Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Ja inte räknar de ut energivärdet efter hur mkt protein det innehåller i alla fall. Om du tror att proteinvärdet påverkar energiinnehållet förklara då vänligen hur du får ihop det med halm och även för den delen olja som inte innehåller något protein alls, skall bli intressant att höra.....

Omsättbar energi (ME) för häst i vallfoder:
MEhäst=1,12*MEidisslare-1,1

MEidisslare i vallfoder med <50% baljväxter:
MJ/kg OS=0,160*VOS-1,91

Detta gäller alltså för vallfoder. För kraftfoder finns andra ekvationer. Hur stor del av enrgin som kommer från råfett, råprotein eller kolhydrater varierar ju naturligtvis mellan fodermedel. Bra exempel på detta är de du nämner; halm och olja. I halm kommer energin till största delen från fibrer medan den i oljan kommer från fett.

Din fråga om hur man räknar energin i olja:
MEhäst=0,0313*EE

:bow:Ursäkta TS för att vi använder din tråd till denna diskussion, hoppas att det är OK:bow:

Sara

Energivärdet i ett vallfoder beräknas utifrån dess smältbarhet, d v s total smältbarhet av kolhydrater, fett och protein. Det finns alltså inte något samband mellan energi och protein i fodret, men såväl protein som kolhydrater och fett bidrar till energivärdet.

Man kan också analysera innehållet av enskilda beståndsdelar i fodret som stärkelse, socker, fiber, protein och fett och använda deras smältbarheter och på det sättet räkna ut eneriinnehållet i ett foder.

Som slutsats: Protein bidrar med energi, men det finns inget samband mellan högt energiinnehåll och högt proteininnehåll.

David

Energivärdet i ett vallfoder beräknas utifrån dess smältbarhet, d v s total smältbarhet av kolhydrater, fett och protein. Det finns alltså inte något samband mellan energi och protein i fodret, men såväl protein som kolhydrater och fett bidrar till energivärdet.

Man kan också analysera innehållet av enskilda beståndsdelar i fodret som stärkelse, socker, fiber, protein och fett och använda deras smältbarheter och på det sättet räkna ut eneriinnehållet i ett foder.

Som slutsats: Protein bidrar med energi, men det finns inget samband mellan högt energiinnehåll och högt proteininnehåll.
David

Exakt precis som jag sagt hela tiden.

Skillnaden är att jag anser att det inte är negativt med ett högre proteininnehåll än minsta möjliga.

David

Jag har fortfarande inte förstått hur ett högt proteininnehåll är negativt (inom rimliga gränser).

David

*kl*
Vår höanalys har kommit nu :banana:

TS: 84%
smrp: 48g/kg foder
MJ: 7,1/kg foder
Ca: 3,6/kg foder
P: 1,6/kg foder
Mg: 0,9/kg foder

Det blir en kvot på 6,76 och jag är mer än nöjd :banana: Förra året hade vi ett riktigt skit hö, så detta är ju bara kanon!

Så dök min analys upp. :banana:

Slaget förra tisdagen 19 juni, plastat 48 tim senare.

TS 62.6
MJ 6.3g/foder
Smrp 44.5g/foder
Ca 3.1 g/foder
P 1.3g/foder
Mg 0.9g/foder

Smrp/MJ 7.1
Ca/P 2.3

Kan inte vara mer nöjd. :D 15 kg av detta och mitt digivande 500kg sto klarar sig i princip. Inte riktigt men det kommer att göra den här hösten/vintern betydligt billigare i foderhänseende än förra året. :)

Är det bättre att ensilaget är torrare? blir det bättre värden då?

Jag fick min analys:
TS 45%
SMRP 128 TS
MJ 11,2 TS

SMRP 57,6 /kg foder
MJ 5 /kg foder

Det blir ju ganska dåligt energiinnehåll /kg foder pga av att det är så blött, men om jag kunde låtit det torka längre hade energiinnehållet sjunkit då pga längre torktid?
Hoppas någon förstår vad jag menar..

För att kunna jämföra olika foder med varandra så måste man ange värdena per kg ts. Med andra ord har du ett foder med rejält höga värden i. Var glad!

Sara

KL

Så har min analys kommit på hösilaget (nåja, det inplastade höet, slogs och pressades i 30 graders värme..) Slaget 8 juni, plastat 10 juni.

TS 82%
MJ 10.3/kg foder
SMRP 84g/kg foder

SMRP/MJ 8.1

*kl*
Vår höanalys har kommit nu :banana:

smrp: 48g/kg foder
MJ: 7,1/kg foder
Ca: 3,6/kg foder
P: 1,6/kg foder

Det blir en kvot på 6,76 och jag är mer än nöjd :banana: Förra året hade vi ett riktigt skit hö, så detta är ju bara kanon!

hur länge låg erat hö, hur var vädret när det slogs o hur många ggr dag har ni vänt i det?

Förra veckan hämtade vi vårt nya hö som fick dessa värden:

smrp: 55g/kg foder
MJ: 8,3/kg foder
Ca: 2,1/kg foder
P: 2,4/kg foder

Det är riktigt GRÖNT och doftar ljuvligt! Då värdena är så bra klarar min mulliga islandshäst sig enbart på hö och får endast morötter och lite mineraler som krubbskrammel, så jag är mycket nöjd! :)

hur länge låg erat hö, hur var vädret när det slogs o hur många ggr dag har ni vänt i det?

2 dagar, skitvarmtväder och uppehåll, vändes inte en enda gång.

Det är hösilage, men torrsubstansen är ju som hö, så det blir i slutändan som plastat hö.....

Knapplån..

Med tanke på hur vädret är här så är jag orolig för att det inte blir något hö alls i år...:crazy::crazy::crazy:

Jag vet att stallägaren har slagit och plastat en massa foder redan, men det har ju knappast varit väder för att torka till ännu...

samma här:(. fälten gulnar snart och regnet verkar inte ge sig:crazy:
vi har alltid slagit efter midsommar pga våra lättfödda fritidshästar, men detta är riktigt ledsamt då vi kallt räknar med låga värden.
om vi får in något alls:smirk:

Mina stallägare har inte heller kunnat slå höt ännu, då regnet inte håller sig borta mer än max ett halvt dygn på raken:crazy::devil:
Det kommer bli riktiga skitvärden, men huvudsaken är att hygienen är bra på höt, proteinunderskott går ju alltid att komplettera upp.
Men icke bra då vi har flera dräktiga ston i stallet.

Räddningen heter hösilage, det brukar dom aldrig misslyckas med:):bow:. Blir på andra skörden och brukar konstant över åren ha en kvot på 8-9, så det får nog bli hösilage för min pålla(dräktig) i vinter. Och inte henne emot, om hon själv får välja:D

Räddningen heter hösilage, det brukar dom aldrig misslyckas med. Blir på andra skörden och brukar konstant över åren ha en kvot på 8-9, så det får nog bli hösilage för min pålla(dräktig) i vinter. Och inte henne emot, om hon själv får välja

Jo, vi brukar få mycket fint hösilage, så vi blir ju inte utan grovfoder på något sätt, som tur är.

Tyvärr brukar det bli lite för "fina" värden i det för min smak, jag vill ju gärna kunna ge myyycket grovfoder, och så som silaget brukar ligga till så får man oftast ge uppemot ett par kg mindre TS än vad man kan ge av höet...

Inte så kul när man har en mycket lättfödd, 3-årig (= svårt att rida på ordentligt för motionen) fånghäst...:crazy:

Jag hoppas på ett bra halmår åtminstone, det skulle underlätta mycket. :cool:

Jo, vi brukar få mycket fint hösilage, så vi blir ju inte utan grovfoder på något sätt, som tur är.

Tyvärr brukar det bli lite för "fina" värden i det för min smak, jag vill ju gärna kunna ge myyycket grovfoder, och så som silaget brukar ligga till så får man oftast ge uppemot ett par kg mindre TS än vad man kan ge av höet...

Inte så kul när man har en mycket lättfödd, 3-årig (= svårt att rida på ordentligt för motionen) fånghäst...:crazy:

Jag hoppas på ett bra halmår åtminstone, det skulle underlätta mycket. :cool:

Halm är bra!;)
Vi har dock sån "tur" att vårat hösilage brukar alltid ligga lågt i mj (5,5-6 max. Men en kvot då på 8-9). Vilket gör att även fetknopparna kan äta rejäla mängder utan att rulla fram. JAG skulle dock önska bra mkt högre i mj, då min häst är svårfödd. Och även dräktig för andra säsongen på rad. Iofs mular hon i sig ca 25 kg på fri tillgång så det mesta får hon ändå i sig grovfodervägen, behöver bara komplettera med ett par kilo korn och betfor.
Men jag skulle inte grina över ett mj-innehåll på 8-9 precis.

ibland är det bra att ha en svårföding! (Om än lite dyrare)

Ska bli spännande att se anlyserna sen. Eller inte, inte höanalyserna iaf:crazy:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 584
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka