Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

vet faktiskt inte exakt vad hans behov är utan jag har nog utgått från siffrorna i tabellen i boken jag läste, har inte haft han jättelänge. men jag tror jag utgick från dryga 60 på han i våras och tycker inte han har blivit vare sig tjockare eller smalare under betet.
hur vet du exakt behovet? för mig låter det som en ganska marginell skillnad på 60 eller 70:o

vet faktiskt inte exakt vad hans behov är utan jag har nog utgått från siffrorna i tabellen i boken jag läste, har inte haft han jättelänge. men jag tror jag utgick från dryga 60 på han i våras och tycker inte han har blivit vare sig tjockare eller smalare under betet.
hur vet du exakt behovet? för mig låter det som en ganska marginell skillnad på 60 eller 70:o

Oh, tro mig, den är inte marginell för lättfödda hästar. Kan vara skillnaden mellan okej hull och fet ;)

Exakta behovet lär man sig. Första året får man gå på tabellerna, och så justera upp/ner uteefter hullet är. När man 'hittat rätt', då präntar man in de siffrorna i minnet.

Sen vet man. Således vet jag att valacken behlver 70 - 75 (den högre siffran i fullt arbete, den lägre i lågintensivt arbete eller vila) MJ och en kvot på minst 7. Det är rätt högt över tabellvärdet.

Sen är det lätt åren efter, bara försöka parkera dem där =)

kl...

Jag fick de preliminära siffrorna per telefon, och det är faktiskt så att jag undrar om damen fick det rätt... En kvot på 14,5 är inget jag direkt hurrar över. :eek:

dubbelkollade nu i förra årets böcker och anteckningar...har dina shettisar ett behov på 60 upp till 100 menar du:o
när jag läste boken så skulle grunden för shettisen vara 27 och 60 för halvblodet.... tror jag la shettisen på drygt 30 när jag fick han och han ser fin ut.

dubbelkollade nu i förra årets böcker och anteckningar...har dina shettisar ett behov på 60 upp till 100 menar du:o
när jag läste boken så skulle grunden för shettisen vara 27 och 60 för halvblodet.... tror jag la shettisen på drygt 30 när jag fick han och han ser fin ut.

Du svarar fel person tror jag? Jag har inga shettisar? (Jag har ett fbl, en abar och en welshkille)

Fick precis ett faxsvar på mineralanalysen som visar:

Ca: 3,0 g/kg TS
P: 2,9 g/kg TS
Mg: 1,7 g/kg TS

Vilka tips har ni för att förbättra kvoten?

Det gör de, men högt resp lågt är ju relativt beroende på vad man har för häst.

Nu vet jag inte vad din shettis har för behov, men om jag kikar bland mina, så har jag en med behov på 60, en på 70 och en på 100. Jag har 5.6 MJ/kg foder. PERFEKT för den första lille vännen, okej för den andra och lågt för den tredje.

Hade jag haft K kvar, med ett behov på 60, och en aptit som KRÄVDE 15 kg hösilage/dag så.. 15 * 5,6 = 84 MJ = error.. ;)

Så hur mkt hästen behöver ha i strå/äter om man har fri tillgång, samt behovet, avgör ju om det är för högt elelr för lågt för just den hästen.

Men generellt är både de bland de lägre i MJ ja!

jaha, då missuppfattade jag dig:angel: det lät så när du sa att du inte visste vad min shettis hade för behov men dina hade...osv. men då förstår jag bättre!

*kl*

Mina värden:

Torrsubstans: 84%
Smrp : 56 g/kg foder
Energi: 8,8 MJ/kg foder

Det är första året jag gör analys, någon som kan hjälpa mig att räkna? :o
Jag har ett fullblod som håller på att musklas, med lätt till medelarbete. Går på gräs hela dagarna vilket gör att det känns svårt att räkna :crazy:
Eller?

kl...

Jag fick de preliminära siffrorna per telefon, och det är faktiskt så att jag undrar om damen fick det rätt... En kvot på 14,5 är inget jag direkt hurrar över. :eek:

Nu har de riktiga siffrorna anlänt, och istället landade kvoten på 11. Det är ju betydligt bättre för min del. Pustar ut lite... :smirk:

Fick precis ett faxsvar på mineralanalysen som visar:

Ca: 3,0 g/kg TS
P: 2,9 g/kg TS
Mg: 1,7 g/kg TS

Vilka tips har ni för att förbättra kvoten?

Ska du ge något kraftfoder? Vad har du för hästar? Täcks behovet av Ca, P och Mg av givan hö/hösilage?

Om du ger kraftfoder så är det smartaste att lösa det via den vägen. Om du inte ger kraftfoder måste du ju ge selentillskott med, och då är frågan om du vill ha en billig lösning, eller en enkel, bekväm lösning t ex?

Det finns ett otal sätt, allt från foderkalk och Tokosel (billigast), men som då kräver att du blandar pulvret i någonting. Eller ett hitta en lämplig pelleterad mineral som du snabbt och enkelt kan ge, men som blir en dyrare lösning.

*kl*

Mina värden:

Torrsubstans: 84%
Smrp : 56 g/kg foder
Energi: 8,8 MJ/kg foder

Det är första året jag gör analys, någon som kan hjälpa mig att räkna? :o
Jag har ett fullblod som håller på att musklas, med lätt till medelarbete. Går på gräs hela dagarna vilket gör att det känns svårt att räkna :crazy:
Eller?

Jag hade visst glömt att jag beställt en foderstatsberäkning :angel:

Så här blev den:
Hö: 6-7 kg
Halm: 1 kg (står på spån)
KRAFFT Ponny: 0,3-1 kg
KRAFFT Miner blå: ca 50 g

Vad säger ni som kan det om denna foderstaten?

Jag hade visst glömt att jag beställt en foderstatsberäkning :angel:

Så här blev den:
Hö: 6-7 kg
Halm: 1 kg (står på spån)
KRAFFT Ponny: 0,3-1 kg
KRAFFT Miner blå: ca 50 g

Vad säger ni som kan det om denna foderstaten?

Varför Krafft Ponny? Det SÄNKER ju kvoten i foderstaten, som du sänker redan med halmen?

Vad är det räknat på för behov?

Jag antar det är Kraffts foderrådgivare som räknat, de är komplett jäkla hopplösa.

Men köp ingen krafft ponny, så långt kan jag säga utan att ens veta vad det är räknat på för för häst!

Det är inget fel på kvoten i ditt hö, finns ingen anledning att sänka den vilket både halm och krafft ponny gör. Dessutom så för ett fbl känns det där klent. Utan behöver dne vad total MJ blir i den foderstaten, kan du ge det i enbart hö, och sen fixa mineralerna bara. Behöver den kraftfoder ovanpå, dvs den äter inte så mycket hö som krävs för att täcka MJ, så får du ge kraftfoder, men INTE krafft ponny.

Med tanke på vad fbl brukar kräva och snabbt överslagsräknat på de högre värdena, så 10 kg hö for a starter, samt fixa mineralerna. Då får du 88 MJ och en kvot strax över 6. Vilket är utmärkt.

Senast ändrad:

Jo, det är Kraffts foderrådgivare som gjort foderstaten.

Hon är fullblod med lite new Forest inslag. Allt ponny har satt sig på magen, så hon är väldigt lättfödd för att vara fullblod :o
Just nu ligger hon på runt 50 kg övervikt skulle jag gissa...

Hon går på gräs från 6 på morgonen till ca 19-21 på kvällen, så hon får i sig väldigt många kg där med så jag tyckte redan 6-7 kg hö på kvällen lät ganska :o

*knapplån*

Min första analys för i år...

per kilo torrsubstans

smbrp 60
energi 9.9
ca 3.5
P 1.6
mg 1.1
K 16.6

per kilo foder

smbrp 36
energi 6
ca 2.1
P 1
Mg 0.7
K 10.1

Ni som vet...hur ser det ut för mina unghästar 1-2 år gamla... Jag har beställt bättre värden till nästa leverans om tre månader, men tills vidare så får det detta... Torrsubstansen är 61%, otroligt fint hö annars :) vore superglad för kommentarer :)

Senast ändrad:

*knapplån*

Min första analys för i år...

per kilo torrsubstans

smbrp 60
energi 9.9
ca 3.5
P 1.6
mg 1.1
K 16.6

per kilo foder

smbrp 36
energi 6
ca 2.1
P 1
Mg 0.7
K 10.1

Ni som vet...hur ser det ut för mina unghästar 1-2 år gamla... Jag har beställt bättre värden till nästa leverans om tre månader, men tills vidare så får det detta... Torrsubstansen är 61%, otroligt fint hö annars :) vore superglad för kommentarer :)

Aningens lågt i kvot för småttingarna (6), dock inte överdrivet svår att få upp till 7 för åringarna. Lågt i energi så sålänge du inte har svårfödda och eller de som äter pipigt så är det ju utmärkt för fri tillgång på lösdriften =)

Ca/P-kvoten är lite hög och Mg lite lågt, men det får du ju se hur det är med om behov täcks av allt och så vad som du ev ska göra åt det (t ex fosforbalans eller ett lågkvots mineralfoder).

:bow: du = min räddare!!! ;) Hur ska jag göra för att få upp kvoten högre? Jag använder mig gärna av hederligt lusern för proteinet. Sen för resten? Mineraler? :)

Saken är ju den att jag har lösdrift ja, men det är överlag bara 1-2 åringar som går på den... några av dem är araber så jag gissar att de behöver få upp proteinet, vissa är av annan lättfödd ras :)

:bow: du = min räddare!!! ;) Hur ska jag göra för att få upp kvoten högre? Jag använder mig gärna av hederligt lusern för proteinet. Sen för resten? Mineraler? :)

Du får ge ganska mycket lucern för det ska fungera. Om man räknar på 10 kg hösilage, så 1 kg lucern tillagt ger en kvot på 6,8. (Vilket ju är okej, den behöver ju inte vara exaxt sju, men vill du ge 1 kg lucern?) Och äter de mer än 10 kg, så på 12 kg t ex, och 1 kg lucern blir kvoten 6,67 och fortsätter sjunka ju mer grovfoder du ökar på.

Vad äter de på den fria tillgången ungefär? (Jag har ju bara bulimiker, ponnyrackaren här, welshåring, C-ponny i nuläget, äter lätt 10 kg liksom)

En liten dutt soja i lucernen kan det tänkas vara okej? Om vi räknar 10 kg igen så 100 gr soja och ½ kg lucern ger en kvot på 6,9. Vill du vara spot on på kvot 7 är det bara en fråga om att finputsa mängderna i förhållande till varandra.

Mineralerna orkar jag inte riktigt titta på just nu, men du kan ju kolla av själv på Hippcampus etc.

Sen, jag har medvetet inte tagit hänsyn till MJ nu för jag inte har en aning om vad dina kräver, men 10 kg hösilage ger 60 MJ, och 1 kg lucern ger 8½ MJ (kolla just det märke du anv, det kan skilja sig lite, det där är krafft), sojan ger dyga en MJ så du hamnar på ca 70 MJ, sen är det ju bara att räkna uppåt för varje extrakilo hösilage.

Vill du göra det lite enkelt för dig så räknar du så att du har lite 'pluskvot', och då kan de käka X kg mer än du räknat med, men kvoten är ändå sjysst, så kan man kolla hullet bara om justera om de blir för feta. Så gör jag med de där små på fri tillgång som man inte riktigt har stenkoll på hur mycket hösilage de äter, det kan vara 10 kg eller 13 kilo liksom.

Saken är ju den att jag har lösdrift ja, men det är överlag bara 1-2 åringar som går på den... några av dem är araber så jag gissar att de behöver få upp proteinet, vissa är av annan lättfödd ras :)

Kvoten vid 12 månaders ålder ska ligga på 7, sen sjunker det ju succesivt. Jag är dels en lat fan, och dels så har även mina vuxna visat sig fungera bäst på en kvot på sju, så jag brukar låta dem ligga kvar på sju från 12 månaders ålder och tills de är 'vuxna', om höet har en kvot på under 7 höjer jag till den alltså. Och det är ju oavsett lättfödd eller ej, lättföddheten har ju mer med MJ att göra.

Risken är om bararberna äter 'ordentligt' (dvs 10 kg eller mer/dygn) att de hamnar lite på plussidan iom att du får MJ från lucernet med, det är ju bara se om det är på nivån det går att leva med, annars kan du ju slopa lucernen för något med högre kvot (vilket ger mindre energi), men är ju bara att hålla ett öga på hullet.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka