Nu är jag less på det här!

Sv: Nu är jag less på det här!

Jobbigt det där..
Men jag tror att hästen skulle behöva förstå att det där beteendet är INTE acceptabelt.
Tror som nån skrev att man måste hinna reagera innan det händer.
Känner du ingenting att han spänner sig eller blåser upp sig sekunderna innan?
För det är ju inte lätt att bestraffa när man redan har flugit av..
Det måste ske i exakt rätt ögonblick.
Han sparkar ju verkligen ordentligt bakut så jag förstår att du inte har så lätt att sitta kvar..
Ingen du kan låna en westernsadel av?
I dem sitter du ju lite stabilare och han kommer inte lyckas få av dig lika lätt.
Han har väl helt enkelt lärt sig snabbt hur han ska göra för att ge dig en flygtur.
Och kanske behöver han distraheras lite mer med varierad ridning.T.ex småvolter och förhållningar .Tempoväxlingar m.m.
Se till så att han hela tiden har en uppgift i ridningen så han hela tiden har nåt att fokusera på.
För jag tror ändå att han gör det med glimten i ögat och det är viktigt att du stoppar detta i tid annars har du kanske snart en häst som gör så titt som tätt.,
En rejäl dask med spöet och en ordentlig skänkel så han förstår att han ska FRAMÅT inte uppåt för det accepterar inte du.
Det är aldrig okej för en häst att bara sådär sparka bakut eller bocka.
Visst, en liten lycko-brall är en helt annan sak, men det är ju inte detta tal om.
Kanske en lyckobrall i den bemärkelsen att han vill rejsa och busa med hästarna brevid paddocken hellre än att arbeta, men sånt gör man INTE under ett träningspass.
Och det måste du bestämt påvisa för hästen.

Jag själv är ingen tuffing vad gäller att bli avkastad så jag förstår din jobbiga situation..:crazy:
Aldrig roligt att behöva gå i närkamp vad gäller uppfostran med sin häst i såna här situationer. Men ack så viktigt!
Och jag vet inte om det lönar sig att ta hjälp av nån annan fullt ut heller för det är ju DU som ska kunna rida honom, och det är med DIG han gör så..

Men stå på dig och var tuff. Visa vad som är okej och tala om för hästen att han får inte göra så här.
För förr eller senare så kan det sluta illa för dig.

Var rädd om dig och jag hoppas att du får fler bra svar som du kan ta hjälp av.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Exakt så där var min halvblodsvalack också. Han kunde galoppera som en tok på linan i 20 min. Det slog gnistor om skorna! För att sedan i nästa sekund vara helt avslappnad. Likadant efter han gjort en rejäl serie, då var han helt lugn och medgörlig. I övrigt var han mycket lätthanterlig.

Det här är svårt eftersom det är inte lätt att gå ut och bara låta dessa hästar galoppera av sig. Han kunde snarast kännas som ett segt tuggummi när han hade som mest energi. Min häst släppte vi i en stor gräshage varje söndag, då hade han enmans show och tokgalopperade runt i 15-30 min. Sen var han nöjd med livet! Då ska du veta att han reds ändå regelbundet dvs minst 6 dagar i veckan, varav hoppträning för instruktör en dag i veckan och dressyrträning för instruktör en dag i veckan.

Idag har jag en annan häst. Han är mycket lättare eftersom han har mera energi framåt. D v s om vi går in i manegen och jobbar så går det fint att låta han galopparbeta av sig sin energi och han gör det utan dumheter.

Jag tror att din häst har mycket behov av arbete och hjärnstimulans och när du får honom med dig så har du en häst med mycket vilja. Jobba med honom så mycket du kan gärna för instruktör. Din häst mår säkert bäst av att arbeta så mycket som möjligt åtminstone när han är uppstallad och inte går på bete. :)

Min gamla häst blev riktigt trevlig så småningom, lydigare och mer välriden förstås. Jag hade tur och blev aldrig skadad när jag ramlade av, bara blåslagen och ledsen. Använd säkerhetsväst och hjälm och var helst inte ensam när du rider. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag less på det här!

*kl*

Svar till alla som svarat att man ska försöka förutse när hästen ska "smälla till", det är inte så lätt. Vet inte vilka som sett min film jag la in på mitt djur som gör likadant. Det kommer bara från ingenstans.
Filmen ligger på sidan 4 om ni vill se hur Fabbe gör.

Jag vet hur det är med en häst som inte är lätt att förutse. Min gamla halvblodsvalack var snarast seg som ett "tuggummi" när han hade som mest energi. Det tar tid att lära sig signalerna. Läs gärna mina tankar som jag skrivit i detta inlägg tidigare. Och du lycka till och var rädd om dig! :bump:
 
Sv: Nu är jag less på det här!

*kl*
Liten fråga i ovetenskapligt syfte men intressant ändå.

Hur många av er som har dessa problem med " över-entusiastiska" pållar, har pållarna i flock (≥4st) och lösdrift?

Rolle
Islandshäster på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

knapp

har inte läst allt men det där går att lösa.....men din sits pallar inte med och du har händerna för nära kroppen och då är man chanslös.....du tittar ner på hästen och när du har märkt att nåt är på gång är det typ för sent.... en bra sits med mkt ben lär dig känna OCH komma i tid. tycker mig känna igen hästen....var håller du till?
 
Sv: Nu är jag less på det här!

knapp

har inte läst allt men det där går att lösa.....men din sits pallar inte med och du har händerna för nära kroppen och då är man chanslös.....du tittar ner på hästen och när du har märkt att nåt är på gång är det typ för sent.... en bra sits med mkt ben lär dig känna OCH komma i tid. tycker mig känna igen hästen....var håller du till?

i Järbo gävleborgslän
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är jag less på det här!

Jobbigt det där..
Men jag tror att hästen skulle behöva förstå att det där beteendet är INTE acceptabelt.


Han har väl helt enkelt lärt sig snabbt hur han ska göra för att ge dig en flygtur.

För jag tror ändå att han gör det med glimten i ögat och det är viktigt att du stoppar detta i tid annars har du kanske snart en häst som gör så titt som tätt.,
En rejäl dask med spöet och en ordentlig skänkel så han förstår att han ska FRAMÅT inte uppåt för det accepterar inte du.
Det är aldrig okej för en häst att bara sådär sparka bakut eller bocka.
- han vill rejsa och busa med hästarna brevid paddocken hellre än att arbeta, men sånt gör man INTE under ett träningspass.
Och det måste du bestämt påvisa för hästen.


Och jag vet inte om det lönar sig att ta hjälp av nån annan fullt ut heller för det är ju DU som ska kunna rida honom, och det är med DIG han gör så..


Men det tror jag (att det lönar sig alltså) för ett djur som lärt sig vad som gäller lyder vem som helst. Om Din häst får lära sig att detta beteende inte är acceptabelt tror jag att han/hon accepterar det.

Exempel från hundvärlden är att mina välskolade rottweiler lyder vem som helst, säger en person till någon av mina hundar "PLATS" eller "SITT" så nog fasen lägger de sig eller sätter sig. De har ju lärt sig vad kommandot betyder.

Jag tror att det är en vanföreställning att djur är så präglade på vissa personer att de endast lyder dem (av erfarenhet från mitt arbete med inskrivna djur på djursjukhuset där djurägaren säger "han lyder endast mig", "han älskar endast mig etc etc"), djuren anpassar sig o lär sig.

Om nu Din häst får sig en "läxa" i att detta beteende är inte acceptabelt, kanske måste upprepas ett par gånger så tror jag nog att han/hon kommer att fungera med Dig.

Man tror ofta att djuren känner att man är nervös inför något o reagerar på det, som att jag är nervös inför hästen eller en situation som kan uppkomma med hästen. Jag har ofta varit nervös när jag ridit men sagt till mig själv, "vaddå, hur ska hästen veta vad jag är nervös för? Jag kanske är nervös för jag ska till tandläkaren efter ridningen". Det får den tåla.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jobbigt det där..
Men jag tror att hästen skulle behöva förstå att det där beteendet är INTE acceptabelt.


Han har väl helt enkelt lärt sig snabbt hur han ska göra för att ge dig en flygtur.

För jag tror ändå att han gör det med glimten i ögat och det är viktigt att du stoppar detta i tid annars har du kanske snart en häst som gör så titt som tätt.,
En rejäl dask med spöet och en ordentlig skänkel så han förstår att han ska FRAMÅT inte uppåt för det accepterar inte du.
Det är aldrig okej för en häst att bara sådär sparka bakut eller bocka.
- han vill rejsa och busa med hästarna brevid paddocken hellre än att arbeta, men sånt gör man INTE under ett träningspass.
Och det måste du bestämt påvisa för hästen.





Men det tror jag (att det lönar sig alltså) för ett djur som lärt sig vad som gäller lyder vem som helst. Om Din häst får lära sig att detta beteende inte är acceptabelt tror jag att han/hon accepterar det.

Exempel från hundvärlden är att mina välskolade rottweiler lyder vem som helst, säger en person till någon av mina hundar "PLATS" eller "SITT" så nog fasen lägger de sig eller sätter sig. De har ju lärt sig vad kommandot betyder.

Jag tror att det är en vanföreställning att djur är så präglade på vissa personer att de endast lyder dem (av erfarenhet från mitt arbete med inskrivna djur på djursjukhuset där djurägaren säger "han lyder endast mig", "han älskar endast mig etc etc"), djuren anpassar sig o lär sig.

Om nu Din häst får sig en "läxa" i att detta beteende är inte acceptabelt, kanske måste upprepas ett par gånger så tror jag nog att han/hon kommer att fungera med Dig.

Man tror ofta att djuren känner att man är nervös inför något o reagerar på det, som att jag är nervös inför hästen eller en situation som kan uppkomma med hästen. Jag har ofta varit nervös när jag ridit men sagt till mig själv, "vaddå, hur ska hästen veta vad jag är nervös för? Jag kanske är nervös för jag ska till tandläkaren efter ridningen". Det får den tåla.


Ja, tycker lika som dig, det är egentligen skitsamma vem som sitter på han ska ju ha respekt.
Eftersom jag vet att min ridning inte är den bästa så letar jag med ljus och lykta efter en erfaren duktig medryttare.
Men tyvärr har jag hittils inte hittat ngn intresserade:crazy:
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Ta hjälp av en tränare istället för en medryttare. Medryttaren kan göra hästen till något som du inte vill.. Det är bättre att du får ordning på hästen istället. Lämna hästen till en tillridare annars?
 
Sv: Nu är jag less på det här!

hade precis samma problem som dig i förra stallet men då va de 6 stycken åringar som bara älskade min häst och sprang som tokar...

Hon höll dock barap å så på höst och vinterna när de va kallt eller när hon va brunstig...:crazy: men ja sattep å graman sånna dar hon var på tåna och de hjälpte super bra! longering innnan passet funkade me bra...hoppas d elöser sig för dig..orkade tyvcärr inte läsa igenom allt men
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Sån är min häst jämnt när jag tränar eller tävlar...hon blir rädd för andra hästar....men trots det så placerar hon sig i 120 klasser!! en del av det gick bort när jag utsatte henne för det ofta...
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Sån är min häst jämnt när jag tränar eller tävlar...hon blir rädd för andra hästar....men trots det så placerar hon sig i 120 klasser!! en del av det gick bort när jag utsatte henne för det ofta...
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag menar inte riktigt sån nervositet som att man t.ex ska göra nåt jobbigt eller nervöst efter man varit i stallet.
Det jag menar är att ryttaren blir nervös av själva problemet i tråden.
Det här att personen kanske sitteroch spänner sig och väntar på att det ska hända.
Alltid otrevligt att bli avkastad. Och inget man ser fram emot.
Givetvis är det inte en ursäkt för hästen att fara i luften bara för att ryttaren är lite spänd/nervös.
Men det är nog ganska vanligt.
Säger inte att det är så här i tråden om just detta fallet..
Men jag vet att det kan vara så för många..

Till TS:

Skaffa en tränare som du vet kan detta istället för en medryttare som du inte vet så mkt om..
Det kan bli ännu mer fel..
Det får bli mitt lilla tips.;)


Lycka till!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

*kl*
Liten fråga i ovetenskapligt syfte men intressant ändå.

Hur många av er som har dessa problem med " över-entusiastiska" pållar, har pållarna i flock (≥4st) och lösdrift?

Rolle
Islandshäster på Lösdrift

Hmmm...ingen? Vad kan man dra för slutsatser av det :cool: ;)

Rolle....igen
 
Sv: Nu är jag less på det här!

*kl*
Liten fråga i ovetenskapligt syfte men intressant ändå.

Hur många av er som har dessa problem med " över-entusiastiska" pållar, har pållarna i flock (≥4st) och lösdrift?

Rolle
Islandshäster på Lösdrift

Jag vet nästan helt säkert att Fabbe skulle må som bäst om han fick gå på lösdrift, sen tycker jag oxå att hästar ska gå i flock, så stora som möjligt.
Tyvärr har Fabbe bara en hästkompis i hagen pga olika anledningar, men hade jag fått bestämma hade han fått flera. Och hade möjligheten till lösdrift funnits hade han hamnat där på en gång, men nu finns inte den möjligheten tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp