usch såg inte roligt ut alls. Inte lätt att komma med tips. Det som händer är ju alltifrån bra eller säkert.
min metod som dock kräver lite av dig som ryttare är att du kan ju testa och se om du har sinnesnärvaro att snabbt som attan volta honom och då menar jag verkligen ta tag i innertygel och dra in honom på en liiiiiiiten volt. släpp yttertygeln och ta bara i inner och håll där tills han stannar. då berömmer du jättemycket och rider vidare. genom att volta på liten volt förhindrar du effektivt bocksprången och får ner farten hyfsat fort. Detta var en metod jag använde ofat på en tävlingshopphäst som jag motionred ett tag.
Man blir lätt dragandes i båda tyglarna och det hjälper inte i detta fall så man måste försöka lära sig att ha sinnesnärvaro att ha en plan när detta händer. man måste både bibehålla balansen och bibehålla mjukheten i tygeltagen och skänklarna. Du kan ju även sätta på martingal eller bara en rem runt halsen som du kan hålla i. tror inte att martingalen hjälper dig dock. Hästen höjer inte huvudet så högt och det stora problemet är egentligen bocksprången. Håller du ner huvudet med martingal, halsförlängare eller standing eller liknande så hjälper det hästen att bocka.
tänk på att inte hamna i bakvikt utan försöök hålla din balans kvar och fokusera snabbt på volten. bocksprången är höga och rejäla, en tanke jag fick var att de kanske till viss del uppstår för att du håller emot i tyglarna och hamnar i bakvikt och hästen vill framåt. Unga hästar är känsliga för sånt men nu vet ju inte jag om hästen är ung eller inte.
tänk oxå på att du inte klämmer åt med skänklarna nnär detta händer, det jagar på hästen ännu mer och motsäger dina tygeltag.
en mer mental grej kan vara att du sätter dig ner och blundar och går igenom i ditt huvud vad som händer med dig och din kropp när det här händer. Då kanske du kommer fram till hur du beter dig och vad som kan förbättras eller så.
ja, det var lite tips som har hjälp mig men jag vet inte om de hjälper dig.
Lycka till i vilket fall!