Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
@Tigertofflan

Övervägande delen miljöpartister bor i staden och har väldigt liten förståelse för hur livet fungerar på landet

Den gröna skatteväxlingen gjorde både bensin och elkostnader betydligt högre. Båda sakerna drabbar folk på landsbygden i högre utsträckning än folk i staden.

Jag är inte bonde själv men jag har många grannar som är bönder och ser hur tufft de har det för att få ekonomi i gården. Engranne

@Tigertofflan

Övervägande delen miljöpartister bor i staden och har väldigt liten förståelse för hur livet fungerar på landet

Den gröna skatteväxlingen gjorde både bensin och elkostnader betydligt högre. Båda sakerna drabbar folk på landsbygden i högre utsträckning än folk i staden.

Jag är inte bonde själv men jag har många grannar som är bönder och ser hur tufft de har det för att få ekonomi i gården. Engranne

Man pratar ju inte om Stureplans Centern eller Söders MP för intet.

Nu börjar det bubbla ordentligt i grytan, valet närmar sig.
Vad har ni för framtidsspaningar? Vet du vad du ska rösta på? Skiljer det sig på lokal och nationell nivå? Har du koll på grejerna? Vad är viktigt för dig?

Jag kommer inte att rösta på något anti-semitiskt parti. Israel har rätt att existera vad än Hamaskramarna gör gällande.

(mobilkrångel)

En grannbonde är 60+ han har tre söner och ingen av dem vill ta över gården. Många bönder är i den åldern, vad händer när den generationen dör ut? Han är en sådan där mönsterbonde som tar väl han om sina djur (köttdjur) när jag ser hans kossor kan jag äta nötkött utan att få dåligt samvete.

Jag är inte jätteinsatt i jordbruk men jag vet att skatt på diesel och konstgödsel är ett gissel för bönderna (någon annan kanske har bättre koll?).

Det infördes en lag för några år sedan att sedan att alla bensinmackar skulle

Nu börjar det bubbla ordentligt i grytan, valet närmar sig.
Vad har ni för framtidsspaningar? Vet du vad du ska rösta på? Skiljer det sig på lokal och nationell nivå? Har du koll på grejerna? Vad är viktigt för dig?

Jag kan varmt rekommendera partiquizet som P3 Nyheter har skapat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5928711

hej!

Gjorde testet och skickade det till min sambo, han sitter nu och svär och är jääääättttteupprörd, det är ju jättejätte jääättteologiskt. Så skoj att lyssna på.

Jag har inte bestämt mig ännu, hade varit Miljöpartist om jag inte vetat att det inneburit en röst på sossarna och jag tror inte på deras ideér, tyvärr. Så är lite lost...

/Lavinia, som iaf inte kommer rösta SD eller KD, sen återstår att se vilket parti är minst sämst...

Så, medan jag väntar på att @fejko ska bli vän med sin telefon (;)), vill jag bara uttala att jag tycker att det är riktigt roligt att F! fått så många röster i bukeomröstningen! Det är revolution i år! :banana:

Att jag är aktiv Centerpartist har väl kanske framgått redan och jag röstar självklart på dem i alla tre valen. Däremot är jag lite osäker på vilka personkryss jag ska göra. Självklart kryssar jag inte mig själv i kommunvalet! :D

Förresten, varför inte rösta på dig själv om du ställer upp? Gör man inte det? Det låter bakvänt... :confused:

Så, medan jag väntar på att @fejko ska bli vän med sin telefon (;)), vill jag bara uttala att jag tycker att det är riktigt roligt att F! fått så många röster i bukeomröstningen! Det är revolution i år! :banana:

Nej det är det inte. Det har framgått i flera inlägg här av och till. Tack och lov är Buke inte representativt för svenska folket utan ett litet forum med särintresse och en överrepresentation av kvinnor.

"Vänsterräven – den röda Robin Hood. Vill ta pengapåsen från rika riskkapitalister och ge till de fattiga."

Lustigt - var det inte de omfattande skatterna som fick de fattiga att bli än mer fattiga och Robin Hood var den som ordnade en skatteutjämning? "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!" - har jag bestämt för mig att jag hört. Robin Hood tog väl aldrig pengar från de rika?

forts.

tillhandahålla alternativbränsle. Macken här gick bra men hade inte råd att investera i en etanoltank på en halv mille (vem använder etanol idag?) så den fick läggas ned och idag måste jag åka tre mil för att tanka (hur bra är det för miljön?)

Sedan finns det miljöersättningar (EU-bidrag) som bönderna kan söka men det är ofta omgärdat med så mycket krångel att bönderna helt har slutat söka dem. En bonde/hästuppfödare jag känner fick inte sin miljöersättning för att han hade en rishög på betet till sina hästar (han hade avsiktligt lämnat kvar rishögen för det bodde harar och småfåglar i den)

Själv jobbar jag i staden så jag har råd att bo kvar trots höjda skatter, men jag ser många där smärtgränsen är nådd.

*Ser fram emot en saklig debatt utan personangrepp och förlöjliganden*

Tänk om Buke var representativt för samhället :love:

Eftersom mitt inre inte alls ser ut såhär :eek::cool::cry: utan mer såhär :rage::devil::o, inte arg alltså utan röd, lutar det åt V men det kan även bli Fi.

Fast nästan.

I värsta fall kan man dra lott mellan de tre och röstar då mot de man inte gillar. Mycket bättre än att låta bli att rösta för att man inte hittat det perfekta valet.
Ja rösta kommer jag att göra, det blir antagligen som sist, jag tar med mig de olika partiernas valsedlar och bestämmer mig när jag väl står inne i båset. ;)
Landstingsvalet tycker jag är svårast att få något grepp om, riksdagsvalet pratas det mycket om nu inför valet, man får se till olika representanterna, får höra olika debatter och har en möjlighet att göra sig en uppfattning. Samma sak i kommunalvalet, där brukar debatten storma ännu högre. Men landstingen hör man väldigt lite av och det är väldigt svårt att veta vad de faktiskt vill.

Lustigt - var det inte de omfattande skatterna som fick de fattiga att bli än mer fattiga och Robin Hood var den som ordnade en skatteutjämning? "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!" - har jag bestämt för mig att jag hört. Robin Hood tog väl aldrig pengar från de rika?
Skrev visserligen inte det där men hittade detta på wikipedia:
Ursprungligen, före slutet av 1800-talet, handlade hans gärningar mera om protest mot den lokala myndigheten och att ta tillbaka skattemedel och ge tillbaka till befolkningen. Robin Hood blev under modern tid istället tvärtemot känd för att leva efter mottot att ta från de rika, och ge åt de fattiga.
Fast jag tänker mig att de rika inte gav sina pengar frivilligt till befolkningen, och då var det väl en stöld som de snarare kallade "skatteåterbäring"?

Men jag tror att P3 anspelade på den moderna myten :)

Senast ändrad:
Förresten, varför inte rösta på dig själv om du ställer upp? Gör man inte det? Det låter bakvänt... :confused:
För mig är det på nåt sätt inte etiskt att kryssa sig själv.
Jag företräder en himla massa människor och att då kryssa sig själv känns totalt fel. Helt främmande faktiskt.

Dessutom så är det inte för min egen skull jag ställer upp utan för laget så att säga. Vi är ett team som driver Centerfrågor i kommunen och jag är en av dessa förtroendevalda. Jag hoppas förstås kunna vara vald i förtroende även nästa period. Men det är inte upp till mig utan till dem som anser att jag är värd förtroendet.

Förra valet fick jag ETT kryss :D

För mig är det på nåt sätt inte etiskt att kryssa sig själv.
Jag företräder en himla massa människor och att då kryssa sig själv känns totalt fel. Helt främmande faktiskt.

Dessutom så är det inte för min egen skull jag ställer upp utan för laget så att säga. Vi är ett team som driver Centerfrågor i kommunen och jag är en av dessa förtroendevalda. Jag hoppas förstås kunna vara vald i förtroende även nästa period. Men det är inte upp till mig utan till dem som anser att jag är värd förtroendet.

Förra valet fick jag ETT kryss :D

Haha, och för mig känns det helt tvärt om (i teorin, jag är inte politiker), om man ställer upp så är det för att man tror på sig själv, att man kan och vill representera - och så röstar man på nån annan! Helt bakvänt som sagt. :p

Jag säger inte att du har fel (joo, du måste rösta som jag tycker! :angel:), utan bara att jag aldrig ens kommit på tanken att politiker inte röstar på sig själva. :D

Haha, sjukt kul quiz. Man får ju ta det med en nypa salt, det är ju uppenbarligen skrivet med en räv bakom örat ;) om än seriöst i sak.

fangirlextract_53e8edc7e087c32481b062e5.jpg

Jamen hej tvilling! :)

Blev föga förvånad över mitt resultat, det är precis de två partierna jag väger mellan. Lutar nog mest åt att det blir rosa i höst.

Haha, och för mig känns det helt tvärt om (i teorin, jag är inte politiker), om man ställer upp så är det för att man tror på sig själv, att man kan och vill representera - och så röstar man på nån annan! Helt bakvänt som sagt. :p

Jag säger inte att du har fel (joo, du måste rösta som jag tycker! :angel:), utan bara att jag aldrig ens kommit på tanken att politiker inte röstar på sig själva. :D
Egentligen är jag helt EMOT detta med personröster. Det känns i grunden fel.

Jag ställer upp som partiföreträdare, inte som personen tanten.

Vi har politiska partier och det är deras politik vi röstar på och den som vinner driver det partiets politik.

Att där blanda in personer känns för mig fortfarande jättekonstigt trots att vi haft så ett antal år.
Förr kunde man stryka namn på valsedeln. Det kändes bättre

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka