad han vill. Men eftersom jag är medveten om det får jag ju lov att tagga ner lite och ta det varsamt när hans motivation dalar. Mitt mål med den hunden är att innan årets slut fått ett LP för klass 1. Sen kommer vi nog inte längre. Apportering är vekrligen inte hans grej...

Nästa sommar hoppas jag på att kunna köpa en valp att träna så småningom träna och tävla som jag önskat.

Så jag tycker nog att du ska lägga ner det officiella tävlandet helt med gamlingen. Lillan kan nog behöva få visa vad hon kan hon också.

Tippan skrev:
Vi kör uppvärming lite inoff.tävlingar och så känner jag mig redo och så *poff* Kan nämna att vi gått off. två gånger på... två år typ... Så jag har inte direkt tragglat i den bemärkelsen ;)

*

Kanske ska du prova att göra tvärtom?! Hade en gång en träningskamrat som i princip hade samma problem som du. Hon fick då rådet att anmäla sig till så många tävlingar som möjligt under en period. Ju oftare desto bättre. Efter ett antal tävlingar som inte gick bra alls, kom vändningen! Plötsligt släppte det och det var inte längre någon skillnad på träning och tävling.
Det gäller bara att man står ut alla de gånger som man kommer sist...
Kan tillägga att hunden senare blev både lydnadschampion och bruksdito!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 274
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden