Nu är det väl dags att prata om valet, va?

Vad ska du rösta på i september?

• Jag vet inte

Röster: 32 9,6%
  • Vänsterpartiet

Röster: 40 11,9%
  • Socialdemokraterna

Röster: 43 12,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 59 17,6%
  • Centerpartiet

Röster: 35 10,4%
  • Folkpartiet

Röster: 16 4,8%
  • Kristdemokraterna

Röster: 4 1,2%
  • Moderaterna

Röster: 38 11,3%
  • F!

Röster: 42 12,5%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 26 7,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    335
Jag velar... ;) Fast i kommunvalet är jag rätt övertygad om att jag kommer att rösta på det lokala partiet, där behövs lite nytänk och när man inte kan peka på några skillnader mellan S, M och C åsikter börjar det blir lite väl lika... ;) Där ska det bli lite spännande att se vad som händer, jag hoppas att det lokala partiet får rätt stor genomslags kraft, de andra skulle behöva lite omskakning. ;)

Men i riksdagsvalet, ja där har jag lite svårt att bestämma mig, jag ligger nog mest till höger, men gillar egentligen F! men har rätt svårt för Gudrun schyman som person och det är lite jobbigt. ;) Enligt P3s test som var lite roligt så var jag en blandning av tre allianspartier, ingen större överraskning alltså.. ;) Men det hjälpte mig inte att välja eftersom man inte kan rösta i tredje delar! ;)

Jag velar... ;) Fast i kommunvalet är jag rätt övertygad om att jag kommer att rösta på det lokala partiet, där behövs lite nytänk och när man inte kan peka på några skillnader mellan S, M och C åsikter börjar det blir lite väl lika... ;) Där ska det bli lite spännande att se vad som händer, jag hoppas att det lokala partiet får rätt stor genomslags kraft, de andra skulle behöva lite omskakning. ;)

Men i riksdagsvalet, ja där har jag lite svårt att bestämma mig, jag ligger nog mest till höger, men gillar egentligen F! men har rätt svårt för Gudrun schyman som person och det är lite jobbigt. ;) Enligt P3s test som var lite roligt så var jag en blandning av tre allianspartier, ingen större överraskning alltså.. ;) Men det hjälpte mig inte att välja eftersom man inte kan rösta i tredje delar! ;)

Fast nästan.

I värsta fall kan man dra lott mellan de tre och röstar då mot de man inte gillar. Mycket bättre än att låta bli att rösta för att man inte hittat det perfekta valet.

Jag har inte bestämt mig ännu. Enligt p3s quiz så blev jag centern och det är väl lite där jag ligger och velar. Är lite sugen på F! men tycker de är alldeles för vänster egentligen.

Jag vet iaf att jag inte kommer rösta på KD, SD eller MP.

Jag kommer att rösta på Centerpartiet. Jag vill ha en levande landsbygd och beslut tagna så nära individen som möjligt. Miljön är viktig för mig, likaså jämställdhet och feminism.

Jag gjorde P3:s test och blev moderat, det var ingen överaskning direkt. Skulle tro att jag röstar på dem i höst. Hoppas verkligen inte Löfven blir statsminister.

• Gilla
Reactions: fio
Jag är nästan så röd som man kan bli så det blir definitivt åt det hållet :D Men vilket av dem är jag inte riktigt säker på än, jag vill höra mera (brandtal) av dem innan jag bestämmer mig. Så ännu står det mellan S/MP/V.

Haha, sjukt kul quiz. Man får ju ta det med en nypa salt, det är ju uppenbarligen skrivet med en räv bakom örat ;) om än seriöst i sak.

fangirlextract_53e8edc7e087c32481b062e5.jpg

Jag förstår inte heller och tycker inte meningen stämmer.

Jag *tror* till exempel det handlar om skatten på bränsle till bilar.
Landsbygden är betydligen mer beroende av bilar än vad vi i storstäder är för oss som det finns kollektivtrafik för är det rimligt att höja bränsleskatt och på så vis ta bilen i mindre omfattning.

Men MP är större än just den frågan i allafall för mig som halvbor på landet även om det är nära en stad

Jag *tror* till exempel det handlar om skatten på bränsle till bilar.
Landsbygden är betydligen mer beroende av bilar än vad vi i storstäder är för oss som det finns kollektivtrafik för är det rimligt att höja bränsleskatt och på så vis ta bilen i mindre omfattning.

Men MP är större än just den frågan i allafall för mig som halvbor på landet även om det är nära en stad

Haha, åh nu igen. Handlar det om det så orkar jag inte ens argumentera. Känns en aning uttjatat.

SVT publicerade ett i mina ögon intressant debattinlägg om Fi.
http://www.svt.se/opinion/dra-av-schyman-och-fi-det-rosa-tacket

Att jag är aktiv Centerpartist har väl kanske framgått redan och jag röstar självklart på dem i alla tre valen. Däremot är jag lite osäker på vilka personkryss jag ska göra. Självklart kryssar jag inte mig själv i kommunvalet! :D

Nu har jag dunderhuvudvärk så jag får erkänna att jag mer skumläste än läste noggrant (får gå tillbaka någon annan dag), men jag blev rätt besviken. Kritik (seriös sådan!) mot Fi tycker jag är bra, men "våra söner är snällast i världen, sluta vara dumma mot dem" och "Schyman är ingen äkta feminist för på 70-talet (när jag gjorde feministiska stordåd) var hon vänsterpartist!" får mig mest att undra vad det är för personligt groll som gnager i personen som skrev... :confused:

P3 quizzet var rätt roligt, lite annorlunda men ändå aktuell :D Jag fick de här resultaten:

Sakfrågor
Vänsterräven – den röda Robin Hood. Vill ta pengapåsen från rika riskkapitalister och ge till de fattiga. Eller i alla fall till offentlig sektor. What does the fox say? Våga vägra vinster i välfärden!

Värderingar
MP-sälen – en spolformad hipsterhippie inlindad i ett skyddande lager av PK-späck. Sälen drömmer om gröna skogar och blå hav i en regnbågsfärgad värld.

Livsstil
MP-sälen – den urbana livsnjutaren som har koll på dom senaste strömningarna. Och strömmingarna, om de är ekologiska!

:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka