Nu är minsta störst!

karamelldrottningen

Trådstartare
Jaha och Hiltontrenden slutar aldrig? 2372 lång-och korthåriga chihuahuaor registrerade år 2010, vilket var flest av alla hundraser det året. Kommer de bli vanligare än schäfer, golden retriver och labbe tro?

Sv: Nu är minsta störst!

Jag kan tycka att det är något positivt. Hellre att folk skaffar vavva pga trender än att de skaffar något mer krävande.
Hurvida de kommer bli vanligare eller ej vet jag inte, men det känns troligt.

Jag kan tycka att det är något positivt. Hellre att folk skaffar vavva pga trender än att de skaffar något mer krävande.
Hurvida de kommer bli vanligare eller ej vet jag inte, men det känns troligt.

Kan bara hålla med, det vore mycket sundare om sällskapsraser toppade listorna istället för arbetande hundar. Arbetande hundägare är ju näst intill utrotningshotade så...

Det hoppas jag också! Är hundvakt nu åt en liten chihuahua och jisses vad behändiga dem är!:eek:

Lätta att motionera, äter en fluga om dagen och funkar att dra med sig typ...överallt:p
Helt klart en hund som passar in i mångas livsstilar. Och skulle dem ställa till med något så bara fnittrar man åt dem:D

/FP som annars bara faller för modell stor på hund

Precis som dom andra säger så är det ju jättebra att en sån ras är trendig, istället för schäfer,dalmatiner,dobermann och allt som varit trendigt förr.

Men jag tycker det finns massvis med amstaffsliknande hundar överallt, ser hur mycket sånt som helst i min stad, någon mer?

Jo amstaff liknande hundar är ÖVERALLT, super vanliga. Men dem registrerar man ju inte. Det är ju oftast blandraser :)

Dvärgschnauzer har ju stigit oerhört i popularitet de senaste åren och de lär nog inte minska heller :)

Vad jag också tycker ökar är dessa blandraser som säljs som "renraser" a la Cockerpoo, Labradoodle, Maltipoo etc.

Kunde ju vara bra om efterfrågan på schäfer sjönk så det blev lite upprensning bland uppfödarna så det mest är seriösa entusiaster kvar som avlar.. drömma får man :angel:

Men på chi tycker jag efterfrågan verkar ha minskat, det är inte lika hysteriskt längre och priserna går ner. Marknaden har ju exploderat av nya uppfödare av varierande kvalitet..

Jag tycker det som många andra skrivit att det är bra att sällskapsraser har hög popularitet och då inte bara chihuahua.
Får man en bra chihuahua är det en alldeles perfekt hund för enormt många. Käck, pigg, med på allt, sportig och orkar mycket, lekfull men kan samtidigt ligga en dag eller två i soffan utan problem och älskar att mysa samt att den är enormt smidig att ha med sig överallt. Att den sedan kostar i princip nada att mata är inte heller någon nackdel :p

Jag tycker mig för övrigt se många fler shelties, dvärgshnauzer och de där jag aldrig kommer ihåg namnet på (små kortbenta hundar med päls så man inte ser vad som är bak och fram, man tänker verkligen pensionärshund).
(Amstaff och liknande hundar är det ju (tyvärr) enorma mängder av också...)

Senast ändrad:

Kunde ju vara bra om efterfrågan på schäfer sjönk så det blev lite upprensning bland uppfödarna så det mest är seriösa entusiaster kvar som avlar.. drömma får man :angel:

Fast tydligen, om man kollar reg-statistik från förra året så är det många brukshundar som minskat i antal. Vet inte om schäfer var en av dem, men någon skrev i tidningen brukshunden att det var dumt att det blev färre brukshundar iaf :p

Fast tydligen, om man kollar reg-statistik från förra året så är det många brukshundar som minskat i antal. Vet inte om schäfer var en av dem, men någon skrev i tidningen brukshunden att det var dumt att det blev färre brukshundar iaf :p

Jo brukshundar överlag har droppat drastiskt. Vissa, ska vi säga mindre intelligenta med ett agenda :angel: , skyller på att det är såå många krav och hälsotester som ska utföras och folk blir avskräckta och slutar avla eller köpa dem. Man ska lätta på kraven, MH är ju inte så viktigt och än mindre är skottfasthet viktigt, heller inte kravet att ha A eller B höfter. Och varför ska man ha krav på valpköparna för att tävla/träna och röntga sina hundar? Det avskräcker folk helt och hållet!

Det dessa människor glömmer bort är att i UK så har brukshundarna droppat också rejält. Där finns det inga krav på hälsa/MH. Konstigt, men det MÅSTE vara kraven ändå :grin:

Jag har haft chihuahua i ganska många år och det är jätteroligt att rasen ökar. Visst är det så att det är många som har fått upp ögonen för chihuahua och därför skaffat sig en, men i många fall tycker jag att de stora uppfödarna bara har blivit ännu större. Det är inte helt ovanligt med kennlar som har 30-40 st hundar hemma.

Chihuahua-människor tenderar att vara samlare och eftersom de är så behändiga som individer så är det lätt att skaffa en till och en till och en till och en till.

När jag sålde en lovande valptik till Danmark tidigare i år rasade uppfödarna runt omkring mig. Hur kunde jag med att sälja en lovande valptik? Den skulle jag självklart behållit själv! På svaret att man inte kan behålla alla och att jag inte vill ha fler än vad jag redan har så var de helt oförstående. "Men jag hade ju kunnat ha den på foder ifall du inte ville ha den hemma" sa en kvinna som redan har 16 st vavvor hemma hos sig.

KL

Detta märks också på våra allmänlydnadskurser. Små blandraser, snudd på alltid pappillon eller shitzuh i, har vi många av. Samma med bostonterrier och fransk bulldogg. Någon enstaka schäfer, rottis och blandras.

Nyfiken fråga: Hur många chihuahuor har du hemma nu :)?

Jag förstår inte riktigt vad man ska med 10 st lr fler hundar till, om man inte är uppfödare vill säga, men om man ska behålla alla bara för sällskap. Man måste ju ha ganska gott ställt då man har så många hundar hemma.

Jaha och Hiltontrenden slutar aldrig? 2372 lång-och korthåriga chihuahuaor registrerade år 2010, vilket var flest av alla hundraser det året. Kommer de bli vanligare än schäfer, golden retriver och labbe tro?

Aldrig att Chihuahua ska utklassa Golden Retriever! :eek: ( ;) )

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 472
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 740
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka