Nu funderar jag på att skaffa katt(er)

Widerberg

Trådstartare
Jag flyttade hemifrån för ett par månader sen och efter att vi haft katt i bra många år känns det såklart väldans tomt utan ett litet pyre i soffan :love:
Så, jag går i kattköpartankar! Varför inte liksom? :)

Det kommer bli två stycken, jag jobbar på dagarna och vill inte ha en katt som sitter ensam här flera timmar. Men, vad är bäst? Två av samma kön antar jag? Honor eller hanar? Syskon eller ur olika kullar?
Jag har alltid varit lite anti mot att ha innekatter :angel:, men med två stycken som kan roa varandra kan dom väl leva bra i en lägenhet också, eller hur?

Vad ska man tänka på när man köper katt? Allt praktiskt typ försäkring och såna grejer?
Hos föräldrarna var det mamma som hade huvudansvaret, jag umgicks med kisen och gav den mat ungefär, men annat runt omkring känner jag att jag inte riktigt har koll på.

Nu är detta inget som kommer bli av förrän tidigast närmare hösten, och absolut inget på impuls, måste tänka över det rejält tycker jag :)

Sv: Nu funderar jag på att skaffa katt(er)

Har du kollat de föreningar som tar hand om hemlösa katter? Finns ganska många! Vi tog två katter från ett sånt hem och är jättenöjda. Finare och trevligare katter kunde vi inte ha fått! :)

Värt att kolla i alla fall om du inte ska ha en särskild ras, det finns många katter som vill ha ett nytt hem!!!

Det har sina fördelar att köpa ungkatter eller vuxna katter.Köper man från katthem brukar de vara kastrerade,ID-märkta och vaccinerade. Det brukar ofta vara några av katterna som har blivit kompisar och vill flytta tillsammans.Är dom lite äldre vet man också bättre hur dom trivs med att vara innekatt.
Köper man kattungar spelar det ingen roll vilket kön de har, men man får naturligtvis se till att kastrera tidigt om det är en hona och hane.
Jag har haft hittekattungar från 3 kullar samtidigt.De har inte varit födda här men de var mellen 7-10 veckor när de kom och jag hade inga problem med att ungarna inte höll sams.
Det är en fördel att ta hem kattungarna/katterna samtidigt, då har ingen av dom gjort ett eget revir av lägenheten.
När det gäller försäkring behöver man både olycksfall och sjukdom.En av mina hittekattungar fastnade med benet i blomkrukan när hon skulle hoppa ner från den stora blomkrukan i fönstret och bröt benet.

Köper du katter/kattungar av privatpersoner så se till att de är vaccinerade.Det är viktigt att också innekatter är vaccinerade för kattpesten smittar genom indirekt smitta dvs du kan få med dig smittan hem på t.ex kläder och skor.

Ah, tack för tipset! Jag var inne och kikade på en hemsida, och dom verkade ha trevliga katter så jag ska nog ta och kontakta dom faktiskt :)

Majvi: Vad brukar försäkring och vaccinering kosta per år, på ett ungefär?

Vaccination: ca 300 per katt
Försäkring finns från ca 50 kr/månad/katt tror jag, hos Agria kan du räkna ut det exakta på hemsidan www.agria.se

Jag ger 62:-/månad för mina katters försäkring. (Per katt) Ingen livförsäkring men full veterinärvård.

Så livförsäkring är inget man "måste" ha liksom? Jag har noll koll på allt vad gäller försäkringsgrejer får jag kanske tillägga :angel:

Livförsäkring är om katten dör så får du ut livförsäkringssumman (oftast livförsäkras den för inköpspriset).

Ah, okej :)

Jag tänkte lite på det är med plats också. Jag bor i en tvåa, cirkus...60 kvm skulle jag tro. Det är ingen risk att två katter skulle känna sig instängda här?
Har balkong också som jag tänkte näta in så dom kan vara även där :)

Jag tror absolut inte att en lägenhet på 60 kvm (+ balkong) är för litet för att två katter ska kunna trivas. I alla fall inte så länge man försöker inreda "kattvänligt" med klösmöbler och annat där katterna får vara och klättra etc. Möjligen att vissa katter trivs bättre på större ytor (d.v.s. som utekatter) men köper man två kattungar eller t.ex. två vuxna katter som sedan tidigare är vana att bo inomhus, är det nog inga problem alls.

Tack för ditt svar :) Jag har ganska bra med plats i vardagsrummet till klösträd och liknande, så det ska det inte snålas på. Jag vill gärna ha glada katter och hela möbler :D:angel:

Vad kan man räkna med för månadskostnad med två katter?

Senast ändrad:

Mina 3 vuxna kostar i runda slängar 60 + 240 + 250? 60 för pellets till lådan, 240 i försäkring och 250 drog jag till med i mat, fast väldigt osäker på hur mkt mat som går åt! Varierar en del månad till månad dessutom, maten alltså.

Baserat på vad min katt kostar nu räknar jag med att få betala runt 300-350 kr/månad när jag får hem min nye katt. Då har jag bara räknat på mat, försäkringar och kattsand. Kostnaden beror förstås också mycket vad för mat man ger och vilken sand man använder.

det är bra att du väljer två katter tycker jag:) för då kommer dom alltid att ha sällskap av varanndra om du är borta på dagarna. men risken finns är att om du köper två okända vuxna katter är att dom inte kommer att gilla varanndra eftersom att båda vill bestämma. så försök isåfall att hitta två stycken som redan är kompisar så du slipper kattbråk och oftast så brukar man få ha katterna på prov om man köper dom från ett katthem.
kram Lisa

Jag har bestämt mig för att köpa katter från något katthem, och välja två stycken som redan är polare :)

Jag har bestämt mig för att köpa katter från något katthem, och välja två stycken som redan är polare :)

Det låter jättebra tycker jag! Så gjorde vi också, våra är bröder, och vi är jättenöjda!
4883_83755697861_597467861_1854104_4582697_n.jpg

:p :love: :D

Ang. livförsäkring, vi har valt bort det då vi inte anser att vi behöver de pengarna om katterna går bort utan vi har råd att köpa nya ändå. Vi lägger pengarna på att katterna ska må bra nu istället, på bra mat, strö och bra sjuk- och olycksfallsförsäkringar.

Naw, vilka söta! :love:

Jag lär också skippa livförsäkringen, det är inga hutlösa summor i inköpspris det handlar om och istället för en livförsäkring då så är det bättre att pengarna går till att katterna får det bra, precis som du säger :)

Hej!
jag skullle tipsa dig om att skaffa dig 2 hankatter som är kastrerade. Och att besöka något kattstall nära dig! Jag sj har 2 st hankatter. De har jag haft i lite mer än 1år nu. Vi skaffa dem via ett kattstall som heter : Åkeshov Kattstall (Stockholm) . Det finns såå mkt att välja bland. Och det possitiva är att : de är kastrerade, registrerade, vaccinerade, regelbundet vetrinär översikt, du hjälper katter i nöd, stödjer dem som engagerar sig att hjälpa katterna osv osv + att du alltid har någon trygg människa att vända dig till om du behöver hjälp och råd med något!

Lycka till

Tror bara det är Folksam som livförsäkrar huskatter, då upp till 1000 kr. Om det inte är ändrat.
Jag har mina raskatter livförsäkrade enbart för att få bidrag till en ny om en går bort fort. Dom har aldrig levt själva och det är ju lite pengar att kasta upp om man ska ha en ny raskatt liksom.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·
Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 843
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar