Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Vi har för första gången tagit hösilage eftersom vi tröttnade på att behöva slänga nästan hela förrra årets höskörd.

Analysresultat:

TS: 92,1
VOS häst: 8,7 MJ
Råprotein: 111
SmRp: 81,8g
Kalcium: 5,4g
Fosfor: 1,6g
Magnesium: 1,7g
Kalium: 21,1g
Svavel: 1,8g

Alla värden är ifrån tabellen per kg foder. Jag är nybörjare på analyser, vill ni hjälpa mig? Bra el dåligt hösilage? Ni skriver om någon kvot....hur räknar jag ut den?

Fick in mitt hö veckan innan midsommar, analysresultatet kom förra veckan:

/kg foder......../kg torrsub
torrs: 84%
smrp: 65...........78
MJ: 8,4..........10
Ca: 3,7..........4,4
P: 2,0..........2,4

Känner mig nöjd med detta då jag har ett dräktigt sto och en åring hemma. (visserligen även en 20+ shettis oxå, men han behöver allt han kan få i sig.)

Senast ändrad:

Har min häst inhyrd i ett stall där de inte gör analyser eller ens vet vad det är för mening med det. Gjorde en förra året, då jag förstod varför min pålle som har väldigt lätt för att gå ner i vikt gick ner så mycket..

E, 7.7 mj/kg foder
SMRP, 28 g/kg foder

Så kvoten ligger alltså på 3.6. Jättebra för min häst, eller inte.
De som stallet köper hö av har inte slagit något hö än så det blir väl lika proteinfattigt som alltid.. :(

*kl*

Hösilage ts 40%

Per kg:
smrp 34 g
energi 4.1 MJ
Ca 2.7
P 1.1
Mg 0.8
K 9.3

Per kg TS:
smrp 83
energi 10.1
Ca 6.7
P 2.8
Mg 2.1
K 23

Det blir en billig vinter i år på kraftfodersidan! :D

Hmm trodde jag hade bra koll på hur man räkna ut sina foderstarer, men jag inser när jag läst denna tråd att så är inte fallet... Det blir till att gå till bibliotetket å låna hem lite böcker tror jag
Tills dess här kommer vårt resultat...
Torrsubstans 62%
Smrp 21 g/kg foder 34 g/kg torrsubsatns
Energi 5.9 g/kg foder 9.4 g/kg torrsubstans
Ca 2.9 g/kg foder 4.6 g/kg torrsubstans
Fosfor 1.1 g/kg foder 1.8 g/kg torrsubstans
Mg 0,7 g/kg foder 1.1 g/kg torrsubstans
Kalium 9,7 g/kg foder 15.6 g/kg torrsubstans

Ca/p= 2.6
Smrp/MJ=3.6 :confused: detta var inte så bra va?

*KL*

TS: 63%

Smrp 30
Energi 6.1
Ca 2.1
P 1.5
Mg 0.6
K 13.8

:cool:

Roligt....

Det finns flera kvoter man räknar, men den man brukar prata om är kvoten mellan protein och energi, i ditt fall ligger det ju runt 10 snabbt räknat så grattis du behöver nog inte ge något kraftfoder...:)

Det är inte så att man kan få lite hö till vår gammelgubbe som börjar bli lite svårfödd? :angel:

hej

Våran 1:a skörd från våra egna vallar . Har inte haft häst på 15 år, aldrig har vi bärgat eget hö heller:) Så allt detta med analyser gör mig snurrig:confused: :rofl:. Försökt att läsa på i Era inlägg, men blir bara :confused:förvirrad.
Förra året köpte vi hö från grannen, ej analyserat, men i år har vi analyserat vårat löshö. Så här blev det:

Torrsubstans 84,0 %

Råprotein 101 g/kg TS 85 g/kg foder
Smältbart råprotein 63 g/kg TS 53 g/kg foder
energi 9,0 MJ/kg TS 7,6 MJ/kg foder
Kalcium 3,6 g/kg TS 3,0 g/kg foder
Fosfor 1,9 g/kg TS 1,6 g/kg foder
Kalium 13,5 g/kg TS 11,4 g/kg foder
Magnesium 0,8 g/kg TS 0,7 g/kg foder

Om jag har förstått det rätt så har vårat lös hö en kvot på 7, kan det stämma ?
Vi har en 2 årig Fredriksborgare & 2 artonåriga gubbar (arab+svhbl)

Hö fick dom obegränsat förra året. Är detta höet för kraftigt för att ges fritt till gammel gubbarna ?
Araben & unghästen äter inte så mycket, däremot den störste av dom är omättlig :) Han var rund som en fotboll i vintras. Kan tillägga att dom bara promenad rids i skogen ibland. Dom är mestadels pensionärer:)

Kan någon tipsa om en bra sida där man kan räkna ut en foderstat till varje häst ?
Hur beräknar man deras Egna vikt ?

Tacksam för råd // Eva

give me :love:

står inackorderad och hoppas, hoppas att årets hösilage inte
är alltför dåligt.

Har tagit höskörd själva i år för första gången på många år! Kan behöva lite hjälp:angel: Så om någon känner sig manad: Pm.a gärna mig;)

Här kommer resultaten för de olika åkrarna:

"Åker 1"
TS: 84%
Per kg foder:
energi:8.0 MJ
Smrp:56
Ca: 3.1
P:2.3
Mg:1.2
K: 22.3

"Åker 2"
TS 84%
Per kg foder:
Energi:7.8MJ
Smrp: 57
Ca:3.0
P:2.3
Mg: 1.1
K: 23.7

Vi har en salig balndning av hästar, både svår och lättfödda, dräktiga och ponnies - inga som är direkt högpresterande.
Ser analysen bra ut?
Med mina "amatörögon" så verkar höet bli bra till unghästarna och de dräktiga stona. Höet har lite väl bra värden för de övriga ponnisarna. Har jag rätt?;)
Vilken mineralblandning ska jag använda?

/Kristin

*KL*

Här kommer våran och jag fattar nada.. Kan någon hjälpa mig lite med vad som är bra eller dåligt

TS 77%
smältbart råprotein 40
Energi, foder 6.9 Mj
Ca 3.3
P 1.3
Mg 1.0
K 9.5

mvh Jessica

*KL*

Och som vanligt så kan man lita på min leverantör. Fick just årets siffror, med reservation för det kan vara någon decimal fel (han togd et ur huvudet). Han har ALLA år jag köpt legat stadigt som en klocka på ca 6 MJ per kg foder och en kvot på minst 7, ofta högre.

Och så även i år. Jag kan inte klaga någonstans:

58% TS
5,6 MJ energi/kg foder
48 gr SRP/kg foder

Kvot på 8,6 (8,57)

Gissa vilka pojkar som kan se sig i månen efter annat än en näve 'tröstgodis' kraftfoder dne här vintern OCKSÅ :devil: (Men som motvikt så kan de ju glädja sig åt ännu en vinter med fri tillgång dygnet om).

Fbldonnan måste kraftfoderkompletteras, men det går inte att komma undan om jag inte ska ha två olika hösilage, och jag utgår ju från de med lägst behov och VILL ha MJ på max 6 men hög kvot. Men om hon bara äter som en duktig flicka i vinter så blir det iaf bara ca 20 MJ hon behöver från kraftfoder, dvs det blir 1½ kg ungefär

Inte för jag var orolig, han har som sagt legat staaadigt på finfinavärden som skräddarsydda för mig, men ändå en lättnad att veta att det gick vägen i år med =)

*KL*

Här kommer våran och jag fattar nada.. Kan någon hjälpa mig lite med vad som är bra eller dåligt

TS 77%
smältbart råprotein 40
Energi, foder 6.9 Mj
Ca 3.3
P 1.3
Mg 1.0
K 9.5

mvh Jessica

Helt okej till en normalfödd häst. Du har en kvot på 5.7, man vill ha minst 6, men 5.7 är så nära att det är inom analysfelsintervallet. Och du kommer upp i 6 i kvot genom typ 'en näve' av nästan vilket kraftfoder som helst.

Däremot, TS% är ingen häjdare alls. Det där är nästan plastat hö, vilket ger mindre risk för botulism om man ska se ngt positivt med det, men samtidigt ger större risk för dåligt foder och har sämre hållbarhet. Finns det någon specifik anledning att ta det så torrt??

Men, du kan sitta lugnt i vinter om du har normalfödda hästar med normal aptit. Och du har dessutom ett grovfoder du kan ha fri tillgång på utan en massa trassel eller att behöva kraftfoderkomplettera annat än om de inte äter tillräckligt för att täcka behovet.

Vi har för första gången tagit hösilage eftersom vi tröttnade på att behöva slänga nästan hela förrra årets höskörd.

Analysresultat:

TS: 92,1
VOS häst: 8,7 MJ
Råprotein: 111
SmRp: 81,8g
Kalcium: 5,4g
Fosfor: 1,6g
Magnesium: 1,7g
Kalium: 21,1g
Svavel: 1,8g

Alla värden är ifrån tabellen per kg foder. Jag är nybörjare på analyser, vill ni hjälpa mig? Bra el dåligt hösilage? Ni skriver om någon kvot....hur räknar jag ut den?

Är det verkligen hösilage? TS-kvoten verkar väldigt hög! Jag har för mig att den bör ligga mellan 40-60% på hösilage.

1:a skörd
52%
5.2 MJ
25 Smrp
Kommer ej ihåg när den slogs och plastades, nångång i Juni iallafall.

Inga bra värden för min häst.. Han är inte den som vill äta mängder med grovfoder. Men bra för de andra hästarna i stallet kanske..

Hoppas andra skörden är bättre för det har varit mkt regn varvat med värme. Så kanske den får högre värden..

Nu har analysen på höet kommit! :d

8,4 MJ/kg foder
56 gSRP/kg foder

Det ser riktigt lovande ut även för årets hösilage som slogs i samma veva! :banana:

//Alice

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka