Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Egentligen är jag helt EMOT detta med personröster. Det känns i grunden fel.

Jag ställer upp som partiföreträdare, inte som personen tanten.

Vi har politiska partier och det är deras politik vi röstar på och den som vinner driver det partiets politik.

Att där blanda in personer känns för mig fortfarande jättekonstigt trots att vi haft så ett antal år.
Förr kunde man stryka namn på valsedeln. Det kändes bättre

Aha, då förstår jag dig bättre (och håller med, jag gillar inte heller personröster)! :up:

Aha, då förstår jag dig bättre (och håller med, jag gillar inte heller personröster)! :up:
Så du ser hellre att rösterna går till partiet och sedan de som är aktiva i partiet avgör vem i partiet som ska få dina röster?

Jag anser att ett personval ger unga hungriga att göra en karriär som politiker utanför den vanliga politiska grottekvarnen.

Blir lite mer spännande då, det kommer in folk som inte censurerats av partipiskan...

@Tigertofflan

Övervägande delen miljöpartister bor i staden och har väldigt liten förståelse för hur livet fungerar på landet

Den gröna skatteväxlingen gjorde både bensin och elkostnader betydligt högre. Båda sakerna drabbar folk på landsbygden i högre utsträckning än folk i staden.

Jag är inte bonde själv men jag har många grannar som är bönder och ser hur tufft de har det för att få ekonomi i gården. Engranne

Det är främst andra saker som gör att lantbruket har det svårt. Senast jag kollade så satt inte MP i regeringen heller. Sen kan du ställa dig frågan om Alliansen höjt bensinskatten eller inte.

Sen förstår jag inte varför folk på landsbygden drabbas extra mycket av höga elpriser. Undantaget lantbrukare kanske.

Vi har politiska partier och det är deras politik vi röstar på och den som vinner driver det partiets politik.

Att där blanda in personer känns för mig fortfarande jättekonstigt trots att vi haft så ett antal år.

Jag vill nog hålla med dig där, i stort - men samtidigt så tänker jag att man vill ju förstås lyfta fram den som man tycker driver partiets politik bäst i de frågor där man själv känner sig mest engagerad :)

Det är trots allt personer som senare kommer att hamna i utskott eller nämnder och där ta alla beslut. Det är inte partier som sitter på stolarna. Allt står inte i partiprogrammen och jag förväntar mig att politiker är människor som tänker själva och har en egen vilja. Så nog tycker jag det är viktigt vem som väljs, inte bara vilket parti de är med i.

Sen är det i praktiken svårt att veta tillräckligt mycket om de som finns på listan för att kunna kryssa på ett meningsfullt sätt. Principiellt tycker jag det är rätt dock.

Ni som röstar på Fi, varför gör ni det istället för V ex? Ta inte det som kritik, det är en ärligt nyfiken fråga bara :)

HUVUD_Fi.png
Fi-sjöhästen
MAGE_V.png
V-räven
BEN_Fi.png
Fi-sjöhästen

Stämmer rätt bra, min röst går till Vänsterpartiet :)

Diggar P3s test, känns faktiskt som om det fångat mig hyfsat bra! Gjorde DN's test tror jag häromdagen och fick udda resultat, MP i topp, men tätt följda av SD...

Sakfrågor

MP-sälen – den nytänkande naturälskaren. Vill ha ett friår så att den utslitne får möjlighet att ligga på en kobbe och ladda solenergi. Tror på att kutar utvecklas bäst med fritt skolval. Men viktigast av allt – vi måste alla ha ett friskt hav att leva i!

Värderingar

S-hunden – den vuxna vänstervovven. S-hunden skäller högt åt orättvisor men bits nästan aldrig och viftar glatt på svansen åt blocköverskridande uppgörelser. Var tidig med varannan-tikarnas, men flocken tycks tryggast under ledning av en grånad alfahanne. I den goda hundkojan finns varken favoritjyckar eller byrackor – alla ska(ll) med!

Livsstil

Centerbävern – en stolt lantis som står stadigt med sin breda folkrörelsesvans i den svenska myllan, men som lika gärna tassar runt till schlagertoner på Stureplan.

Jag tycker det här emd block politiken är både intressant och lite klurigt förresten. Bor i UK sedan 5 år, och trots att jag alltid sett mig själv som höger så är jag definitivt vänstervriden på den brittiska skalan, inte minst då jag är hödljudd feminist, vilket jag trro har drivit en affektion för S-aktig politik, dock så tror jag att jag kommer fortsätta rösta blått, mycket för att de känns som det enda regeringsdugliga alternativet. Alltså de enda som har folk att sätta i topposter som jag har något slags förtroende för och som jag inte skämmer ögonen ur mig när de representerar Sverige - är det någon annan som väger in sådana åsikter i ert röstande, eller går ni strikt på åsikter och ideologi?

Jag kommer med största sannolikhet rösta MP i riksdagsvalet. I Kommunvalet däremot blir det S, jag lutar lite åt det hållet men framförallt är det för att kunna rösta på en specifik person. Landstinget tycker jag är svårast att sätta sig in i.

Eftersom jag borde sova så gjorde jag givetvis P3:s test :p Resultatet överraskar knappast och det är också det parti som jag kommer rösta på.

Sakfrågor

Moderathästen – arbetslinjens ansvarsfulla ardenner. Sparkar bakut mot utanförskapet genom att ge den slitande pållen mer i fållan. Vill dessutom att det ska vara billigare att anställa unghästar men vill aldrig riskera gårdens finanser. Det gäller att samla i ladorna!

Värderingar

Moderathästen
– en stabil stridshingst. Lägger örat mot marken och lyssnar in landet – gradvis förändring, aldrig revolution. Tror att alla hästar vill, och kan, springa fritt. Men ibland kan det behövas både piska och morot.

Livsstil

Moderathästen – ett folkligt fullblod. En resursstark springare som kan väcka både avund och inspiration till avancemang. Trivs lika bra på landsväg som på Täby galopp.

Tycker det är skrämmande att så många lägger en röst på ett parti som har så mycket skit i sig :( Alltså enligt denna omröstningen här på buke och det roliga är att samma människor klagar på SD. Hej och hå alla skygglappar på..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka