Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Varför behöver du sänka kvoten? MINST 6g smb rp/MJ. Det kan ju bli ganska mycket högre utan att det är ett problem. Det verkar lite konstigt för mig att proppa i hästar som blir för tjocka en massa olja...

Sara

Varför behöver du sänka kvoten? MINST 6g smb rp/MJ. Det kan ju bli ganska mycket högre utan att det är ett problem. Det verkar lite konstigt för mig att proppa i hästar som blir för tjocka en massa olja...

Sara

Därför att om du har högpresterande hästar kan en hög kvot vara till belastning för kroppen istället för gagn. Kroppen får jobba hårdare med att brya ner/ta hand om proteinet om det ligger i överskott och då dras prestationen ner!
De som har trav- och galopphästar märker detta allra tydligast! De hästarna ligger ofta på en kvot lägre än 6 för att orka prestara maximalt. Sen är det ju som allt annat; individuellt! ;)

//Alice

I nyligen gjorda försök på SLU med travhästar har man inte lyckats visa att det påverkar prestationen med ett "för högt" intag av protein från grovfodret. Det som hände var att dom drack mer och kissade mer vilket verkar logiskt. Annars såg man att det verkade fungera bra.

Sara

I nyligen gjorda försök på SLU med travhästar har man inte lyckats visa att det påverkar prestationen med ett "för högt" intag av protein från grovfodret. Det som hände var att dom drack mer och kissade mer vilket verkar logiskt. Annars såg man att det verkade fungera bra.

Sara
Och det finns tränare som vittnar om helt motsatt effekt än SLU´s slutsats.... ;) Någonstans måste man ändå se till individen och hur den mår bäst.

//Alice

Självklart gör man som man tycker passar bäst för en själv. Jag tycker bara det verkar konstigt att känna sig tvungen att tillsätta olja till foderstaten om det är ett problem att hästarna blir tjocka... Det problemet har man ju inte direkt med travhästar oftast :angel:

Sara

Är lite ovan att läsa analysresultat. Vad betyder det ni menar med kvot :confused:

Här kommer mitt hö, 2-års vall:

TS: 88,8% per kg foder
Energi: 8,9 MJ per kg foder 10,1 MJ per kg TS
Råprotein: 65g per kg foder 73g per kg TS
SRP: 32,0g per kg foder 36,1g per kg TS

Nu ska jag söka vidare hur foderstat för mina hästar ska se ut :bump:

Problemet att få en balans i en foderstat med de värdena utan andra tillsatser är att du måste välja mellan pest eller kolera när det handlar om högpresterande hästar. Om du täcker upp det energibehov de har för att orka prestera maximalt så har du ett skyhögt proteinöverskott som ingen häst mår bra av och som omvandlas till fett när det inte går åt.
Om du bara ser till att täcka det proteinbehov de har med bara ett mindre överskott ja då kommer man inte i närheten av vad de behöver i energi för sitt jobb, proteinet ger ingen energi att jobba.

Energi (olja är ren energi) rätt tillförd efter arbete behövs för att de skall orka arbeta och i rätt mängd så blir där inget överskott = hästen blir inte fet men orkar som sagt jobba.
Protein däremot behövs i den mängd hästen gör av med men allt överskott är en belastning för kroppen och inget de kan använda till någonting utan det omvandlas bara till fläsk.
Nu har jag bla två av mina hästar som är riktiga problemare på sådant här innehåll.
Häst nr 1 behöver allt sitt energi behov för att orka prestera, däremot mår han direkt dåligt av för stort proteinintag, blir slö och seg och svettas som en gris och presterar klart sämre (trots att allt protein i stort sett kommer från grovfodret).
Häst nr 2 är stor och tung och har fruktansvärt lätt att bygga muskler detta i kombination med att han skall hållas så lätt som möjligt i vikten då han otroligt nog lyckats läka ut en svår bäckenfraktur mot alla odds och pga vissa tendenser att snedbelasta sig efter det inte får bli för tung. Allt proteinöverskott han får (har haft snarlikt hö tyvärr många år) lägger han på sig han sätter muskler så till den milda grad att han ser ut nästan som en Belgian Blue. Det säger en del att vi har honom idag på en perfekt matchvikt nästan 200kg lättare än när han var som stöddigast och tävlade höga klasser innan frakturen och nu när han ligger där funkar han kanon och han är inte för smal och lagom normalt musklad.

Det är ju inte så att man ger samma mängd hö och sedan pytsar olja till det utan som jag skrivet innan följden blir att man får dra ner höet (tyvärr) och sedan som kraftfoder köra med betfor och olja (och halm) för att fylla upp energibehovet utan att få en massa protein på köpet.

Den kvot vi pratar om är förhållandet mellan energi och protein. Man utgår från att "standard" hästen har ett behov av en kvot på ca 6 alltså den behöver för varje MJ, 6 gram smältbar råprotein därav är ett hö med kvoten 6 optimalt till en normal vuxen häst/ponny, växande småttingar har ett större behov av protein som byggstenar och behöver därför förhållandevis mer protein per MJ alltså en högre kvot.
Ditt hö har en kvot på 7,2 vilket brukar funka bra till de flesta hästar och är lätt att kombinera ihop med kraftfoder då du inte behöver göra någon större förändring av kvoten för en optimal foderstat.

Den energi som kan genereras från smb rp är ju medräknad i den siffra på omsättbar energi som man har på fodret.

Det är ju inte så att en viss sorts energi gör att dom "orkar jobba" och en annan blir "fläsk".

Sara

Är lite ovan att läsa analysresultat. Vad betyder det ni menar med kvot :confused:

Här kommer mitt hö, 2-års vall:

TS: 88,8% per kg foder
Energi: 8,9 MJ per kg foder 10,1 MJ per kg TS
Råprotein: 65g per kg foder 73g per kg TS
SRP: 32,0g per kg foder 36,1g per kg TS

Nu ska jag söka vidare hur foderstat för mina hästar ska se ut :bump:

Det som är viktigt är förhållandet mellan smältbart råprotein (det jag förutsätter att du förkortat SRP) och energi. 36,1/10,1=3,6 vilket är betydligt lägre än den kvot på 6 som man räknar med som MINIMInivå av protein i totalfoderstaten till vuxna hästar. Du kommer alltså att behöva tillskottsfodra med något proteinrikt fodermedel.

David

Den energi som kan genereras från smb rp är ju medräknad i den siffra på omsättbar energi som man har på fodret.

Det är ju inte så att en viss sorts energi gör att dom "orkar jobba" och en annan blir "fläsk".

Sara

Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du snurrar om ???
Energi och smb rp har inte med varandra att göra, du kan ha ett hö som är högt på energi med extremt lågt på protein. (Har själv en gång haft höjdar hö på 10 MJ, 19g smb rp mkt sent skördat pga regn)
Naturligtvis är det ett förhållande mellan dessa två i hur de tas tillvara i kroppen därav att man räknar på kvoter.
Men energi är det de orkar jobba av, proteinet är det som håller maskineriet igång men inte det som gör att de orkar jobba (naturligtvis har avsaknad av protein effekten att de inte orkar jobba men då för att maskineriet inte funkar, muskler bryts ner mm)

Ta ett exempel vi antar att vi har en häst som behöver 100MJ (för att göra räkningen enkel) är det en häst som fungerar bäst på en kvot på 6 så behöver den alltså 600smb rp.

Ta då vårt hö som exempel 10,3 MJ och 100 smb rp
10 kg av detta fyller energi behovet 103MJ men du får då också 1000g smb rp vilket innebär ett alldeles för stort proteinöverskott för en tävlingshäst. Den effekt detta får förutom problem med tex kraftiga svettningar = stora elektrolytförluster som påverkar prestationen så får det faktiskt också en annan effekt, hästen behöver använda av sina MJ för att kroppen skall arbeta och bryta ner allt överskott vilket får till följd att hästen får en brist på MJ eftersom de MJ man räknat på är de hästen behöver för att utföra sitt jobb, vilket gör att den blir trött och orkeslös när det kommer till jobb. Allt överskott som den inte har nytta av i proteinet så omvandlas en del till fett, vilket gör att till slut har man en fet, orkeslös, svettande häst som inte orkar jobba = ingen höjdare på en högpresterande tävlingshäst.

Vist blir en häst även fet av ett energi(MJ) överskott (dock inte orkeslös som i det andra fallet) men det har det aldrig handlat om att ge hästen något energiöverskott utan det är just det det handlar om att balansera en foderstat.

Ren olja är det som passar ett sådant här för bra hö, då i ren olja enbart finns energi(MJ) och inget protein alls.

Backar man då ner hömängden till minimigivan som är ungefär 7 kg på en stor häst så får hästen från höet i sig ca 70 MJ och 700 g smb rp vilket innebär att trots minimigivan så är där ändå ett proteinöverskott på 100 g men det saknas 30MJ energi. Utan dessa 30 MJ så orkar definitivt inte hästen jobba och den kommer att tömma alla reserver i kroppen med följden att den faller ur kraftigt i vikt.
Enda sättet om man vill tillföra rena MJ är olja som innehåller ca 35 MJ per liter utan att innehålla ett enda gram protein. Nu är det ju kanske inte så bra att enbart tillföra en liter olja om dagen därav får man leta andra vägar. Man får helt enkelt byta ut en del hö mot foderhalm så att hästen täcker sitt tuggbehov utan att få i sig något protein på köpet (halm innehåller också enbart energi och inget protein, dock inte energi i den kvantitet som oljan så de får äta mkt halm för att ersätta oljan därav att man håller fast vid en del av oljan) Betfor är det kraftfoder på marknaden som innehåller lägst kvot alltså mest energi i förhållande till proteinet, dessutom ypperlig att blanda oljan i därav har det få bli det jag använder.

Upps missade att det inte var smältbar hon benämnt som protein, man skulle kanske läsa lite mer noga. Nej, då var det definitivt inget höjdar hö hon har, tur att du såg min miss.

Hm, jag gissar på HÖÖÖÖÖGA värden i år igen hos oss.. Kan man inte få normalvärden någon gång! :p

Standardkvot på 12.. :crazy:

Säger detsamma.
Jag HOPPAS verkligen att värdena gått ner lite med det hösilage jag ska använda mig av i vinter. Någorlunda nya vallar, tror det är tredje året nu...sist låg kvoten på 11... Analys görs om ungefär två veckor, är nååågot nervös över det :crazy:

Jag förstår hur man räknar kvoten nu! Funderade också om det var rätt från början.
Jag har lyckats göra foderstat till mina hästar utan att förstå varför man skriver om kvoten. ;)
Smb rp är ju jätte lågt i mitt hö om jag jämför med er andra på tråden som har fått sitt resultat.
Ska reglera med lucernhack, men det ger jag redan sen tidigare och de älskar det!

Senast ändrad:

*KL*

Tog ett grönmasseprov på vårt hösilage i år och är faktiskt ganska nöjd med resultatet.

Smrp: 71 g/kg TS
Energi: 11 MJ/kg TS

Kvot på 6,45.

I år visar dessutom mineralanalysen en kvot på 1,5 mellan kalcium och fosfor :banana: jämfört med förra årets skyhöga kalcium innehåll och låg fosfor. Vad som däremot bekymrar mig lite är kaliumet, 22,1 g/kg TS... Någon som vet vad det innebär? Är det skadligt?

Vet tyvärr inte, vill bara tillägga att mitt kalium ligger på 15,6g/kg TS.
Min Ca/P kvot 1,3 :banana:

När man räknar ut vilket energivärde ett foder har utifrån de analyser som är gjorda så räknar man ihop den energi som fås från fett, protein och kolhydrater. Det finns ju inte EN speciell analys som ger energivärdet. Dvs i ditt foder så har det höga proteininnehållet bidragit till det höga energivärdet.

Jag ser f.ö. inget problem med att ge en liter olja om dagen, förutom smakligheten :p

Sara

Där har du faktiskt fel, proteinet påverkar inte alls energi värdet. Energivärdet i gräs är ganska konstant sjunker inte alls för att proteinet sjunker. Våra vallar ligger år efter år på 10 MJ oavsett när vi skördar dem, däremot ändrar sig ju proteinet kraftigt beroende på skördetid (växtfas), se mitt inlägg ovan vi har bla lyckats få 10MJ och 19smb rp detta skulle vara omöjligt om proteinet påverkade MJ då skulle även MJ bli lägre vid sen skörd (lågt proteininnehåll) vilket alltså inte sker.

Så om DU gör en analys av ett foder, hur räknar DU då ut energivärdet?

Eller hur har analysföretaget fått fram att DITT foder innehåller 10MJ?

Intressant att veta.

Sara

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka