Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Jag kommer rösta på Fi eller vänstern för att de ligger mig närmast ideologiskt, men kan som vanligt inte bestämma mig mellan de två. Röstade på Fi i EU- valet och har gjort det i de två tidigare riksdagsval jag fått rösta i men gillar vänstern himla mycket så får nog avvakta lite med beslutet. Tyckt jag läste att vänstern pratade om att satsa på socialtjänsten och eftersom jag jobbar inom den känns det rätt lockande.

Jag är inte helt säker, men spontant kommer jag att rösta på Centerpartiet. Har politisk engagerade omkring mig (inom flera partier), men Centerpartiet är det parti som fångat mitt intresse.

Står mellan 2-3 och velar. Först tänkte jag att min osäkerhet i vad jag vill rösta på skulle vara negativ och kanske ställa till det, men insåg själv att rösta kommer jag garanterat göra, om det så är enbart i syfte att minimera risken för ett parti jag absolut inte vill se få flest röster..

Står mellan 2-3 och velar. Först tänkte jag att min osäkerhet i vad jag vill rösta på skulle vara negativ och kanske ställa till det, men insåg själv att rösta kommer jag garanterat göra, om det så är enbart i syfte att minimera risken för ett parti jag absolut inte vill se få flest röster..

Här finns några fler "så här tycker du"-frågesporter ;):

SVT
SvD
DN
Aftonbladet

Testade de här själv (har ju som sagt inte bestämt mig :p), så här kommer min recension :laugh::

SVTs var bra upplagd, bonus att det var tydliga områden och att man såg hur många frågor det var i varje område! Finns också för och emot argument till varje fråga. Fick ett resultat som jag tycker stämmer med hur jag identifierar mig politiskt. :up:

Aftonbladets var väldigt snabb att klicka igenom. Hamnade ändå lika hur det blev i SVTs kompass. Bonus för att man får en pedagogisk "din plats i det politiska landskapet"-grafik, med vänster-höger, progressiv-konservativ axlar. :up:

SvDs verkar väldigt buggig? :confused: Fick den inte att funka i firefox eller chrome, så fick sparka igång explorer till slut! (:eek:) Buggade ändå så jag inte kunde läsa alternativen i några rullistor på slutet förrän efter jag klickade i dem (tog ett tag att göra alla alternativ synliga genom att klicka mer eller mindre på måfå på skärmen :banghead:), och det är väldigt lätt hänt att klicka förbi resultatstaplarna man får sedan. :confused: De verkar också ha enbart partier som redan kommit över spärren som alternativ? Resultatet kanske lite överraskande, men inte helsnett i alla fall.
(Tror den här också hade för och emot argument till frågorna, men inte helt säker. Går inte tillbaka och försöker titta efter...)

DNs... Är det samma som SvDs? Den ser likadan ut - när jag äntligen fick den att dyka upp. Men jag lyckades aldrig ta mig förbi startbilden (inte ens i explorer! :D), så jag vet inte... :down:

Min slutsats: vill någon få hjälp att komma fram till var de står politiskt rekommenderar jag SVTs, men aftonbladets är väldigt snabb och man får en fin liten extragrafik på slutet också. :p

Får tyvärr inte rösta detta året, men skulle gärna se ett byte av regering. Känns som att Sverige skulle behöva det.

Vilka partier är emot homosexualitet och fri aborträtt?
Det är inte något jag vill stödja.

Kd och SD vill ha en restriktivare abortlagstiftning och har många företrädare som gör homofobiska uttalanden. Mest uttalat i SD.

Inget parti vill väl ha fri aborträtt mig veterligen. Däremot vill väl SD minska den fria aborträtten från 18 veckor till 12 veckor (som är vanligast i Europa är väl deras argument). KD vill att man ska få mer stödsamtal osv när man ofrivilligt blir gravid men ingenting om att faktiskt begränsa aborträtten vad jag kunde läsa i deras partiprogram iaf.

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska rösta. Men med största sannolikhet kommer jag rösta på alliansen i riksdagen och på S i kommunen. Landstinget har jag ingen aning.

Egentligen skulle jag inte har så mycket emot ett maktskifte som fenomen. Men då ska det ju finnas ett vettigt alternativ också.

Inget parti vill väl ha fri aborträtt mig veterligen. Däremot vill väl SD minska den fria aborträtten från 18 veckor till 12 veckor (som är vanligast i Europa är väl deras argument). KD vill att man ska få mer stödsamtal osv när man ofrivilligt blir gravid men ingenting om att faktiskt begränsa aborträtten vad jag kunde läsa i deras partiprogram iaf.

Partiprogram är viktiga. Vad företrädare tycker och säger är också viktigt. Både SD och Kd tycker att dagens abortlagstiftning är för fri för kvinnor. Både SD och KD har officiellt inget emot homosexualitet men har företrädare som frekvent uttalar sig negativt om det. Och många företrädare som tydligt talar om hur mycket bättre den traditionella kärnfamiljen är.

Abortlagstiftningen kommer nog inte att ändras oberoende vilket block som vinner valet.
Däremot kommer väl förmodligen svartjobben inom hantverk o städ öka till gamla nivåer om den rödgröna gruppen vinner valet enär man vill avskaffa rut o rot. Sedan ska ju vinstuttag inom vård o omsorg bort enligt somliga .. det betyder väl att lönehöjningar pg av kompetenshöjningar försvinner . för att det är väl en investering så god som en annan, den att studera och förkovra sig......

Partiprogram är viktiga. Vad företrädare tycker och säger är också viktigt. Både SD och Kd tycker att dagens abortlagstiftning är för fri för kvinnor. Både SD och KD har officiellt inget emot homosexualitet men har företrädare som frekvent uttalar sig negativt om det. Och många företrädare som tydligt talar om hur mycket bättre den traditionella kärnfamiljen är.

@Breaktown KD har en signifikant medlemsbas i Ja till livet-rörelsen, som helt vill avskaffa aborträtten.

Jo självklart! Men jag tolkade frågan som att den var "vilket parti går till val på att minska aborträtten". Det finns ju mängder av saker som partier, eller stora delar av partier, "tycker" även om de inte har det uttalat :)

Förresten, nån som vet!? :eek:

Jag kommer måsta resa bort ett tag, förmodligen far jag någon gång denna vecka. Inte säkert jag blir borta ända till valet, men möjligheten finns. Så hur ska jag få mitt röstkort? Kan man knalla iväg någonstans och få ett nytt/extra i staden jag är i tillfälligt? Eller måste jag leta reda på någon mutbar granne som kan tänkas skicka det vidare till mig när det dimper ner i lådan? :confused:

Förresten, nån som vet!? :eek:

Jag kommer måsta resa bort ett tag, förmodligen far jag någon gång denna vecka. Inte säkert jag blir borta ända till valet, men möjligheten finns. Så hur ska jag få mitt röstkort? Kan man knalla iväg någonstans och få ett nytt/extra i staden jag är i tillfälligt? Eller måste jag leta reda på någon mutbar granne som kan tänkas skicka det vidare till mig när det dimper ner i lådan? :confused:

I min kommun kan man förtidsrösta utan röstkort, så länge man har legitimation/körkort/pass.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka