Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Fortsätter på mitt tidigare inlägg. Jag hade ju blivit lovad hösilage av en bekant. Det har fortfarande inte slagits.:confused: Så jag har jagat vidare hos andra leverantörer i kommunen. Jag fick nobben överallt. Fick nästan panik ett slag. Tills jag ringde en annan bekant. De kunde slå en andra gång om jag ville. :bow:

Jag ska hämta det vilken dag som helst. Jag har fått anlysen och kan inte klaga.

TS 60%

MJ/kg foder 5,5
Smrp/kg foder 35
= kvot på 6,36:banana:

Tyvärr är det inte med någon analys på mineralerna så jag får nog putta till lite extra för säkerhets skull.

Jag hoppas mina två lättfödda islandsdamer ska gilla detta.:d

Nu har våran analys kommit, och höet är nästan lite för bra! :crazy: Slaget 4 augusti (vårsådd, så den hade dessbättre inte stått för länge), men följande värden/kg:

Smrp:59
MJ:7,0
kvot på 8,42
Ca:4,0
P:2,2
kvot på 1,81
Mg:1,0

Det blir ett jäkligt billigt år iaf! :bump: Stoet får äta 13kg och valacken 11kg, det täcker deras behov helt och hållet. Aningens för lite magnesium för stoet (saknas 1,7g/dag, behöver man komplettera upp det?)

Jag gillar dock inte att jag inte kaqn ge mera hö än så, är ju en av dem som föredrar fri tillgång...

De går på 3ha vintertid där det finns väldigt gott om gammalt gräs som de äter av, så brist på ngt att tugga på lär de inte få ;)

Men vad innehåller gammalt torrt gräs eg? Vill inte gärna att de små liven skall bli för tjocka....

Grönt fint hö, som luktar kanon och häst som för närvarande har jättegallor på benen. Men så det jättekul vet jag inte om det är...

TS % 84
39 g SmbRP/kg foder
7,8 MJ/kg foder
3,0 g Kalcium/kg foder
1,6 g Fosfor/kg foder
1,0 g Magnesium/kg foder
13,4 g Kalium/kg foder

MJ/SmbRP-kvot 5
Ca/P-kvot 1,87

någon som råkar veta något företag med väldigt bra hö? där man inte ens behöver pytsa med något kraftfoder alls?
Ha det bra!

mmmm vårat....
råkade få min analys på vårat hö.
Det var meningen att detta skulle bli ensilage för våra mjölkkor.
men tornet gick sönder så det fick bli hö då vi inte hade inplastaren hemma... och vilka resultat på analysen.....
energi: 9,5 (relativt bra! :D)
SMBR: 103....
vet inte hur jag ska balansera denna foderstat, behöver ju inte lägga till lusern iallefall :d
Får vänta på tredje skörden och hoppas bättre på den!!!

Cissi - det där säljer du DYRT till lämpligt stuteri ;) (Sen kan du gärna köra fel med lite balar och lämpa av lite här som nattmat till fullblodsdonnan med *s*)

Sen, det är ingen fara fodra med det till häst som behöver mycket MJ, bete innehåller högre kvot än så. Kvoten skulle inte alls bekymra mig, däremot är det för mkt MJ för alla utom fbl här ;)

Första året med hösilage och hästarna älskar det!

per kg foder per kg/ts
TS 61%
MJ: 6,5 10,5
Smb rp: 49 80
Ca: 1,7 2,7
P: 1,6 2,7
Mg: 0,7 1,7

Smb rp/MJ: 7,5
Ca/P: 1,1
Ca/Mg: 2,4

Nöjd med allt utom mineralerna, inget mineralfoder fungerar riktigt till att komplettera det bra...

*kl*
Nu har min analys kommit och det ser ju hyfsat ut för att vara ett skitår - torka, torka, torka så höet växte knappt något och är alltså slaget i början av augusti.

TS 84%
SmbRP: 38 g
Energi: 7,6 MJ
Kvot: 5.

Jag har en lättfödd arab som väger ca 425 kg och gick in på OptiGnägg för att göra en foderstat på detta och döm om min förvåning när programmet vill att han ska äta typ 5,5 kg hö och massor av kraftfoder...

När jag lägger in mina egna begränsningar (8 kg hö minst) så får jag en bättre foderstat om 8 kg hö, 0,2 kg soja och 0,4 kg Fibergi Låg för den arbetsbelastning han har idag.

Varför vill foderstatsprogrammen att man ska ge så himla mycket kraftfoder och så lite hö även idag, när man vet hur bra det är för hästar att äta mycket stråfoder? Märkligt...

/Camilla

Aha, tydligen så gick OptiGnägg på kg-priset för när jag tog bort alla priser så gick högivan upp i 9 kg samt lite soja...

/Camilla

Lånar knappen...

ÄÄÄNNTLIGEEENNN!!!!:bow::bow::bow:

Per kg foder:

TS 84%
Smbrp 38g
MJ 7,4

Inte perfekt, men absolut fullt dugligt! Det är en förstaskörd slagen långt in i juli, så jag hade förväntat mig mycket sämre resultat. :D

Fick svar på min höanalys i förrgår...

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 50 g/kg foder
Energi, foder 6.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.5 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 6.3 g/kg foder

Ungefär som mitt då! Fast mitt är slaget långt in i augusti... :)

*KL*
Har fått analys på det hö jag köpt. De enda siffrorna jag har fått är:

TS 84%
Smrp 27g
Energi 7,4 Mj
Värdena är per kilo foder.

Tyvärr inga fler siffror.

Är detta bra lr dåligt?
Har 2 islandshästar.
Vad bör jag komplettera med?

Tacksam för svar
//Jezz

Du behöver komplettera med mer protein, lusern är en bra lösning om du inte vill ge dem kraftfoder. :)

Tack tack :bow:
Jag är ny på detta och för mig känns allt som en stor och snårig djungel. Ena stoet är dräktig, men ingen fara ännu hon är bara i månad 5½.
De går ff ute men jag kompletterar nu med lite hö då jag tycker det ser lite tunnsått ut i hagen. De börjar lägga på sig så jag får nog vara försiktig där ;)

Räcker det med bara hö och lusern?
Och vid valet av lusern eller kraftfoder, känns ju himla svårt för jag har ingen aning vilket som är bäst.
Förstår att det är en smaksak, men om man som jag är ny på detta och är osäker på att de får alla vitaminer och mineraler etc som de behöver, samtidigt som man inte vill överdosera med något onödigt...

Tips?
Thanx //Jezz

Också SEENT slaget en bit ovanför dig, med snarlika värden;
TS 84%
Smb Rp 38
Mj 7,8

Och som jag kommer i håg väldigt mycket Ca. Blir bara lite fosforbalans, så reder det sig. Är trots allt nöjd, hade fasat för långt sämre värden. Detta fixar sig i princip med lucern för oss.

Fortsätter på mitt tidigare inlägg. Jag hade ju blivit lovad hösilage av en bekant. Det har fortfarande inte slagits.:confused: Så jag har jagat vidare hos andra leverantörer i kommunen. Jag fick nobben överallt. Fick nästan panik ett slag. Tills jag ringde en annan bekant. De kunde slå en andra gång om jag ville. :bow:

Jag ska hämta det vilken dag som helst. Jag har fått anlysen och kan inte klaga.

TS 60%

MJ/kg foder 5,5
Smrp/kg foder 35
= kvot på 6,36:banana:

Tyvärr är det inte med någon analys på mineralerna så jag får nog putta till lite extra för säkerhets skull.

Jag hoppas mina två lättfödda islandsdamer ska gilla detta.:d

Du kan göra en egen mineralanalys. Det kostar runt 175 kr. Lättast är att ta en liten tuss från varje bal och spara den i frysen tills du har tagit från 6-7 balar. Sen skickar du iväg det på analys.

Mvh

Tora

Och det finns tränare som vittnar om helt motsatt effekt än SLU´s slutsats.... ;) Någonstans måste man ändå se till individen och hur den mår bäst.

//Alice

Man misstänker väl att den höga proteinkvoten indirekt kan ge problem. Har för mig att det har att göra med att det alstras mer värme och därför svettas hästen mer och dricker därför mer.....eller hur det nu än var. Det var ett tag sedan jag läste denna slutledning men har för mig att det var än länk här på Buke. Detta skulle framför allt drabba hästar som gör en stor anstränging under lång tid som tex distanshästar.

Men det är alltså inte det höga proteinet i sig som är problemet utan snarare bieffekterna av det som gör att man kan uppleva en hög proteinkvot som något negativt.

Men detta var alltså bara en teori och inget som var vetenskapligt fastställt.

Mvh

Tora

per kilo foder
ts: 84
Smrp: 46
e: 8,3
ca: 3,2
P: 2,2
Mg: 0,9
k: 13,6

Så ser vårt hö ut slaget före midsommar, det är väl relatitvt bra men är det någon som kan säga hur det står till med mineralerna?

Vi fick ingen mineralanlays i år pga utbytt bonde som inte visste bättre :crazy:, men 51g smrp och 8.0 Mj/kg foder. Ts har jag för mig låg på drygt 80%.

Kvot:6,375, perfekt tycker jag.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka