Nu är jag less på det här!

Sv: Nu är jag less på det här!

Nu har jag bara läst en del av svaren, så om jag upprepar något som redan är skrivet så ber jag om ursäkt ;)

För det första så får hästen inte lov att uppföra sig sådär när du rider. Det är helt korrekt av dig att tycka så, och jag tycker att det handlar inte alls om huruvida du arbetar hästen som en tok eller inte. Du ska kunna rida din egen häst på lång tygel i samtliga gångarter med eller utan krav utan att den ska få fjongen när det passar.

Nu vet jag inte om man kan säga såhär om hästar, men jag gör det ändå: Han använder sina kompisar i hagen som en ursäkt att få ett frispel, man ser redan vid 00.58-59 i filmen vad som är påväg att hända. Dessa små tecken måste du som ryttare vara superuppmärksam på, exakt hur kändes det millisekunden innan han drog iväg? För när dom väl kommer "igång" så kan man oftast inte göra så mycket utom att hålla i sig och ryta argt :crazy:

Du måste därför kväva anfallet innan det händer. När jag rider är jag alltid uppmärksam på hur hästen känns under mig och oftast kan jag avvärja sånt här trams redan innan huvudet åker upp och bakbenen börjar sprätta som en tokig höna. Känner jag att hästen "är på g" så tar jag skarpt i tygeln och säger med barsk ton typ "NÄNÄNÄNÄ" och återtar fokus genom exempelvis ledande tygeltag och ganska så stark drivande tygel. Eventuellt kan jag gå in på en volt.

Detta funkar inte på hästar som blir rädda dock, eftersom du inte har någon chans att känna innan att de "laddar upp".

Vidare tycker jag dock att du bör kolla upp rygg/mun osv på denna häst, eftersom när han kör racet och du tar i tyglarna så överförs hans fokus till att enbart vilja kasta av dig. Hästen gör alltså detta (enligt mig) med vilje. Kanske inte de första stegen, men så fort du tar i honom och så fort han fått av dig blir han helt lugn.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Grejen är att jag har kollat allt man kan kolla och ont har han inte efter det som sägs enligt vet, massör m.m.
Han gjorde ju så med mig en gång tidigare och då satt jag kvar han gjorde tre bockningar i samma fart och blev helt lugn sedan.
Jag tänkte om han verkligen ville då bli av med mig, skulle han då inte har fortsatt tills jag åkte av?
Som sagt provar han även att bocka ute, till ex, när jag kommer ut på en åker eller efter/ före man har galopperat ( inte alltid). Men då är det lättare att fånga upp eftersom han då inte sticker så där.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Lika kan han börjar bockar när flera hästar är med på en ridtur, då blir han alldeles till sig, sparka bakut och bockar m.m. I somras när jag red själv då var han jätte lugn t.o.m. lite lat och nu till vintern blev han så här.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Det där såg värkligen inte "roligt" ut!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Oj, aj! Den kusen hade snärt i bakuten!

Har inte läst alla inlägg, men håller med någon som sa att hästen vill få av dig. Att det inte handlar så mycket om sprallighet och lattjolajban.
När det kommer till ridningen har du en ganska bra hand men lite för engagerat säte. Hästen går lite som en "robot" och är därför ganska ouppmärksam på vad du gör, går slentriant (har kanske tråkigt dessutom). Tror att det handlar lite om "rid-ledaregenskaper" som fattas...
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Det där såg värkligen inte "roligt" ut!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

TS har fått jäätebra svar av bubbel här!
Jag ahr själv ridit två hästar som höll på med nåt liknande. Den ena var det inte så farligt med - han var en ganska stel fjording och det gick inte så fort och var inte så svårt att sitta kvar ;) Dessutom så gjorde han det bara för att "testa". Efter att ha sagt till på skarpen ett par gånger var han en ängel.
Den andra, en tävlingshäst, gjorde precis likadant som din, men utan någon "ursäkt", dessutom la han in tvärstopp och tvärvändning mitt i alltihop :crazy: Inte så lätt att sitta kvar då på 600 kg extremt vältränade muskler! Då fick man försöka känna hur han kändes precis innan han sticker och, som bubbel säger, försöka hindra hästen INNAN!

Lycka till med honom, det ser ut att vara en trevlig häst för övrigt! :)
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag har inte läst hela tråden...

Det jag kom att tänka på var att du glappade lite med tyglarna. Försök att hålla en jämnb kontakt, då blir det lättare att känna när nåt sånt här är på gång. När du känner att hästen spänner sig så bryt av och gör halt. Rid några steg, kanske några volter i skritt och trava sedan igen. Det gäller att få hästen att tänka på något annat så att den inte "tar tillfället i akt".

Var dessutom noga med att klargöra för hästen att detta inte är ok. Kanske är det bäst att han inte får bocka alls? Ett bestämt "nej"! eller FY!, tex. Kom bara ihåg att vara konsekvent. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag less på det här!

*kl*

Svar till alla som svarat att man ska försöka förutse när hästen ska "smälla till", det är inte så lätt. Vet inte vilka som sett min film jag la in på mitt djur som gör likadant. Det kommer bara från ingenstans.
Filmen ligger på sidan 4 om ni vill se hur Fabbe gör.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Hola Nikki o Fabian,

Du har det inte roligt heller med din häst, inte när han bär sig åt som han gör. Och det är fasiken inte vare sig lätt eller ofarligt med såna utbrott.
Dock smäller det inte bara till, det syns att han är på G. Sedan att hitta den känslan är inte alltid helt lätt.
Har du nägon vettig tränare i närheten som kan hjälpa dig? Så som ni har det nu kan du ju inte ha det. Det skall ju vara roligt att rida.

mvh Eva
 
Sv: Nu är jag less på det här!

En fråga: Vad är det som får dej att se att det är på G?
Vad jag kan se så gör han inga tecken.....
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Hej Rolle och ni andra ockå naturligtvis.
Jag har ett liknande problem eller rättare sagt det började lika som för denna tjejen.
Jag har lagt in ett hjälp rop på nh forumet
Titta gärna på den och svar gärna där och nån har tips till mig.
den heter : Stort dominant sto--hjälp!!

:cry:
 
Sv: Nu är jag less på det här!

[
QUOTE=Djurjouren;7129397]Slaktat...
I Sverige behåller man tyvärr gärna respektlösa ouppfostarde hästjävlar och dessutom låter sina barn rida på dem:crazy:

Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.

Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman
[/QUOTE]

Jag håller DELVIS med Dig (slaktat!), otroligt hur folk sliter o lider med sina konstiga djur, hästar såväl som hundar. Hade det varit en karl/kvinna som de varit gifta med alternativt haft som sambo hade de gjort slut för länge sedan.

I det här fallet hade jag satt en duktig vältränad ryttare (jag känner en eller 2 som skulle klarat av det) på hästen ifråga - som provocerat fram beteendet o som givit hästen ett 7- helvetesjävla rapp med spöet mens den var i luften. Hästen ska aldrig ens mer tänka tanken att göra om grejen.

Dessa personer som jag känner hanterar unghingstar på hingststation - och där lär sig hingstarna ett och annat. RIDNING är RIDNING, BETÄCKNING är BETÄCKNING och man uppför sig efter situationen - och man trivs med livet eftersom man vet vilka regler som gäller och därför råkar man inte illa ut.

Den här hästen saknar enl min mening grundutbildning och det är det väl aldrig för sent att börja med men nu vill väl den här stackars ryttaren - som ju lever farligt - fortsätta att rida.

Hästar och rottweilerhanar bör veta sin plats - annars är de inte trevliga att umgås med. Och ibland krävs det att de får klart för sig VILKA REGLER SOM GÄLLER i sitt umgänge med sina människor. Vissa djur drar fördel av nutidsmänniskans flummighet. Men det är inte djurens fel att det blir fel - de är inte helt osmarta utan anpassar sig. Går ett beteende hem så är det OK för dem. Men det är djuren som blir lidande i slutändan

HEJ Å HÅ, KLART FÖR PÅHOPP!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Det tips jag kan ge dig (som jag fått av min tränare) Är att när du känner att din häst är på väg att sticka eller bocka är det sämsta du kan göra att försöka lunga ner honom.
Det du ska göra i stället är att du ska KRÄVA att han ska jobba. Driva frammåt allt du kan och tvinga honom till fulla uppmärksamheten på dig som ledare. (att det springer hästar omkring jämte ska han skita i när du sitter på ryggen). Be honom göra något riktigt jobbigt när han börja hålla på. gå in i skänkel vikning Öpppna/sluta eller något liknande så han måste koncentrera sig på dig. Lämna honom definitivt inte efter en sån avkastnings runda utan konsivens. Då får du det 10 faldigt nästa gång. Har han fått av dig en gång så ska han inte in i boxen på en bra stund efter. Men nästa gång du är ute och rider så rider du kanske bara 10 minuter (om han inte sätter av då) om han är duktig så får han beröm och slipper jobba mer vid det tillfället.

lycka till!

/En van grus käkare
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Nej,

jag kan bara inte förstå er som tycker att man ska slakta en sådan häst!!!!

För det första: det kan ju vara mig det beror på ! Det vet jag inte än , sedan är han förövrigt lydig han lyssnar mycket bra ifrån marken.

Han har aldrig försökt att hota mig m.m. han går undan när jag ber om det! I hanteringen är han en super snäll!

Jag har haft honom nu nästan i ett år, hittils har han brallat iväg med mig så där två gånger, så det sker inte varje dag!

Han har kommit på en fixidé, ja! Och det är inte roligt för att det kan bli farligt för mig, självklart!

Menar ni alltså på allvar att hästar som ni hantera går som en klocka jämt?

Jag haft världens snällaste ponny innan araben, och även han har galopperat iväg med mig och sparkat bakut någon gång, till och med stuckit med mig när en annan häst drog om oss!

Men jag gav inte upp honom för det! Jag jobbade på det och han blev underbar, vi växte ihop så mycket att jag till och med kunde rida honom utan träns och sadel ute i skogen!

Det jag och hästen behöver är hjälp av en tränare, jag behöver sitta bättre och för all del måste jag lära känna min häst!
Men sånt tar tid! Även om jag nu är mycket irreterat att håller på så här så är det ju ett tecken att jag måste träna och han med!

Skulle mer förstått att slakta hästen om han var elak överhuvudtaget och respekterade människan inte alls.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

ruggiga kickar, har aldrig sett något liknande.
busiga hästar i hagen är nog ett svepskäl för att börja bralla sådär.
håller med andra här att hästen inte är vidare uppmärksam på ryttaren. börja med att ta kontrollen från marken innan du sitter upp.

går självfallet att ändra på. se bara på polishästarna, dom klarar vad som helst. men man kanske behöver hjälp.
det ser ut som om sadeln ligger ganska långt fram, är inte säker svårt att se på filmen.
med sadeln i ett bättre läge så sitter du säkrare och ekipaget blir inte så framtungt när det brakar loss.
kommer ihåg russtiden då satt man på halsen rätt som det var och blev avkickad
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Mina hästar gör oftast så när de andra hästarna drar iväg - men jag är beredd och har vant mig vid det. Antigen får du ta in hästarna eller försöka rida i delen av paddocken där de inte går.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

*kl*

Svar till alla som svarat att man ska försöka förutse när hästen ska "smälla till", det är inte så lätt. Vet inte vilka som sett min film jag la in på mitt djur som gör likadant. Det kommer bara från ingenstans.
Filmen ligger på sidan 4 om ni vill se hur Fabbe gör.

Vad jag menar är att man måste engagera hästen med omväxlande träning, övergångar mm så att hästen är mer fokuserad på vad ryttaren gör.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc

bredvid ridbanan står det två hästar som har inte blivit riden på ett år, börjar de springa runt bockar och sticker iväg då gör min häst det med. Jag är så koncentrerat att jag inte ser vad hästarna håller på med, men det gör min pålle.
Det är verkligen inte roligt längre eftersom det kunde ha gått riktigt illa den här gången.
Annars är min häst jätte snäll, han har aldrig gjort så ute med mig bara på banan när de där hästarna galopperar iväg så att det dundrar i marken.

Min kompis tyckte att jag ska sätta på ett martingal så att han inte får upp huvudet så det högt. vad tycker ni?

Jag vill bara peppa dig att inte ge upp. För dryga 10 år sedan var jag i samma situation som dig. Min häst var helt hopplös i ca 5-6 års åldern. Han drog iväg i många situationer både på ridbanan och vid uteritter. Det var rejäla bockar och bakutsparkar i serier. Oftast satt jag kvar, men ibland slutade det med avsittning. Han var också svår att förutse när han skulle dra iväg. Han kunde jobba tillsynes avspänt och bara explodera som en bomb. Det jag kunde förstå med tiden var att han var i ganska stort behov av stimulerande och mycket arbete. Jag tror att dessa hästar behöver lite hjärnstimulans. Han blev bara bättre och bättre ju mer han fick lära sig. Naturligtvis blev också lydigheten större i och med detta också. Vi började med fälttävlan och det passade honom utmärkt. Under vinterhalvåret hopptränade vi för tränare en gång i veckan och under den träningen fick han också utlopp för mycket energi. Till att börja med hade vi bockserier efter vartenda hinder. Det var svårt att hänga med och jag hade allt sjå i världen att "klamra mig fast". Vid ett tillfället fick jag dock oanade krafter och tog tygeln i ena handen och la på spöet bakom sadeln mitt i en kraftfull bockserie. Det slutade med att hästen galopperade i full fart framåt och slutade faktiskt att bocka efter hindren för alltid efter denna episod. Men det gäller ju att bestraffningen kommer vid exakt rätt tidpunkt och det gjorde den uppenbarligen här. Jag hade många trevliga år med denna valack. Lycka till och även till Fabians matte! :bump:
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag vill bara peppa dig att inte ge upp. För dryga 10 år sedan var jag i samma situation som dig. Min häst var helt hopplös i ca 5-6 års åldern. Han drog iväg i många situationer både på ridbanan och vid uteritter. Det var rejäla bockar och bakutsparkar i serier. Oftast satt jag kvar, men ibland slutade det med avsittning. Han var också svår att förutse när han skulle dra iväg. Han kunde jobba tillsynes avspänt och bara explodera som en bomb. Det jag kunde förstå med tiden var att han var i ganska stort behov av stimulerande och mycket arbete. Jag tror att dessa hästar behöver lite hjärnstimulans. Han blev bara bättre och bättre ju mer han fick lära sig. Naturligtvis blev också lydigheten större i och med detta också. Vi började med fälttävlan och det passade honom utmärkt. Under vinterhalvåret hopptränade vi för tränare en gång i veckan och under den träningen fick han också utlopp för mycket energi. Till att börja med hade vi bockserier efter vartenda hinder. Det var svårt att hänga med och jag hade allt sjå i världen att "klamra mig fast". Vid ett tillfället fick jag dock oanade krafter och tog tygeln i ena handen och la på spöet bakom sadeln mitt i en kraftfull bockserie. Det slutade med att hästen galopperade i full fart framåt och slutade faktiskt att bocka efter hindren för alltid efter denna episod. Men det gäller ju att bestraffningen kommer vid exakt rätt tidpunkt och det gjorde den uppenbarligen här. Jag hade många trevliga år med denna valack. Lycka till och även till Fabians matte! :bump:


Tack det var är jätte snällt inlägg!

Min häst är som en gåta för mig verkligen, igår så longerade honom ti och han var otrolig lydig.

Idag skulle jag longera/ tömköra honom, men då raceade han bara runt runt. Han lyssnade på att trava och galopp men sakta ner, nej du det vela han inte.
Visst fick honom att sakta ner efter ett tag men det tog tid, han lyssnade mycket dålig.
Han sprang runt som en idiot och var helt svettig sedan.
Trodde att han sedan skulle vara mer koncentrerat och försökte då tömköra honom med mycket övergånger.
Men för att han skulle sakta ner fick man ta ganska så ordendligt i yttre tömmen:crazy: .

När jag sedan gick hem med honom lyssnade super igen på halt m.m.:confused:

Han är väl lite knäpp ibland.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp