Nu är jag less på det här!

Sv: Nu är jag less på det här!

Hästen som står i hagen kan komma i en jäkla fart och sura åt oss, eller springa iväg. Det är ett halvblod och en shettis som står där. Halvblodet har snubblat ett antal gånger över den stackars shettisen, för att hon inte ens hinner bromsa in.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Har inte läst de andra svaren.
Ett tips är ju om du kanske kunde få ge de andra understimulerade kusarna i lite gott medans du rider. Granruskor, hö, sly, morotsbitar el dyl att plocka med?
Sen tycker jag att helt allmänt så är du som du själv säger koncentrerad på hästen, men hur är det med hästen? Är han koncentrerad på DIG?
Se till att hästen jobbar ordentligt och är helt fokuserad på dig. Gör övningar hela tiden så han inte får tid att ha koll på saker o ting runtomkring.
Rid bara korta korta sträckor av varje sak. Gör mycket avsaktningar o igångsättningar, öppna, sluta, volt, rakt fram, byt varv, volt igen, halt o s v

Lycka till!
/anna
 
Sv: Nu är jag less på det här!

:eek: AJ! :crazy:
du blev väl inte skadad hoppas jag:crazy:

En martingal kan kanske vara bra, om inte annat får du en halsrem och hålla i;)
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Hej!

Vet hur det känns... Precis så här kan mina kusar också göra! (Men jag har ingen tanke på att slakta dem för det...)

Tror precis som några andra att hästen inte är tillräckligt koncentrerad på dig! Har precis börjat träna western och min tränare påpekar ofta att det gäller att se till att ha hästen koncentrerad!!!

Min fodervalack har gjort så här några gånger med mig nu i vinter, när jag har börjat galoppera efter uppvärmningen, men även i traven. Vi rider på en grusplan i mörkret, det finns inga staket och det är öppna fält runt om. Bara grusplanen är upplyst. Inte idealiskt, jag vet...

Hur som helst så kan Harry vara lite tittig om jag inte håller honom sysselsatt med att tänka på mig. Jag är precis som du en sån som kan bli så koncentrerad att jag inte ser omgivningen. I alla fall, jag blev skraj efter några gånger och bestämde mig för att så här kan jag inte ha det.:cry:

:idea: Jag bytte till pessoabettet vi har när vi rider ut (mest för att JAG skulle bli lugn, är inte jag lugn blir inte hästen lugn!!!), och så såg jag till att verkligen JOBBA honom i vartenda litet steg. Red mycket öppna, sluta, skänkelvikning, sidepass, back-ups (ryggning), rollbacks (bakdelsvändningar), framdelsvändningar och tempoväxlingar tills jag kände att han svarade till 100% på allt och tills han började kännas trött. Då galopperade jag några varv och han skötte sig otroligt bra.:love:

Nu när jag vet vad problemet beror på känner jag mig mycket tryggare.

Men sen är ju hästar alltid hästar. :crazy: Man kan inte förutse allt - hur gärna man än vill och försöker. Rider alltid med både hjälm och säkerhetsväst, för det KAN ju komma en hysterisk hund i 200 km/h eller så kan en McDonaldspåse komma flygande upp ur diket...

Ha det bra och lycka till!

//tina_tiger
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Om jag vore du så skulle jag ta några lektioner. Om du rätar på dig och har mera kontakt med hästens mun(tygeln glappar), så hade du klarat det. Du behöver få hästen att slappna av. Den är spänd och så fort du kommer ut mot spåret så stelnar hästen till innan det bär iväg. Det ser ut som om den faktiskt vill bli av med dig.. Min hingst var precis lika dan. Exakt! Det är nog ett sätt att få en anledning att sprutta iväg och bli av med ryttaren. Så mitt enda råd är att ta hjälp av en kunnig ridlärare/tränare och få hästen att gå i form och slappna av.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag har sett din andr afilm och tränkte där också att du behöver ha en stadigare kontakt med hästens mun. att den körm upp huvudet beror nog på att du är för "snäll" i handen, fast det är inte snällt utan blir lite ryckigt för honom när det glappar så. Därav att han blir lite orolig i munnen.

Håll stadigare kontakt se till att det inte glappar och rid lite mer med hästen stadigt upppe för hjälperna. Du åker häst nu, det är ingen energi, och därför blir du helt ställd när han gör så där.

Du måste alltså RIDA mer aktivt och hålla honom mellan hand o skänkel, med aktivt säte och som sagt stadig kontakt med munnen. Har du honom där ska han inte komma iväg så långt med dej.

Han ska självklarrt klara att hsätarna är ute. Gör han så för hästarna kan han göra det för annat också, om du tar in dem. Han måste lära sej att INTE gör så och du behöver vara mer beredd att få stopp direkt.:idea:
Har du honom i handen hela tiden dvs en levande kontakt med munnen så kommer du ha bättre kontroll. Nu har du inte det, det är avbrott där, han har bara att dra iväg.

Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Håll stadigare kontakt se till att det inte glappar och rid lite mer med hästen stadigt upppe för hjälperna. Du åker häst nu, det är ingen energi, och därför blir du helt ställd när han gör så där.

Du måste alltså RIDA mer aktivt och hålla honom mellan hand o skänkel, med aktivt säte och som sagt stadig kontakt med munnen. Har du honom där ska han inte komma iväg så långt med dej.

Detta fick mig att tänka på när jag började rida i början av 90-talet. Att alltid ha kontakt med hästen och rida aktivt. Sedan gick jag över till westernridning där man inte hade kontakt med tyglarna hela tiden och gav total eftergift så länge hästen gick som den skulle. Rider sedan ett antal år islandshäst och det är samma sak där. När hästen går som jag vill får han total eftergift och jag rider inte aktivt mer än att jag följer hästens rytm. Allt för att det ska vara bekvämt för häst och ryttare när man rider flera timmar ute i naturen.

Jag frågade aldrig så mycket när jag började rida så därför frågar jag desto mer nu :D Tänkte därför passa på och fråga varför man hela tiden ska ha tygelkontakt och vara aktiv i sadeln? Det går bevisligen utan och hästen blir väldigt lyhörd när man inte jobbar med hästen hela tiden.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

red en häst som gjore samma sak ibland. Det jag gjorde var att lära mig svara med rätt reflexer när han for iväg. Jag mjuknade i handen och ställde mig upp ist för att dra och sätta ner ändan i sadeln. När jag kommit in i hur jag skulle sitta kvar till att börja med började jag gå på honom framåt när han gjorde så. Han blev så förvånad att han helt kom av sig. Förvånansvärt fort försvann fasonerna. Men så hittade jag oxå olika sätt att aktivera honom och fokusera hans uppmärksamhet på annat håll genom träning. lycka till
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Kan du rida utan spö så skulle jag prova det, det ser nästan ut som du kommer åt honom i svängen med spöet och att han blir irriterad. Han ser missnöjd ut under ritten även innan han drar.

Och jag beundrar dig att du vill rida en sådan häst!!! :crazy:

Kan du få honom "nöjdare" i skritt så skulle jaag börja i skritt och sedan när han arbetar nöjt i trav prova i den paddocken igen... men annars skulle jag inte rida där mer ö.h.t.

Sköter sig hästen som en ängel över allt annars så skulle jag rida överallt annars!!!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

usch såg inte roligt ut alls. Inte lätt att komma med tips. Det som händer är ju alltifrån bra eller säkert.:(

min metod som dock kräver lite av dig som ryttare är att du kan ju testa och se om du har sinnesnärvaro att snabbt som attan volta honom och då menar jag verkligen ta tag i innertygel och dra in honom på en liiiiiiiten volt. släpp yttertygeln och ta bara i inner och håll där tills han stannar. då berömmer du jättemycket och rider vidare. genom att volta på liten volt förhindrar du effektivt bocksprången och får ner farten hyfsat fort. Detta var en metod jag använde ofat på en tävlingshopphäst som jag motionred ett tag.

Man blir lätt dragandes i båda tyglarna och det hjälper inte i detta fall så man måste försöka lära sig att ha sinnesnärvaro att ha en plan när detta händer. man måste både bibehålla balansen och bibehålla mjukheten i tygeltagen och skänklarna. Du kan ju även sätta på martingal eller bara en rem runt halsen som du kan hålla i. tror inte att martingalen hjälper dig dock. Hästen höjer inte huvudet så högt och det stora problemet är egentligen bocksprången. Håller du ner huvudet med martingal, halsförlängare eller standing eller liknande så hjälper det hästen att bocka.

tänk på att inte hamna i bakvikt utan försöök hålla din balans kvar och fokusera snabbt på volten. bocksprången är höga och rejäla, en tanke jag fick var att de kanske till viss del uppstår för att du håller emot i tyglarna och hamnar i bakvikt och hästen vill framåt. Unga hästar är känsliga för sånt men nu vet ju inte jag om hästen är ung eller inte.

tänk oxå på att du inte klämmer åt med skänklarna nnär detta händer, det jagar på hästen ännu mer och motsäger dina tygeltag.

en mer mental grej kan vara att du sätter dig ner och blundar och går igenom i ditt huvud vad som händer med dig och din kropp när det här händer. Då kanske du kommer fram till hur du beter dig och vad som kan förbättras eller så.

ja, det var lite tips som har hjälp mig men jag vet inte om de hjälper dig.

Lycka till i vilket fall!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag less på det här!

hästen ser ruskigt uttråkad ut.... rid mer och åk mindre! inget taskigt menat, men han tog polarna i hagen som en ursäkt för att få ha lite skoj. att sitta i kort trav längre stunder e inte att rekommendera. som tidigare sagt; variera tempo och övningar hela tiden, låt han aldrig veta vad som komma skall.
till er som tycker att denna häst e farlig; det är farligt att rida! man kan trilla av och dö! men det är fullt frivilligt att sitta upp....
 
Sv: Nu är jag less på det här!

har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc

bredvid ridbanan står det två hästar som har inte blivit riden på ett år, börjar de springa runt bockar och sticker iväg då gör min häst det med. Jag är så koncentrerat att jag inte ser vad hästarna håller på med, men det gör min pålle.
Det är verkligen inte roligt längre eftersom det kunde ha gått riktigt illa den här gången.
Annars är min häst jätte snäll, han har aldrig gjort så ute med mig bara på banan när de där hästarna galopperar iväg så att det dundrar i marken.

Min kompis tyckte att jag ska sätta på ett martingal så att han inte får upp huvudet så det högt. vad tycker ni?

En gång är ingen gång. Ibland går det illa helt enkelt, men sånt får man räkna med när man har häst. :smirk:
Det är inte konstigt att hästen reagerar så när kompisarna brevid drar iväg.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

usch såg inte roligt ut alls. Inte lätt att komma med tips. Det som händer är ju alltifrån bra eller säkert.:(

min metod som dock kräver lite av dig som ryttare är att du kan ju testa och se om du har sinnesnärvaro att snabbt som attan volta honom och då menar jag verkligen ta tag i innertygel och dra in honom på en liiiiiiiten volt. släpp yttertygeln och ta bara i inner och håll där tills han stannar. då berömmer du jättemycket och rider vidare. genom att volta på liten volt förhindrar du effektivt bocksprången och får ner farten hyfsat fort. Detta var en metod jag använde ofat på en tävlingshopphäst som jag motionred ett tag.

Man blir lätt dragandes i båda tyglarna och det hjälper inte i detta fall så man måste försöka lära sig att ha sinnesnärvaro att ha en plan när detta händer. man måste både bibehålla balansen och bibehålla mjukheten i tygeltagen och skänklarna. Du kan ju även sätta på martingal eller bara en rem runt halsen som du kan hålla i. tror inte att martingalen hjälper dig dock. Hästen höjer inte huvudet så högt och det stora problemet är egentligen bocksprången. Håller du ner huvudet med martingal, halsförlängare eller standing eller liknande så hjälper det hästen att bocka.

tänk på att inte hamna i bakvikt utan försöök hålla din balans kvar och fokusera snabbt på volten. bocksprången är höga och rejäla, en tanke jag fick var att de kanske till viss del uppstår för att du håller emot i tyglarna och hamnar i bakvikt och hästen vill framåt. Unga hästar är känsliga för sånt men nu vet ju inte jag om hästen är ung eller inte.

tänk oxå på att du inte klämmer åt med skänklarna nnär detta händer, det jagar på hästen ännu mer och motsäger dina tygeltag.

en mer mental grej kan vara att du sätter dig ner och blundar och går igenom i ditt huvud vad som händer med dig och din kropp när det här händer. Då kanske du kommer fram till hur du beter dig och vad som kan förbättras eller så.

ja, det var lite tips som har hjälp mig men jag vet inte om de hjälper dig.

Lycka till i vilket fall!


Jag tyckte var jätte många bra tips och jag har faktiskt inte reflekterat över att han får så höga bocksprång till kanske p.g.a. mina tygeltag. Jag ska försöker med allt ni tipsar mig. För det måste ju bara att gå tränas bort!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Detta fick mig att tänka på när jag började rida i början av 90-talet. Att alltid ha kontakt med hästen och rida aktivt. Sedan gick jag över till westernridning där man inte hade kontakt med tyglarna hela tiden och gav total eftergift så länge hästen gick som den skulle. Rider sedan ett antal år islandshäst och det är samma sak där. När hästen går som jag vill får han total eftergift och jag rider inte aktivt mer än att jag följer hästens rytm. Allt för att det ska vara bekvämt för häst och ryttare när man rider flera timmar ute i naturen.

Jag frågade aldrig så mycket när jag började rida så därför frågar jag desto mer nu :D Tänkte därför passa på och fråga varför man hela tiden ska ha tygelkontakt och vara aktiv i sadeln? Det går bevisligen utan och hästen blir väldigt lyhörd när man inte jobbar med hästen hela tiden.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift


Därför att den hästen hon rider är inte särskilt eftergiven och ts klarar inte utbrotten som han gör om hon inte rider. Vill ts rida western finns säkert andra sätt att göra.

Jag är inte imponerad av den westernridning jag ser häromkring och inte islansdhästridningen heller, men det är säkert olika. Skulle nog inte rek ts att i detta läge sitta med helt lång tyglar, fast i of s hellre det ärn en glappande kontakt som stör hästen.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

har ni några tips vad man kan göra när ens häst gör så här?:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=5nmDGvO7gPc

bredvid ridbanan står det två hästar som har inte blivit riden på ett år, börjar de springa runt bockar och sticker iväg då gör min häst det med. Jag är så koncentrerat att jag inte ser vad hästarna håller på med, men det gör min pålle.
Det är verkligen inte roligt längre eftersom det kunde ha gått riktigt illa den här gången.
Annars är min häst jätte snäll, han har aldrig gjort så ute med mig bara på banan när de där hästarna galopperar iväg så att det dundrar i marken.

Min kompis tyckte att jag ska sätta på ett martingal så att han inte får upp huvudet så det högt. vad tycker ni?

Nu svarar jag bara direkt och spontant utan att läst de andra kommentarerna...

Det första jag tänkte på var att det inte ser ut som att hästen jobbar och är uppmärksam på dig, tyglarna glappar och han gungar på, kanske blir han lite uttråkad av det där och passar på att skoja till det lite när de andra busar?

Andra tanken, brukar han få busa/springa av sig med dig ibland? Med min häst är det omöjligt att kräva hans fulla engagemang om han inte då och då får busa och tok-springa lite med mig. Men då förståss bara när jag säger att det är ok, och inte heller okontrollerat, det är jag som säger "busa!"

Sen att han kickar sådär och kastar fram dig gissar jag är för att du trycker så hårt på bakvalvet när han drar iväg, kanske gör det ont? Det ser ont ut iaf. Om Skuggi gör sådär sitter jag spikrak i sadeln och avbryter "anfallet" genom en skarp sväng, kanske skulle ni öva "one-rein-stop"?

Nu ska jag läsa resten, kanske får jag ta tillbaka ;)
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Därför att den hästen hon rider är inte särskilt eftergiven och ts klarar inte utbrotten som han gör om hon inte rider. Vill ts rida western finns säkert andra sätt att göra.

Mmm.. men är inte det en träningssak när man rider in hästen, man ska väl inte behöva sitta och vara aktiv under hästens hela liv ;) Kunde kanske vara en idé att prova lite tömkörning i det här fallet.
Det behöver inte heller vara western, man rider väl med sätet och vikt i de flesta inriktningar samt att målet är så små hjälper som möjligt?

Jag är inte imponerad av den westernridning jag ser häromkring och inte islansdhästridningen heller, men det är säkert olika. Skulle nog inte rek ts att i detta läge sitta med helt lång tyglar, fast i of s hellre det ärn en glappande kontakt som stör hästen.

Bra och sämre ryttare finns väl i alla inriktningar och jag har inte sett siffror på att det skulle vara mer förekommande i någon speciell inriktning ;) Jag vill inte heller lyfta fram mig själv som exeptionell ryttare, har just passerat stadiet "van nybörjare" men jag är övertygan om att min strävan är åt rätt håll :cool: Har också upptäckt att när jag började rida var det 80% teknik och 20% känsla, numera är det tvärt om:smirk:
Vill passa på och förtydliga också, givetvis har man tygelkontakt vid de situationer som kräver det, galopp, tölt och pass exempelvis men så lite som möjligt :cool:

Annars, så tack för svaret, vet inte om jag blev klokare dock. Om det beror på att jag inte begriper svaret eller om svaret var otydligt vill jag vara osagt ;)
Liten parantes så här i slutet, är det någon inriktning som är mer framgångsrik internationellt än islandshästinriktningen. Sverige brukar i regel vara bästa nation medaljmässigt inom islandshästmästerskap.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Detta fick mig att tänka på när jag började rida i början av 90-talet. Att alltid ha kontakt med hästen och rida aktivt. Sedan gick jag över till westernridning där man inte hade kontakt med tyglarna hela tiden och gav total eftergift så länge hästen gick som den skulle. Rider sedan ett antal år islandshäst och det är samma sak där. När hästen går som jag vill får han total eftergift och jag rider inte aktivt mer än att jag följer hästens rytm. Allt för att det ska vara bekvämt för häst och ryttare när man rider flera timmar ute i naturen.

Jag frågade aldrig så mycket när jag började rida så därför frågar jag desto mer nu :D Tänkte därför passa på och fråga varför man hela tiden ska ha tygelkontakt och vara aktiv i sadeln? Det går bevisligen utan och hästen blir väldigt lyhörd när man inte jobbar med hästen hela tiden.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag tror att så länge hästen inte är uppmärksam på sin ryttare behöver man jobba den aktivt, när den sedan är med på vad som ska göras kan man bara låta den gå.
Jag har tills nyligt kört med "hästen ska lära sig att bära sig själv" men det funkar liksom inte förrän han lyssnar på mig. Jag fick börja jobba väldigt aktivt med honom med mycket kontakt och mycket varierande rörelser, när han sedan är med mig kan jag lätt låta tyglarna hänga och bara gliiida omkring i tölten :love:
Så, jag tror att det är en viktig balansgång där...
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Grattis, sånt där kan få vem som helst att bli skrajsen.

Han påminner om min egen häst (som blir korv den dagen jag inte kan henne kvar, vågar fan sälja till någon) som måste RIDAS i varje steg. Inte ge henne lillfingret för då har hon ganska fort tagit hela handen och armen. Detta gäller i alla situationer, ridning, hantering, allt. Tro mig, damen är en djävul i änglaförpackning och har kastat av de flesta som försökt rida henne. Hon sköter sig när jag, maken eller dottern rider men sedan är det oftast kört så vi vågar inte låta någon rida henne längre.

Åter till din häst, han ser lite lagom oengagerad ut och väntar bara på ett tillfälle att få bralla på. Jag tror på mera arbete för hans del. Och du har fått många bra tips att hålla honom sysselsatt men inte alltid säkert att det känns tryggt och trevligt att sitta upp igen.

Jag skulle vilja se en mer eftergiven häst. Lära hästen one-rein-stopp samt fundera på longering i inspänningstyglar en stund så överskottsenergin kommer ur. Bättre han brallar i linan och kommer på att det inte är så kul (för han får ju fortsätta att jobba) och sedan är lite säkrare för dig att sitta på.

Funderat på graman en tid? Inte ett fulländat sätt att lösa problemet men kanske en väg att komma in i ett mindre negativt mönster.

Hoppas du kommer fram till en lösning som funkar för dig och din häst.

mvh Eva
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Håller med dig fullständigt, men som sagt det hör till inridningen, både av häst och ryttare ;)
Vad jag opponerade mig emot var att hela pållens liv sitta och hålla på och inte kunna ge total eftergift när det passar sig, vilket är långa stunder på långritter. Man skulle inte orka hålla på i fem timmar, varken häst eller ryttare. Kolla bara hur svettiga och stressade de kan bli om man håller igen dem hela tiden :eek:
Visst är det härligt med pållar som bara väntar på klartecken att få sätta fart, och den glädjen pållen har när den får springa av sig. Det gäller även husse i det här fallet :D

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Tror du missförstår, jag pratar int eom hela hästens utbildning. Självklart sitter man inte och rider i varje steg på hästen hela tiden:eek: Jag pratade om vad man behöver göra på just denna häst hon rider i just såna och liknande situationer.

Den är den häst den är njust nu och då får vi utgå från det. utbildning och ridning i allmänhet var ju inte frågan:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp