Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

tuuusen tack!!! :bow: Jag är ingen expert på foder, men det kan väl inte vara så stor skillnad på 6,9 och 7 i kvot? Huvudsaken är att de mår bra... Tror inte de brukar orka mer än 8-10 kg ? De är rätt små i maten arabungarna... Ska läsa det du skrev igen strax, måste hasta ner till maten, men verkligen superscysst av dig att orka skriva allt det där!!! :bow:

tuuusen tack!!! :bow: Jag är ingen expert på foder, men det kan väl inte vara så stor skillnad på 6,9 och 7 i kvot? Huvudsaken är att de mår bra... Tror inte de brukar orka mer än 8-10 kg ? De är rätt små i maten arabungarna... Ska läsa det du skrev igen strax, måste hasta ner till maten, men verkligen superscysst av dig att orka skriva allt det där!!! :bow:

Nä, det är helt okej med 6,9 i kvot, du har ju alltid en 'mätfelmarginal' med, analysen är ju inte absolut sanning på decimalen iom att det hur man än vrider på det är ett prov som kan slå fel. Var mer att om du ville vara petig så kan du ju lägga det på precis 7 så går det med om man vill.

Men som sagt, jag skulle räkna på 8 kg, och lägga lite på pluskvot, så de kan äta upp till säg 12 kg utan att kvoten blir skev. Om man räknar enkla, jämna givor så 8 kg hösilage, 1 kg lucern och 100 gr soja ger en kvot på 7,45. Allt oförändrat utom 12 kg hösilage ger en kvot på 7.03. Dvs upp till 12 kg hösilage och du behöver inte bry dig om annat än hullet.

(Om du på 8 kg ligger på en kvot på 7 (dvs får 1 kg lucern, ingen soja), och de äter 12 kg så sjunker kvoten till 6,7 så det är inga jätteskillnader vi talar om (på 10 kg kvot 6.8), men jag är rätt pipig, och skulle inte vilja gå ner till 6.7 :angel: utan jag lägger hellre aningens pluskvot då. (om du anser det är komplett orimligt att de äter 12 kg kan du ju ha mindre marginal på plusset)

Usch vad dåligt!
Hö analysen visade 23g smrpr/kg
Kcal 7,4 /kilo:mad:

Vad tror ni är det nån idé att fodra med höet eller är det värt att leta nåt annat? Tänte det kan ju bli dyrt om man ändå måste lägga till en massa exta foder.
Jag har ett fullblod som iof är lättfödd o ett halvblod, bägge tränande.
/W

Tuuuusen tack Alexandra!!! :bow: :bow: :bow:

Jag tror jag gör precis som du säger, lägger på 1 kg lusern och 100 g soja och så ska jag kolla mineralerna också :) Jag tror nämligen inte de orkar äta mer än tio kilo, de är så småååå!!! ;) Sen får jag, som du säger hålla koll på hullet :)

Än en gång tack!!!

Usch vad dåligt!
Hö analysen visade 23g smrpr/kg
Kcal 7,4 /kilo:mad:

Vad tror ni är det nån idé att fodra med höet eller är det värt att leta nåt annat? Tänte det kan ju bli dyrt om man ändå måste lägga till en massa exta foder.
Jag har ett fullblod som iof är lättfödd o ett halvblod, bägge tränande.
/W

Om du kann, bränn skiten och köp annat. Allt GÅR ju, men som du skriver det kommer bli dyrt, och risken är du kommer få begränsa högivan för att inte få överskottsMJ.

Har räktnat lite på foderstat, 8kg höt till fullblodet:cry:
Han kommer ju hungra ihjäl!
Kan man kräva att bonden tar tillbaka hö som är för dåligt?
Det blev liksom att köpa grisen i säcken...

Har räktnat lite på foderstat, 8kg höt till fullblodet:cry:
Han kommer ju hungra ihjäl!
Kan man kräva att bonden tar tillbaka hö som är för dåligt?
Det blev liksom att köpa grisen i säcken...

Kruxet med att köpa grisen i säcken är ju att man får 'skylla sig själv' =( Alltså, köper du oanalyserat hö så tar du ju en medveten risk, och bonden har ju inte lovat dig att det är vissa värden på det.

HAR han det däremot, då kan du ju reklamera, men så är sällan fallet när man köper oanalyserat, utan det man köper då är 'skörd X' helt enkelt, men utan 'innehållsgaranti'.

Därför jag slutade köpa oanalyserat, blir så drygt och jobbigt när analyssvaret inte blir som förväntat. Nu gör jag det lätt (men dyrare) för mig, och köper dels bara analyserat, och 'rätt siffror'.

*kl*

Nu har vi fått vår höanalys, vi visste att det var dåligt men inte såhär dåligt... :(

Energi: 7,4MJ/kg
Smbrp: 27g/kg

Knapplån

Vad är normala värden för hö?
Hur räknar man ut kvoten?

:confused::confused::confused:

Knapplån

Vad är normala värden för hö?
Hur räknar man ut kvoten?

:confused::confused::confused:

Som du kan se i den här tråden, det finns inga 'normala värden'.

Kvoten räknar du ut genom att ta gr SRP dividerat med MJ.

T ex i Yahoo:s fall där analysen visar:
Energi: 7,4MJ/kg
Smbrp: 27g/kg

27/7,4 = en kvot på 3,6

Men finns det inga rekomendationer inom vilka värden eller vilken kvot ett hästhö ska ha?

Enligt vad som står på den analys jag har gjort på mitt hö är idealvärdet.
till stuteri och unghästar:
smrp ca 60gr/kg foder
energi 8,0 mj/kg foder

till fritidshästar och tävlingshästar:
smrp ca 40 gr/kg foder
energi ca 8,0 mj/kg foder

Men finns det inga rekomendationer inom vilka värden eller vilken kvot ett hästhö ska ha?

Jo, det finns det. Kvot minst 6.

Sen ang rekommendationer, så de finns de med. Men jag anser de är alltför generella. För ett hö med 8 MJ/kg foder (ett värde som ofta anv som rekommendation) kan vara helfel för en glupsk, lättfödd häst t ex.

Då är det bättre, när man ska köpa grovfoder som hästägare, att se till 'vad har jag för häst, och hur mycket vill den äta?'. Och sen räkna ut ideala MJ-värdet för DEN hästen, och leta efter det.

T ex, mitt förra sto behövde 60 MJ, och ville äta minst 15 kg/dygn. 60/15 = max 4 MJ/kg foder.

Min valack behöver ca 75 MJ och äter ca 12 kilo. 75/12 =6,25 MJ

Medan en häst som kräver 120 MJ och bara vill äta 12 kg dygn idealiskt ska ha 10 MJ/kg foder.

(Idealiskt = för att slippa kraftfoder på de svårfödda, och för att slippa en för fet häst i de glupska, lättfödda fallen)

JAG vill ha ca 6 MJ samt en kvot på minst 7. Alltså köper jag sådant hösilage redan från början, analyserat och färdigt.

Enligt vad som står på den analys jag har gjort på mitt hö är idealvärdet.
till stuteri och unghästar:
smrp ca 60gr/kg foder
energi 8,0 mj/kg foder

till fritidshästar och tävlingshästar:
smrp ca 40 gr/kg foder
energi ca 8,0 mj/kg foder

Se mitt andra svar, det är när man stirrar för mkt på det där det blir fel. För det utgår från en 'modellhäst', och inte fri tillgång på hö, ingen glupsk häst, inte en lättfödd häst etc. Så det kan bli en mardröm med en glupsk, lättfödd en t ex.

Se mitt andra svar, det är när man stirrar för mkt på det där det blir fel. För det utgår från en 'modellhäst', och inte fri tillgång på hö, ingen glupsk häst, inte en lättfödd häst etc. Så det kan bli en mardröm med en glupsk, lättfödd en t ex.

Ja det håller jag med om, detta var ju bara det sk idealvärdet. Man måste ju se till den enskilda individen när man gör en foderstat.

Jag är nog trög...Eller så börjar klockan bli mycket....
Men hur räknar du ut det ideala MJ-värdet för hästen??

Sen hur mycket hästen vill äta tycker jag är svårt.... Min häst skulle nämligen äta det som las fram! Försökte ha henne stående på halm förut...Men jag gav upp efter två veckor, då boxen var tom varje morgon + att de hade en hösilage bal i hagen, där hon bodde hela dagen! Kan ju tilläggas att hon är mycket lättfödd!

Jag är nog trög...Eller så börjar klockan bli mycket....
Men hur räknar du ut det ideala MJ-värdet för hästen??

Sen hur mycket hästen vill äta tycker jag är svårt.... Min häst skulle nämligen äta det som las fram! Försökte ha henne stående på halm förut...Men jag gav upp efter två veckor, då boxen var tom varje morgon + att de hade en hösilage bal i hagen, där hon bodde hela dagen! Kan ju tilläggas att hon är mycket lättfödd!

Efter första året med uträknad foderstat har man lär sig vad just den hästen MJ-behov är, sen är det 'bara' att komma ihåg det. Första året får man gå efter tabellvärden, och justera uppåt/nedåt om hästen blir för rund eller för tunn på det. Sen när man ligger på 'lagom', där är den MJ hästen behöver i den träning den är etc.

Du har ett TYPEXEMPEL på en sån häst där 8 mj/kg foder INTE är roligt. Utan som ska ha låååågt MJ/kg foder (men kvoten okej), så att du kan ge din häst så många kilo som möjligt utan att hon blir för tjock.

Som ett räkneexempel bara, vi säger din häst har ett behov på 60 MJ.

Med 4 MJ/kg foder kan den äta 60/4 = 15 kg/dygn
Med 6 MJ/kg foder 10 kg/dygn
Med 8 MJ/kg foder 7,5 kg.

Och hästen är ju gladast i scenario ett, oftast matte med =)

Tack, snälla! Nu är jag med! Vi får se! Han som vi ska få hö ifrån ska skicka in analysen i morgon! Hoppas ju på 4MJ/kg så att hon kan få mycket!

Tack, snälla! Nu är jag med! Vi får se! Han som vi ska få hö ifrån ska skicka in analysen i morgon! Hoppas ju på 4MJ/kg så att hon kan få mycket!

Tror aldrig jag sett så lågt på hö tyvärr. Lättare med hösilage iom att det är mer vatten/kg =)

Inte jag heller, men jag får hålla tummarna, då jag får detta hö gratis av min farbror! Annars får jag väl ge mig ut och leta efter ett annat!

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka