Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Fick svar på min höanalys i förrgår...

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 50 g/kg foder
Energi, foder 6.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.5 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 6.3 g/kg foder

De är de bästa analysvärden jag har sett (om man har en lättfödd häst).

Låg energi, men ändå så hög proteinhalt att man kan komplettera med halm för att dra ner energivärdet ännu mer. Till och med min häst skulle nog kunna få fri tillgång på detta.

Du har inte några ton över förstås? :d

De är de bästa analysvärden jag har sett (om man har en lättfödd häst).

Låg energi, men ändå så hög proteinhalt att man kan komplettera med halm för att dra ner energivärdet ännu mer. Till och med min häst skulle nog kunna få fri tillgång på detta.

Du har inte några ton över förstås? :d

Fast du vinner inte så mycket på halmen, halm har ju ca 5 MJ/kg foder. Jag har 5.6 MJ och 48 gr SRP, vilket är alldeles ypperligt för 2 av mina 3 hästar. Men just att lägga dit halm vinner man inte speciellt på, då det skiljer så lite i MJ.

Jo, du har nog rätt egentligen. Men ett halvt kg ts mer i alla fall.

Halmanalyser - hygiensk kvalitet
(är det ingen annan som har tagit någon hygienisk analys?)

Prov I: (Synliga tecken: fåtaliga små svarta fläckar på stråna. Ett fint moln av damm (synligt bara om ljuset kommer från rätt håll) om man drar ut en tuss ur balen.)

Mögelsvamp - total 5.5 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.5)
Mögelsvamp - lagringsflora <3.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.0)
Aspergillus fumigatus <2.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 2.0)
Vattenaktivitet <0.53 (värdet bör vara lägre än 0.7)
Totalantal aeroba bakterier 8.1 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 8.0)

Mikrobiologisk kommentar från Analycen:
Den mikrobiologiska kvaliteten i provet bedöms som nedsatt.
Ett högt antal kolonibildande enheter av mögelsvamp (Cladosporium spp.) har påvisats i provet.
Totalantalet bakterier är högt.

Prov II: (Rätt många små svarta fläckar i stråna. Lite större dammmoln om man drar ut en tuss och ljuset kommer från rätt håll. En av balarna känns fuktig inuti.)

Mögelsvamp - total 6.1 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.5)
Mögelsvamp - lagringsflora <3.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 5.0)
Aspergillus fumigatus <2.0 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 2.0)
Vattenaktivitet <0.52 (värdet bör vara lägre än 0.7)
Totalantal aeroba bakterier 8.3 log cfu/g (värdet bör vara lägre än 8.0)

Mikrobiologisk kommentar från Analycen:
Den mikrobiologiska kvaliteten i provet bedöms som nedsatt.
Ett högt antal kolonibildande enheter av mögelsvamp (Cladosporium spp.) har påvisats i provet.
Aspergillus fumigatus har påvisats i provet, dock låga halter. Dessa kan bland annat orsaka luftvägsproblem hos djur och människa. Aspergillus fumigatus är också en indikator på att materialet kan har tagit värme.
Totalantalet bakterier är högt.

Trist på den halmen, är ju eg bara att elda upp =/

Ang din fråga om hygienanalyser så nix jag har inte tagit några, gör det bara om jag är tveksam (dock räcker minsta lilla tveksamhet för jag ska endera kasta rubbet, eller skicka på analys). Stod och funderade på om jag skulle göra det med den gamla (förr-förra årets eller om det är ännu ett år tidigare) halmen, den ryker/dammar inte, den luktar inte mögel, känns inte fuktig, inga svarta prickar etc, men den luktar inte som den ska utan luktar nästan.. unket. Dock kom jag fram till att det är för få balar för det ska vara värt pengarna, och den kan få stifta bekantskap med en tändsticka istället och så köper jag ny.

*knapplån*

hallå ni som är missnöjda med ert kanonhösilage, ring mej om ni finns i närheten av stockholm! :) ;) Jag har fulblodsföl och unghästar ute på lösdrift och jag VILL ha en hög kvot! Mitt silage hade förra året en kvot på 7,7 och jag önskar mig högre... ;)

KL

Jaha då har mina analyser kommit.
Lillkillens hö:

Torrsub. 84%
Smrp: 79g/kg/foder
Energi: 8,5 MJ/kg foder
Ca: 2,6
P: 1,6
Mg: 1,0
K: 11,8

Kvot 9;3

Lillflickans hö:
Torrsub: 84%
Smrp: 38,4 g/kg foder
Energi: 7,4 Mj/kg foder
Ca:2
P:1

Kvot:5,2

Gjorde inga hygieniska analyser nu utan kommer att testa känsliga lillkillens hö i typ november. Hö 1 lagras under halm hos försäljaren, som är väldigt noggrann. Han kommer att behöva stå på fri tillgång och ja, det ser ut som att han kommer att bli tjock. Tyvärr är det svårt att hitta en levernatör som är pedantiskt noggrann med sitt hö och som samtidigt har värden som är lite lägre. Hö nr 2, funkar väldigt bra till mitt ganska lättfödda sto men det lagras inte lika noggrannt och det är lite för grovt för min andra häst. Annars hade det varit jättebra att blande de bägge sorterna till honom...
Jag måste sätta mig o räkna ordentligt

KL

och nu har även jag fått min analys:

TS: 84%
Råprotein: 126 g/kg TS
Smb protein häst: 73
Enerig till häst: 7,9 MJ/kg vara

Hur gör man med denna höga kvot? När foderföretaget räknat på denna kvot har de lagt tillskott med soja till unghästarna. Behövs detta verkligen när kvoten är så hög?

/Lina

Bah, jag är arg på mig! Vi var och hämtade hö i veckan och jag glömde bort fråga om analysen :devil: Grrr.. Jag som är så nyfiken. Det är fint i alla fall som vanligt.

KL

och nu har även jag fått min analys:

TS: 84%
Råprotein: 126 g/kg TS
Smb protein häst: 73
Enerig till häst: 7,9 MJ/kg vara

Hur gör man med denna höga kvot? När foderföretaget räknat på denna kvot har de lagt tillskott med soja till unghästarna. Behövs detta verkligen när kvoten är så hög?

/Lina

Jag tror du lurat dig på kvoten. Det är en rörig analys. Smb protein/häst är angivet (som jag förstår det, står det inget efter 73??) per kg TS, medan MJ är angivet per kg vara, dvs per kg foder.

73/7,9 är en kvot på 9.2 och du behöver inte komplettera. Om 73 däremot är per kg TS som jag misstänker, så är SRP/kg foder 61,32. 61,32/7,9 = en kvot på 7.7. Och då kan du - beroende på ålder på ynglingarna, behöva proteinkomplettera ja, för att få upp kvoten. Men hur gamla är unghästarna?

Jag tror du lurat dig på kvoten. Det är en rörig analys. Smb protein/häst är angivet (som jag förstår det, står det inget efter 73??) per kg TS, medan MJ är angivet per kg vara, dvs per kg foder.

73/7,9 är en kvot på 9.2 och du behöver inte komplettera. Om 73 däremot är per kg TS som jag misstänker, så är SRP/kg foder 61,32. 61,32/7,9 = en kvot på 7.7. Och då kan du - beroende på ålder på ynglingarna, behöva proteinkomplettera ja, för att få upp kvoten. Men hur gamla är unghästarna?

smb protein står också angivet i kg/kg vara. Då blir kvoten 9,2 väl. Ibland misstänker jag att fodersäljarna vill sälja mer foder och då blir man ju lite smyg. Enligt henne var det "fel" typ av protein i höt och därför var det bättre att ge soja också. Stämmer detta? Jag har alltid fått lära mig att i första hand lägga på hö och därefter kraftfoder och tillskott av olika slag.

I stallet har jag allt från fölston som nu har föl vid sidan (planerad avvänjning runt november). Två ettåringar och en liten shettis.

/Lina

smb protein står också angivet i kg/kg vara. Då blir kvoten 9,2 väl. Ibland misstänker jag att fodersäljarna vill sälja mer foder och då blir man ju lite smyg. Enligt henne var det "fel" typ av protein i höt och därför var det bättre att ge soja också. Stämmer detta? Jag har alltid fått lära mig att i första hand lägga på hö och därefter kraftfoder och tillskott av olika slag.

I stallet har jag allt från fölston som nu har föl vid sidan (planerad avvänjning runt november). Två ettåringar och en liten shettis.

/Lina

Om 73 gr SRP är per kg/vara har du helt riktigt en kvot på 9.2 och du behöver INTE komplettera. Sen undrar jag var du fått foderstaten uträknad? För det där TRAMSET om 'fel sorts protein i höet', det kan du bara glömma att du hört och ignorera, det är rent nonsens. proteinet är smätbart till häst, mer specificeras inte. Dessutom så grovfoderprotein är det som är mest 'rätt typ' till hästar. Det är när man kommer till 'kraftfoderprotein' som man kan hitta fel typ och rätt typ. Det visat sig då i stora skillnader mellan råprotein och smältbart protein t ex, eller genom att proteinkällan är 'fel'. Där är för övrigt soja inte 'bästa' proteinkällevalet heller om man ska vara petiig, det finns skonsammare.

Ska man vara superduperpetig ska du upp en liiiten aning om jag minns rätt på fölet, men vi snackar decimaler och inom felmätmarginalen, och det är bättre att fölisen kan äta bara grovfoder än att den ska äta kraftfoder. Så länge fölis äter såpass mycket grovfoder att energin är täckt behöver du INTE komplettera någon alls av de du har. (FÖrutom ev vad gäller mineraler då, har du ingen mineralanalys?)

Om 73 gr SRP är per kg/vara har du helt riktigt en kvot på 9.2 och du behöver INTE komplettera. Sen undrar jag var du fått foderstaten uträknad? För det där TRAMSET om 'fel sorts protein i höet', det kan du bara glömma att du hört och ignorera, det är rent nonsens. proteinet är smätbart till häst, mer specificeras inte. Dessutom så grovfoderprotein är det som är mest 'rätt typ' till hästar. Det är när man kommer till 'kraftfoderprotein' som man kan hitta fel typ och rätt typ. Det visat sig då i stora skillnader mellan råprotein och smältbart protein t ex, eller genom att proteinkällan är 'fel'. Där är för övrigt soja inte 'bästa' proteinkällevalet heller om man ska vara petiig, det finns skonsammare.

Ska man vara superduperpetig ska du upp en liiiten aning om jag minns rätt på fölet, men vi snackar decimaler och inom felmätmarginalen, och det är bättre att fölisen kan äta bara grovfoder än att den ska äta kraftfoder. Så länge fölis äter såpass mycket grovfoder att energin är täckt behöver du INTE komplettera någon alls av de du har. (FÖrutom ev vad gäller mineraler då, har du ingen mineralanalys?)

Nej, jag har hållt på med hästar i 25 år och aldrig hört det här med att hö skulle innehålla fel sorts protein så jag blev alldeles ställd när hon sa det. Dessutom var hon mycket övertygande.

Tyvärr gjordes aldrig någon mineralanalys i år. Tydligen hade min fodersäljare inte kryssat i det på beställningen.

Hon har räknat ut att jag ska ge mina ettåringar:

7 kg hö, 3 kg hippo alfa samt 0,4 kg soja och eventuellt 2 dl olja. Personligen tycker jag det verkar vara jättemycket, vill inte ha smällfeta ettåringar (obs för dem som inte vet: jag har ponny!)

Tror jag ska sluta lita på foderförsäljare och köpa mig ett eget program.

/Lina

Nej, jag har hållt på med hästar i 25 år och aldrig hört det här med att hö skulle innehålla fel sorts protein så jag blev alldeles ställd när hon sa det. Dessutom var hon mycket övertygande.

Tyvärr gjordes aldrig någon mineralanalys i år. Tydligen hade min fodersäljare inte kryssat i det på beställningen.

Hon har räknat ut att jag ska ge mina ettåringar:

7 kg hö, 3 kg hippo alfa samt 0,4 kg soja och eventuellt 2 dl olja. Personligen tycker jag det verkar vara jättemycket, vill inte ha smällfeta ettåringar (obs för dem som inte vet: jag har ponny!)

Tror jag ska sluta lita på foderförsäljare och köpa mig ett eget program.

/Lina

Tror absolut att du ska sluta med den där foderförsäljaren ja. Det finns INGEN anledning att ge 3 kg alfa när du har ett bra hö i grunden!

Utan enda läget du ska kraftfoderkomplettera det där höet är för de individer som inte orkar äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt MJ-behov.

Vet du vad de brukar ligga på för MJ kan jag hjälpa dig räkna om du vill.

Sen, skicka in för mineralanalys, det kostar typ 300 kr, och med tanke på att du har föl och unghästar är det VÄL investerade pengar!

Tror absolut att du ska sluta med den där foderförsäljaren ja. Det finns INGEN anledning att ge 3 kg alfa när du har ett bra hö i grunden!

Utan enda läget du ska kraftfoderkomplettera det där höet är för de individer som inte orkar äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt MJ-behov.

Vet du vad de brukar ligga på för MJ kan jag hjälpa dig räkna om du vill.

Sen, skicka in för mineralanalys, det kostar typ 300 kr, och med tanke på att du har föl och unghästar är det VÄL investerade pengar!

Jo, jag hör lite till den gamla skolan där man fodrade på känsla och erfarenhet. Kan inte säga att jag fick så stort förtroende för denna sk rådgivare. Har faktiskt ingen aning om var de brukar ligga i MJ, men syftet med mina analyser och frågor till henne var att jag tänkte jag kunde lära mig ngt nytt!

Jo, jag ska skicka in och göra en mineralanalys också! Tack för erbjudandet om att räkna, men jag har redan bestämt att jag köper ett eget program. Kanske vill du hjälpa mig när jag har räknat och se om jag är helt ute och cyklar istället? Alltid bra att ha ngn att diskutera med.

Tänk vad skrämmande om hon lurar på små ponnytjejer som inte vet bättre denna foderstat. Förra året låg mina ettåringar på ungefär 6-8 kg hö och 1 kg alfa, har för mig att höt hade ungefär samma värden då. De växte lagom och var lagom runda så 3 kilo känns väldigt mycket för mig.

/Lina

kl
nu har jag fått hem två analyser av min försäljare som jag kan välja mellan än så länge, det var fler analyser på g in som han inte hade fått än så jag har inte bestämt mig än.
analys nr 1
smrp/kg foder 48
energi/kg foder 6,9

analys nr 2
smrp/kg foder 40
energi/kg foder 6,6

om jag väljer analys nr 1....behöver jag komplettera med kraft foder tror ni? mineral analys hade han inte tagit, går det skicka in bara mineral analys? jag har ett halvblod på 18 år och en shettis på 2 år.

Frågan är om du vill ha den högre MJ som är i foder nr 1 med tanke på shettisen?

Du behöver i princip inte komplettera någotdera fodren

jaså var det högt:o trodde den energin låg bland dom lite lägre... tror jag frågade om just shettisen i en annan tråd och har för mig att jag skulle leta efter ett hö med 7-8 i energi och 40-60 i smrp, så jag tyckte jag lyckades ganska bra.

jaså var det högt:o trodde den energin låg bland dom lite lägre...

Det gör de, men högt resp lågt är ju relativt beroende på vad man har för häst.

Nu vet jag inte vad din shettis har för behov, men om jag kikar bland mina, så har jag en med behov på 60, en på 70 och en på 100. Jag har 5.6 MJ/kg foder. PERFEKT för den första lille vännen, okej för den andra och lågt för den tredje.

Hade jag haft K kvar, med ett behov på 60, och en aptit som KRÄVDE 15 kg hösilage/dag så.. 15 * 5,6 = 84 MJ = error.. ;)

Så hur mkt hästen behöver ha i strå/äter om man har fri tillgång, samt behovet, avgör ju om det är för högt elelr för lågt för just den hästen.

Men generellt är både de bland de lägre i MJ ja!

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka