Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Hej alla, har fått vår höanalys nu och de lyder som följande, torrsubstans 84% srp 82g/kg foder Energi 8,8mj/kg foder eller så här råprotein 137g/kg torrsubstans srp 97g/kg torrsubstans energi 10,4 mj/kg torrsubstans, Har en travnordis på 7 år och som går som fritidshäst alltså inge hårt utan normala pass, han går på lösdrift och kommer alltså att behöva fri tillgång på hö men hur ska jag ställa mig till detta nu med dessa värden?:confused: Snabba svar är önskvärda, Tack på förhand, kram kivanna

T ex i Yahoo:s fall där analysen visar:
Energi: 7,4MJ/kg
Smbrp: 27g/kg
27/7,4 = en kvot på 3,6

Vårt hö är ju verkligen kass och jag sitter och klurar på en foderstat. Har två alternativ. Men kanske att någon annan har något bättre förslag.
Tips/ideér?
Det är ett halvblodssto som tränas lätt. Bör ha en kvot på 6.

Finns det ingen som kan/vill hjälpa mig? please, tacksam kivanna

Vårt hö:

MJ 8,6
Smrp 80

Kvot cirka 9. Helt OK :bow: Liiite kraftigt men mkt bättre än förra årets kvot på 12 :p

Mineraler får jag analysera själv så det kommer senare.

*KL*

TS 70.1%
Råprotein 137 g/kg TS
Smb. protein 68 g/kg vara
Energi till häst 7.2 MJ/kg vara
Ca 4,4 g/kg TS
P 2.4 g/kg TS
Mg 1.5 g/kg TS

:cry::cry::cry: Varfööör får vi alltid så mkt protein :(. T.o.m. förra årets var bättre :(.

Iofs bra till Chiva och fölis men blir så jobbigt och få ner kvoten t tävlingshästarna. Har inte kollat kvoten än men gissar att det blir typ runt 9 eller nåt sånt.

9,4 blir kvoten.

Men varför måste du ta ner den till tävlingshästarna? Jag får för det mesta 8 - 9 i kvot, och aldrig varit minsta problem?

Har tävlingshäst som funkar bäst med en kvot på ca 8, men dom andra funkar bäst när kvoten ligger på 6-7.

Har tävlingshäst som funkar bäst med en kvot på ca 8, men dom andra funkar bäst när kvoten ligger på 6-7.
Menar du att du sett skillnad på om de får 7 eller 9? Intressant. NU är ju mina hobbyhästar (och en åring), men båda de vuxna fungerar bäst på en kvot på minst 7. Dvs det är en klar och tydlig skillnad mellan 6 eller 7. Däremot har jag inte sett någon skillnad på om kvoten är 7, 8 eller 9.5? (Högre har jag inte haft). Dvs det tycks vara just 7 eller högre i iaf mina hästars fall. Så nu blev jag lite nyfiken =)

På vilket sätt märker du negativ skillnad på kvot 7 och kvot 8 (eller för den delen ännu högre?). Jag är ju övertygad om att det finns ett 'tak' för mina med, att över kvot X blir det en försämring. Men det tycks vara ganska högt i tak, för upp till 9.5 har inte märkts någon skillnad.

Den som funkar bäst på en högre kvot är den som är störst (175 och maffig). Får han lägre blir han lätt lite bukig och tappar muskler.

Dom andra är lite mindre och lättare. Märks framförallt tydligast på bästa hästen, som också är den som är minst och lättast i typen (bara 163 hög).
Försöker hålla henne på 6-6.5.
När hon har haft en kvot på 8 (som hon hade innan) så har hon, till skillnad mot när hon står på en lägre kvot, känts lite (hittar inte rätt ord), däst typ, typ som man känner sig dagen efter ett julbord. lite tung i kroppen och så. På en lägre kvot blir hon lite spänstigare och lättare eller vad man ska säga.
Märktes väl eg. ingen skillnad på tävling upp till 130-135 klasser men snäppet högre har det känts lite bättre.

Inte stor skillnad men lite grand gör det, och vill göra allt för att få så bra resultat som möjligt :). Nu när jag inte kan rida på 2-3 månader inu så kommer dom dock mest gå styrketräning och då kommer alla ligga på en högre kvot.

Hmm, kände att detta blev lite avamligt men hoppas du förstr ung. vad jag vill ha fram ;)

KL

Hejsan!
Vilket är det sämsta hö ni stött på? Är det ngn som har sämre kvot än mitt: 3.1 :smirk:

per kilo foder:

TS 59%
Smb. protein 42 g
Energi till häst 5,7 MJ
Ca 2,4 g
P 1,5 g
Mg 1.0 g/kg TS

Nöjd :)

KL

Hejsan!
Vilket är det sämsta hö ni stött på? Är det ngn som har sämre kvot än mitt: 3.1 :smirk:

8,4 MJ och 18 gr SRP = kvot 2,1

Åring i stallet.. Jag GRÄT när jag såg analysen..

Det hela reddes dock ut ganska snabbt och enkelt, bonden jag köpte av hade av misstag levererat fjärdeskörd istället för förstaskörd.

Men det är det i särklass sämsta jag någonsin stött på. Det var ironiskt nog knallgrönt, bladriskt och såg SUPER ut..

KL

Hejsan!
Sommaren 2004... Förstaskörd tagen ca 8 augusti. 7,5 MJ och 11 g SMRP = kvot 1,5! Tre föl och tre dräktiga ston i stallet. Det blev inget köp.

Jag hittade istället ett klöverhö med 65 g SMRP, men tyvärr 10 MJ. Det var det bästa jag kunde åstadkomma det året. Alla blev feta som köttbullar.

Jag tror det var det året jag avverkade 7 höbönder. Hade de inte låga värden, så var höet mögligt. Jag ruinerade mig på analyser på hö som jag aldrig köpte eller fick köra tillbaka.

Carina på Silver Arabians

Då har analysen kommit:
Hö, andra skörd.
TS: 84%
SmbRp: 74 g/kg foder
MJ: 7,4 MJ/kg foder
Ca:3,0 g/kg foder
P: 1,1 g/kg foder
Mg 0,9 g/kg foder
MJ/Rp kvot 10

Suck, blir nog en fet liten hingst i år också...Men de andra två kommer att må bra!:idea:

*Knapplån*
Hur snabbt brukar man få svaret från Analycen?? Är så jäkla nyfiken....

stallet jag har min häst i fick sina hö värden häromdagen.
7.4 MJ
38 smbrpg
3.1 Ca
1.3 P
0.8 MG
13.4 K

okey men inte bra värden, med tanke på att stallet ger oss miner blå och kraft grund. Lyckas inte göra någon vettig foderstat till min häst

*Knapplån*
Hur snabbt brukar man få svaret från Analycen?? Är så jäkla nyfiken....

jag skickade in provet den 3/10, det analyserades den 4/10 och jag hade det hemma den 9/10, så nästan en vecka tog det för mitt prov.

Senast ändrad:

*kl*

Nytt stall, nytt hö.

Värden:

TS: 60.2%
Smrp: 62
Energi: 5.9
ca: 9.4
P: 3.2
Mg:2.1

Någon som vet någon bra sida där jag kan lära mig räkna ut foderstaten? Vill inte använda någon färdigt progam utan vill lära mig räkna själva....

Efter mkt om och men har analysen kommit.

Ts 84%
Mj 7,8 kg/foder
Smrp 34
Ca 2,9
P 1,6
Mg 0,9

Jag trodde det skulle vara sämre pga väldigt sent slaget, men... Svårfött dräktigt fullblod ihop med detta är ingen bra kombination:devil:

Hösilageanalysen har inte dykt upp ännu, så jag hoppas på den! Brukar vara bättre och det är slaget vid bra tidpunkt och BORDE ha skapligt höga proteinvärden.
Annars blir det en ehum DYR kraftfodervinter då gummar traskar in i månad 8 om några veckor.

Jag har ingen koll alls på sånt här. Är detta ett bra hösilage? :confused:

Ts 71,9%
Råprotein 68g/kg TS
Smb. protein 23g/kg vara
Energi 6.6MJ/kg vara

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka