Nu är jag less på det här!

Sv: Nu är jag less på det här!

Okay! Min fråga var i anslutning till det problem som diskuterades. Att när jag red på ridskola var det alldrig tal om total eftergift trots att hästarna gått åratal på ridskolan. Det var inte förrän jag började med western jag fick höra talas om horsemanship och att kommunicera med hästen dvs tvåvägskommunication. Och att man ska göra det så lätt som möjligt för häst och ryttare. En arbetande cowboy sitter c:a 12h i sadeln och ofta en eller två händer upptagna med annat :cool: Vi hade en fd cowboy från staterna som instruktör på den tiden. Han sa vid ett tillfälle när någon frågade hur det är att hoppa med westernsadel: "har du sett någon cowboy hoppa över ett hinder, utom vid hollywood? Nä just det, går det att rida runt gör man det, man vill inte riskera onödiga skador på hästen (eller ryttaren) ;)
Vad jag menar är att man måste kunna slappna av lite även när man rider. Har haft duktiga dressyr ryttare här som ridit våra pållar och har fått jobba som galningar och hästen har blivit stressad. Det är människor som jobbar mer med tygeln än andra hjälper och en del pållar håller emot ju mer man tar i samtidigt som man kan rida dem med fingertoppskänsla om man är lätt på hjälperna.

Men som sagt min fråga var inte direkt relaterad till trådskaparens problem så jag ber om ursäkt om jag var otydlig;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag säger som så många andra - kräv mycket mer av hästen!! Han ska för det första gå fram, han går ju o såsar. Låt hästen jobba med tempoväxlingar, skänkelvikningar, bak o framdelsvändning mm. Nu ser det ut som om hästen går och "drömmer" och rätt vad det är vaknar till liv när han ser kompisarna i ögonvrån och då sätter han iväg. Låt honom inte somna under träningspasset!!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Han är ju jätte snäll annars visst han kan bocka även vid andra tillfällen, det här kallar jag faktiskt inte bocka, det mer att sparka bakut. Bockar han då står han nästan still och det är lättare att hinna med. Men när rusar så där så blir det omöjlig.

Tyvärr så går det inte flytta hästarna, jag har redan pratat med ägarna men det tycker att måste typ leva med det.:crazy: .

har du visat vidon för hästarnas ägare ? gör de så kanske dom förstår... kan man hoppas iaf.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Hästar är djur & djur har flykinstink & massor av annat, kan hålla med om att det inte är specielt roligt när de gör så, Men det är bara att träna tills h*n slutar med det ,eller att hitta ett annat ställe att rida på - tyvärr.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Har inte kunnat se filmen än, får göra det hemma sen!

Men jag har läst och vad det handlar om är ledarskap.. du ska kunna slö-skritta på lång tygel om du vill det och din häst ska vara med dig och inte dra iväg någonstans om det så kommer en hjord med vildhästar in på ridbanan...

Finns många bra och enkla ledarskapsövningar man kan arbeta med från marken först för att se att hästen koncentrerar sig på dig och vad du säger åt den och inte alls bryr dig om de andra - du kan ju inte ändra på vad som händer utanför ridbanan.

Annars är det one-rain-stop... ta i en tygel och böj hästens hals samtidigt som du lägger på "innre" skänkeln för att flytta bakbenen, kan du kontrollera din hästs bakben kan han inte dra.. Detta kan du öva från skritt - böja och flytta bakdel åt båda håll, även kallat "installera handbroms" :D

Lycka till! Du kan säkert få mycket hjälp på "NH" här intill.. ;)
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Hästen ser oengagerad ut, jobbar inte, är inte aktiv varken i kroppen eller huvudet. När det sedan kommer en ursäkt (det kan vara bil med släp, traktor, stallkompisen eller hästana i hagen bredvid) övar han lite överlevnadsstrategi genom snabb flykt ur oengagemang.

Rätta till din sits, rid aktivt och engagera honom. Håller med Djurjouren (som dessutom sett mitt förra monster som nog kanske var snäppet värre än din) att det faktiskt är hans arbete att jobba och bära dig den tiden du är där med honom. Busa får han göra i hagen med kompisarna. Kräv mer, både av dig själv och hästen.

Av dig själv; att du sitter korrekt och inverkar på hästen på ett sätt som inte hindrar honom att arbeta.
Av hästen; att han lyssnar på dig, gör det du ber honom om och att han under ridtiden är uppmärksam och engagerad.

Skulle han under ett sådant ridpass få ett tuppjuck kommer du redan fyra steg innan märka det, går han i korrekt form märker du direkt när han spänner bågen och ska skjuta iväg.

Visst går det att träna bort, men då måste du börja rida ordentligt och ställa krav på både dig och hästen.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Fin häst!!

Lite beroende på HUR hästen är annars å så skulle jag nog tömköra eller longera Just på den delen av banan där han stack i väg nu..

Alltså i närheten av hästarna.. se till att det händer så mycket som möjligt så han bara MÅSTE vara jätteuppmärksam på dig hela tiden och inte hinner spana in brallande hästar i hagen på samma sätt.. Å göra detta ett flertal gånger..Vissa hästar struntar ju i om de har hö i hagen eller inte utan brallar runt så där ändå..

Anna-Carin
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Man kan rida engelsk ridning på nästan bara känsla och med mjuk, fin kontakt utan att hästarna blir stressade också.
Även i engelsk ridning sitter man i "passiv sits" när hästen jobbar bra, det är iaf tanken, att sen inte alla gör det är ju en annan sak :angel:
Dock med kontakt med hästens mun och inte helt lösa tyglar men det beror väl mer på vad man gör med hästen, som sagt hoppar man inte westernhästar tex...

Men det var ju inte det tråden hadlade om...

Vi har en häst i stallet som gör lite som ts häst, kör upp huvudet, dra in rumpan och sticker iväg när det händer något och han är pigg. Fast den bockar inte sådär som tur är :angel:
Jag hade iaf satt på en martingal, hästen får inte upp huvudet så högt (vet hur svårt det är att få tillbaka kontrollen då...) och du har något att hålla i ;)
Jobba hästen mer när du rider, aktivare trav och få den koncentrerad på dig. När den brallar iväg så ta ett stadigt tag i man eller martingalrem, håll upp huvudet så den inte kan dra ner det och bockar och rid framåt! Gå in på en volt eller nått och fortsätt i galoppera och verkligen jobba hästen och få den koncentrerad och lugn igen.
Sen fortsätter du rida som vanligt, gör ingen större affär av det, hästen har väl helt enkelt överskottsenergi och behöver engageras och motioneras mer :smirk:

Problemet ligger ju ärligt talat inte i att hästarna i hagen brallar utan att du inte har kontroll på din häst, jag håller med de som har hästarna ute, jag hade inte heller tagit in dem för att någon ska rida...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är jag less på det här!

Har inte kunnat se filmen än, får göra det hemma sen!

Men jag har läst och vad det handlar om är ledarskap.. du ska kunna slö-skritta på lång tygel om du vill det och din häst ska vara med dig och inte dra iväg någonstans om det så kommer en hjord med vildhästar in på ridbanan...

Finns många bra och enkla ledarskapsövningar man kan arbeta med från marken först för att se att hästen koncentrerar sig på dig och vad du säger åt den och inte alls bryr dig om de andra - du kan ju inte ändra på vad som händer utanför ridbanan.

Annars är det one-rain-stop... ta i en tygel och böj hästens hals samtidigt som du lägger på "innre" skänkeln för att flytta bakbenen, kan du kontrollera din hästs bakben kan han inte dra.. Detta kan du öva från skritt - böja och flytta bakdel åt båda håll, även kallat "installera handbroms" :D

Lycka till! Du kan säkert få mycket hjälp på "NH" här intill.. ;)

Patetiskt!
Att sitta och tala om att ägaren har ledarskapsproblem när du inte ens sett filmen.
Vidare heter det one-rein-stop. Finns inget rain. Och det går inte till som du beskriver.
Ett sånt uttalande som du gjort nu gör verkligen dålig reklam för NH.

mvh Eva
 
Sv: Nu är jag less på det här!

AJ AJ AJ va jag fick ont i magen av detta!!!:eek: :eek: hoppas det inte gick illa me dig! ush hoppas ni kommer på nån lösning innan det händer ngt allvarligt!

Lycka till!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Okay! Min fråga var i anslutning till det problem som diskuterades. Att när jag red på ridskola var det alldrig tal om total eftergift trots att hästarna gått åratal på ridskolan. Det var inte förrän jag började med western jag fick höra talas om horsemanship och att kommunicera med hästen dvs tvåvägskommunication. Och att man ska göra det så lätt som möjligt för häst och ryttare. En arbetande cowboy sitter c:a 12h i sadeln och ofta en eller två händer upptagna med annat :cool: Vi hade en fd cowboy från staterna som instruktör på den tiden. Han sa vid ett tillfälle när någon frågade hur det är att hoppa med westernsadel: "har du sett någon cowboy hoppa över ett hinder, utom vid hollywood? Nä just det, går det att rida runt gör man det, man vill inte riskera onödiga skador på hästen (eller ryttaren) ;)
Vad jag menar är att man måste kunna slappna av lite även när man rider. Har haft duktiga dressyr ryttare här som ridit våra pållar och har fått jobba som galningar och hästen har blivit stressad. Det är människor som jobbar mer med tygeln än andra hjälper och en del pållar håller emot ju mer man tar i samtidigt som man kan rida dem med fingertoppskänsla om man är lätt på hjälperna.

Men som sagt min fråga var inte direkt relaterad till trådskaparens problem så jag ber om ursäkt om jag var otydlig;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Nä vi svarade nog på lite olika saker, jag håller med dej ang att kunna rida utan en massa hand osv, men det gör man i vanlig engelsk ridning också i alla fall som ideal även om det finns alla sorter.

Jag tänkte mest på Ts säkerhet o kontroll när jag svarade just här. :idea:
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Har inte kunnat se filmen än, får göra det hemma sen!

Annars är det one-rain-stop... ta i en tygel och böj hästens hals samtidigt som du lägger på "innre" skänkeln för att flytta bakbenen, kan du kontrollera din hästs bakben kan han inte dra.. Detta kan du öva från skritt - böja och flytta bakdel åt båda håll, även kallat "installera handbroms" :D

Hon har ju inte en chans att göra så ! vf kollar du inte på filmen INAN du säger nått om saken ?? :smirk:
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Patetiskt!
Att sitta och tala om att ägaren har ledarskapsproblem när du inte ens sett filmen.
Vidare heter det one-rein-stop. Finns inget rain. Och det går inte till som du beskriver.
Ett sånt uttalande som du gjort nu gör verkligen dålig reklam för NH.

mvh Eva

Nähä.. du tyckte ledarskapet var bra, bad hon hästen dra eller?

En bokstav fel.. :smirk: sluta!

Vad var det i beskrivningen du retade dig på.... man böjer inte hästens huvud och man vill inte kontrollera bakdelen..?
Jo, jag vet vad jag pratar om, men det är inget man beskriver lätt över en tråd...
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Nähä.. du tyckte ledarskapet var bra, bad hon hästen dra eller?

En bokstav fel.. :smirk: sluta!

Vad var det i beskrivningen du retade dig på.... man böjer inte hästens huvud och man vill inte kontrollera bakdelen..?
Jo, jag vet vad jag pratar om, men det är inget man beskriver lätt över en tråd...

Nu kanske du hunnit se filmen och kan uttala dig.

Och ja, en bokstav fel i sammanhanget är helt ok att påpeka eftersom du är så snabb att påpeka vad ägaren gör för fel när du inte ens sett filmen.

Och nej, du vet inte vad du talar om. Ett one-rein-stopp går fortfarande inte till så som du beskriver.

mvh Eva
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Nu kanske du hunnit se filmen och kan uttala dig.

Och ja, en bokstav fel i sammanhanget är helt ok att påpeka eftersom du är så snabb att påpeka vad ägaren gör för fel när du inte ens sett filmen.

Och nej, du vet inte vad du talar om. Ett one-rein-stopp går fortfarande inte till så som du beskriver.

mvh Eva


Jag har inte dömt henne. Undrar vem som är snabb att döma egentligen..:smirk:

Hur vill då du beskriva det? Tanken var inte att hon skulle läsa och sedan ge sig ut och träna själv utan att ta hjälp av en duktig instruktör..

Jag kunde inte se filmen för jag satt på jobbet, men det är inte förbjudet att ge ett tips till TRÅDSKAPAREN i alla fall... sen är det ju upp till henne, antingen tänker hon över det, eller så ignorerar hon det.

Jag tycker problemet är allvarligt och att hon ska ta hjälp så att hon inte blir skadad, har absolut inget att göra med att jag dömer henne. Ledarskap är inget man tränar en gång och sen "kan hästen det.."

Finns som ingen anledning för dig att fara runt lika upprörd som tanten på cykel i "Änglagård" :devil: för det.... men, men.. jag vill inte försöra trådskaparens fråga med att börja diskutera dig och dina hormonrubbningar..
 
Sv: Nu är jag less på det här!

*kl*

Nu har jag inte läst alla svar du fått.... tycker det började dra iväg åt konstiga håll ibland.

Först och främst vil jag säga att du är modig som verkligen VILL klara av det här problemet.
Jag tror inte att en martingal kommer att göra någon som helst nytta för dig, men testa går ju alltid.
Dumpa spöet kan vara en bra idé, hästen kanske stressar lite över det.

Det allra bästa är ju att klara av ett sådant utbrott och rida vidare precis som vanligt efteråt med mycket skolade övningar. Men den där filmen du visade var ju inte det lättaste att sitta kvar på precis. Du känner ingen rodeoryttare? ;)
Näe, men en del ryttare är otroligt smidiga och kan nästan sitta kvar på vad som helst... känner du någon som känner att han/hon vill göra ett försök så kan ju det vara en bra idé..

Återkommer om jag kommer på nåt mer.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

exakt så gjorde min häst också, och det var för att hon var uttråkad, hon hade ståt i två veckor pga av behandling och jag fick bara skritta och när hästen i hagen drog en repa tog hon chansen att dra iväg och bock, och jag flög av..

Jag tror att din häst är uttråkad och oengagerad, få den engagerad genom övergångar och jobba den rid aktivt, kontakt med tyglarna och sväng den runt inner så fort du känner att den flyger iväg..

lycka till!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

hörreni tycker ni inte att tråden har barkat iväg lite nu, tänk efter hur och vad och vart ni diskuterar och gör den här tråden till en konstruktiv tråd igen som kan hjälpa trådskparen istället för att käbbla om saker som i ärlighetens namn inte har med saken att göra. Vem som har rätt eller fel i er diskussion kan ni ta över pm eller liknande, er diskussion hjälper inte trådskaparen alls:(

tack för mig!:)
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag tycker inte att du ska använda martingal. Det är väl bättre om både du och hästen slipper det. Jag vet inte hur du kan få din häst att sluta bocka men om du vill ha stopp på hästen så ta tag i ena tygeln och dra runt huvvet. Då kan hästen iaf inte fortsätta springa, sen om din häst fortsätter att bocka så är ju det ett problem, men då har du ju iaf fått slut på skenandet.

Ett tips om du provar det här är att du vänjer hästen vid den här "dra runt huvudet"-grejen. Börja när du står still att dra runt huvvet och fortsätt sedan i skritt. När din häst väl kan det här ska den kunna ha huvet kvar där du håller det utan att försöka dra tillbax det, alltså vara avslappnad i munen och huvet och inte dra i tygeln. Och om du nu börjar med det här, vilket jag verkligen tycker att du ska, så böj ALLTID huvet åt båda håll när du sitter upp! Jag lovar att det kommer bli bättre om du testar det här! Tack vare den metoden har jag fått stopp på mina unghästar och en pålle som var säkert 4grr så stor som mig och ville skena hem! Det funkar verkligen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp