Tycker du fått väldigt bra råd redan nu! Det är toppen att du stått på dig om ekonomin! Bara det visar att det finns kraft i dig!
Som många säger, det du lever i nu är inte sunt, för varken dig eller barnet.
Jag kanske är ute och cyklar: men du nämner ofta att pappan dricker, drar ut på korgen, kommer hem full. Har han problem med alkoholen?
Det finns hjälp att få. Hjälp i olika grader. Till och börja med kanske det får räcka med en samtalskontakt för att hitta någon form av grund att ta satts ifrån. Som många föreslagit - kyrkan, kvinnojour, vårdcentralen har kuratorer. Som sagt det finns hjälp att få
Vill du börja "väldigt försiktigt" och till och med anonymt så kan du ju ringa jourhavande medmänniska eller kvinnofridslinjen.
Kan du börja skriva dagbok? Att bara få ur sig saker, läsa det man skrivit kan göra mycket.
Var inte rädd för myndigheterna. Myndigheterna i Sverige är till för att hjälpa - inte förstöra. Dom är professionella och som nämnts så ser dom igenom både tårar och charm.
Som lite "morot och piska" så nämns det redan i tråden att ett så litet barn ska bo växelvis ett par nätter i taget. Tar du tag i det nu så "slipper" du iaf att barnet ska vara hos pappan en hel vecka. Är barnet dessutom så pass liten att hen inte går på fsk så kommer ju pappan behöva vara föräldraledig vilket det verkar som att han inte är så intresserad av? Börjar han då lämna iväg barnet till vänner och familj för att han ska jobba så har Du ännu mera vatten på din kvarn om att han inte ska barnet.
Om du känner dig rädd och att du inte kommer bli trodd så börja spela in era samtal och skriv upp datum och händelser - tex när han väljer att gå på krogen istället för att ta hand om sitt barn. Försök spela in när han är med barnet. Då behöver du inte känna att det du säger hamnar i händer på någon annan och att hans charm ska "överlista" soc utan då har du svart på vitt.
Även om du redan idag är medveten om att hur du lever inte är bra, så kanske dom här anteckningarna även kan ge dig styrka att lämna. Som jag nämnde tidigare kan det göra mycket att bara få ur sig saker, men även kunna se det lite mer konkret än bara tankar som flyger i huvudet.
Alla vi kan tycka att han inte borde få ha sitt barn, tyvärr är det inte fullt så enkelt... Man ska komma ihåg att vårat rättssystem säger att barnet har rätt till båda sina föräldrar och att det ska underlättas vid umgänge och liknande. Men bara för att barnet har rätt till båda sina föräldrar betyder inte det att en vuxen som inte klarar av att vara förälder har rätt att vara det, vilket kommer komma fram ganska fort när den föräldern inte klarar det.
Som en del redan skrivit: Låt honom leva rövare, försöka sig på att charma och tappa ansiktet och skämma ut sig. Stå på det för det du vill och känner. Du vet längst in i magen vad som är bäst och rätt för dig och ditt barn. Det kommer bli stökigt i början, men det kommer att reda ut sig!
Styrka och mod till dig
Jag kan inte säga "jag vet hur det känns" däremot har jag träffat, lyssnat och hjälpt många kvinnor i din sits via mitt arbete och hjälper dig gärna om du vill! Bara att pm:a!