Nu är jag less på det här!

Sv: Nu är jag less på det här!

Så nu har haft en tränare uppe som själv har ridit hästen, hon red i varenda sekund och jobbade hästen. Men han drog ändå, inte lika häftig som med mig men...

Hon sade också att det annars var en mycket lydig häst, men att han inte tycker om att ha tygelkontackt då drar upp skallen bara.
han är väldigt intresserat vad de andra hästarna gör det är jätte svårt att få hela hans koncentration:( .

Sedan tyckte hon att vi sätter dit en snodd, och jag ska bara rida på banan när hon är med. Blev helt annorlunda när vi hade snodden där, och han kunde inte dra iväg så heller. han provade att dra men då tog snodden emot. han blev väldigt förvånad stod och funderade.
Det är många som är emot snodden sade hon men ibland kan den vara bra. Eftersom den stör inte hästen så länge han gör rätt, det är typ hans eget val.

Tränaren tyckte också att jag satt bättre, när han inte tjafsade mer med huvudet. Jag kunde få en stadigare kontakt med tyglarna.

Ingen lösning för evig självklart, men vi ska göra så här ett tag (+ att jag tränar på att få en bättre sits) då får vi se var det leder någonstans.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Låter jättebra- speciellt att inte rida på banan om inte tränaren är med!!!

Du kan ju kolla hans mun också om det märks så tydligt att han inte vill ha tygelkontakt.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Lite nyfiken bara, har han kompisar i hagen i så fall hur många, och står han på box, i så fall hur länge/dygn?

Sedan måste jag nog hålla med en del andra, att det skulle kanske behöva klargöras vem som är ledaren ;) Ett tips är att börja med markarbete för att jobba på ledarskapet.
Jag tror att man måste klargöra ledarslapet innan man sitter upp. Tror inte att man med hjälp av remmar och snoddar, sitta på ryggen och befästa ledarskapet, det ska vara klart innan man sitter upp :cool:
Nu anser jag att ju bättre uppväxt, dvs med flock i blandad ålder och den fysiska träning som lösdrift innebär, ger i regel lätthanterligare pållar. Så om det inte är fallet här kan det vara jobbigare att klargöra ledarskapet men det går oftast.
Får jag hem en ny pålle vill jag gärna promenera de första dagarna/veckan och göra klart vem som går och gör först och vem som går undan för vem. Det går utan våld, använd bara hästspråket (kroppsspråket) och rösten. Sedan brukar kommunikationen vara lättare från hästryggen ;) Och det gäller att se till att hästen har respekt och förtroende för människan i första hand, inte mig som person. En enmanshäst anser jag som ett misslyckande då har man inte lyckats ge respekt och förtoende utan oftast bara rädsla som gör att hästen gärna provar nästa människa.

Vad jag vill har sagt är, att prova mentalt först innan man tar till hjälpmedel som genväg. Det finns inga genvägar när man hanterar hästar om man vill ha en frisk och stark pålle på längre sikt :)

Filosoferar
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Jag tycker problemet är allvarligt och att hon ska ta hjälp så att hon inte blir skadad, har absolut inget att göra med att jag dömer henne. Ledarskap är inget man tränar en gång och sen "kan hästen det.."

Finns som ingen anledning för dig att fara runt lika upprörd som tanten på cykel i "Änglagård" :devil: för det.... men, men.. jag vill inte försöra trådskaparens fråga med att börja diskutera dig och dina hormonrubbningar..

Problemet är allvarligt, ja. Och ja ledarskap är inget man bara tränar en gång. Det är något man underhåller i hanteringen av sin häst varje dag.
Just därför är det ännu viktigare att inte komma med instruktioner, felaktiga såna, för hur hon skall lösa sina problem.

Jag är inte upprörd och jag har inte hormonrubbningar.

Till TS, ledsen för att onödigt tjafts i din tråd. Det finns fö bra trådar där ORS beskrivs och diskuteras mera inggående om du är intresserad.
Hur går det för dig?

mvh Eva
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Problemet är allvarligt, ja. Och ja ledarskap är inget man bara tränar en gång. Det är något man underhåller i hanteringen av sin häst varje dag.

Exakt, allt du gör med hästen sk du göra som ledare. Ex. får inte ta maten i hinken utan tillåtelse, jag går först när vi går, jag går först i genom dörrar m.m. Lägger man in det i vardagssysslorna har man mycket gratis :D

Rolle...igen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Å läste ditt inlägg precis. Vad bra att du fått hjälp av en tränare. Som du säger är snodd, eller hjälptyglar öht, inte lösningen på alla problem.
Men de är många gånger ett bra hjälpmedel för att bryta ett dåligt mönster.

Viktigast just nu är att du kan jobba vidare med din häst utan att riskera att skada dig.

mvh Eva
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Haha Rolle,
Jag tror jag får komma och snacka häst med dig över en lägereld någon gång när vägarna är åt ditt håll.
Det skulle vara trevligt.

mvh Eva
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.

Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman

Jo visst är det så. Finns alldeles för många otrevliga, ouppfostrade och ofta bortskämda (på fel sätt) hästar. Att folk behåller dem har jag full förståelse för, skulle inte heller slakta, MEN att folk inte tar tag i problemen och hjälper hästarna att bli just "gentlemän", det är synnerligen konstigt!

(Glad att jag slipper hantera andras odågor till hästar nu för tiden, när jag har eget stall :devil: )
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Ring en kvart innan så jag hinner sätta på kaffet :D

BTW, glömde att säga att allt man gör med pållen ska vara kul för både häst och ryttare då kvarstår motivationen till nästa gång ;)

Rolle...igen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Slaktat...
I Sverige behåller man tyvärr gärna respektlösa ouppfostarde hästjävlar och dessutom låter sina barn rida på dem:crazy:

Vårt jobb är att se till att hästen har det bra, dvs ge den, mat vatten, skor och trevlig bostad och veterinärvård och allt annat.

Hästens jobb är att bära sin människa på ryggen en timme om dagen ungefär.Hästens tid för att bete sig precis som det behagar den är i hagen, när den har sin människa på sig och runt sig ska den bete sig som en gentelman


He he he :bow:
det där ska jag ta med min pålle nästa gång han larvar sig!!!

Till TS:
De andra hästarna...hör de till "ditt" stall? I så fall kanske man kan ge dem nåt att äta när du ska rida... så de får annat att tänka på menar jag...

// M
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Hej Jennifer!
Har läst en hel del av inläggen i den här tråden och tittat på din film. Jag tycker det ser ut som din häst har lite tråkigt precis som så många andra har skrivit och tar chansen att hitta på nåt kul. Du rider väldigt " snällt" tycker jag och inget fel i det. Men jag tror att du måste få din häst att koncentrera sej på dej genom att ge honom uppgifter, tempoväxling, olika vägar, cavaletti, halt, halvhalt osv. Har själv en häst som blir väldigt okoncentrerad i nya miljöer och vill "ta över" kommandot då. Dvs. hon litar inte riktigt på att det jag säger är rätt. Jag har haft jättemycket hjälp av en westerntränare (är inte westernryttare, rider vanlig dressyr och lite hoppning). Dels har vi tränat från marken (ledövningar), dels ridövningar i skritt på LÅNG tygel men små volter där jag hela tiden håller hästens uppmärksanhet på mig genom att skifta varv, göra korta halter och skritta bestämt antal steg, gå över och mellan bommar osv.
Man får förstås hålla på med det här och öka fodringarna eftersom men jag har i alla fall känt att det här är rätt väg för mej och min häst. Att det springer hästar i hagen bredvid och härjar ska ju inte få göra att min häst kan göra likadant, hon ska ju lyssna på mej, annars kan ju vad som helst hända när man är ute t.ex. där vet man inte vad som kan dyka upp. Men man kanske får hålla sej i ett tempo man känner att man hanterar, och som sagt behålla hästens uppmärksamhet på jobbet.
Vet ju inte om det funkar på din häst men nu har du lite tips i alla fall! Lycka till och var framförallt rädd om dej!
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Usch, jag lider med dej. Jag har själv samma problem med Fabbe och jag blir tokig, jag vet inte vad jag ska göra, men han ger sej inte efter att han gjort det en gång utan fortsätter hur arg man än blir o hårt man än rider, han får bara tokfnatt helt enkelt, och jag har ingen sadel eftersom att jag inte hittar någon passande.

Han har den övre delen av volten han brukar få sina fnatt på, men sist vi var på banan fick han det på mitten typ X när vi red med tagen bakdel och sen fatta galopp, han gick super o sen smällde det.

Vi har hästar brevid volten men dom brukar inte busa, så jag vet inte varför han blir som han blir. Jag har oxå filmat hans j*vla upptåg, tyvärr så har jag bara denna film och inte bara själva lilla snutten, men här är den iaf: http://www.zippyvideos.com/4086311614793806/en_hndelserikdag/

Tips motages gärna.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Hur passar den där sadeln egentligen? Jag tycker det ser ut som att den sitter lite halvlångt fram från början, det ser ut som att det är ännu mera rygg bakom den när ni vänder in över ridbanan, och när ni vänder upp jämte staketet finns det knappt någon häst kvar framför underskänkeln alls. Hästen ser ut att gå och streta mot handen, och vore det inte för den glappande tygelkontakten kunde man nästan tro att det är dragande i tyglarna som får sadeln att åka fram. Nu tycks det vara dina rörelser i sadeln som flyttar fram den, eller hästens egna. Oavsett vad det beror på, så kan man inte få en mjuk, följsam och intresserad häst med en sadel som inte ligger på plats. Dessutom sitter du och studsar ner, ner, ner hästens rygg i varje steg, och jag antar att din tanke är att få upp ryggen och ner huvudet? Byt sadel och rid lätt istället, så att du kan släppa fram hästen och få den att ta ut stegen istället så att du får lite bjudning i hästen, samtidigt som du aktiverar den så att den fokuserar på dig. Ett bra sätt är att bestämma sig för ett "mönster" på ridbanan som man håller sig till som är tillräckligt varierat med både övergångar och raka/böjda spår. Då räcker det att du håller igång hästen, du behöver inte samtidigt fundera över vad du ska välja för ridväg. Ett enkelt exempel är att växla mellan böjda och fyrkantiga serpentinbågar med halter och volter inlagda, eller lite mer krävande långsida höger varv, vänd rätt upp, mitt på ridbanan volt åt höger, därefter direkt in på diagonalen åt vänster, kommer ut på spåret före hörnet fortfarande i höger varv, från mitten på kortsidan rider du kort diagonal till mitten av samma långsida du började från, osv runt runt. Öka, minska, rid volten med tagen bakdel, tagen framdel, sidvärts på diagonalerna, det går att variera mycket. Detta är ett mönster med många korta raksträckor, vilket ofta är bra med hästar som vill dra iväg. När du väljer sträckor att öka på, så gör det på de som slutar mot hörn, och kräv ordentliga ökningar och minskningar. Det lär bli jobbigt från början eftersom din häst lärt sig att det går att ta bort den som kräver jobbet, dvs ryttaren, så jag tycker det låter bra att börja med snodd och instruktör (och kollad sadel).

Lycka till, det ser verkligen inte roligt ut.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Inget tips egentligen, jag tycker han ser rätt så nöjd ut med situationen även om han är helt mycket mindre avlsappnad på bockningssnutten än den första biten. Jag lade dock märke till att han efter bockningen valde vänster galopp, vilket han också hade på slutet när han galopperade lös på banan. Kan det vara något att fungera över? Visst var det han som hade ont i något ben? Inte för att han ser speciellt lidande ut, det måste jag säga. Överskottsglädje?
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Inget tips egentligen, jag tycker han ser rätt så nöjd ut med situationen även om han är helt mycket mindre avlsappnad på bockningssnutten än den första biten. Jag lade dock märke till att han efter bockningen valde vänster galopp, vilket han också hade på slutet när han galopperade lös på banan. Kan det vara något att fungera över? Visst var det han som hade ont i något ben? Inte för att han ser speciellt lidande ut, det måste jag säga. Överskottsglädje?

Alltså det där är filmat förra vintern/våren nångång innan han fick kotledsinflamation på båda fram på sommaren, men som vet sa, han kan ha haft inflamationen länge så han kanske hade det där oxå, inget jag vet. Men han håller fortfarande på o dummar sej nere på volten.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Detta är ju inte ett särskilt ovanligt problem, sötnosarna brallar iväg när man minst anar det, och är det nått som inte upprepas för ofta kanske man inte kan göra så mycket åt det. Hästar kommer alltid att vara hästar ,)

Om det fortsätter så är det självklart viktigt att finna en lösning, annars kan både du och din häst bli skadade, och det känns ju himla onödigt!:crazy:

När du rider i paddocken nästa gång med hästarna bredvid, koncentrera dig på att ha roligt med hästen så att han glömmer hästarna bredvid, försök få honom 100% fokuserad på dig och erat samspel. Lyckas du med det är nog halva vunnet, det brukar vara så! :)

Martingal tror jag inte ett dugg på, med hjälptyglar gömmer man bara problemen, och gör dom värre med tiden ! (för att inte få en massa arga människor på mig, så inskjuter jag att det faktiskt funkar i vissa fall, men att det är väldigt ovanligt) hjlälptyglar missbukas alldeles för mycket enligt min mening !

Lycka till med sötnosen din, såg ut som en riktig pärla!:)
 
Sv: Nu är jag less på det här!

*KL*

Ok, var ju kanske inget vidare det där, men jag tror säkert att det går att göra något åt. Mina funderingar hamnar kring hur mycket stimulans han får, på vilken nivå och hur ni jobbar med koncentrationen?

Flera här tycker att de andra hästarna i hagen bredvid ska tas bort eller inte störa, jag kan tycka lite tvärtom, träna mycket med saker runt omkring men håll det ändå på en lätt och säker nivå. Kan vara på lina eller töm eller att man leder eller jobbar från marken, med olika enkla övningar där det primära är hästens fokus på rätt saker.
 
Sv: Nu är jag less på det här!

Det var någon som påpekade sadeln.

jag verkligen hoppas inte att det har ngt med sadeln att göra eftersom den har blivit utprovat för 2 månader sedan av en utbildat person.

Sedan är min häst tyvärr lite överbyggd, där ju saken inte direkt bättre, jag har ju svanskappa på honom, men kanske lite för lös?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp