Nu är en ny hund beställd

C

Clintan

Sambon ringde och beställde en karelare igår. Tiken ska paras i helgen, så vi få ju hoppas att det blir något. Vi ska ha en tik och det var bara en tik bokad och den skulle nog få sin valp ifrån en annan uppfödare, medan det var 20 hanar tingade. Så går allt som det ska så ska vi åka till Jämtland i sommar och hämta hem en liten valp.
Om någon har tidningen Jaktmarker & Fiskevatten så var där ett reportage om tiken i något av fjolårets nummer, vet tyvärr inte vilket eftersom vi inte har tidningen själva. Molssin Huli heter hon iallafall.

Sv: Nu är en ny hund beställd

Hoppas det blir något då! Grattis :bump:

Tack. Ska bli spännande. 5 år sedan vi hade valp sist och det ska bli kul och se hur de två andra hundarna reagerar. Framförallt jämten eftersom han behöver lite mer stimulans då han inte kan jaga eller antränga sig för mycket pga tidigare sjukdom.

Här en bild på tiken:

huli.jpg

Oh vad kul! Hoppas att det blir valpar!

Hur kommer det sig att det är så många hanar bokade?

Vet faktiskt inte varför. Kanske kan det bero på att löp och ev skendräktighet kan störa jakten. Kanske någon annan här som vet mer om det.

I alla fall på jämthund, så vill de inte ha en löptik september och framåt ;)
Fast de tycker ju att det är bra att mina löper under jakten, så att valparna hinner bli jaktbar ålder på första hösten :confused: :D

Antar att det är samma anledning med karelaren. Uppfödarna är/har varit uppfödare på jämthundar också så jag antar att det är en anledning. Min sambo säger också att norrlänningar oftare vill ha hanar än de som bor längre söderut. Vet inte om det kan bero på att säsongen kan bli längre söderut pga snön kommer senare om den kommer överhuvudtaget. När vi skulle köpa jämten, köpte honom i Västergötland, så ringde vi till flera uppfödare i södra Sverige, men då var det omöjligt att få tag i en tik, men eftersom det inte var så viktigt för oss så tog vi en hane istället.
Tiken som ska paras löper bara en gång om året, så de får ta tillfället i akt när det sker.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Hundhälsa hej Jag ligger i separation och jag äger två hundar En tik som jag skaffade innan samboskapet och så köpte "sambon" en hane till min...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: Jissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010